Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy lakimieheltä

Vierailija
06.10.2019 |

Vastaan juridisiin kysymyksiin vähän aikaa (osaamisalueet sopimusoikeus, perheoikeus, avioliitto, perintö, osakeyhtiöt)

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perin puolisoni avioliiton kautta keskinäisellä testamentilla, ovatko hänen sukulaisensa ne, jotka perivät häneltä minulle jääneen omaisuuden kuolemani jälkeen? Näin jostain joskus luin, tiedä sitten minkä tasoisesta julkaisusta, mutta asia jäi mieleeni. Avoliitossa ei kai tällaista mahdollisuutta luulisi olevan. Kun en tiedä, kysyn kun nyt siihen on oiva tilaisuus.

Vierailija
102/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehdään testamentti puolison hyväksi? Voiko edimerkiksi osan omaisuudesta testamentata puolisolle ja osa menee lapsille? Onko siinä mitään rajaa kuinka paljon boi puolisolle testamentata? Voiko esimerkiksi oman kerrostalo osakkeen testamentata aviopuolisolle? Ja onko lapsilla silloin oikeutta saada siitä osaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kansanterveyslaki liittyy lähihoitajan työhön? Mitä kansanterveyslaki tarkoittaa ja pitää sisällään?

Voitko vastata, on koulutyö.

Vierailija
104/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasi + muut edut, laskutettavien työtuntien määrä kuukaudessa ja tekemiesi työtunnit?

Vierailija
105/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kansanterveyslaki liittyy lähihoitajan työhön? Mitä kansanterveyslaki tarkoittaa ja pitää sisällään?

Voitko vastata, on koulutyö.

Ei aavistustakaan. Kansanterveyslaki ei kuulu osaamiseeni. Eiköhän googlettamalla lain taustoja (hallituksen esitys) jotain löydy

Vierailija
106/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku viitsii esittää tuollaisen kysymyksen, joka liittyy koulutehtävään?

Törkeää lusmuilua ja muiden hyväksikäyttöä.

Täällä riittää kyllä oikeitakin kysymyksiä vastattavaksi, lakimiehelle.

Vierailija
107/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on juristi. En kysy sinulta mitään.

Vierailija
108/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tehdään testamentti puolison hyväksi? Voiko edimerkiksi osan omaisuudesta testamentata puolisolle ja osa menee lapsille? Onko siinä mitään rajaa kuinka paljon boi puolisolle testamentata? Voiko esimerkiksi oman kerrostalo osakkeen testamentata aviopuolisolle? Ja onko lapsilla silloin oikeutta saada siitä osaa?

Tässä on monta kysymystä ja mitä pitää ottaa huomioon, mutta yksinkertaistaen:

1. Yksipuolinen testamentti tai keskinäinen jos molemmat tekevät toistensa hyväksi (siis se kumpi ensiksi kuolee saa testamentilla toiselta)

2. Voi

3. Ei, paitsi testamentilla ei voi loukata rintaperillisensä lakiosaa

4. Voi

5. Riippuu tilanteesta ja mm. testamentista (ks myös kysymys 2)

Vierailija
109/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haukun tekstiviestillä tai whatsupilla yhtä henkilöä, puhun hänestä halventavasti ja loukkaavasti, niin syyllistynkö kunnianloukkaukseen? Haukut eivät siis ole tarkoitettu tämän arvostelun kohteelle vaan vain minun ja viestin saajan välille.

Pitääkö siistiä kielenkäyttö vai onko kyseessä rikos ollenkaan?

Olen vaan aika pahoja viestejä laittanut suutuspäissäni ja nyt viestien saaja( ei siis haukkujen kohde) uhkaa viedä jutun poliisille...

Vierailija
110/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lakimiesten/juristin palkat kohtuullisia?

Vierailija
111/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 2016 epäiltynä laittomasta uhkauksesta ja viestintärauhan rikkomisesta. Kävin kuulustelussa, mutta sen jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään. Meneekö tällaisten asioiden käsittelyssä aina näin pitkään? Osaatkohan vastata?

(Lukijoille tiedoksi: olin tuohon aikaan erittäin pahassa jamassa ja kärsin mielenterveysongelmista. Toivoisin, että ette tuomitsisi ihan hirveästi.)

Vierailija
112/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perin puolisoni avioliiton kautta keskinäisellä testamentilla, ovatko hänen sukulaisensa ne, jotka perivät häneltä minulle jääneen omaisuuden kuolemani jälkeen? Näin jostain joskus luin, tiedä sitten minkä tasoisesta julkaisusta, mutta asia jäi mieleeni. Avoliitossa ei kai tällaista mahdollisuutta luulisi olevan. Kun en tiedä, kysyn kun nyt siihen on oiva tilaisuus.

Riippuu millainen keskinäinen testamentti on kyseessä. Siirtyykö omistusoikeus kokonaan? Onko toissijaiset perilliset määritetty testamentissa?

Myös avoliitossa voi tehdä keskinäisen testamentin (tai ketkä vaan kaksi henkilöä).

Vierailija
113/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haukun tekstiviestillä tai whatsupilla yhtä henkilöä, puhun hänestä halventavasti ja loukkaavasti, niin syyllistynkö kunnianloukkaukseen? Haukut eivät siis ole tarkoitettu tämän arvostelun kohteelle vaan vain minun ja viestin saajan välille.

Olen vaan aika pahoja viestejä laittanut suutuspäissäni ja nyt viestien saaja( ei siis haukkujen kohde) uhkaa viedä jutun poliisille...

Kunnianloukkauksen lähtökohta on se, että levitetty tieto on valheellista. Jos haukut ovat ”totta” ja voit sen näyttää toteen, tilanne on kannaltasi parempi. Jos valhetta, niin voi olla että kunnianloukkaus täyttyy. Valitettavsti poliisin resurssit eivät juuri riitä tutkimaan kunnianloukkauksia ellei kyseessä poikkeuksellisen suuri yksityinen tai yleinen intressi

Vierailija
114/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuonna 2016 epäiltynä laittomasta uhkauksesta ja viestintärauhan rikkomisesta. Kävin kuulustelussa, mutta sen jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään. Meneekö tällaisten asioiden käsittelyssä aina näin pitkään? Osaatkohan vastata?

(Lukijoille tiedoksi: olin tuohon aikaan erittäin pahassa jamassa ja kärsin mielenterveysongelmista. Toivoisin, että ette tuomitsisi ihan hirveästi.)

Ei pitäisi mennä näin kauan kuin todella laajoissa, monimutkaisissa talousrikoksissa tms. Poliisi on velvollinen toimittamaan esitutkinnan ilman aiheetonta viivytystä. Joko poliisilla on jäänyt homma kesken tai sitten sinulle ei ole tullut tietoa esitutkinnan päättymisestä. Voit tiedustella asiaa poliisilaitokselta. Jos asia olisi edennyt syyteharkintaan, siitä olisi tullut kyllä tietoa.

Vierailija
115/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi mennä näin kauan kuin todella laajoissa, monimutkaisissa talousrikoksissa tms. Poliisi on velvollinen toimittamaan esitutkinnan ilman aiheetonta viivytystä. Joko poliisilla on jäänyt homma kesken tai sitten sinulle ei ole tullut tietoa esitutkinnan päättymisestä. Voit tiedustella asiaa poliisilaitokselta. Jos asia olisi edennyt syyteharkintaan, siitä olisi tullut kyllä tietoa.

Itsekin ajattelin, että homma ei ole syystä tai toisesta edennyt. Mutta olen ollut myös siinä uskossa, että syyttämättäjättämispäätös (?) pitäisi lähettää myös minulle. 

Kiitos vastauksesta! Teet hienoa työtä. Ja itsekin pyrin tekemään parempia valintoja jatkossa. 

Vierailija
116/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnianloukkauksen lähtökohta on se, että levitetty tieto on valheellista. Jos haukut ovat ”totta” ja voit sen näyttää toteen, tilanne on kannaltasi parempi. Jos valhetta, niin voi olla että kunnianloukkaus täyttyy. Valitettavsti poliisin resurssit eivät juuri riitä tutkimaan kunnianloukkauksia ellei kyseessä poikkeuksellisen suuri yksityinen tai yleinen intressi

No, en ole haukkunut huoraksi tai muuta, vaan puhunut muuten halventavaan sävyyn, mm. ulkonäköön liittyvässä asiassa. Häpeän toki nyt viestejäni, mutta olin niin kiihdyksissä. Haukuin siis ex-miehelleni naista, jonka kanssa hän petti minua..

Vierailija
117/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkasi + muut edut, laskutettavien työtuntien määrä kuukaudessa ja tekemiesi työtunnit?

Juristin palkka on vähän päälle 5 tonnia. Isäni on juristi.

Vierailija
118/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en ole haukkunut huoraksi tai muuta, vaan puhunut muuten halventavaan sävyyn, mm. ulkonäköön liittyvässä asiassa. Häpeän toki nyt viestejäni, mutta olin niin kiihdyksissä. Haukuin siis ex-miehelleni naista, jonka kanssa hän petti minua..

LOL, näihin tarvitse mitään juristin koulutusta ymmärtääkseen. Ihan perusasioita. Syyllistyt kunnianloukkaukseen, mikäli nämä juttusi kantautuvat vääriin korviin ja kohde saa tietää. Ja jos ne ovat valetta.

Vierailija
119/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kunnianloukkauksen määritelmä täyttyy sellaisessa tapauksessa, että henkilöä herjataan jossain julkisella foorumilla tai tiedotusvälineissä ja tilanteen täytyy olla sellainen, että siitä koituu kohteelle huomattavaa kärsimystä tai selvästi todistettavaa haittaa. En oikein ymmärrä, miten yksityinen keskustelu voisi täyttää nämä kriteerit. 

Vierailija
120/177 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ajattelin, että homma ei ole syystä tai toisesta edennyt. Mutta olen ollut myös siinä uskossa, että syyttämättäjättämispäätös (?) pitäisi lähettää myös minulle. 

Kiitos vastauksesta! Teet hienoa työtä. Ja itsekin pyrin tekemään parempia valintoja jatkossa. 

En tiedä yksityiskohtia tapauksesta, mutta tämän tyyppisille rikoksille on tavanomaista, ettei poliisin resurssin riitä tutkintaan, ellei kyse ole vakavammista päästä. Usein tehdään aika nopeasti päätös esitutkinnan keskeyttämisestä tai rajoittamisesta, mutta tällainen päätös pitäisi siis tulla kyllä asianosaisille. Myös siitä tiedotetaan, jos asia etenee syyttäjälle, samoin syyttäjän päätös joko nostaa syyte tai jättää nostamatta tulee kyllä varmasti asianosaisille.

Mielenrauhan vuoksi suosittelen kysymään asiaa poliisista. En nyt ulkoa muista kyseisten rikosten vanhemisaikaa, mutta sekään ei ole kovin montaa vuotta noissa asioissa. 3 vuotta on minun nähdäkseni kohtuuton aika esitutkinnalle tavanomaisissa rikoksissa. Voit etsiä esim. Eduskunnan oikeusasiamiehen tai Oikeuskanslerin sivuilta kannanottoja tällaisiin asioihin.

Kiitos palautteesta 😊 Kaikkihan me teemme joskus virheitä tai vääriä valintoja. Hienoa, että haluat tehdä parempia valintoja jatkossa! Hyvää jatkoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän