Kysy lakimieheltä
Vastaan juridisiin kysymyksiin vähän aikaa (osaamisalueet sopimusoikeus, perheoikeus, avioliitto, perintö, osakeyhtiöt)
Kommentit (177)
Sama Epätietoinen kirjoitti:
Näin ajattelinkin tuon omaisuuden jaon menevän.
Tuo leskeneläke mietitytti siinä mielessä, että kun se on tarkoitettu turvaamaan toimeentulo perheenhuoltajan kuoltua. Ja tässä tapauksessa taloudet ovat olleet täysin itsenäiset jo vuosia.
Myöntämisen edellytys avioliiton osalta on vain se, että se on voimassa puolison kuolinhetkellä, ja kun asumusero ei nykyisellään perustilanteessa (=avioliitto johon sovelletaan vain Suomen lainsäädäntöä) ole mikään kriteeri tai merkki avioliiton päättymisestä, sillä ei ole vaikutusta asiaan.
Juristi
Kannattaako nykypäivänä opiskella juristiksi? Onko helppoa perustaa oma lakimiesfirma? T. abi
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat rajanneet aviopuolisoni pois testamentistaan. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Minulla ei ole sisaruksia, joten perin heidät yksin. Jos käytän perintönä saatuja rahoja johonkin, esim. ostamme aviopuolisoni kanssa asunnon, niin eikö aviopuolisoni omista sitä lainkaan, jos se on ostettu perintörahoilla (kokonaan tai osittain)?
Miten näiden perintörahojen käyttöä voidaan edes käytännössä valvoa? Entä jos osa asuntoon (tai johonkin muuhun ostokseen käytetystä) onkin omaa rahaani? Miten omat ja periytyt rahat voidaan edes erottaa toisistaan?
Jos kävisi vielä niin, että kuolisin ennen aviopuolisoani eikä meillä olisi lapsia, niin jaettaisiinko tämä vanhempieni perintö sitten muille sukulaisilleni? Entä jos olisin jo ehtinyt tuhlata kaiken? Vaadittaisiinko sitä aviopuolisoltani? Jos olisimme ostaneet perinnöllä asunnon, niin pitäisikö aviopuolisoni myydä se ja maksaa vanhempieni perintö nyt sukulaisilleni?
Voinko itse tehdä testamentin perityistä rahoista niin, että ne menevät kuoltuani aviopuolisolleni vai meneekö vanhempieni testamentti jotenkin edelle?
Anteeksi, jos on sekavaa ja suuret kiitokset, jos vastailet edes joihinkin kysymyksiini.
On varsin tyypillistä, että testamentissa poissuljetaan testamentinsaajan aviopuolison avio-oikeus perinnöllä saatuun omaisuuteen. Sillä mm. pyritään varmistamaan, että omaisuus säilyy suvussa. Jos tulee esimerkiksi ero, eikä testamentinsaajalla ole avioehtoa, kuuluu peritty omaisuus osituksen piiriin. Yleensä juristit neuvovat asiakkaitaan ottamaan tämän ehdon testamentteihin. Kyse ei ole ainakaan lähtökohtaisesti mistään henkilökohtaisesta loukkauksesta perinnönsaajan puolisoa kohtaan, vaan vakiintuneesta käytännöstä. Toki on tilanteita, joissa testamentti voidaan laatia ihan vain siksi, ettei perintö joutuisi pois omasta suvusta avio-oikeuden kautta.
On eri asia, miten sitten jatkossa käytät perintöäsi. Kun perintö on testamentilla täydellä omistusoikeudella siirtynyt sinulle, päätät omaisuudesta ihan vapaasti. Voit esimerkiksi lahjoittaa sitä kenelle haluat, myös aviopuolisollesi. Jos ostatte mökin perintörahoilla, voitte vapaasti merkitä omistusosuuksiksi vaikka 50-50. (Toinen asia on onko se järkevää tilanteessasi, jota en tiedä tarkemmin)
Voit tehdä testamentin omasta omaisuudesta, johon sisältyy aikanaan perintönä saamasi omaisuus. Se on ainoa keino estää, ettei sinun omaisuutesi mene muille sukulaisille. Jos ei ole rintaperillisiä (lapset ja lapsenlapset), leski perii kunnes leskenkin kuoltua ensiksi kuolleen toissijaiset perilliset saavat osansa. Tämän voi estää testamentilla.
Juristi
Kiitos, kun vastasit! :)
t. vanhempiensa testamentista kysellyt
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Kuuluu ihan hyvää. Marraskuu ja pimeä aika tosin vähän latistaa mieltä. Viikonloppuna leivotaan pipareita ja jouluherkkuja :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako nykypäivänä opiskella juristiksi? Onko helppoa perustaa oma lakimiesfirma? T. abi
Vaikea sanoa. Uskon, että juristeilla on kohtalaisen hyvä työllisyystilanne myös tulevaisuudessa. Uutta pitää toki koko ajan oppia, maailmaa muuttuu. Legal tech ja legal design, tekoälyn hyödyntäminen ym. muuttavat meidänkin alaa tulevaisuudessa yhä enemmän. Juristin rooli muuttuu. Riippuu tietysti minkälaisia hommia tekee. Esimerkiksi tuomari/syyttäjä-akselilla muutos ei ehkä ole yhtä suuri, tai yksityishenkilöiden juridiikkaa hoitavilla. Liikejuridiikka on kovassa murroksessa.
Kannattaa miettiä omia mielenkiinnon kohteita, valmiuksia ja minkälaista työtä haluaa tehdä. Juridiikassa päivät ovat monella tosi pitkät ja työmoraalin tulee olla korkea.
Oman firman perustamisesta en omaa kokemusta, ehkäpä joku toinen osaa siihen sanoa.
Tsemppiä valintoihin!
Juristi
Kiitos vastauksista! T:asumuserosta kysellyt
Vierailija kirjoitti:
Firman perustaminen helppoa, pyörittäminen sitten oma juttu. Vaatii kokemusta ja yrittäjähenkisyyttä.
-Asianajaja
Olemme avoliitossa ja yksi yhteinen lapsi, toinen minulla edellisestä suhteesta.
Mies haluaa että otan asuntolainan ja ostamme perheellemme talon. Hän osallistuisi kustannuksiin.
Tällöin talo olisi minun mutta hän sanoo ettei se haittaa koska hän investoisi silloin myös lasten tulevaan omistukseen.
Itse en halua että hän maksaa jostain mikä olisi minun.
Eli voiko kaksi ihmistä tehdä keskenään lainvoimaista sopimusta jossa hän maksaessaan ostaa minulta aina osa omistuksesta jotta jos ero sattuu mies ei jää tyhjän päälle?
Sivusta sen verran että minä maksoin hänen yriryksensä alun mutta minä myös omistan yriryksestä osan eli jos eroamme hän voi ostaa sen osan minulta pois ja minä saan sijoitukseni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme avoliitossa ja yksi yhteinen lapsi, toinen minulla edellisestä suhteesta.
Mies haluaa että otan asuntolainan ja ostamme perheellemme talon. Hän osallistuisi kustannuksiin.
Tällöin talo olisi minun mutta hän sanoo ettei se haittaa koska hän investoisi silloin myös lasten tulevaan omistukseen.
Itse en halua että hän maksaa jostain mikä olisi minun.
Eli voiko kaksi ihmistä tehdä keskenään lainvoimaista sopimusta jossa hän maksaessaan ostaa minulta aina osa omistuksesta jotta jos ero sattuu mies ei jää tyhjän päälle?Sivusta sen verran että minä maksoin hänen yriryksensä alun mutta minä myös omistan yriryksestä osan eli jos eroamme hän voi ostaa sen osan minulta pois ja minä saan sijoitukseni takaisin.
Voi tehdä. Ihan yksinkertaista se ei tosin ole, koska muuttujia on paljon (mm. asunnon arvo, lainan määrä, korot) ja pitää miettiä, miten asia sitten järkevästi voidaan ratkaista esim. erotilanteessa tai kuolemantapauksessa.
Yksi mahdollisuus voisi olla myös etukäteen tehty sopimus eron varalle, jossa miehelle sovitaan jonkinlainen hyvitys asuntoon liittyen maksamastaan osuudesta (siis ilman omistussuhdetta).
Juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut testamentata veljeni lapsille sukutilan. Jos he eivät tätä halua ottaa vastaan, voinko testamentissani määrätä toissijaisen perijän? Ja vielä lisää... jos joku heistä haluaa tämän vastaanottaa, mutta haluaa sen myydä eikä siirtää suvussa eteenpäin niin, kuin itse toivoisin käyvän, voinko tähän vaikuttaa testamentissani?
Kyllä voit vaikuttaa. Voit määrätä testamentissasi omaisuuden myös muille kuin sille, joka ei halua testamentilla saatua omaisuutta ottaa vastaan. Huomioitavaa tietenkin se, että henkilö, joka ottaa sukutilan vastaan ja maksaa veronsa ja sen jälkeen sen myy tai lahjoittaa eteenpäin, et voi enää vaikuttaa, sillä tilasta on tullut jo hänen omaisuuttaan ja sille voi tehdä mitä haluaa.
Eli jos testamentilla saadusta omaisuudesta kieltäytyy viimeistään perunkirjoitustilaisuudessa eikä ole omaisuutta ottanut vastaan, niin menee sille, jonka olet määrännyt seuraavaksi saajaksi.
Mutta jos ottaa saannon vastaan ja sitten päätyykin sen myymään, et asialle enää voi mitään.
Juristi
Tottakai voi vaikuttaa testamenttimääräyksellä että omaisuus pysyy suvussa.
Miten saan Filippiineillä asuvalle naiskumppanilleni Suomen kansalaisuuden helpoiten? Hän on elämäni rakkaus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut testamentata veljeni lapsille sukutilan. Jos he eivät tätä halua ottaa vastaan, voinko testamentissani määrätä toissijaisen perijän? Ja vielä lisää... jos joku heistä haluaa tämän vastaanottaa, mutta haluaa sen myydä eikä siirtää suvussa eteenpäin niin, kuin itse toivoisin käyvän, voinko tähän vaikuttaa testamentissani?
Kyllä voit vaikuttaa. Voit määrätä testamentissasi omaisuuden myös muille kuin sille, joka ei halua testamentilla saatua omaisuutta ottaa vastaan. Huomioitavaa tietenkin se, että henkilö, joka ottaa sukutilan vastaan ja maksaa veronsa ja sen jälkeen sen myy tai lahjoittaa eteenpäin, et voi enää vaikuttaa, sillä tilasta on tullut jo hänen omaisuuttaan ja sille voi tehdä mitä haluaa.
Eli jos testamentilla saadusta omaisuudesta kieltäytyy viimeistään perunkirjoitustilaisuudessa eikä ole omaisuutta ottanut vastaan, niin menee sille, jonka olet määrännyt seuraavaksi saajaksi.
Mutta jos ottaa saannon vastaan ja sitten päätyykin sen myymään, et asialle enää voi mitään.
Juristi
Tottakai voi vaikuttaa testamenttimääräyksellä että omaisuus pysyy suvussa.
Jos haluaa pysyvämmin pitää omaisuuden suvussa, omaisuutta ei voi testamentata täydellä omistusoikeudella koska silloin perijä voi määrätä siitä miten haluaa.
Kauanko avioeron hakeminen kestää?
Onpas hyvä ketju, löysin vastauksenkin mieltä askarruttaneeseen kysymykseen.
Tapaus.
Henkilö A vakituisessa virkasuhteessa, KVTES, josta opintovapaalla.
Henkilö A ollut opintovapaalla 2,5kk ja palaa töihinsä yhdeksi päivää hoitamaan aisoita ja on tätä ennen yli 2kk sitten ilmoittanut, että jää vanhempainvapaalle.
Onko vanhempainvapaa palkallista? Onko opintovapaalla olo "välittömästi palveluksessa olo yli 2kk ajan" ?
Mitä kuuluu?