Miksi suomessa ei laillisteta eutanasiaa? Oma päätöshän se on edellyttäen että on järjissään.
Kommentit (71)
Suomessa kuolinavun / eutanasian puolesta toimii Exitus ry. www.exitus.fi
Exitus ry on vastikään julkaissut KUOLINAPUTAHDON ja se löytyy yhdistyksen nettisivulta.
Pitäisi sallia. Naistenhuoneella eräs nainen kertoi isästään, joka hirtti itsensä. Sairasti parantumatonta syöpää. Ei mitään toivoa. Halusi lähteä ennekuin kivut iskee.
Eutanasia sallitaan elämillekin, miksei ihmiselle? Miksi ihmisen pitää kärsiä kivuissa vailla toivoa paranemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi sallia. Naistenhuoneella eräs nainen kertoi isästään, joka hirtti itsensä. Sairasti parantumatonta syöpää. Ei mitään toivoa. Halusi lähteä ennekuin kivut iskee.
Ps. Eutanasia pitäisi sallia niin tämäkin isä olisi saanut lähteä "nätimmin" kuin hirttäytymällä.
Eräs syöpälääkäri sanoi, että häneltä on moni potilas uransa aikana pyytänyt eutanasiaa. Hän myös sanoi, että joka ikinen näistä on perunut pyyntönsä sen jälkeen, kun heidän kipunsa, hengenahdistuksensa tai muu oire on hoidettu kunnolla.
Eutanasian ongelma on nimenomaan se, että se ei ole oma päätös. Eutanasiassa lääkäri tai muu ammattihenkilö on se, joka antaa potilaalle kuolettavan aineen. Tällöin, vaikka päätös on teoreettisesti potilaan, on se käytännössä ammattihenkilön päätös, koska tämä sen lopullisen päätöksen kuolemasta tekee. Ymmärrättekö, mitä ajan takaa? Toki asiaa voi kiertää niin, että lääkäri jättäisi vain huoneen pöydälle ruiskun, jossa olisi tappavaa ainetta, ja potilas sitten itse piikittäisi sen itseensä tms, mutta tällöinkin päätös kuitenkin on lääkärillä siinä mielessä, että hän on tuonut tämän kuolettavan aineen potilaan lähettyville, tietäen että potilas tappaa sillä itsensä jos se tilaisuus annetaan. Tämä on itse asiassa syy, miksi monet terveydenhuollon ammattihenkilöt vastustavat eutanasiaa.
Oma läheiseni kuoli syöpään, viimeiset 4 viikkoa olivat täyttä kituuttamista. Läheiseni toivoi itse noin 3 viikkoa ennen kuolemaansa, että eikö hänelle voisi antaa jotain, jolla pääsisi jo pois. Hänen tapauksessaan kuolema olisi ollut arvokkaampi eutanasian avulla, nyt piti vaan odottaa että kitui pois. kipulääkitys toki oli kohdallaan, mutta vaipat, katetrit, makuuhaavat, harhat, pahoinvointi yms. tekivät viimeisten 3 viikon elämänlaadusta surkean ja jopa nöyryyttävän. Minä kannatin eutanasiaa jo ennen läheiseni kuolemaa, nyt kannatan vielä enemmän.
Vältyttäisiinkö näiltä kauhuskenaarioilta, jos eutanasian saisi vain saattohoitopäätöksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Eräs syöpälääkäri sanoi, että häneltä on moni potilas uransa aikana pyytänyt eutanasiaa. Hän myös sanoi, että joka ikinen näistä on perunut pyyntönsä sen jälkeen, kun heidän kipunsa, hengenahdistuksensa tai muu oire on hoidettu kunnolla.
Eutanasian ongelma on nimenomaan se, että se ei ole oma päätös. Eutanasiassa lääkäri tai muu ammattihenkilö on se, joka antaa potilaalle kuolettavan aineen. Tällöin, vaikka päätös on teoreettisesti potilaan, on se käytännössä ammattihenkilön päätös, koska tämä sen lopullisen päätöksen kuolemasta tekee. Ymmärrättekö, mitä ajan takaa? Toki asiaa voi kiertää niin, että lääkäri jättäisi vain huoneen pöydälle ruiskun, jossa olisi tappavaa ainetta, ja potilas sitten itse piikittäisi sen itseensä tms, mutta tällöinkin päätös kuitenkin on lääkärillä siinä mielessä, että hän on tuonut tämän kuolettavan aineen potilaan lähettyville, tietäen että potilas tappaa sillä itsensä jos se tilaisuus annetaan. Tämä on itse asiassa syy, miksi monet terveydenhuollon ammattihenkilöt vastustavat eutanasiaa.
Terveydenhuollon ammattihenkilöt mieluummin kiduttavat kuin armahtavat.
18.10 perjantaina on lääkäri Juha Hänninen ja Sari Essayah väittelemässä eutanasiasta Sannikka& Ukkola ohjelmassa TV 1 klo:20. Juha Hänninen kannattaa kuolinapua ja hän on Exitus ry:n hallituksen jäsen.
Ilman muuta kuolinapuun pitää saada lainsäädäntö.!!!!!! katsokaa lisää tietoa www.exitus.fi ja heillä on myös facebooksivu.
Itseasiassa noin 64% sairaanhoitajista kannattaa eutanasiaa ja heistä noin 48% on valmis osallistumaan eutanasian toteuttamiseen (sairaanhoitajaliiton selvitys 2017)
Lääkäreistä noin 50% kannattaa eutanasiaa ja noin 25% on valmis osallistumaan itse eutanasian suorittamiseen. Tutkitut asiat. Lääkäriliitto vastustaa, mutta kohta aletaan olla tilanteessa, että liiton varsinaiset lääkärijäsenet ajattelevat enemmistönä eutanasiasta myönteisemmin kuin Lääkäriliitto virallisesti....
Suomalaisista eutanasiaa kannattaa noin 80% (väitöstutkimus 2016).
https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/armokuolema-tarinan-toin…
Täällä monipuolista tekstiä Keski-Euroopan käytännöistä. Teen itse täällä sairaanhoitajana töitä ja kun törmäsin näihin lukuihin niin kyllä ne tosi suurilta tuntuvat. Itse en ole aktiiviseen kuolinapuun täällä törmännyt vaikka vanhuspuolella työskentelenkin. Aika koville ottaisi jos joutuisin aktiivista kuolinapua antamaan, käytännössä se tarkoittaisi uuden työpaikan etsimistä.