Noloin auton reistailusi?
Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (594)
Opiskeluaikana mulla oli Oulussa kolarilunastuksesta aikoinaan ostettu ja korjattu Lada samara. Siinä oli alkujaan jo vikaa luokituksissa, ovia ei tahtonu saada auki. Yks toisensa jälkeen ensin ikkunat meni rikki (isä tunkkasi niitä laudoilla pysyvästi kiinni asentoon 😂) ja lopulta elämä meni nii hankalaksi että auton ainoa aukeava ovi oli vänkärin ovi...siinä sitten Oulun markettien pihalla muutaman kerta ko punkersi autoon vänkärin puolelta ihmisten katsoessa... ai, että, mitä kokemuksia. 🤣
Reilu kymmenen vuotta sitten, kun asuin vielä kotona, lainasin usein vanhempieni autoja. Olin isäni Opelilla liikenteessä, kuskasin mm. vanhempiani juhliin ja oli muutakin ajelua. Auto kävi kierroksilla vähän väliä itsekseen (tätä vikaa selviteltiin parhaillaan, vika ei sinällään estäny ajoa).. Nolotti liikennevaloissa seistessä, kun auto huutaa ku viimestä päivää itsekseen. Keräsi katseita ja teki mieli huutaa ikkunasta, et joo tää on vähän rikki, en painele huvikseni kaasua..
Siskon silloisen poikaystävän ikivanha Mazda jätti minut ja siskon kuutostielle. Siinä oli jotain häikkää, että välillä sammui ja hetken piti odotella, niin käynnistyy taas. Odoteltiin hetki pientareella ja jatkettiin sit matkaa. Mua nauratti, mutta sisko oli milloin missäkin risteyksessä jumissa sen auton kanssa.
Pari vuotta vanha Citroen C 5 hinattiin vuoden sisällä 5 kertaa korjamolle. ..
Ei kiitos!!!
Näytin vähän nuorille mimmeille miten tehokas bemari suttaa kuivalla asfaltillakin. Hetken suti ja sitten PAM! Perä hajosi.
Hitto kun nolotti, eikä pelkästään se hajoaminen, vaan koko tyhmä esitys.
Noin 20 vuotta sitten autostani oli pakoputki-katalysaattori-mikälie osittain irti ja tiesin sen. Olin varannut huoltoajan Kalliossa tuolloin nykyisen Lidlin tiloissa toimineeseen MetroAutoon mutta matkalla sinne pakoputki päätti irrota osittain Kallion kirjaston edessä ja kiilautui ratikkakiskoihin keskellä kaunista kesäpäivää.
Joku random ukkeli yritti irrottaa autoa näyttämällä ”miehekästä kaasua” mutta ei auttanut. Siihen tuli kolmosen ratikka jo odottamaan kun juoksin parisen sataa metriä autoliikkeeseen ja pyysin ottamaan mukaan jonkun lekan tms. työkalun.
Huoltoukko jotenkin takoi pakoputken irti ratikkakiskosta ja ajoin pörisevän auton huoltoliikkeeseen. Oli aika kammottava kokemus ja yleisöäkin oli.
Eihän nuo nyt niin noloja juttuja ole, ei kai se kuljettajan vika aina ole, jos auton tekniikka reistailee. Itselle on jäänyt mieleen muutamia reistailuja.
Sitikka ei tahtonut lähteä vesisateella käyntiin, jos sen sammutti kerran (joku kalvo piti vaihtaa useamman kerran, mutta aina vika uusiutui) ja kun auto suostui käynnistymään, se tapahtui paukkeella ja pakoputki pukkasi mustaa paksua savua. Talvella sen lämmityslaite kävi, miten huvitti, joskus ihan ok ja joskus ei käynnistynyt ja joskus kun käynnistyi, niin sammui itsestään. Kyseessä oli ensimmäinen automme ja oli mahtavaa, kun sai liikkua julkisten aikatauluista välittämättä.
Opelissa alkoi kerran noin nolla-asteisessa räntäsateessa hätävilkut vilkuttaa yhtäkkiä. Ajoin sivutielle ja huomasin poliisiauton tulevan viereen ja he kysyivät, mikä hätänä. Kerroin ongelmasta ja poliisi kehotti sammuttamaan auton ja käynnistämään uudelleen. Vika oli poissa eikä enää uusiutunut sinä aikana, kun auto meillä oli.
Fiatin keula oli niin kevyt, että lähistöllämme olevaan loivaan mäkeen ei voinut talvella pysäyttää, koska auto ei lähtenyt liikkeelle, renkaat vain sutivat. Muutenkin talvella piti olla tarkkana, millaiseen mäkeen uskalsi ajaa.
Seuraava juttu ei sitten koskenut meidän autoamme. Hautajaisissa tilaisuus alkoi vainajan kotitalon pihalla. Arkku tuotiin sinne ja kun sitä alettiin viedä kirkkoon, ei ruumisauto käynnistynytkään, urahti vain pari kertaa. Aku oli tyhjentynyt. Naisväki alkoi rutista ja oli sitä mieltä, että on törkeää. Eräältä omaiselta, joka oli taksiautoilija, löytyi käynnistyskaapeli, ruumisauto käynnistyi ja tilaisuus saattoi jatkua.
Uudenvuoden jälkeen, kun uudet autot eivät käynnistyneet, toinen oli seissyt pari viikkoa pakkasta oli parhaimmillaan 30 astetta ja toisessa oli viikonlopun aikana akku tyhjentynyt, kun hansikaslokero oli jäänyt auki. Volvon mallia -88 käynnistyi temppuilematta ja sen akusta annettiin virtaa molemmille autoille.
Autot ovat teknisiä vehkeitä. Ja nykyään niissä on niin paljon sähköjuttuja, että ne voivat vaihtelevissa sääolosuhteista reistailla eikä siinä pitäisi olla mitään noloa, varsinkin kun näin kännykkäaikaan apuakin on saatavilla.
"Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti...
Mitä kokemuksia teillä on?"
Oliko automaatti ja D/R-asento oli unohtunut päälle?
Kävi tässä taannoin yksi nolo juttu. Poliisikin pysäytti ; ) Onneksi tajusi, että oli pikku mokasta kyse, ja vika enemmän kuskissa kuin autossa.
Muutaman vuoden vanha japsiauto (ei Toyota) alkoi talvella tekemään sellaista, ettei suostunut käynnistymään. Eikä tarvinnut kuin sen nollakelin. Saatoin siis ajaa useamman kilometrin kauppaan, tehdä noin viiden ruokakassillisen verran ostoksia, tulla autoon ja sitten vain pyöritellä avainta virtalukossa eikä auto inahtanutkaan. Eikä tehnyt tätä joka kerta vaan silloin tällöin, maanantaina, sitten perjantaina, seuraavan kerran tiistaina... Ja korjaukseksi usein riitti se, että auto seisoi siinä muutaman tunnin ja lähti sitten ihan normaalisti käyntiin.
Mies tietenkin oli sitä mieltä että "oot vaan nainen etkä osaa käyttää" kunnes passitin miehen mun autolla asioille, jonne se auto sitten hyytyi.
No tätä autoa kävi katsomassa parikin kaveria (autohuolloissa töissä).
Se noloin kerta oli sellainen että oli pakko olla paikassa X illalla. Lähdin aamupäivällä käymään kaupungilla ja tottahan auto hyytyi (auto, jolla mun piti siirtyä kotoa paikkaan X). Hinautin auton autokorjaamolle, lähdin itse bussilla ja junalla paikkaan X. Sanoin autokorjaamolle, että ajelevat sillä ja sammuttavat ja varttin päästä koittavat käyntiin.
Kertoivat näin tehneensä useamman kerran eikä autossa ollut mitään vikaa (!!!)
Hankkiuduin autosta eroon.
Tämä ei käynyt itselleni vaan kaverilleni muutama talvi sitten ja naurattaa edelleen.
Lämpötila oli pitemmän aikaa sahannut pakkasella ja nollassa, joten tien pinta oli aivan peilijäässä (Pohjois-Suomessa) eikä hiekkaa ollut ehtinyt vielä sille aamulle tulla. Kaverini ajeli kaikessa rauhassa, ja näki että heti mutkan jälkeen on poliisin puhallutus. Alkoi painamaan jarrua, jotta ehtii pysähtyä, mutta tien pinta oli niin jäässä että luisui ojaan juuri ennen ratsiaa. Oli ollut poliiseilla pokassa pitelemistä kun olivat tulleet ojan pohjalle puhalluttamaan ja ohi ajajilla oli päät kääntyneet kun hinausauto oli tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin monia kokemuksia, etten osaa valita pahinta 😁.
Mm.
Lauttakuskit joutuivat avuksi ja työntämään auton pois lautalta, kun ei suvainnut käynnistyä (meren tiheän sumun ja kosteuden takia).
Sitten se pelitti taas kuin ei mitään.😣Huvittava tarina! Olikohan ranu? Niille aika tyypillinen ongelma, yliherkkiä kosteudelle ja kylmyydelle...
Ap
Kätkäläisen Wartburg."TUUPPOOS VÄHÄ"
Teuvo maanteiden kuningas kirjoitti:
Kun käänsin virta-avaimesta, se vain naksui, eikä lähtenyt käyntiin. Muutaman yrittämän jälkeen taas lähti. Vein sen korjaamolle kolmesti ja mekaanikion kokeillessa se lähti aina heti käyntiin.
Lopulta neljännellä yrittämällä se vain naksahti mekaanikonkin käsittelyssä ja heti selvisi, että virtalukon pohja oli rikki. Tunsin itseni ihan idiootiksi ravatessani siellä korjaamolla. Vähän kuin luulotautinen lääkärissä.
Samanlaista vikaa myös autossani.Nakse vain kuului,kun virta-avainta käänsin.Vasara oli apuvälineenä.Vasaralla kun napautti starttimoottoria,niin auto lähti käymään.Lopulta otin startin irti ja uusin hiilikentän,laakerit ja solenoidin.Startin korjaus silti edullisempi,kuin uusi tai vaihto-osa.Eikä peukalo keskellä kämmentä.
Autoni hyytyi mootoritielle.Rullasin hätävilkku päällä vapaalla tien luiskaan ja vaihdoin varalla olleen osan uuteen ja matka jatkui normaalisti.Äänimerkkejä tuli pysähdyksestäni ohiajaneilta.
Vierailija kirjoitti:
Uudehko BMW, jossa mittaristo oli epäkunnossa ja huolto tilattu. Ei siis näyttänyt esim. nopeutta. Jäin sitten risteykseen, auto vain sammui. Soitin bmw-huoltoon, josta tulivat hinaamaan sen korjaamolle.
Kolmantena päivänä tuli soitto, että he ovat tutkineet ja tutkineet eivätkä millään löydä vikaa, mutta auto ei vaan käynnisty.
Viidentenä päivänä soittivat nolona, että vika löytyi: Autossa ei ollut bensaa! No kun se mittaristo oli rikki, eihän se näyttänyt bensatilannettakaan...
Kiertäisin moisen korjaamon todella kaukaa jatkossa. Tommoset bensa hommat tarkistetaan ihan ensimmäisenä jos auto ei käynnisty
Huvittava tarina! Olikohan ranu? Niille aika tyypillinen ongelma, yliherkkiä kosteudelle ja kylmyydelle...
Ap
Heh! Kannattaisikohan siitä autosta oikeasti pitää huolta jos kerta sinulla on tuollaisia kokemuksia? Ei riitä, että kerran vuodessa käy hakemassa katsastuskonttorilta vikalistan, huollattaa sen jälkeen auton ja kuvittelee, että auto on taas täysin kunnossa. Ehei, ei näin.
Turha itkeä ja ulista, että "YHYYY! [automerkki tähän] on ihan p*ska", kun itse ei ymmärrä pitää siitä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kymmenen vuotta sitten, kun asuin vielä kotona, lainasin usein vanhempieni autoja. Olin isäni Opelilla liikenteessä, kuskasin mm. vanhempiani juhliin ja oli muutakin ajelua. Auto kävi kierroksilla vähän väliä itsekseen (tätä vikaa selviteltiin parhaillaan, vika ei sinällään estäny ajoa).. Nolotti liikennevaloissa seistessä, kun auto huutaa ku viimestä päivää itsekseen. Keräsi katseita ja teki mieli huutaa ikkunasta, et joo tää on vähän rikki, en painele huvikseni kaasua..
Siskon silloisen poikaystävän ikivanha Mazda jätti minut ja siskon kuutostielle. Siinä oli jotain häikkää, että välillä sammui ja hetken piti odotella, niin käynnistyy taas. Odoteltiin hetki pientareella ja jatkettiin sit matkaa. Mua nauratti, mutta sisko oli milloin missäkin risteyksessä jumissa sen auton kanssa.
Kaasuttimen ilmaputki rikki/poistettu.Putki menee pakosarjan paalle ja ottaa lamminta ilmaa moottoriin pakosarjan paalta.Fiat 127 oli sillai,etta ilmanpuhdistimen kansi oli kaannettava talvi asentoon.Pakkaskelilla kaasutin menee jaahan ja kun pysahdyt,niin lammin moottori sulattaa kaasarin.Mulla meni jaahan Fiat 127 kaasari nolla kelilla,kun en muistanut kaantaa kantta.Uusimmissa autoissa kaasarin ilmanoton hoitaa tietsikka/termostaatti
Vierailija kirjoitti:
Etuoven ikkuna putosi oven sisään. Onneksi oli kesä. Samasta autosta hajosi ratin sisältä joku muovinen osa ja se aiheutti että kun vähänkin käänsin rattia niin torvi soi tauotta. Mun oli pakko ajaa eteenpäin koska olin risteyksessä ekana. Niin ja mulla myös putosi pala pakoputkea siitä samaisesta autosta. Nostin sen paksiin ja jatkoin ajoa kunnon ralliäänin. Se auto vei öljyäkin litran viikossa. Siitä lähti niin kauheet savut että takana ajava sai kärsiä.
Oliko kyseessä Dodge?
Nolointa on kai se, että takaluukun jousen pultti on irronnut enkä ole vielä ruuvannut sitä takaisin kun olkapää on kipeä ja jonkun pitää pitää luukkua yläasennossa sen aikaa kun kierrän pultin kiinni. Oon nyt 3 päivää kantanut syvää häpeää tästä, mutta viistoperän luukku on ihan stnan painava.