Onko juristia paikalla?
Haluaisin tietää, mikä on vastuunjako tässä tilanteessa.
Omistan kerrostaloasunnon yksin, mies on kirjoilla ja olemme naimisissa ja on avioehto. Olen ottsnut nimiini kotivakuutuksen. Mies ei maksa asumisestaan mitään, kun on hyvin pienituloinen.
Mies tekee toistuvasti viritelmiä sähkölaitteista, mistä olen sanonut, ettei niin saa tehdä. Tekee kuitenkin. Asunnossa on ollut jo pari oikosulkua ja pelkään oikeasti, että voisi tulla tulipalokin vielä.
Jos niin käy, onko koko korvausvastuu yksin minulla? Voinko jotenkin turvata selustani tässä, vaikka lähettää miehelle kirjallisesti kiellon, ettei saa tehdä x ja y, vai onko sillä mitään merkitystä? Olisiko sillä merkitystä, jos mies ottaisi oman kotivakuutuksen samaan asuntoon?
Kiitos tiedoista!
Kommentit (3)
Eikö uudesssa asunto-osskeyhtiölaissa ole kuitenkin muutettu korvausvastuita niin, että aiheuttaja on vastuussa, eikä osakas Moni ei tiedä muutoksesta edes taloyhtiöiden hallituksissa. Eli jos sulla on vieras kylässä ja hän aikasnsaa vaikka vesivahingon, niin kotvausvastuu on nykyään hänellö, eikä osakkaalla. Miten se menee, jos asuu asunnossa ja on naimisissa?
Sinä olet vastuussa, koska olet asunnon omistaja.