Ei suomessa meinaa palkalla pärjätä
Mulla on palkka kolmisen tonnia josta käteen jää kuukaudessa reilu 2 tonnia. No juuri ja juuri sillä toimeen tulen mutta ei puhettakaan että mitään isoja rahoja tilille kertyisi makaamaan. Sitäpä vaan ihmettelen että miten tonnin vähemmän tienaava perheellinen tai yksinhuoltaja oikeasti maksaa asumisen, auton, kaikki muut kulut ja lasten kulut ja saa vielä jotain säästöönkin? Kun ei se meinaa onnistua mullakaan vaikka sinkkuna elän, ei lapsia. Saati pääkaupunkiseudulla joku parin tonnin peruspalkalla jolla 3-4 lasta.
Uralla ei kauheita etenemismahdollisuuksia enään ole ja palkankorotuksista ei paljon käteen jää kun verottajalle tuntuu menevän suurin osa. Kyllä suomi on kallis maa elää ja palkkataso jäänyt jälkeen aika pahasti.
Kommentit (139)
Siitä tonnin pienemmästä palkasta maksetaan paljon vähemmän veroja ja lapsiperheet saavat lapsilisät jne
Vierailija kirjoitti:
Siitä tonnin pienemmästä palkasta maksetaan paljon vähemmän veroja ja lapsiperheet saavat lapsilisät jne
Kuitenkaan pienemmästä palkasta ei koskaan voi jäädä enempää rahaa käteen kuin isommasta palkasta.
Varmaan 95% maailman ihmisistä elää huonommin palkallaan. Kaikki on suhteellista.
Isosta brutosta ainoa hyöty on parempi eläkekertymä
Mulla sama palkka ja jää kuussa yli tonni säästöön. Et vaan osaa
Voi kuule, kohta on palsta pullollaan kertomassa, että palkka on 2 tonnia ja siitä jää aina tonni säästöön ja ruokakauppaan menee satanen kuussa ja monipuolisesti syö kuusi henkinen perhe. Aina. Ihan aina näissä keskusteluissa tulee joku pätemään että kuinka hyvin onnistuu pennin venytys. Aaaaaarrrrggghh..
Vaimo tienaa nettona 1800 ja minä 3200. Yhteensä siis 5000.
Velkaa ei oo yhtään ja lapsemme ovat jo aikuisia
Hyvin pärjäämme. Joka kk menee varainhoitoon/säästöön tonni jos toinenkin.
En osaa valittaa tilannettamme
Vierailija kirjoitti:
Isosta brutosta ainoa hyöty on parempi eläkekertymä
Ei sekään enää koska takuueläke takaa kohtuullisen eläkkeen myös työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama palkka ja jää kuussa yli tonni säästöön. Et vaan osaa
Mitä mä sanoin...
Asutteko muuten kaikki Helsingissä? Mulla ainakin asumiseen menee ihan hirvittävä määrä rahaa. Olen kotoisin toisesta kaupungista ja siellä samalla palkalla tulisi toimeen ihan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko muuten kaikki Helsingissä? Mulla ainakin asumiseen menee ihan hirvittävä määrä rahaa. Olen kotoisin toisesta kaupungista ja siellä samalla palkalla tulisi toimeen ihan kivasti.
Työ on täällä. Muuttaisin salamana kauemmas perheemme, jos vaan pystyisin. Nyt asutaan lähiössä vuokralla.
Ja jos maksaisikaan vain omaa vuokraa, mutta kun tulonsiirtojen kautta pitää maksaa muittenkin asuminen huudeilla..
Vierailija kirjoitti:
Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.
Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.
Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkaan pienemmästä palkasta ei koskaan voi jäädä enempää rahaa käteen kuin isommasta palkasta.
Voi kuule
Voi jäädä kun huomioidaan matalemmat verot ja oikeus vaikka asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Silti jokainen lapsi maksaa vanhemmilleen enemmän kuin tuottaa rahallisesti esim. lapsilisinä. Lapsilisät eivät koskaan riitä kattamaan lapsen kaikkia kuluja. Miettikää nyt, asunto, ruoka, vaatteet, lelut, päivähoito, koulu, harrastukset, älypuhelimet, läppärit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti jokainen lapsi maksaa vanhemmilleen enemmän kuin tuottaa rahallisesti esim. lapsilisinä. Lapsilisät eivät koskaan riitä kattamaan lapsen kaikkia kuluja. Miettikää nyt, asunto, ruoka, vaatteet, lelut, päivähoito, koulu, harrastukset, älypuhelimet, läppärit...
= syntyvyyden lasku..
Tää on paska maa ja kieroitunut Ek tekee tästä helvetti. Sikspä lopetin työt ja nostan kaikki mahdolliset ja mahdottomat tuet ja elän nyt paljon onnelisempana kuin duunariorjana. Riistäjää en lihota!
lol, itse tulen toimeen hyvin n. 900€ kuussa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Ap:n kannattaa ryhtyä pitämään yksinkertaista päiväkirjaa menoistaan. Minkä verran menee asumiseen, minkä verran ruokaan, herkkuihin, alkoholiin, tupakkaan tai muihin "paheisiin", ulkona syömiseen, matkusteluun.
Havahduin opintovapaan alkaessa, kun tulot tippuivat 50%, että mä olen esim. ostanut hirveästi herkkuja, jotka olen perustellut itselleni sillä, että mä voin, koska mä liikun. No niin olen voinut ilman, että talous olisi kaatunut tai paino noussut. Mutta kun ostin 2-2,50 euroa maksavan korvapuustin 2-3 kertaa viikossa, siitä tuli kuukausitasolla 20-30 euron kulu. Ei ihan pieni. Korvapuustien ostaminen loppui kuin seinään, kun ymmärsin niiden "kuukausihinnan". Suosittelen kulupäiväkirjaa! Esim. kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu, missä otetaan huomioon saadut tuet palkan ohella sekä minkä verran itsekukin maksaa esimerkiksi lasten päivähoidosta. Palkasta jää enemmän käteen euroja, mutta mikä on tilanne kokonaisuudessa?
Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.
Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.