Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinpa tiennyt mitä on nykyajan lapsiperhe-elämä

Vierailija
02.10.2019 |

Olisi jäänyt välistä. Kaduttaa, että tällaiseen piti ryhtyä. Monestakin syystä. Olin liian utopistinen omissa kuvitelmissa, en tiennyt millaista nykyään on tämä, en todellakaan. Eihän mulla ollut muuta mallia kuin oma lapsuus 80-90-luvulla.
Rasittaa erityisesti ja yli kaiken tämä ylisuoritusyhteiskunta, ja se, että lapsi on joku miljoonaprojekti.
Lapset saatetaan tuoda sosiaaliseen mediaan saman tien kun ensimmäisen hengenvedon ottaa, kaikki on yhtä näyttämispakkoa ja lasten esineellistämistä. Kuvaamista kuvaamisen päälle, katsokaa miten hienoa elämää ja hienoa sitä ja hienoa tuota. Pakko harrastaa oli rahaa tai ei, sillä kaikki lapsethan tosiaan on niitä kilpaurheilijoita ja artisteja. Erilaisuutta ei muutenkaan sallita, pitäisi olla samasta muotista niin hyvä olisi. Vähävaraisuudesta tässä yhteiskunnassa ei jaksa edes kirjoittaa. Mutta iltalehdessä oli tänään jonkun perheen vauvavuoden kulut yhteenlaskettuna ~10000e. Jos ajatellaan vähävaraisen näkökulmasta, ja siitä, että vauvavuoden kulut yleensäkin on edullisimmasta päästä, niin esimerkiksi sillä vuoden elatustuella ja lapsilisällä et edes kunnolla ruoki sitä lastasi.
Jos on sitten herkkä lapsi ja vähänkään poikkeaa massasta, sehän kyllä huomataan ja aletaan kiusaamaan ja syrjimään, näin se vaan usein menee. Ilkeitä, pahoinvoiva ja käytöshäiriöisiä lapsia on joka koulussa.
Ongelmat vain kasvaa lapsen kasvamisen myötä. Ei ainakaan ole mikään helpottanut tässä 8 vuoden aikana, kyllä se vauvavuosi oli huolettomin ja helpoin.
Väsyttää, olen kadottanut itseni. Kunpa olisin tajunnut kaiken etukäteen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Nuo someilut nyt on onneksi makuasioita. Itse en julkaise somessa eikä stressaa siitä.

Mutta se mitä muuta vaaditaan!

Koulu vaatii oikeasti tosi paljon. Koko ajan huono omatunto kun en ole koko ajan lukemassa helmeä ja joskus menee jotain ohi.

Muistan kun en aina muistanut kuitata lukuläksyä luetuksi ja helmessä oli merkintä että läksyt tekemättä! No ei ollut, en vaan muistanut kuitata... Oliko se läksyunohdus siis minulle tarkoitettu?

Minulla on kolme koululaista enkä jukolauta jaksa aina tarkastaa kaikkien läksyjä.

Facebookin kuntapalstat ovat täynnä kuvia ja päivityksiä milloin on jonkun lapsi heittänyt lumipallon tai huutanut vit*ua kavereiden kesken toisilleen ja joku ohikulkija on pahoittanut mielensä. Paniikissa tarkastat ettei vaan ollut samanlainen toppatakki kuin omallasi. Onneksi ovat jo sen verran isoja ettei tarvi miettiä tuollaisia enää ja ei, lapseni ei onneksi koskaan päätyneet noille palstoille.

Lapsesi ruokailut ne vasta ohjelmanumero on. Onhan luomua? Saako jo karkkia? Mitä, olet jo antanut karkkia!?! "Meillä ei vielä 3-vuotiaanakaan tiedetty mitä on karkki" Sitten selittelet että no joo kun on noita isompia lapsia niin ei tältä nuorimmaltakaan ole oikein voinut kieltää, olisin kyllä halunnut...

Väsymystä ei voi valittaa lasun pelossa. Lasu nyt voi kyllä paukahtaa ihan mistä vaan, valitit tai et. Riittää kun joku huolestuu tarpeeksi.

Viimeksi sydämentykytyksiä aiheutti hammashoitaja joka puuttui hoikan lapsemme painoon. Lapsi kylläkin painoindeksin mukaan normipainossa mutta paksun hoitajan mielestä oli liian laiha.

Oltiin hänen luonaan harjoittelemassa hampaiden pesua! Halusi nähdä vielä pari kertaa meitä ja harjoitella hampaiden pesua mutta peruin ajat kun en halunnut olla töistä pois tuon takia. Syy noihin tapaamisiin oli se että 11-vuotiaalla oli elämänsä eka reikä hampaassa.

Lasulta onneksi vältyttiin sentään.

Nykyvanhemmuus ❤

Vierailija
22/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllästyttää ulkoa päin tulevat vaatimukset. Lapsi käy puheterapeutilla ja toimintaterapeutilla, nyt vaaditaan että pitäisi aloittaa vielä joku harrastus siihen päälle! Mulla ei ole autoa, kyseessä eskarilainen. Eikö siinä ole tarpeeksi että raahaa lasta toiselle puolelle kaupunkia kesken päivää milloin sattuu? Lapsi on herkkä tapaus, ja nauttisi ihan vaan kotona oleskelusta omassa rauhassaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toivoisit, ettei sinulla ole lapsia. Tee itsestäsi lasu ennenkin jotain tapahtuu. Saat apua.

Hahaha just tätä tarkoitin nykyvanhemmuuden paineilla 😂

Vierailija
24/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki se kyttääminen!!! Neuvola kyttää, koulu kyttää, naapurit kyttää.

Voi luoja.

Neuvola on ensisijaisesti lastasi varten, koulu on lastasi varten.

Ja sinä näet sen kyttäämisenä? 

Vierailija
25/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Nuo someilut nyt on onneksi makuasioita. Itse en julkaise somessa eikä stressaa siitä.

Mutta se mitä muuta vaaditaan!

Koulu vaatii oikeasti tosi paljon. Koko ajan huono omatunto kun en ole koko ajan lukemassa helmeä ja joskus menee jotain ohi.

Muistan kun en aina muistanut kuitata lukuläksyä luetuksi ja helmessä oli merkintä että läksyt tekemättä! No ei ollut, en vaan muistanut kuitata... Oliko se läksyunohdus siis minulle tarkoitettu?

Minulla on kolme koululaista enkä jukolauta jaksa aina tarkastaa kaikkien läksyjä.

Facebookin kuntapalstat ovat täynnä kuvia ja päivityksiä milloin on jonkun lapsi heittänyt lumipallon tai huutanut vit*ua kavereiden kesken toisilleen ja joku ohikulkija on pahoittanut mielensä. Paniikissa tarkastat ettei vaan ollut samanlainen toppatakki kuin omallasi. Onneksi ovat jo sen verran isoja ettei tarvi miettiä tuollaisia enää ja ei, lapseni ei onneksi koskaan päätyneet noille palstoille.

Lapsesi ruokailut ne vasta ohjelmanumero on. Onhan luomua? Saako jo karkkia? Mitä, olet jo antanut karkkia!?! "Meillä ei vielä 3-vuotiaanakaan tiedetty mitä on karkki" Sitten selittelet että no joo kun on noita isompia lapsia niin ei tältä nuorimmaltakaan ole oikein voinut kieltää, olisin kyllä halunnut...

Väsymystä ei voi valittaa lasun pelossa. Lasu nyt voi kyllä paukahtaa ihan mistä vaan, valitit tai et. Riittää kun joku huolestuu tarpeeksi.

Viimeksi sydämentykytyksiä aiheutti hammashoitaja joka puuttui hoikan lapsemme painoon. Lapsi kylläkin painoindeksin mukaan normipainossa mutta paksun hoitajan mielestä oli liian laiha.

Oltiin hänen luonaan harjoittelemassa hampaiden pesua! Halusi nähdä vielä pari kertaa meitä ja harjoitella hampaiden pesua mutta peruin ajat kun en halunnut olla töistä pois tuon takia. Syy noihin tapaamisiin oli se että 11-vuotiaalla oli elämänsä eka reikä hampaassa.

Lasulta onneksi vältyttiin sentään.

Nykyvanhemmuus ❤

Meillä koulussa kaikki viestintä tapahtuu whatsappiin ja satunnaiset sähköpostit. Se laulaa joskus yömyöhään mitä vaaditaan taas seur. aamuna.

Mitä tapahtuu jos päätän alkaa elää elämääni ilman tuota älyluuria, eli luurin vanki. -ap

Vierailija
26/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä apn kanssa. Joidenkin vanhempien jatkuva "meidän lapset"-omakehu on niin tosi omituista ja rasittavaa ja siltä ei vaan voi välttyä vaikka kuinka ei olisi somessa. Mielestäni tämmöstä ihme itsekorostusta ei ollut kun itse olin lapsi. Siis hyvistä numeroista ja muusta kerrottiin ja onniteltiin puolin ja toisin, mutta karsea omakehuinen lässytys puuttui.

Vierailija
27/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllästyttää ulkoa päin tulevat vaatimukset. Lapsi käy puheterapeutilla ja toimintaterapeutilla, nyt vaaditaan että pitäisi aloittaa vielä joku harrastus siihen päälle! Mulla ei ole autoa, kyseessä eskarilainen. Eikö siinä ole tarpeeksi että raahaa lasta toiselle puolelle kaupunkia kesken päivää milloin sattuu? Lapsi on herkkä tapaus, ja nauttisi ihan vaan kotona oleskelusta omassa rauhassaan. 

Nimenomaan nämä ulkoa tulevat vaatimukset on ne jotka häiritsee elämää. Voimia sinne, tiedät itse mikä on lapsellesi parasta, hän on vielä pieni eikä kukaan saisi painostaa mihinkään harrastukseen. Tämä on just tätä tässä maassa. -ap

Vierailija
28/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette selvästi ymmärtäneet kirjoitustani. En siis ole somessa. Ei tulisi mieleenkään.

-ap

No miksi mietit sitten somea?

Totta ihmeessä mietin, miksi en miettisi? Mulla on tapana pohtia (yhteiskunnallisia) asioita. Älkää nyt takertuko ainoastaan tähän someen. -

ap

Et muusta kirjoittanut. Sinulla on jokin masilmantuska, ei se liity lapsiensaantiin. Kyse on omasta tasapainoisuudestasi.

Vierailija
29/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia suurin osa nelikymppisistä ystävistäni on lapsettomia. 

Palkat on olemattomat vaikka koulutusta on takana. 

Työt on pätkiä ja säästöön ei jää mitään.

Pääasiallisin ongelma tuntuisi olevan heikko taloustilanne jota ei voi ylitöilläkään auttaa.

Ylitöistä ei makseta ylityölisiä ja työt ovat pätkää sekä tulevaisuus on epävarma.

Mitä kävi 80-90-luvun ammattiliitoille?

Miksi liitot ei toimi ja miksi työmaat ovat ihan kuralla?

Ei täällä ole hauska tehdä töitä. Suomessa ei ole missään ajassa ollut yhtä huonoa tilannetta ja asemaa työntekijöillä kuin nyt on.

Vierailija
30/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kikikikikiki kirjoitti:

Tuon takia suurin osa nelikymppisistä ystävistäni on lapsettomia. 

Palkat on olemattomat vaikka koulutusta on takana. 

Työt on pätkiä ja säästöön ei jää mitään.

Pääasiallisin ongelma tuntuisi olevan heikko taloustilanne jota ei voi ylitöilläkään auttaa.

Ylitöistä ei makseta ylityölisiä ja työt ovat pätkää sekä tulevaisuus on epävarma.

Mitä kävi 80-90-luvun ammattiliitoille?

Miksi liitot ei toimi ja miksi työmaat ovat ihan kuralla?

Ei täällä ole hauska tehdä töitä. Suomessa ei ole missään ajassa ollut yhtä huonoa tilannetta ja asemaa työntekijöillä kuin nyt on.

Totta tuokin. 

Sen lisäksi työpaikat eivät jousta. Ylitöihin pitäisi jäädä, vaikka lapsi täytyy hakea päivähoidosta tarkkaan aikaan pois. 

Jotenkin käsittämätöntä ettei perheellisten kohdalla voida joustaa mitenkään ja ei ole työvoimaa paikkaamaan, jos haluaisi tehdä esimerkiksi lyhyempää päivää.

Vierailija
31/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa mieltä asiasta ja itsekkin miettisin lastanhankintaa uudestaan jos olisi ollut tämä tiedossa. Vertailun ja somekulttuurin vielä kestän, mutta kyttäys tä ja epärealistisia kasvatusideologioita en.

Vierailija
32/32 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan samaa mieltä asiasta ja itsekkin miettisin lastanhankintaa uudestaan jos olisi ollut tämä tiedossa. Vertailun ja somekulttuurin vielä kestän, mutta kyttäys tä ja epärealistisia kasvatusideologioita en.

Joo tämä viimeinen lause. Jäi jostain syystä mainitsematta, olen kai sitä päässäni jo muutenkin niin paljon ihmettellyt. Miksi me alennutaan melkein mihin vaan, ja missä se raja sitten tulee vastaan. Henk.koht mulla on tullut jo ajat sitten. Koulussakin perheitä vahditaan kaikenlaisilla lomakkeilla ja poissaolojen kyttäystä. Mites kun opettaja on poissa enemmän kuin oppilas, minne pitää tehdä ilmo. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi