Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi abortteje aina perustellaan niillä kaikista marginaalisimmilla syillä?

Vierailija
06.10.2019 |

Aina aborttikeskustelussa tuodaan esiin, että totta kai rais kauksen uhrilla tai alaikäisellä pitää olla oikeus aborttiin. Tai jos on rajoittunut kyky huolehtia lapsesta, niin pitää saada tehdä abortti. Tai kenties jonkin lääketieteellisen syyn takia. Aivan, näissä tapauksissa pitääkin saada tehdä abortti. Mutta nämä tapaukset ovat aivan marginaalissa kun tarkastellaan kaikkia tehtyjä abotteja. Vuonna 2014 abortteja tehtiin seuraavista syistä:

- Alle 17-vuotias, 194 kpl
- Yli 40 -vuotias, 275 kpl
- Jo 4 aikaisempaa lasta, 220 kpl
- Sikiövaurio, 355 kpl
- Lääketieteellinen syy, 69 kpl
- Rajoitettu kyky huol. lapsista, 7 kpl
- Eettinen (rais kaus, in sesti, tms.), 8 kpl

ja sitten

- sosiaalinen, 9 011 kpl

"Sosiaaliset syyt ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty raskaudenkeskeytyksen peruste, joka mainittiin 92,1 prosentissa keskeytyksistä". Aika kylmäävät tilastot kieltämättä

http://www.julkari.fi/handle/10024/127103
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti_Suomessa

Kommentit (267)

Vierailija
221/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalla usein sitten vastustetaan transsukupuolisten sukupuolenkorjausleikkauksia? Eikö heilläkin ole oikeus päättää omasta kehostaan? Ja eihän heidänkään tarvitsisi perustella edes asiaa mitenkään, suoraan vaan leikkaukseen, vai mitä?

Koska pelkästään suomalaisella valkoisella heteronaisella on oikeuksia tässä maassa ;)

Vierailija
222/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulen enää koskaan raskaaksi niin todellakin teen abortin. Ihan vain koska en halua lisää lapsia. Se on minun päätökseni. Ehkäisyä toki käytän, mutta eihän ne aina varmoja ole. 

Ja ihan tiedoksesi, että myös mies on vastuussa lisääntymisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hoitamassa raskaudenkeskeytykseen tulevia potilaita sekä aikanaan osastolla että nykyään polikliinisesti. Anonyymisti ei varmasti ole väärin sanoa, että kategoriassa ”sosiaaliset syyt” on myös tosi paljon eri tyyppisiä päihteiden käyttäjiä. Se tuntuu unohtuvan keskusteluissa.

Kaikkia potilaita kohtelen hyvin ja arvostaen. Keskeytys ei ole naiselle helppo ratkaisu.

Tämä. Ei näköjään osata yhtään kuvitella, mitä laaja tarkoituksella väljäksi jätetty ”sosiaaliset syyt” sisältää. Kuinka paljon fas-lapsia syntyisi, ellei suurin osa alkoholia ongelmakäyttävistä naisista olisi tuossa tilanteessa vastuullisia ja valitsisi abortin? Miettikää Suomen päihdeongelman laajuutta.

Alkoholiongelmaisia ja sekakäyttäjiä on helppo väheksyä ja syyllistää, mutta moni nainen osaa siinäkin tilassa kantaa vastuunsa tässä asiassa.

Vierailija
224/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulen enää koskaan raskaaksi niin todellakin teen abortin. Ihan vain koska en halua lisää lapsia. Se on minun päätökseni. Ehkäisyä toki käytän, mutta eihän ne aina varmoja ole. 

Ja ihan tiedoksesi, että myös mies on vastuussa lisääntymisestään.

Mutta miehellä ei ole oikeutta kieltäytyä isyydestä toisin kuin naisella äitiydestä. Myös nainen on vastuussa vaikka nykyaikana meininki on että naisilla ei ole mitään velvollisuuksia ja miehille lankeaa kaikki velvollisuudet tässä maassa. 

Vierailija
225/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä uskovaiset mesovat muiden aborteista? Kyllähän he tekevät vaikka tusinan kuten tiedetään joten eivätkö he itse ole onnellisia lapsentekoliukuhihnoja? Jotenkin ymmärtäisi mikäli yritettäisiin pakottaa aborttiin tai ehkäisyyn noita jota oikeasti jo tulisi lasten hyvinvoinnin vuoksi, mutta eihän sellaista ole vaadittu. Miksi nämä ihmiset eivät ymmärrä täysjärkisen tavoin, ettei heidän henkilökohtaiset valintansa kuulu mitenkään jonkun toisen valintoihin?

On kyllä hyvin järkyttävä ajatustapa, muut eivät saisi harrastaa seksiä, käyttää ehkäisyä eikä aborttia siksi, joku muu on sitä mieltä. Jos täällä muut saavat määrätä toisille, minäkin tahdon nämä 4+ lapsen vanhemmat steriin, mielentilatutkimuksiin ja lasut päälle.

Tuskin kukaan tosissaan, mutta yhtä hyvin. Pitäähän toisten elää siten kuten minäsanon koska minua niin huvittaa?

#EiMinunUskontoni

Koska karusellisi maksaa veronmaksajat ja pieni ihmisalku.

Eiköhän ne suurperheiden lapsilisät ym. tule veronmaksajille huomattavasti kalliimmiksi

Vierailija
226/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet palikka! Aborttia ei pitäisi joutua perustelemaan. Keskity omaan lisääntymiseesi!

Vierailija
227/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättää itse omasta vartalosta. Sikiö ei ole vauva. 

Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.

Sairasta.

Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?

Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen. 

Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.

Normaali ihminen abortoi kehostaan sellaisen olion, jota ei sinne halua. Normaali ihminen on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja tulevaisuudestaan. Tietenkin naisilla ja tytöillä on oikeus asettaa itsensä oman elämänsä etusijalle. Ymmärrän, että sinusta olisi mukavaa kun kaikilla muilla olisi oikeus naisen ja tytön elämään ja ruumiiseen hänen itsensä ylitse, mutta näinpä ei ole ja se on ihan oikein.

Niin, toteat sen suoraan että naisilla ja tytöillä on oikeus olla itsekkäitä elämässään. Oireellista on ettet näe siinä mitään väärää. Tähän on tultu.

Oikeus omaan kehoon - iskulause, kyllä. Ikään kuin joku sen itsestäänselvyyden kiistäisi. Kuka ja missä, vuonna 2019? Toisaalta, kai lapsella on myös oikeus elämään? Mikä oikeus naisella on päättää lapsen elämä?

Feminismin aikakausi.. Naisilla vain oikeuksia, ei velvollisuuksia ja muut maksaa lystin.

Silloin on toinen ääni kellossa näissä ketjuissa, jos nainen ei tee aborttia miehen sitä vaatiessa. Silloinkin on vain miehen oikeuksilla merkitystä.

Vierailija
228/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä uskovaiset mesovat muiden aborteista? Kyllähän he tekevät vaikka tusinan kuten tiedetään joten eivätkö he itse ole onnellisia lapsentekoliukuhihnoja? Jotenkin ymmärtäisi mikäli yritettäisiin pakottaa aborttiin tai ehkäisyyn noita jota oikeasti jo tulisi lasten hyvinvoinnin vuoksi, mutta eihän sellaista ole vaadittu. Miksi nämä ihmiset eivät ymmärrä täysjärkisen tavoin, ettei heidän henkilökohtaiset valintansa kuulu mitenkään jonkun toisen valintoihin?

On kyllä hyvin järkyttävä ajatustapa, muut eivät saisi harrastaa seksiä, käyttää ehkäisyä eikä aborttia siksi, joku muu on sitä mieltä. Jos täällä muut saavat määrätä toisille, minäkin tahdon nämä 4+ lapsen vanhemmat steriin, mielentilatutkimuksiin ja lasut päälle.

Tuskin kukaan tosissaan, mutta yhtä hyvin. Pitäähän toisten elää siten kuten minäsanon koska minua niin huvittaa?

#EiMinunUskontoni

Eiköhän ne suurperheiden lapsilisät ym. tule veronmaksajille huomattavasti kalliimmiksi

Suurperheitä ja ylipäätänsä perheitä pitäisi tukea nykyistä huomattavasti enemmän ja samalla voitaisiin lätkäistä joku ylimääräinen vero näille abortteja harrastuksenaan tekeville ja irtosuhteita harrastaville ikisinkkunaisille ja esim. pienentää tukia.

Vierailija
229/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten, sosiaalisten syiden alle mahtuu monta seikkaa. Minä tein/sain abortin ollessani 22 vuotias, "kouluttamaton wt", koko elämäni ajan mielenterveysongelmista kärsinyt ja sain abortin puhtaasti sosiaalisista syistä. Ei peruskoulun jälkeistä koulutusta, ammatista tai työstä puhumattakaan. Sittemmin minulla on diagnosoitu skitsofrenia. Ap, olisiko minun sinun mielestäsi pitänyt synnyttää tämä lapsi?

Sinun olisi pitänyt huolehtia siitä, että et tule raskaaksi.

Ainahan sitä voi jälkiviisastella, osoitella sormella ja moralisoida. Vai mitä?

Voi, jos on toisen elämä lopetettu oman hölmöilyn takia.

No miksei mies sitten tuossa käyttänyt kondomia?

Vierailija
230/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä. Feminismi on tehnyt naisesta maailman itsekeskeisimmän olennon. Minun keho, lapsen kehosta ja elämästä viis.

Sairasta.

Etpä taitaisi itsekään olla valmis uhraamaan vartaloasi tai edes pikkuvarpaan kynttäsi toisen ihmisen puolesta ja varsinkaan kärsimään synnytyskipuihin verrattavia tuskia, joten älä odota että muutkaan ovat. Tietenkin nainen on itsekeskeinen oman vartalonsa ja oman elämänsä suhteen! Kukapa ei olisi?

Normaalin moraalitajun omaava ihminen ei tapa lasta. Normaali ihminen ei ole itsekeskeinen. 

Mutta sellaiseksi tyttömme ja naisemme nykyaikana opetetaan. Itsekeskeisiksi. Heillä on muka siihen oikeus. Muu olisi sortoa.

Normaali ihminen abortoi kehostaan sellaisen olion, jota ei sinne halua. Normaali ihminen on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja tulevaisuudestaan. Tietenkin naisilla ja tytöillä on oikeus asettaa itsensä oman elämänsä etusijalle. Ymmärrän, että sinusta olisi mukavaa kun kaikilla muilla olisi oikeus naisen ja tytön elämään ja ruumiiseen hänen itsensä ylitse, mutta näinpä ei ole ja se on ihan oikein.

Niin, toteat sen suoraan että naisilla ja tytöillä on oikeus olla itsekkäitä elämässään. Oireellista on ettet näe siinä mitään väärää. Tähän on tultu.

Oikeus omaan kehoon - iskulause, kyllä. Ikään kuin joku sen itsestäänselvyyden kiistäisi. Kuka ja missä, vuonna 2019? Toisaalta, kai lapsella on myös oikeus elämään? Mikä oikeus naisella on päättää lapsen elämä?

Feminismin aikakausi.. Naisilla vain oikeuksia, ei velvollisuuksia ja muut maksaa lystin.

Silloin on toinen ääni kellossa näissä ketjuissa, jos nainen ei tee aborttia miehen sitä vaatiessa. Silloinkin on vain miehen oikeuksilla merkitystä.

Tähänkin olisi yksinkertainen ratkaisu eli miehillä olisi oikeus kieltäytyä isyydestä ilman seuraamuksia mutta monesti naiset eivät rahanhimoissaan tätä salli.

Vierailija
231/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi!

http://www.tv7.fi/vod/player/37662/

Vierailija
232/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta.

Tähänkin olisi yksinkertainen ratkaisu eli miehillä olisi oikeus kieltäytyä isyydestä ilman seuraamuksia mutta monesti naiset eivät rahanhimoissaan tätä salli.

Se sopimus pitää tehdä etukäteen ennen raskautumisen mahdollisuutta. Viralliset valvojat todistavat, että kumpikin on oikeustoimikelpoinen, järjissään ja täysin selvin päin. Silloin kumpikin tietää mitä tekee ja tietää seuraukset.

Kunpa pian tulisi markkinoille miesten e-pillerit. Kondomin kanssa ne ovat niin varma ehkäisy, että yksikään mies ei tule tahtomattaan isäksi.

Vierailija
233/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta, että tuossa on noin 9000 sosiaalista syytä(voi sisältää hyvin paljon erilaisia syitä) on myös hyvin perustellut 1128 tapausta. Minusta se on riittävä määrä perustella aborttia. Yksikin r a i kauksesta alkunsa saanut raskaus on liikaa.

Vierailija
234/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten, sosiaalisten syiden alle mahtuu monta seikkaa. Minä tein/sain abortin ollessani 22 vuotias, "kouluttamaton wt", koko elämäni ajan mielenterveysongelmista kärsinyt ja sain abortin puhtaasti sosiaalisista syistä. Ei peruskoulun jälkeistä koulutusta, ammatista tai työstä puhumattakaan. Sittemmin minulla on diagnosoitu skitsofrenia. Ap, olisiko minun sinun mielestäsi pitänyt synnyttää tämä lapsi?

Olisit voinut jättää nussimatta.

Samoin sinun vanhempasi olisivat voineet käyttää ehkäisyä. Olisivat varmasti saaneet luvan aborttiinkin, jos olisivat vain ymmärtäneet pyytää.

Vierailija
235/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on joko aina väärin tai aina sallittua. Ei siitä ole mitään väliä muotoa. Jos päätetään että sikiö on ihminen ja abortti on väärin, ei voi olla joitain syitä jolloin ihmisen kuitenkin saa tappaa. Jos päätetään että sikiö ei ole vielä ihminen, eikä abortti ole väärin, syillä ei ole mitään merkitystä.

Mitään välimuotoa ei ole, jos vähänkin mietitte.

Vierailija
236/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä se kenenkään napaa kaivaa, mistä syistä raskaudenkeskeytys halutaan?"

No sanotaanko näin, että kun katsoo noita tilastoja, niin mielestäni on huojentavaa huomata, että Suomessa ei tehdä lähes 10 000 aborttia vuodessa rais kausten takia, vaan syynä on hieman "lievempi" sosiaaliset syyt. Nämä tilastot kuitenkin kertovat jotain yhteiskunnasta jossa elämme. Jos lääketieteellisten syiden takia tehtäisiin tuhansia abortteja, niin joku voisi kiinnostua siitä, että mitä nämä lääketieteelliset syyt ovat. Onko esim. kenties päässyt tapahtumaan joku laajempi kemikaaleille altistuminen, onko ruokavaliossa jotain vikaa jne.

En ymmärrä miksi nämä aborttien syyt eivät saisi olla julkista tietoa

Kylläpäs nyt on alapeukuttajat kiukkuisia. Eli aborttien syiden tilastointi pitäisi lopettaa, vaikka niistä tilastoista voisi olla yhteiskunnallista tai kansanterveydellistä hyötyä? Jos tehtäsiin tuhansia abortteja vaikkapa sikiövaurion takia, niin tämä ei saisi näkyä tilastoissa? Tai alaikäisten aborttien määrä nousisi monella sadalla yllättäen? 

Alapeukutin kommenttiasi koska tässä ei ole missään vaiheessa ollut kyse lääketieteellisten tilastojen kokoamisesta ja se oli näin ollen keskustelulle arvotonta nillitystä ja nolo yritys päteä aiheen vierestä.

Vierailija
237/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu pitkälti lääkäristä, mikä merkitään abortin syyksi.

"Sosiaaliset syyt" vaikuttaa aika tulkinnanvaraiselta.

Tunsin naisen, jolle tehtiin abortti. Hänellä oli hyperemesia ja masennuslääkitys, joka olisi pitänyt lopettaa raskauden ajaksi. Hänen äitinsä oli narsisti ja suhde vanhempiin vaikea. En tiedä, mitä itse olisin tehnyt vastaavassa tilanteessa. Mielestäni hänellä oli sekä terveydelliset että sosiaaliset syyt aborttiin. Sitä en tiedä, minkä syyn lääkäri asialle valitsi.

Vierailija
238/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun olisi pitänyt huolehtia siitä, että et tule raskaaksi.

Ainahan sitä voi jälkiviisastella, osoitella sormella ja moralisoida. Vai mitä?

Voi, jos on toisen elämä lopetettu oman hölmöilyn takia.

No miksei mies sitten tuossa käyttänyt kondomia?

Oletuksia oletuksia. Kuka sinulle kertoi ettei meillä ollut kondomi käytössä? Ei kukaan. Keksit tarinoita päästäsi.

Vierailija
239/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#EiMinunUskontoni

Suurperheitä ja ylipäätänsä perheitä pitäisi tukea nykyistä huomattavasti enemmän ja samalla voitaisiin lätkäistä joku ylimääräinen vero näille abortteja harrastuksenaan tekeville ja irtosuhteita harrastaville ikisinkkunaisille ja esim. pienentää tukia.

Siis mitä tukia? Luuletko, että joku maksaa tukea sinkkunaisille? Kyllä ne tuet menevät lapsiperheille lapsilisän muodossa.

Vierailija
240/267 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#EiMinunUskontoni

Siis mitä tukia? Luuletko, että joku maksaa tukea sinkkunaisille? Kyllä ne tuet menevät lapsiperheille lapsilisän muodossa.

Ja ne lapsilisätkin on lapselle eikä vanhemmille. Sanoin mies maksaa lapsen elämisestä ei naisen mutta ei yllätä että tämä on vaikea käsittää, niin se on myös abortinvastustajille, siis se että jos raskaus menee loppuun asti sieltä tulee ihan oikea ihminen jolla pitää olla ihmisarvoinen elämä ja edellytykset siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi