Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”
Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (216)
Aika vähällä on päässyt, jos tytöttely on pahinta. Työura taitaa olla vasta alussa? Entä käpälöinnit, juoksutytön työt, vähättelyt ja kaksimieliset vitsit?
Kyllä minua pojitellaan töissä jatkuvasti ja esimerkiksi vanhemmat työkaverit (ei esimiehiä) komentelee, mutta ei siinä musta mitään ongelmaa ole:D varsinkin kun opin kokoajan näiltä uutta ja arvostan heidän jopa vuosikymmenien ammattitaitoa
M22
Vierailija kirjoitti:
"Voi pientä, oliko sisältö sinulle liian vaikea ymmärtää?"
Jos olet vähättelyä vastaan, miksi vähättelet itse?
Tein sen tahallani, katsoakseni menisikö tunteisiin.
Hyvä, että ainakin joku tämän huomasi.
Juuri tuolla tavalla minuakin on vähätelty ja on vain sanottu ettei se tarkoita mitään.
Minusta on hauskaa, kun miehet puhuvat "toimiston tytöistä" ja me kuitenkin olemme 40v ja 54v! Ja takuulla pitävät meitä "rautaisina ammattilaisina" ja arvostavat meitä. Mielelläni olen tyttö. Se vasta kamalaa olisi, jos joku rouvittelisi!
Onhan toisten alentava nimittely tylsää, meillä yksi 60-v. nainen pojittelee alle kolmekymppisiä nuoria miehiä ja se särähtää mun korvaan. Yritän sanoa aina kaikille, että on rikkaus työskennellä kaikenikäisten kanssa. Toisaalta meillä on myös yksi nuorempi nainen joka niskottelee firman sääntöjä vastaan ja arvostelee kaikkien ulkonäköä, hän on anorektisen laiha ja lempipuuhaansa on haukkua melkein kaikkia läskeiksi. Kun kaikki tajuais kunnioittaa muita, mutta ei huumoria tartte kuitenkaan lailla kieltää!
Olkaa naiset hiljempaa niin elätte pitempään. Voi teitä naida myös kuolleena, kun olette yhä lämpimiä.
"Tein sen tahallani, katsoakseni menisikö tunteisiin. Hyvä, että ainakin joku tämän huomasi.
Juuri tuolla tavalla minuakin on vähätelty ja on vain sanottu ettei se tarkoita mitään."
Tahallistahan vähättely usein on. Tällöin motiivi voi olla juuri sama kuin sinullakin: vastataan samalla mitallla, jotta toinen ymmärtäisi, miltä se tuntuu. Tämä avaa uuden näkökulman ap:n kuvaamalle esimiehen käytökselle. Entäpä jos av on joko tahallisesti tai tahattomasti tullut sanoneeksi esimiehelleen jotakin, jonka tämä on tulkinnut vähättelyksi. Tällöin esimiehellä on motiivi antaa takaisin. Menetelmä ei ole paras mahdollinen, koska se voi saada aikaan koston kierteen.
Ovatko ensimmäisten sivujen peukut seurausta jostain kiihkofeministien astroturf-operaatiosta? Vai valuuko Suomi viemäriin tätä vauhtia?
No voi jestas mikä draamaqueen taas - taidat olla nuori parikymppinen feministin alku...
Sukupuolia on kaks (vaikka mitä tinkaatte): tyttö ja poika. Ei ole yksinään mikään halventava sana. Riippuu tilanteesta missä yhteydessä käytetään: ” Keitäpäs tyttö meille kahvit” vai ”Tuo meidän uus tyttö on kyllä kätevä käsistään”.
Minä tytöttelen ja pojittelen surutta. Olen 34v nainen, teollisella alalla. Enkä pahoita mieltäni joka ikisestä asiasta; siksi olenkin työpaikallani pidetty ja olen edennyt hyvin. Arvostan työkavereitani ja he minua. Kaikki eivät minusta pidä enkä minä kaikista, thäts it, semmoista tämä työmaailma on. En kutsu kaikkia kahville eivätkä kaikki kutsu minua.
Nämä ihmiset jotka ei ymmärrä mitä pahaa tytöttelyssä on ei joko ole koskaan kokenut/kuullut sitä tai sitten heillä on jotain puutteita ymmärryksessä. On nimittäin aika lailla eri asia sanoa "käytiin tyttöjen kanssa kahvilla" kuin "kuules tyttö, teepäs nyt näin!". Jos ei ymmärrä tätä eroa, ei kannata käyttää tyttö sanaa koskaan muista kuin lapsista. Hyväntahtoinen huumorilla "tytöttely" tai "pojittelu" voi olla ihan ok, mutta sitä ei kannata tehdä jos ei ole ihan varma ettei vastapuoli loukkaannu. Varsinkin jos sattuu olemaan se 50v mies.
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös eräs esimies tytötteli, kun olin hiukan alle nelikymppinen. Vastasin hänelle tähän tapaan, että "Kyllä, Martti-setä" ja "ottaako setä nämä paperit allekirjoitettavaksi nyt?" . Kerran totesin työkaverilleni esimieheni kuullen, (kun yksi palaveri oli päättynyt ja toinen alkamassa ja odotimme esimiehen poistumista) , että "Juu, tehdään niin, odotetaan vaan että setä lähtee neukkarista". Ja tytöttely loppui jossain vaiheessa.
Oliko mies setäsi?
Meikä on jo 45, mutta jotkut naiset meidän duunissa on sanonut pojaksi. Otan sen kohteliaisuutena. Toisaalta olen kyllä aika nuorekas.
Näin se parempi yhteiskunta sitten syntyy😂tytöt ja pojat.
Mulle on sanottu, että hyvä lapsi. Mielummin oisin ottanu sen tytöttelyn. Mieluiten en kumpaakaan. Tämä siis asiakkaan edustajalta. Minä päälle 20v. NAINEN ja sanoja 50v. mies. En voi käsittää vieläkään.
En pahastu tytöttelystä kun se ei tule halventavassa mielessä. Minusta olisi ikävää jos työkaverini uskaltaisivat pitkän harkinnan jälkeen kieli keskellä suuta varovasti todeta että onpa tuo nainen/henkilö kätevä käsistään. Yli viisikymppinen nainen kuulee mielellään tytöksi kutsumista tuollaisessa tilanteessa. 'Nainen' kuulostaa niin viralliselta. Ja kevyt juttelu työpaikalla häviää kokonaan kun kaikesta juttelun lomassa sattuneesta lipsahduksista viedään suunnilleen giljotiinille. Huumoriakin voi käyttää sopivissa tilanteissa eikä aina olla nii h.. etin tosissaan. Alentava käytös on asia erikseen. Opetelkaa tunnistamaan.
Meillä töissä miehet on aina pokia, kotioloissa myös miehen kaverit. Mitä pojat? Mua saa myös mielellään tytötellä. N57