Miksi abortteje aina perustellaan niillä kaikista marginaalisimmilla syillä?
Aina aborttikeskustelussa tuodaan esiin, että totta kai rais kauksen uhrilla tai alaikäisellä pitää olla oikeus aborttiin. Tai jos on rajoittunut kyky huolehtia lapsesta, niin pitää saada tehdä abortti. Tai kenties jonkin lääketieteellisen syyn takia. Aivan, näissä tapauksissa pitääkin saada tehdä abortti. Mutta nämä tapaukset ovat aivan marginaalissa kun tarkastellaan kaikkia tehtyjä abotteja. Vuonna 2014 abortteja tehtiin seuraavista syistä:
- Alle 17-vuotias, 194 kpl
- Yli 40 -vuotias, 275 kpl
- Jo 4 aikaisempaa lasta, 220 kpl
- Sikiövaurio, 355 kpl
- Lääketieteellinen syy, 69 kpl
- Rajoitettu kyky huol. lapsista, 7 kpl
- Eettinen (rais kaus, in sesti, tms.), 8 kpl
ja sitten
- sosiaalinen, 9 011 kpl
"Sosiaaliset syyt ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty raskaudenkeskeytyksen peruste, joka mainittiin 92,1 prosentissa keskeytyksistä". Aika kylmäävät tilastot kieltämättä
http://www.julkari.fi/handle/10024/127103
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti_Suomessa
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää itse omasta vartalosta. Sikiö ei ole vauva.
Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.
Sairasta.
Sosiaalisia syitä on perhesuhteet eli nätisti sanottuna se ettei mies halua lasta.
Voi luoja miten epätietoisia olettekaan 40+ hedelmällisyydestä. Hirvittävää luettavaa, oikeesti ihmiset? Hyvin näyttää aivopesun toimivan ellei 40+ osaa huolehtia ehkäisystä, "koska eihän tän ikäisenä voi raskautua, eihän?". Hienoa mammat!
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.
Sairasta.
Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?
Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen.
Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.
Entä lapset? Mitä sinun moraalintajusi sanoo niistä lapsista? Onko niillä mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?
Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen.
Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.
Koska sinun moraalintajua vastaan on se että tytöt ja naiset saisi päättää omasta kehotaan ja vartalostaan tuskin olet mitään sitä vastaan että tytöt abortoidaan, heillä kun ei sinusta kuulu olla oikeutta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi abortti pitäisi antaa kaikille ilman selityksiä (tai juuri noita oikeasti painavia syitä). Olen abortinvastainen uskovainen, tosin puhun tästä asiasta vain kysyttäessä ja tällaisissa keskusteluissa. Minulla on ikää 38 vuotta ja olen yhden lapsen äiti. Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä.
En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.”
Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?Mä söin pillereitä, joka päivä samaan aikaan, en oksentanut/unohtanut niitä ja kappas silti tulin raskaaksi, lääkäri totesi, että tässä on sun lottovoittos, niin epätodennäköistä on tulla raskaaksi vaikka käyttää huolellisesti pillereitä. Pidin kyllä vauvan ja synnytyksen jälkeen muĺle laitettiin kierukka.
Tuttavissa on 4 naista jotka ovat ehkäisystä huolimatta tulleet raskaaksi, todellakin pitivät huolta ehkäisystään eivätkä unohdelleet. Yksi kumin rikkoutumisesta, kaksi pilleriraskautta ja yksi kierukkaraskaus. Kaikki kyllä synnyttivät lapsensa mutta kuitenkin, ehkäisy voi todellakin pettää vaikka olisi kuinka huolellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Normaali ihminen abortoi kehostaan sellaisen olion, jota ei sinne halua. Normaali ihminen on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja tulevaisuudestaan. Tietenkin naisilla ja tytöillä on oikeus asettaa itsensä oman elämänsä etusijalle. Ymmärrän, että sinusta olisi mukavaa kun kaikilla muilla olisi oikeus naisen ja tytön elämään ja ruumiiseen hänen itsensä ylitse, mutta näinpä ei ole ja se on ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi abortti pitäisi antaa kaikille ilman selityksiä (tai juuri noita oikeasti painavia syitä). Olen abortinvastainen uskovainen, tosin puhun tästä asiasta vain kysyttäessä ja tällaisissa keskusteluissa. Minulla on ikää 38 vuotta ja olen yhden lapsen äiti. Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä.
En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.”
Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?
Abortti kuuluu naisen ruumiilliseen itsemääräämisoikeuteen eli hänen ihmisoikeuksiinsa. Jos joku muu päättää naisen oikeudesta aborttiin, silloin se ei ole itsemääräämisoikeutta eivätkä naisen ihmisoikeudet toteudu.
Ehkäisyvalistuksessa ei ole loputtomasti parantamisen varaa Suomessa. Kun ehkäisyä ei käytetä tai käytetään puutteellisesti, kyse ei ole siitä ettei ymmärrettäisi raskauden riskiä, vaan ehkäisyn saatavuudesta ja hyväksyttävyydestä käyttäjälle. Hillitön propagandamasinointi aborttien minimoimiseksi ei ole mielekäs ja järjellinen ratkaisu, koska aborteissa ei ole mitään sellaista, miksi niiden välttäminen olisi niin kauhean tärkeää. Tärkeää on nimenomaan, että jokainen tarvitseva saa abortin. Ylipäätään aborttikeskustelussa usein esiin nouseva kanta, että abortti on paha asia mutta pienin paha on sallia se ja pyrkiä minimoimaan sen käyttö on puhdas abortinvastaisille tehty retorinen myönnytys ja sisäisesti ristiriitainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?Mä söin pillereitä, joka päivä samaan aikaan, en oksentanut/unohtanut niitä ja kappas silti tulin raskaaksi, lääkäri totesi, että tässä on sun lottovoittos, niin epätodennäköistä on tulla raskaaksi vaikka käyttää huolellisesti pillereitä. Pidin kyllä vauvan ja synnytyksen jälkeen muĺle laitettiin kierukka.
Itse tunnen kolme naista, jotka ovat tulleet raskaaksi pillerien oikeaoppisesta syömisestä huolimatta. Eivät taida olla jokaisen kohdala niin tehokkaita mitä väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavissa on 4 naista jotka ovat ehkäisystä huolimatta tulleet raskaaksi, todellakin pitivät huolta ehkäisystään eivätkä unohdelleet. Yksi kumin rikkoutumisesta, kaksi pilleriraskautta ja yksi kierukkaraskaus. Kaikki kyllä synnyttivät lapsensa mutta kuitenkin, ehkäisy voi todellakin pettää vaikka olisi kuinka huolellinen.
Minä tunnen kaksi naista (sukua toisilleen) jotka tulleet ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Toinen joutui tekemään kaksi aborttia ja synnyttämään yhden ennen kuin hänelle kerrotiin ettei normaalit ehkäisyhormonit edes toimi hänen kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten epätietoisia olettekaan 40+ hedelmällisyydestä. Hirvittävää luettavaa, oikeesti ihmiset? Hyvin näyttää aivopesun toimivan ellei 40+ osaa huolehtia ehkäisystä, "koska eihän tän ikäisenä voi raskautua, eihän?". Hienoa mammat!
Ohis
Lukutaitosi on kyllä nyt vajavainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen kolme naista, jotka ovat tulleet raskaaksi pillerien oikeaoppisesta syömisestä huolimatta. Eivät taida olla jokaisen kohdala niin tehokkaita mitä väitetään.
Tämä on totta mutta siitä mielummin ollaan hiljaa kuin edes naisille kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Lukutaitosi on kyllä nyt vajavainen.
Aijaa, onhan siitä myös tässä ketjussa hoettu, puhumattakaan ketjusta joka käsitti 46-vuotiaan raskautta. Olkoot sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olisi jo aika saada Suomeenkin vapaa abortti, ettei kenenkään tarvitsisi selitellä lääkärille.
Kun lasta ei halua ja vahinko on sattunut niin ei halua, eikä sen pitäisi kuulua kenellekään muulle kuin naiselle itselleen.
Olen joutunut tekemään abortin "sosiaalisista syistä", eikä lääkäriä oikeastaan edes kiinnostanut ne syyt siihen, vaan melkein heti kun avasin suuni ja aloin kertomaan miksi, niin lääkäri kirjasi sosiaaliset syyt. Ei joutunut selittelemään.
Syitä:
- kaksi alle 3-vuotiasta lasta ennestään vuoden ikäerolla (jaksaminen)
- taloudelliset syyt (mihin autoon mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin? Eli auton vaihto ja mahdutaanko nykyiseen asuntoonkaan..)
- vaikeat raskaudet (todella pahoja lantion löystymiskipuja, vuodelepoa supistusten vuoksi, rakenteellisesti heikko kohdunkaula= ennenaikaisen synnytyksen korkea riski, en olisi ollut kykeneväinen raskaana ollessani huolehtimaan pienistä lapsistani)
Nämä siis esimerkkinä niputettu virallisesti sosiaalisiksi syiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kaikkea tuohon "sosiaalisen" sitten kuuluu, kun tuossa on jo esim. eriteltynä rajoitettu kyky huolehtia lapsesta? Onko nuo sosiaaliset syyt sitten näitä "no kun en mä nyt oikeen jaksais"? Ihmisten pitäisi alkaa ottamaan vastutta seksin harrastamisestaan
Siihen lasketaan mm. ne sairaudet ja tilat naisella, jotka eivät ole fataaleja tai pahasti vammautumisriskisiä(lääketieteelliset syyt), mutta jotka silti heikentävät naisen elämänlaatua joko välittömästi tai välillisesti. Siihen kuuluu myös rankka elämäntilanne, jossa koko muu perhe on vaikkapa kuollut, ja talokin palanut. Noita en mä oikein nyt jaksaisi syitä ei ole kovinkaan paljon. Lisäkis pitäisi aina tilastoida mys se syy miksi lapsen tuleva isä ei uuri tätä lasta halua. Vastuu ei katsos voi olla vain naisella, vaan se kuuluu miehelle myös. Ja myös se että olet 39v, ja sulla on 3 lasta, ja sait juuri kuulla olevasi raskaana, mutta samalla sen että lapsen isä eroaa sinusta toisen naisen takia, koska tämä salarakaskin odottaa lasta hänelle. Sosiaalinen syy ei siis tarkoita sitä että nainen on kevytkenkäinen huithapeli jolta pitäisi vehkeet jauhaa minkinrehuksi kun ei osaa olla antamatta kaikille kyläjuopoille.
Mitä aloitukseen tulee, niin siksi nämä asiat otetaan aina esiin, kun halutaan että abortti o n noissa tilanteissa mahdollinen. Ja jos se ei ole mahdollinen edellä mainitsemissani "sosiaalisissa" tilanteissa mahdollinen, niin miten naisen on todistettava tulleensa raiskatuksi, ja siitä syystä haluavansa abortin? Pitääkö olla silminnäkijöitä, vai voisiko käydä niin että jos naisilta kiellletään abortti joisain tilanteissa, niin sitten he käyttävät abortin halutessaan jotain pätevää syytä, vaikka se ei totta olisikaan? Onko siinä sitten mielestäsi joku järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paroni Mynhhausen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei saa olla ehkäisymenetelmä. Niin paljon abortteja tehdään, että ei niissä sosiaalisissa syissä läheskään kaikissa ole syynä ehkäisyn pettäminen. Vastuullisuutta ihmiset.
Ei naiselta voi vaatia vastuullisuutta. Naiselta puuttuvat järki ja vastuu.
Jos naiset eivät huolehtisi ehkäisystä, olisi lähes jokainen nainen jatkuvasti suunnettelemattomasti raskaana :D Miehet ne on niitä, joilla ei ole mitään järkeä ja vastuuta ehkäisyasioissa, mutta kauheasti kyllä itketään, jos pitäisi esim. käyttää kondomia, nainen tekee/ei tee aborttia, naiselta saa/ei saa seksiä jne. :D
Kannattaako panna niiden elämänkoulumiesten ja muiden idioottien kanssa joille ehkäisy on tuntematon asia?
Luuletko, että ehkäisyongelmat on vain elämänkoululaismiesten asia? Panin kerran lääkäriopiskelijaa, joka ei olisi millään halunnut käyttää kortsua :D
Hän meneekin sitten tuohon kategoriaan "muut idiootit"
E-pillereiden ehkäisyteho oikein käytettynä on yli 99%, mutta silti totta kai joka toisella palstamammalla on viisi tuttavaa, jotka tulleet raskaaksi, vaikka pillereitä syövätkin :D
Vierailija kirjoitti:
E-pillereiden ehkäisyteho oikein käytettynä on yli 99%, mutta silti totta kai joka toisella palstamammalla on viisi tuttavaa, jotka tulleet raskaaksi, vaikka pillereitä syövätkin :D
Jep. Pitäisikö naisten lopettaa ne kännipanemiset ja oksentelu, kun ei toi pillereiden oikeaoppinen käyttö tunnu onnistuvan?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi aborttiin suhtaudutaan niin huolettomasti. Kyse kuitenkin on ihmisestä. Ymmärrän, että on tilanteita, joissa abortti on ainoa vaihtoehto kuten raiskauksen tuloksen abortointi tai yksinkertaisen teinin sekoilun tuloksen abortointi.
Mutta aikuiset ihmiset, jotka eivät huolehdi riittävästä ehkäisystä... Jos tiedät ovuloivasi niin miksi ihmeessä harrastat kännissä seksiä randomin kanssa pelkän kortsun kanssa tai jopa ilman? Tai miksi et edes hae jälkiehkäisyä aamulla, kun huomaat menneen reisille? Vai ovatko nämä kaikki tuhannet abortit epäonnistuneen tuplaehkäisyn tulosta? Kuukaudessa on noin 24h mahdollista tulla raskaaksi. Hiton huonoa tuuria, että juuri silloin sekä kumi puhkesi että pillerit tuli oksennettua mahataudissa ja jälkiehkäisy samaten.
Kyllä raskaaksi tulo on tyhmyyden tulosta suuressa osassa tapauksia, eikä tyhmyydestä pitäisi rangaista lasta. Enpä tosin kannusta näitä idiootteja kasvattamaankaan lasta, mutta voisitteko vähän käyttää järkeä?
Kyse on nimenomaan ihmisestä jolla pitää olla oikeus päättää omasta kehostaan. Raskaudenkeskeytykset tehdään yleensä niin alkuvaiheessa ettei voida puhua edes sikiöstä, vaan kyseessä on alkio. Se ei ole vielä mikään lapsi. Myöhäisen vaiheen abortit taas ovat poikkeustapauksia joissa raskautta ei ole turvallista viedä loppuun asti tai sikiö ei ole elinkelpoinen. Usein silloin raskaus on myös ollut toivottu.
Öö?
Miksei syyksi voi sanoa EN HALUA LAPSIA.
Kuuluu kyllä sosiaalisiin syihin, mutta naurettavaa, että sinne ympätään.
Mä söin pillereitä, joka päivä samaan aikaan, en oksentanut/unohtanut niitä ja kappas silti tulin raskaaksi, lääkäri totesi, että tässä on sun lottovoittos, niin epätodennäköistä on tulla raskaaksi vaikka käyttää huolellisesti pillereitä. Pidin kyllä vauvan ja synnytyksen jälkeen muĺle laitettiin kierukka.