Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”
Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olen sanonut työkavereita työtöiksi ja pojiksi riippumatta ovatko he minua nuorempia vai vanhempia.. Miesvaltaisella alalla pojitellut ehkä sata kertaa enemmän
Ehkä kannattaisi miettiä mitä suustaan laukoo nykypäivänä.
Mitä pahaa on kutsua työkaveria pojaksi? Hänhän on poika. Ei poika sanana tarkoita että haukkuisin häntä.
Sukupuolistamisen lisäksi harrastat ns ikärasismia tuomalla termilläsi hänen nuoremmuutensa esiin täysin epäasiallisesaa paikassa = töissä:
Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.
Nainen 53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olen sanonut työkavereita työtöiksi ja pojiksi riippumatta ovatko he minua nuorempia vai vanhempia.. Miesvaltaisella alalla pojitellut ehkä sata kertaa enemmän
Ehkä kannattaisi miettiä mitä suustaan laukoo nykypäivänä.
Mitä pahaa on kutsua työkaveria pojaksi? Hänhän on poika. Ei poika sanana tarkoita että haukkuisin häntä.
Sukupuolistamisen lisäksi harrastat ns ikärasismia tuomalla termilläsi hänen nuoremmuutensa esiin täysin epäasiallisesaa paikassa = töissä:
Sanomalla itseäni vanhempaa pojaksi? Ehkä vain parempi kutsua kaikkia tyypeiksi. Kun vielä työpaikalla jokainen saisi firman työhaalarit ylle, niin ei tulisi ikävästi erilaisuutta pukeutumisen osaltakaan.
Kyllä tässä nyt rivien välistä haistaa sen, että tytöttely ei ole se oikea ongelma, vaan se on se, että jostain muista syistä inhoat pomoasi. Vai onko tämä tyttö -sanan käyttö todellakin ainoa huono piirre kyseisessä työkaverissa? En usko.
Tuosta on nyt sitten syntynyt tuollainen sinun ja pomosi välinen valtataistelu, jossa sinä yrität pakottaa pomosi muuttamaan tapojaan, ja hän ei sitä uhallaan tee. Ja nyt kun jatkat tämän tappelun pitkittämistä mielenosoittamisellasi, niin se vaan myrkyttää tilannetta entisestään ja johtaa tilanteen eskaloitumiseen vielä vaikeampiin ongelmiin ennen pitkää.
Apua, en ole koskaan pitänyt tytöttelyä ja pojittelua kiusaamisena. Minua tytötellään vieläkin joskus ja itse saatan pyytää apua pojilta. Töissä on hyvä olla pientä huumoria mukana, jos kaikesta loukkaantuu ja mielensä pahoittaa niin kova elämä nuorella naisella edessä.
Työkavereiden kanssahan ei tarvitse töiden ulkopuolella kaveerata, mutta töissä kaikki turha kiukuttelu ja loukkaantuminen on asiatonta.
N51
Jahas tällainen aloitus ikikseltä tänään. Miten tyhmiä te mammat oikein olette? Joka päivä putoatte samaan kuoppaan ettekä koskaan opi.
Vierailija kirjoitti:
Apua, en ole koskaan pitänyt tytöttelyä ja pojittelua kiusaamisena. Minua tytötellään vieläkin joskus ja itse saatan pyytää apua pojilta. Töissä on hyvä olla pientä huumoria mukana, jos kaikesta loukkaantuu ja mielensä pahoittaa niin kova elämä nuorella naisella edessä.
Työkavereiden kanssahan ei tarvitse töiden ulkopuolella kaveerata, mutta töissä kaikki turha kiukuttelu ja loukkaantuminen on asiatonta.
N51
Me ei tässä keskustelussa tiedetä, minkälaista äänensävyä tuo pomo käyttää tytötellessään tai minkälaisissa tilanteissa tyttöä huutelee. Hyvin ilmeistä on, että tässä tapauksessa kyse ei ole huumorista, kuten teillä töissä on.
Kaikenlainen alistaminen töissä on asiatonta.
N41
Vierailija kirjoitti:
Et tule koskaan pääsemään eroon isällisesti suhtautuvista miehistä.
Olen 56 vuotias nainen. Törmään edelleenkin miehiin, riippumatta miehen iästä, ja joilla on pakonomainen tarve tytötellä ja ohjailla kuin pientä lasta. Siihen kannattaa opetella muitakin torjuntakeinoja kuin juosta kantelemaan pomolle.
Se, että mies sai huomautuksen tytöttelystäsi ja yhä jatkat kantelua miehestä ei tiedä sinulle hyvää. Et vaikuta reilulta ja menetät kanteluillasi kaikkien sympatiat. Nyt kannattaa pitää turpasi kiinni ja antaa miehen kiukutella aikansa.
No johan on vanhentuneita neuvoja! Selkeästi et ikäsi puolesta ihan ymmärrä muutosta näissä asioissa ja työpaikkakulttuureissa. Nykyään naisten ei tarvitse hammastapurren nielllä tällaisia juttuja, ettei kukaan vaan ajattele, ettei ole reilu ja kiva työkaveri. Nykyään työnantajan on pakko reagoida tai voi menettää maineensa lopullisesti sosiaalisen median vuoksi. Tällaiset asiat todellakin nostetaan tapetille.
Itsekään nuorena naisena en ole kiinnostunut siitä, pidetäänkö minua enää reiluna ja huumorintajuisena tällaisten asioiden jälkeen. Työnantajan on puututtava tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Et tule koskaan pääsemään eroon isällisesti suhtautuvista miehistä.
Olen 56 vuotias nainen. Törmään edelleenkin miehiin, riippumatta miehen iästä, ja joilla on pakonomainen tarve tytötellä ja ohjailla kuin pientä lasta. Siihen kannattaa opetella muitakin torjuntakeinoja kuin juosta kantelemaan pomolle.
Se, että mies sai huomautuksen tytöttelystäsi ja yhä jatkat kantelua miehestä ei tiedä sinulle hyvää. Et vaikuta reilulta ja menetät kanteluillasi kaikkien sympatiat. Nyt kannattaa pitää turpasi kiinni ja antaa miehen kiukutella aikansa.
Isällisesti? Ei minun isäni alista tytöttelemällä, eikä ohjaile kuin pientä lasta.
Ap, älä kuuntele tällaisia neuvoja!
Pakko kommentoida, mutta miksi te yli 50 vuotiaat suomalaiset naiset ette kyllä ikinä puolusta nuorempia naisia ja ole heidän puolellaan? Tämä on kuin kansantauti. En ihmettele, että naisilla on edelleen työelämässä näitä haasteita, kun juuri te usein syljette nuorten naisten päälle, vähättelette, haukutte ja suhtaudutte todella alentavasti?
Se on kiva, jos jonkun työpaikalla on hyvä huumori. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään työpaikan humoristisesta yleisestä läpästä vaan ihan tarkoituksen mukaisesta mitätöinnistä. Ja kyllä te sen tiedätte ja ymmärrätte, mutta luonne ei anna periksi ikinä tukea ketään eikä antaa hyviä neuvoja. Osalla on niin paha katkeruus ja inho nuoria naisia kohtaan ja osan mielestä heidänkin pitää käydä läpi yhtä kova koulu, kun ovat itse käyneet. Häpeäisitte.
Työurasi kyseisessä yrityksessä tuskin yltää kovin mittavaksi.
Lähinnä tulee mieleen, että mikä teitä kaikkia vaivaa?
Uhriudu ja kiukuttele vaan. Ja sen jälkeen pääsetkin itkemään ja uhriutumaan lisää, kun ylennykset menevät miehille. Naisen logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida, mutta miksi te yli 50 vuotiaat suomalaiset naiset ette kyllä ikinä puolusta nuorempia naisia ja ole heidän puolellaan? Tämä on kuin kansantauti. En ihmettele, että naisilla on edelleen työelämässä näitä haasteita, kun juuri te usein syljette nuorten naisten päälle, vähättelette, haukutte ja suhtaudutte todella alentavasti?
Se on kiva, jos jonkun työpaikalla on hyvä huumori. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään työpaikan humoristisesta yleisestä läpästä vaan ihan tarkoituksen mukaisesta mitätöinnistä. Ja kyllä te sen tiedätte ja ymmärrätte, mutta luonne ei anna periksi ikinä tukea ketään eikä antaa hyviä neuvoja. Osalla on niin paha katkeruus ja inho nuoria naisia kohtaan ja osan mielestä heidänkin pitää käydä läpi yhtä kova koulu, kun ovat itse käyneet. Häpeäisitte.
Viisikymppiset naiset ovat vielä sitä sukupolvea, jotka mielistelevät ja nuolevat miesten perseitä. Tekevät kaiken miellyttääkseen, ja miehet ovat heidän elämänsä keskiössä. Reppanoita reliikkejä menneisyydestä.
Jaahas, se muuttui sitten tämäkin ketju keski-ikäisten naisten haukkumiseksi. Siis mikä teitä nuoria naisia vaivaa? Puhutte jatkuvasti vanhemmista naisista todella rumasti, mutta silti vaaditte, että juuri heidän pitäisi tukea ja ymmärtää teitä ja seisoa yhtenä naisrintamana, vaikka oma asenteenne vanhempia naisia kohtaan on usein jopa törkeä?
Eipäs. Ketju muuttui valkoisen keski-ikäisten heteromiehen haukkumiseksi.
Mutta siinä sitä riittää haukuttavaa.
Tytöiksi ja pojiksi kutsuminen on ollut ennen aivan tavallista kaveripiireissä ja sillä on lähinnä haettu ryhmähenkeä ja yhteenkuuluvuutta. Tyttö tai poikahan ei ole mikään kirosana. Tietenkin riippuu täysin missä yhteydessä käytetään. Mutta nykyään uhriudutaan kyllä herkästi kaikesta. Tuli mieleen että moni voisi loukkaantua setämieheksi kutsumisestakin. Sitähän selkeästi käytetään loukkaavassa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se muuttui sitten tämäkin ketju keski-ikäisten naisten haukkumiseksi. Siis mikä teitä nuoria naisia vaivaa? Puhutte jatkuvasti vanhemmista naisista todella rumasti, mutta silti vaaditte, että juuri heidän pitäisi tukea ja ymmärtää teitä ja seisoa yhtenä naisrintamana, vaikka oma asenteenne vanhempia naisia kohtaan on usein jopa törkeä?
Anteeksi nyt vain, mutta esimerkiksi asiakkaina 50+ naiset ovat aika, noh, kamalia. Ei tietenkään kaikki, mutta ne jotka ovat, todella sitä ovat. Jatkuu tuonne jonnekin seitsemänkympin korville.
Hyvin harvoin on ongelmia alle viisikymppisten naisten kanssa, alle nelikymppisten vielä harvemmin ja alle kolmekymppisten tuskin ikinä. Käytöstavoissa, tunteiden säätelyssä ja ongelmien suhteuttamisessa olisi siis paljon opittavaa nuorilta naisilta.
Itse olen 40-vuotias.
Kannattaa puuttua. Ei tällainen lopu koskaan muuten.