Miksi abortteje aina perustellaan niillä kaikista marginaalisimmilla syillä?
Aina aborttikeskustelussa tuodaan esiin, että totta kai rais kauksen uhrilla tai alaikäisellä pitää olla oikeus aborttiin. Tai jos on rajoittunut kyky huolehtia lapsesta, niin pitää saada tehdä abortti. Tai kenties jonkin lääketieteellisen syyn takia. Aivan, näissä tapauksissa pitääkin saada tehdä abortti. Mutta nämä tapaukset ovat aivan marginaalissa kun tarkastellaan kaikkia tehtyjä abotteja. Vuonna 2014 abortteja tehtiin seuraavista syistä:
- Alle 17-vuotias, 194 kpl
- Yli 40 -vuotias, 275 kpl
- Jo 4 aikaisempaa lasta, 220 kpl
- Sikiövaurio, 355 kpl
- Lääketieteellinen syy, 69 kpl
- Rajoitettu kyky huol. lapsista, 7 kpl
- Eettinen (rais kaus, in sesti, tms.), 8 kpl
ja sitten
- sosiaalinen, 9 011 kpl
"Sosiaaliset syyt ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty raskaudenkeskeytyksen peruste, joka mainittiin 92,1 prosentissa keskeytyksistä". Aika kylmäävät tilastot kieltämättä
http://www.julkari.fi/handle/10024/127103
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti_Suomessa
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
E-pillereiden ehkäisyteho oikein käytettynä on yli 99%, mutta silti totta kai joka toisella palstamammalla on viisi tuttavaa, jotka tulleet raskaaksi, vaikka pillereitä syövätkin :D
Mihin tämä prosenttiluku perustuu? Toki osaat vastata kun sen otit esille?
Vierailija kirjoitti:
E-pillereiden ehkäisyteho oikein käytettynä on yli 99%, mutta silti totta kai joka toisella palstamammalla on viisi tuttavaa, jotka tulleet raskaaksi, vaikka pillereitä syövätkin :D
Jos vaikka 100 000 naista syö pillereitä, tulee niistä tuon laskelman perusteella 1000 raskaaksi. Jos Suomessa on vaikkapa miljoona naista jotka ovat hedelmällisessä iässä ja puolet heistä syö e-pillereitä (en tiedä tarkkoja lukuja) niin se on jo 5000 niistä huolimatta raskautuvaa naista. Plus ne, joiden pillerien teho on jostain syystä (oksentelu, unohdus tms) epäonnistunut kokonaan.
Kyllä siitä riittää naisia aika moneen tuttavapiiriin.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi vihreät haluavat, että nainen saa omalla ilmoituksellaan abortin peräti 18. raskausviikolla asti. Ei pääse miehet sortamaan naisia ja naiset saa lisää oikeuksia :)
"Mahdollistetaan lainsäädännöllä abortin saaminen omalla päätöksellä 18 raskausviikkoon asti."
https://www.vihreat.fi/vihrea-politiikka/ohjelmat/vihreiden-poliittinen…
Upeaa :)
No entä sitten, sosiaalisten syiden alle mahtuu monta seikkaa. Minä tein/sain abortin ollessani 22 vuotias, "kouluttamaton wt", koko elämäni ajan mielenterveysongelmista kärsinyt ja sain abortin puhtaasti sosiaalisista syistä. Ei peruskoulun jälkeistä koulutusta, ammatista tai työstä puhumattakaan. Sittemmin minulla on diagnosoitu skitsofrenia. Ap, olisiko minun sinun mielestäsi pitänyt synnyttää tämä lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää itse omasta vartalosta. Sikiö ei ole vauva.
Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.
Sairasta.
Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?
Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen.
Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.
Normaali ihminen abortoi kehostaan sellaisen olion, jota ei sinne halua. Normaali ihminen on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja tulevaisuudestaan. Tietenkin naisilla ja tytöillä on oikeus asettaa itsensä oman elämänsä etusijalle. Ymmärrän, että sinusta olisi mukavaa kun kaikilla muilla olisi oikeus naisen ja tytön elämään ja ruumiiseen hänen itsensä ylitse, mutta näinpä ei ole ja se on ihan oikein.
Niin, toteat sen suoraan että naisilla ja tytöillä on oikeus olla itsekkäitä elämässään. Oireellista on ettet näe siinä mitään väärää. Tähän on tultu.
Oikeus omaan kehoon - iskulause, kyllä. Ikään kuin joku sen itsestäänselvyyden kiistäisi. Kuka ja missä, vuonna 2019? Toisaalta, kai lapsella on myös oikeus elämään? Mikä oikeus naisella on päättää lapsen elämä?
Vierailija kirjoitti:
Öö?
Miksei syyksi voi sanoa EN HALUA LAPSIA.
Kuuluu kyllä sosiaalisiin syihin, mutta naurettavaa, että sinne ympätään.
Koska äitimyytin mukaan jokaisen naisen ensisijainen tavoite ja tarkoitus elämässä on puskea maailmaan mahdollisimman monta lasta, tietenkin 😅
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten, sosiaalisten syiden alle mahtuu monta seikkaa. Minä tein/sain abortin ollessani 22 vuotias, "kouluttamaton wt", koko elämäni ajan mielenterveysongelmista kärsinyt ja sain abortin puhtaasti sosiaalisista syistä. Ei peruskoulun jälkeistä koulutusta, ammatista tai työstä puhumattakaan. Sittemmin minulla on diagnosoitu skitsofrenia. Ap, olisiko minun sinun mielestäsi pitänyt synnyttää tämä lapsi?
Sinun olisi pitänyt huolehtia siitä, että et tule raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terve.fi/artikkelit/raskauden-ehkaisy
https://www.ehkaisynetti.fi/fi/ehkaisymenetelmat/lyhytaikaiset-ehkaisym…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.
Sairasta.
Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?
Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen.
Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.
Normaali ihminen abortoi kehostaan sellaisen olion, jota ei sinne halua. Normaali ihminen on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja tulevaisuudestaan. Tietenkin naisilla ja tytöillä on oikeus asettaa itsensä oman elämänsä etusijalle. Ymmärrän, että sinusta olisi mukavaa kun kaikilla muilla olisi oikeus naisen ja tytön elämään ja ruumiiseen hänen itsensä ylitse, mutta näinpä ei ole ja se on ihan oikein.
Niin, toteat sen suoraan että naisilla ja tytöillä on oikeus olla itsekkäitä elämässään. Oireellista on ettet näe siinä mitään väärää. Tähän on tultu.
Oikeus omaan kehoon - iskulause, kyllä. Ikään kuin joku sen itsestäänselvyyden kiistäisi. Kuka ja missä, vuonna 2019? Toisaalta, kai lapsella on myös oikeus elämään? Mikä oikeus naisella on päättää lapsen elämä?
Ei ole mitään väärää siinä, että ihminen itsekäs omaa elämäänsä koskevien asioiden suhteen. Koskeeko tämä epäitsekkyyden ja uhrautuvuuden vaatimuksesi vain naisia ja jos, niin miksi? Millä tavoin itse toteutat sellaista epäitsekkyyttä, jota olet innokkaasti vaatimassa muilta?
Väität, että kukaan ei kiistä naisten itsemääräämusoikeutta vuonna 2019, mutta et malta olla kyseenalaistamatta ja tuomitsematta sitä? Logiikkasi?
Sikiöllä on oikeus elämään sitten kun voi tehdä sen naisen ruumiista riippumatta. Niin kauan kuin se on naisen ruumiissa, on naisella kaikki valta päättää sen kohtalosta. Ei ole olemassa sellaista ihmisoikeutta kuin "oikeus elää toisen ihmisen kehon varassa tämän tahdosta riippumatta". Sinullakin on oikeus poistattaa toinen ihminen/alkio/olio kehostasi jos sellainen sinuun jostain syystä liimautuu. Vaikka se liimautuja sitten kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi jälkiviisastella, osoitella sormella ja moralisoida. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Ei ole mitään väärää siinä, että ihminen itsekäs omaa elämäänsä koskevien asioiden suhteen. Koskeeko tämä epäitsekkyyden ja uhrautuvuuden vaatimuksesi vain naisia ja jos, niin miksi? Millä tavoin itse toteutat sellaista epäitsekkyyttä, jota olet innokkaasti vaatimassa muilta?
Väität, että kukaan ei kiistä naisten itsemääräämusoikeutta vuonna 2019, mutta et malta olla kyseenalaistamatta ja tuomitsematta sitä? Logiikkasi?
Sikiöllä on oikeus elämään sitten kun voi tehdä sen naisen ruumiista riippumatta. Niin kauan kuin se on naisen ruumiissa, on naisella kaikki valta päättää sen kohtalosta. Ei ole olemassa sellaista ihmisoikeutta kuin "oikeus elää toisen ihmisen kehon varassa tämän tahdosta riippumatta". Sinullakin on oikeus poistattaa toinen ihminen/alkio/olio kehostasi jos sellainen sinuun jostain syystä liimautuu. Vaikka se liimautuja sitten kuolisi.
Eli siamilainen kaksonen saa poistattaa/tapattaa kaksosensa? Hienoa logiikkaa sulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa nyt alkaa kahlata tekstejä läpi mutta sinä sen varmasti olet tehnyt niin osaat vastata miten tutkittu ja mitkä muuttujat otettu huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukaisin ekaa, siinä ei ainakaan kerrottu mihin luku perustuu. Mutta siellähän tulikin esille osa niistä hyvin erillaisista oireista mitä synteettiset hormonit eri naisille saa aikaan, ne vaihtelee hurjasti mitä pilleri kenellekin tekee joten luuleeko joku todella että ehkäisy teho on kuitenkin kaikille sama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukaisin ekaa, siinä ei ainakaan kerrottu mihin luku perustuu. Mutta siellähän tulikin esille osa niistä hyvin erillaisista oireista mitä synteettiset hormonit eri naisille saa aikaan, ne vaihtelee hurjasti mitä pilleri kenellekin tekee joten luuleeko joku todella että ehkäisy teho on kuitenkin kaikille sama?
Kuten nuo välivuodot. Minulla tuli niitä, tai siis niin luulin muuta ne olikin tavalliset kuukautiset koska pillerit eivät vaan toimineet.
Jos olisi ehtinyt vahinko käydä ennen kuin tämä todettiin niin sekin olisi mennyt sosiaalisena syynä.
Ehkäisy pettää yllättävänkin helposti. Tiesittekö että esim. sokerittomien karkkien syöminen voi aiheuttaa imeytymisen ongelmia niin, että pillereiden teho menee. Riittää, että ohutsuolessa ei ole kaikki ihan kunnossa. Edes ripulia ei tarvitse tulla.
Kondomi on myös melko tehoton ehkäisin pitkäaikaisessa käytössä. Normaalilla käytöllä n. 10-20 sadasta parista tulee raskaaksi vuodessa. Kymmenessä vuodessa jokaiselle parille on laskennallisesti tullut vahinko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi jälkiviisastella, osoitella sormella ja moralisoida. Vai mitä?
Voi, jos on toisen elämä lopetettu oman hölmöilyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi abortti pitäisi antaa kaikille ilman selityksiä (tai juuri noita oikeasti painavia syitä). Olen abortinvastainen uskovainen, tosin puhun tästä asiasta vain kysyttäessä ja tällaisissa keskusteluissa. Minulla on ikää 38 vuotta ja olen yhden lapsen äiti. Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä.
En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.”
Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?
No minä tulin raskaaksi kierukan kanssa. Joten se, että sinun tuttavapiirissäsi ei ole sattunut kenelläkään ehkäisy pettämään (tai sinulle ei ole tästä kenties kerrottu), ei todista kuin, että sinä et tiedä tällaisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy pettää yllättävänkin helposti. Tiesittekö että esim. sokerittomien karkkien syöminen voi aiheuttaa imeytymisen ongelmia niin, että pillereiden teho menee. Riittää, että ohutsuolessa ei ole kaikki ihan kunnossa. Edes ripulia ei tarvitse tulla.
Kondomi on myös melko tehoton ehkäisin pitkäaikaisessa käytössä. Normaalilla käytöllä n. 10-20 sadasta parista tulee raskaaksi vuodessa. Kymmenessä vuodessa jokaiselle parille on laskennallisesti tullut vahinko!
Kondomi ei tosiaan ole luotettava ehkäisy yksinään käytettäväksi. Sen käyttö pitäisi kuitenkin olla itsestäänselvä muun ehkäisyn lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt rikkonaiselle äidille. Olen vaikeasti mt -ongelmainen ja yksin.
Kukaan abortinvastustaja koskaan ei ole tarjonnut mitään konkreettista apua minulle. Hoetaan vain, miten tärkeätä on, että lapsi syntyy.
Nytkin olen juonut taas kaksi viikkoa putkeen. Odotan, että pääsen pois täältä.
Ei trolli
Täällä myös. Kun kokee sadistisen lapsuuden, ymmärtää, että maailma ei ole mikään lintukoto. Lapsuudella on valtava merkitys. Ja kauas kantoiset seuraukset.
No onneksi vihreät haluavat, että nainen saa omalla ilmoituksellaan abortin peräti 18. raskausviikolla asti. Ei pääse miehet sortamaan naisia ja naiset saa lisää oikeuksia :)
"Mahdollistetaan lainsäädännöllä abortin saaminen omalla päätöksellä 18 raskausviikkoon asti."
https://www.vihreat.fi/vihrea-politiikka/ohjelmat/vihreiden-poliittinen…