Työnantaja pyysi työterveyden sairaskertomuksen
Ovat siis irtisanomassa minua pitkän sairausloman vuoksi. Minulle tuli taas vuoden sairausloma. Onko pakko lähettää sairaskertomus työnantajalle? Työterveys sanoi että on koska pyytävät sitä. Pelkään että asiat leviää siitä ympäri kaupunkia koska haluavat tosiaan minusta eroon.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan ei maksa vuden mittaista sairaslomaa. Sen maksaa kela. Joten älkää turhaan säälikö työnantajaa.
Vuodenmittaisia sairaslomia tulee esim syöpien yhteydessä. Ihmiset eivät ole pitkiin aikoihin työkykyisiä, mutta osa heistä paranee ja pystyy palaamaan yöhön. Olisi aika inhaa ottaa pois paikka, mihin palata. Enkä näe, miksi syöpäsairaan pitåisi ”itse tajuta irtisanoutua” ainakaan niin kauan kuin vähänkään toivoa on.
Ei syöpäkään ole sellainen asia, minkä vuoksi työnantajaa täytyisi roikottaa löysässä hirressä. Työnantaja ottaa mieluummin jaksavan ja kykenevän työntekijän siihen tilalle. Nyt on raha tiukassa monessa paikassa ja tarvitaan tekijöitä, ei sairasvuoteella makaajia. Voihan sitä hakea uudelleen työpaikkaansa jos tulee kuntoon.
Niinpä, minäkään en nyt ihan ymmärrä näitä, jotka toivoo jollekin nyt kamalaa sairautta ja syöpää siksi, että on työnantajan puolella tässä asiassa. Siis eikö mitään muuta työtä voi enää ikinä saada, kun palautuukin työkykyiseksi? Miksi on pakko roikkua jossain työpaikassa, jos ei edes kykene työskentelemään siellä? Eikö voisi keskittyä toipumiseen, eikä selitellä henkilökohtaisia terveystietojaan työnantajalle?
”Roikkua” työpaikassa, jonka eteen on tehnyt per keleesti töitä, ja hyvää tulosta työnantajalleen. Opiskellut ja puurtanut, sitten sairastuu, niin siihen jää? En puhu nyt apstä vaan yleisesti, missä on työnantajan moraalinen vastuu? Vai onko sitä?
Olisiko parempi, js työntekijät olisivat tekevinään, jos työnantaja on välittävinään.
On hirvittävän rumaa toivoa, siltikin toivon, että jokainen, edes kerran elämässään, saa maistaa omaa lääkettään.
Mitä hämmentävää tai outoa on vuoden sairauslomassa? Esim syövän ja sen hoitojen kanssa vuosi on todella lyhyt aika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan ei maksa vuden mittaista sairaslomaa. Sen maksaa kela. Joten älkää turhaan säälikö työnantajaa.
Vuodenmittaisia sairaslomia tulee esim syöpien yhteydessä. Ihmiset eivät ole pitkiin aikoihin työkykyisiä, mutta osa heistä paranee ja pystyy palaamaan yöhön. Olisi aika inhaa ottaa pois paikka, mihin palata. Enkä näe, miksi syöpäsairaan pitåisi ”itse tajuta irtisanoutua” ainakaan niin kauan kuin vähänkään toivoa on.
Ei syöpäkään ole sellainen asia, minkä vuoksi työnantajaa täytyisi roikottaa löysässä hirressä. Työnantaja ottaa mieluummin jaksavan ja kykenevän työntekijän siihen tilalle. Nyt on raha tiukassa monessa paikassa ja tarvitaan tekijöitä, ei sairasvuoteella makaajia. Voihan sitä hakea uudelleen työpaikkaansa jos tulee kuntoon.
Niinpä, minäkään en nyt ihan ymmärrä näitä, jotka toivoo jollekin nyt kamalaa sairautta ja syöpää siksi, että on työnantajan puolella tässä asiassa. Siis eikö mitään muuta työtä voi enää ikinä saada, kun palautuukin työkykyiseksi? Miksi on pakko roikkua jossain työpaikassa, jos ei edes kykene työskentelemään siellä? Eikö voisi keskittyä toipumiseen, eikä selitellä henkilökohtaisia terveystietojaan työnantajalle?
Aloittajan tapauksessa työnantaja saa irtisanoa ihan laillisesti. Typerää on käskeä sairastunutta irtisanoutumaan, sitä hänen ei tarvitse tehdä. Työnantajat kyllä vaativat työntekijöitä sitoutumaan, mutta itse eivät tee niin. Sinäkään et ymmärrä, mikä hätä sairastumisen lisäksi tulee työpaikan puolesta. Et taida itse olla sitoutunut, olet vain palkan vuoksi ja hylkäät työnantajan heti, jos firmalle tulee vaikeuksia. Et kai ota palkankorotuksia vastaan, sehän on pois omistajilta?
Tottakai työnantajalla on oikeus tietää, miksi et ole työkykyinen ja kannattaako sinua pitää paikassa.
Epikriisit ovat salassapidettäviä. Sairauslomatodistukset ovat eri asia.
Eivät kaikki hyvinkään huonokuntoiset ja sairaat PÄÄSE määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Miksi, sitä voi kysyä tältä systeemiltä.
Minä itse saan kyllä sen työkyvyttömyyseläkkeen ja muut liittyvät tulot työeläkevakuuyusyhtiöstä ja Kelasta, enkä mistään työnantajalta. Jos jokin viimeinen työpaikka joutuu maksumieheksi, mistä en tiedä, eihän se minun vikani ole.
Siitä minkä ajan puitteissa ja millä edellytyksillä saa irtisanoa, on säännöt. Itse ei missään nimessä kannata, ellei tule ns pysyvä työkyvyttömyyseläke. Itme irtisanoutumisesta vvoi aina saada jonkin ihne karenssin jos jossain välissä olisi työkkärissä sairaslomalaisena tai muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki hyvinkään huonokuntoiset ja sairaat PÄÄSE määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Miksi, sitä voi kysyä tältä systeemiltä.
Minä itse saan kyllä sen työkyvyttömyyseläkkeen ja muut liittyvät tulot työeläkevakuuyusyhtiöstä ja Kelasta, enkä mistään työnantajalta. Jos jokin viimeinen työpaikka joutuu maksumieheksi, mistä en tiedä, eihän se minun vikani ole.
Siitä minkä ajan puitteissa ja millä edellytyksillä saa irtisanoa, on säännöt. Itse ei missään nimessä kannata, ellei tule ns pysyvä työkyvyttömyyseläke. Itme irtisanoutumisesta vvoi aina saada jonkin ihne karenssin jos jossain välissä olisi työkkärissä sairaslomalaisena tai muutoin.
Juuri sen takia työnantaja on pyytänyt, että saisi nähtäväkseen, ei sen mikään ylittämätön salassapidettävyys ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia työnantaja on pyytänyt, että saisi nähtäväkseen, ei sen mikään ylittämätön salassapidettävyys ole.
Työnantaja ei edelleenkään tee epikriiseillä mitään, niitähän voi olla kansiollinen. Työterveyslääkäri voi kirjoittaa työnantajalle lausunnon työntekijän työkyvystä, mutta epikriisejä on asiatonta pyytää. Nyt vähän järkeä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta minkälaisia sairauslomia syöpäsairaalla on. Meidän firmassa ollut kaksi syöpäpotilasta ja max kuukauden olivat kerralla pois hoitojen aikana. Molemmat parantuneet ja edelleen töissä.
Totta. Hyvin yksilöllisiä vaikutuksiltaan ovat eri syöpien hoidot.
Pahimmillaan mikäli uusiutuu monta kertaa tai jopudutaan leikkaamaan aina uudelleen plus rankat hoidot vaikuttavat sairauslomien pituuteen. Joillakin kuukausia , joillakin jopa vuosia menee toipuessaan, mikäli ylipäänsä kuuluu onnekkaisiin.
Ilmeisesti käytäntö on se, että yli vuoden sairauslomalla oleva irtisanotaan jollain keinoin.
Aukot ceeveessä saavat uuden työnantajan epäilemään uusiutumista ja saatetaan palkata aina joku toinen, vaikka olisi kuinka pätevä ja toipunut hyvin vaikeasta sairaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei siis maksa palkkaa sulle ja saat kuntoutustukea? Kuule, et toimita mitään terveystietoja kellekään, vaan lähde siitä yrityksestä kävelemään kuormittamasta sen toimintaa.
Eihän ap firmaa kuormita vaan auttaa kun tekee hommia ns.ilmaiseksi.
Mun kaveri palas töihin pitkän sairastelun jälkeen kuntoutustuella. Oli kovasti tervetullut. Onneksi kaikki tuönantajat eivät ole hirviöitä.
Kyllä tässä tapauksessa työnantajalla on oikeus irtisanomiseen.
Työkyky näyttää olevan pysyvästi alentunut.
Yleensä tällöin keskustellaan asiasta siten, että työnantaja, työntekijä, työterveys, työsuojelu ja luottamusmies kokoontuvat yhteiseen palaveriin.
Sairaustietojen pitäisi olla salaisia, epäilen vahvasti että työnantaja olisi oikeus nähdä sairaskertomus, mutta tietenkin sairaslomatodistus ja sairastelun syy.
Paranoidisesta skitsofreniasta tulee vuoden saikut
Taitaa aloittaja itse käydä alapeukuttamassa vastauksia ja toivomassa tauteja kanssaihmisille :D
Ei varmaan tunnu reilulta tulla irtisanotuksi tuollaisessa tilanteessa, eihän sitä kukaan itselleen toivo. Fiksummat ei toivo muillekaan, vinkvink. Joskus vain yksilön kannalta ikävä ratkaisu on ainoa järkevä tapa toimia kokonaisuuden kannalta.
Ymmärrätkö että yritys voi mennä nurin kun joutuu mahdollisesti maksamaan ison ylimääräisen kuluerän tuottamattomasta työntekijästä? Siinä jää monta muutakin työttömäksi samalla rytinällä. Sepäs ei taida aloittajaa pahemmin kiinnostaa.