Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”
Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (216)
Jos tyttöilystä loukkaantuu niin on kyllä jo yliherkkä. Miehet saa kuunnella "pokittelua" vaikka kuinka usein eikä kukaan loukkaannu.
Käy sääliksi työnantajaa että heillä on tuollaisia yliherkkiä töissä jotka loukkaantuu kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida, mutta miksi te yli 50 vuotiaat suomalaiset naiset ette kyllä ikinä puolusta nuorempia naisia ja ole heidän puolellaan? Tämä on kuin kansantauti. En ihmettele, että naisilla on edelleen työelämässä näitä haasteita, kun juuri te usein syljette nuorten naisten päälle, vähättelette, haukutte ja suhtaudutte todella alentavasti?
Se on kiva, jos jonkun työpaikalla on hyvä huumori. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään työpaikan humoristisesta yleisestä läpästä vaan ihan tarkoituksen mukaisesta mitätöinnistä. Ja kyllä te sen tiedätte ja ymmärrätte, mutta luonne ei anna periksi ikinä tukea ketään eikä antaa hyviä neuvoja. Osalla on niin paha katkeruus ja inho nuoria naisia kohtaan ja osan mielestä heidänkin pitää käydä läpi yhtä kova koulu, kun ovat itse käyneet. Häpeäisitte.
Viisikymppiset naiset ovat vielä sitä sukupolvea, jotka mielistelevät ja nuolevat miesten perseitä. Tekevät kaiken miellyttääkseen, ja miehet ovat heidän elämänsä keskiössä. Reppanoita reliikkejä menneisyydestä.
Kuule! Ilmeisesti viisikymppiset ovat AINA "reppanoita reliikkejä menneisyydestä". Otetaan esimerkki siitä, että viisikymppiset osaavat enemmän kieliä kuin te noin alle 40-vuotiaat. Kolmannen kielen opiskelu on nykyään olematonta. Viisikymppisistä ehkä 70 % luki saksaa ja 20 % ranskaa. Hyvin harva ei ottanut mitään kolmatta kieltä. Sitten persupropaganda on vaikuttanut siihen, ettei ruotsiakaan haluta oppia. Viisikymppisten nuoruudessa myös viisikymppiset olivat vanhanaikaisia yms..
t. 50-kymppinen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se muuttui sitten tämäkin ketju keski-ikäisten naisten haukkumiseksi. Siis mikä teitä nuoria naisia vaivaa? Puhutte jatkuvasti vanhemmista naisista todella rumasti, mutta silti vaaditte, että juuri heidän pitäisi tukea ja ymmärtää teitä ja seisoa yhtenä naisrintamana, vaikka oma asenteenne vanhempia naisia kohtaan on usein jopa törkeä?
Anteeksi nyt vain, mutta esimerkiksi asiakkaina 50+ naiset ovat aika, noh, kamalia. Ei tietenkään kaikki, mutta ne jotka ovat, todella sitä ovat. Jatkuu tuonne jonnekin seitsemänkympin korville.
Hyvin harvoin on ongelmia alle viisikymppisten naisten kanssa, alle nelikymppisten vielä harvemmin ja alle kolmekymppisten tuskin ikinä. Käytöstavoissa, tunteiden säätelyssä ja ongelmien suhteuttamisessa olisi siis paljon opittavaa nuorilta naisilta.
Itse olen 40-vuotias.
Työskentelen itse asiakaspalvelussa, enkä todellakaan allekirjoita väitettäsi, huonosti käyttäytyviä ihmisiä löytyy kaikenikäisistä, ei todellakaan ole mikään tietyn ikäryhmän ongelma.
Minua "setämies" kutsui kesätöissä pimuksi ja kultiksi. Mieluummin olisin ollut vain tyttö tai kaikkein parhaiten omalla nimelläni Anniina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies katsoi tytöttelyn henkiseksi väkivallaksi ja alentamiseksi.
Meillä on ollut duunissa myös tätä ongelmaa. Lerppamunat tytöttelee ja asia on nostettu pöydälle.
Mistä sinä tiedät noiden munien toimintakyvyn?
Jos oma moraali ei sano, että tytöttely tai pojittelu on väärin, niin on lakeja ja yleisiä johtamisohjeita, joissa tämänlainen epäasiallinen käytös tuomitaan.
Ei voi ajatella niin, että voi nousta lakien ja ohjeiden yläpuolelle.
Mulle myös eräs esimies tytötteli, kun olin hiukan alle nelikymppinen. Vastasin hänelle tähän tapaan, että "Kyllä, Martti-setä" ja "ottaako setä nämä paperit allekirjoitettavaksi nyt?" . Kerran totesin työkaverilleni esimieheni kuullen, (kun yksi palaveri oli päättynyt ja toinen alkamassa ja odotimme esimiehen poistumista) , että "Juu, tehdään niin, odotetaan vaan että setä lähtee neukkarista". Ja tytöttely loppui jossain vaiheessa.
Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja/tai kertoo kypsymättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida, mutta miksi te yli 50 vuotiaat suomalaiset naiset ette kyllä ikinä puolusta nuorempia naisia ja ole heidän puolellaan? Tämä on kuin kansantauti. En ihmettele, että naisilla on edelleen työelämässä näitä haasteita, kun juuri te usein syljette nuorten naisten päälle, vähättelette, haukutte ja suhtaudutte todella alentavasti?
Se on kiva, jos jonkun työpaikalla on hyvä huumori. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään työpaikan humoristisesta yleisestä läpästä vaan ihan tarkoituksen mukaisesta mitätöinnistä. Ja kyllä te sen tiedätte ja ymmärrätte, mutta luonne ei anna periksi ikinä tukea ketään eikä antaa hyviä neuvoja. Osalla on niin paha katkeruus ja inho nuoria naisia kohtaan ja osan mielestä heidänkin pitää käydä läpi yhtä kova koulu, kun ovat itse käyneet. Häpeäisitte.
Viisikymppiset naiset ovat vielä sitä sukupolvea, jotka mielistelevät ja nuolevat miesten perseitä. Tekevät kaiken miellyttääkseen, ja miehet ovat heidän elämänsä keskiössä. Reppanoita reliikkejä menneisyydestä.
Vitut on, mun äitikään ei ole ja sekin on jo 69v.
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös eräs esimies tytötteli, kun olin hiukan alle nelikymppinen. Vastasin hänelle tähän tapaan, että "Kyllä, Martti-setä" ja "ottaako setä nämä paperit allekirjoitettavaksi nyt?" . Kerran totesin työkaverilleni esimieheni kuullen, (kun yksi palaveri oli päättynyt ja toinen alkamassa ja odotimme esimiehen poistumista) , että "Juu, tehdään niin, odotetaan vaan että setä lähtee neukkarista". Ja tytöttely loppui jossain vaiheessa.
Jos minä olisin "Martti-setä", niin olisin hekotellut asialle. Tuohan on hellyyttävää, Anniina-tyttö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se muuttui sitten tämäkin ketju keski-ikäisten naisten haukkumiseksi. Siis mikä teitä nuoria naisia vaivaa? Puhutte jatkuvasti vanhemmista naisista todella rumasti, mutta silti vaaditte, että juuri heidän pitäisi tukea ja ymmärtää teitä ja seisoa yhtenä naisrintamana, vaikka oma asenteenne vanhempia naisia kohtaan on usein jopa törkeä?
Anteeksi nyt vain, mutta esimerkiksi asiakkaina 50+ naiset ovat aika, noh, kamalia. Ei tietenkään kaikki, mutta ne jotka ovat, todella sitä ovat. Jatkuu tuonne jonnekin seitsemänkympin korville.
Hyvin harvoin on ongelmia alle viisikymppisten naisten kanssa, alle nelikymppisten vielä harvemmin ja alle kolmekymppisten tuskin ikinä. Käytöstavoissa, tunteiden säätelyssä ja ongelmien suhteuttamisessa olisi siis paljon opittavaa nuorilta naisilta.
Itse olen 40-vuotias.
Tuo kommenttisi käytöstavoista, tunteiden säätelystä ja ongelmien suhteuttamisesta on suorastaan koominen ketjussa, jonka aloittaja on nuori nainen, joka työpaikallaan jättää tervehtimättä ja puhumatta henkilölle, joka on häntä loukannut (käytöstavat ja tunteiden säätely). Loukannut kutsumalla tytöksi (ongelmien suhteuttaminen). Ja näistä pitäisi ottaa opikseen, niinkö? 😅
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin viikkorahaa tytöttettelyn jälkeen ja se loppui siihen :D
Tämä on justiin oikes tapa käsitellä tilanne. Olla vahvempi, olla nainen.
Uhriutuminen ja mielensäpahoittaminen on tyttömäistä/lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Uhriudu ja kiukuttele vaan. Ja sen jälkeen pääsetkin itkemään ja uhriutumaan lisää, kun ylennykset menevät miehille. Naisen logiikka.
Mille miehille? Ylennykset menee näköjään pojuille.
kiusaaja? kirjoitti:
https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/tyopaikkakiusaaminen
JA
10 tapaa tunnistaa asiaton kohtelu
Epäasiallista kohtelua työpaikalla ovat muun muassa:
Aikaisempia tehtäviä selvästi vaatimattomampien työtehtävien antaminen
Lähde: Työterveyslaitos
Tämä pisti silmään. Entä jos havaitaan, että työntekijä ei pysty niihin vaativiin töihin (sairaus tms.)? Kenkää suoraan? Inhimillisempää on pitää henkilö töissä, jos hän siellä haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala kutsu setämiestä papaksi tai vaariksi. Ei ilmeisesti puhetta ymmärrä, niin ehkä oman lääkkeen maistaminen toimii.
Itse asiassa ap ei voi ENÄÄ tehdä näin, koska sen jälkeen hän voi saada nuhteet. Jos hän olisi hoitanut asian alusta asti nimittelemällä takaisin, niin asia olisi eri. Nyt, kun hän on jo valittanut itse tytöttelystä, hän ei voi enää papatella takaisin. Nyt joutuu jatkaa valituslinjalla ja kestämisellä loppuun asti
Alkamalla nimittelemään miestä nimittely olisi vaan pahentunut puolin ja toisin, siitä olisi kärsinyt koko työpaikka. Asiaton käytös pitää lopettaa alkuunsa. Joten vikaa miehen ymmärryksessä on, kun hän ei itse tajua eikä noudata oman esimiehen ohjeita. Tekeekö hän työnsäkin miten sattuu huvittamaan vai ymmärtääkö hän ohjeita? Arvaan, että kyseinen mies ei osaa lukea kahvihuoneen lappua "taukotilan siisteys on jokaisen vastuulla" vaan hän jättää sotkujensa siivoukset työpaikan "tytöille".
Olen itse alle 40v ja töissä olen paljon tekemisissä 60-80 vuotiaiden ihmisten kanssa. Kutsun heitä usein tytöiksi ja pojiksi enkä ole tähän mennessä valituksia saanut.
Nostin saman asian tapetille.
Tytöttely ja alentaminen jatkui ja jatkui kunnes nappasin ylennyksen setämiesten nenän edestä.
Yrittivät vielä sen jälkeen tytötellä, mutta se loppui kun läväytin kirjalliset varoitukset jokaiselle joka tytötteli minua tai muita.
Nuoria miehiä pojitellaan vanhojen patujen toimesta mutta niille voi sanoa, että elä sano pojaksi jos et maksa viikkorahaa 😁
Katsoisin kyllä hiukan kieroon, esimiehenä tai kolleegana, jos nainen töissä aloittaa vaikenemisen jonkun tytöttelyn seurauksena. Miettisin, että onko hänestä esim. työelämän haasteisiin ihan oikeasti.
Itse asiassa ap ei voi ENÄÄ tehdä näin, koska sen jälkeen hän voi saada nuhteet. Jos hän olisi hoitanut asian alusta asti nimittelemällä takaisin, niin asia olisi eri. Nyt, kun hän on jo valittanut itse tytöttelystä, hän ei voi enää papatella takaisin. Nyt joutuu jatkaa valituslinjalla ja kestämisellä loppuun asti