Miksi suomessa ei laillisteta eutanasiaa? Oma päätöshän se on edellyttäen että on järjissään.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on itsemurha ja on toki sallittu. Eutanasia on avustettua toimintaa ja on lääkäreiden etiikan vastaista. Ei sillä ettenkö kannattaisi eutanasiaa itsekin.
Hirveetä kidutusta jokainen minuutti.
Mummoni makasi sängyn pohjalla viitisen vuotta tajuamatta mistään mitään ennen kuin kuoli luonnollisesti. Kieltämättä olisin toivonut nopeampaa loppua, jopa avustettua sellaista.
Jos ei halua elää niin pyynnöstä pitäisi saada riittävästi morfinia tai vastaavaa millä saa kivuttoman lähdön.
Jokainen ihminen pitää voida päästää päiviltä jos niin itse haluaa. Suomessahan on itsemääräämisoikeus. Minusta, rehellisesti, ihmisen lopettamisen humaanein keinoin ilman kipuja pitäisi olla kaikkien saatavilla oleva lääketieteellinen toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on itsemurha ja on toki sallittu. Eutanasia on avustettua toimintaa ja on lääkäreiden etiikan vastaista. Ei sillä ettenkö kannattaisi eutanasiaa itsekin.
Hirveetä kidutusta jokainen minuutti.
Elämä on tyhjää. Tämä ei antanut minulle mitään.
Eihän eutanasiaa aseella tehdä. Taitaa myrkkyruiske olla se keino. Hitaasti vaan vaipuu uneen kun elintoiminnot hiipuvat.
Ap, miksi tuon kuvaamasi tilanteen pitäisi olla eutanasia? Itsensä voi kyllä ampua tai tappaa muulla keinolla ilman että jonkun pitää avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän eutanasiaa aseella tehdä. Taitaa myrkkyruiske olla se keino. Hitaasti vaan vaipuu uneen kun elintoiminnot hiipuvat.
Mä en halua hitaasti. Haluan sen tapahtuvan silmänräpäyksessä.
Siksi, koska sitten maailma raaistuu. Kun lääkärit oppivat t*ppamaan ihmisiä.
Sitten aletaan vaatia, että hyödyttömien pitää ymmärtää häipyä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi tuon kuvaamasi tilanteen pitäisi olla eutanasia? Itsensä voi kyllä ampua tai tappaa muulla keinolla ilman että jonkun pitää avustaa.
En halua kiivetä koivuun köyden kanssa, se on epävarmaa ja liika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen pohtinut että miksi avustettu kuolema on etiikan vastaista mutta pahimmillaan vuosien kärsimyksissä pitäminen on ok? Jokainen ihmiselämä on arvokas mutta onko se väkisin hengissä pitäminen sitten niin jalo ja arvokas teko? Kärsivä eläinkin täytyy lopettaa koska se on oikea ja inhimillinen teko, mutta kärsivän ihmisen kärsimystä pitää pitkittää... miksi?
Ongelmia:
- Täyspäinen voi olla myös hyvin masentunut
- Jos eutanasia sallitaan, mikä estää sen että sillä poistetaan ei-halutut henkilöt?
Laki abortista sanoo näin:
Raskaus voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen naisen pyynnöstä keskeyttää:
...
2) kun hänen tai hänen perheensä elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus;
ja näinollen kaikki saavat tähän vedoten abortin. Ei varmaan kaikkien lain hyväksyjien ajatus ollut aikanaan.
Oma päätöshän se on edellyttäen että on järjissään.
Miten takaat tämän?
Eihän aseella ampuminenkaan ole välttämättä lopullista. Onhan näitä tapauksia, joissa jotkut on ampuneet itseään, mutta kuolemisen sijaan ovat muuttuneet kasviksiksi. Se on paljon pahempi kohtalo kuin kuolema tai eläminen täysjärkiksesti omilla toimilla.
No siksi ei laillisteta, että eduskunnassa ei ole ollut vielä riittävästi sellaisia edustajia, jotka puoltaisivat asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aseella ampuminenkaan ole välttämättä lopullista. Onhan näitä tapauksia, joissa jotkut on ampuneet itseään, mutta kuolemisen sijaan ovat muuttuneet kasviksiksi. Se on paljon pahempi kohtalo kuin kuolema tai eläminen täysjärkiksesti omilla toimilla.
Tai muuttuvat runnellun näköiseksi. Mun yläasteaikanani eräs juuri täysikäinen poika ampui itseään päähän, mutta jäi henkiin. Ihan normaalisti hän pystyi elämäänsä elää, mutta ainakin silloin näytti todella huomiotaherättävältä.
Kaikki tänne mulle heti. Näyttää pätevän tässäkin kysymyksessä eräillä. Onneksi lääkärit ja terveydenhoito ei toimi saman prinsiipin mukaan.
Käytännössä saattohoitopäätös on usealle kuolevalle vanhukselle se eutanasia. Mutta kuolema läkityksen lopettamisen jälkeen saattaa kestää jopa kaksi viikkoa. Suuta kostutellaan ja annetaan morfiinia tai oksynormia kipuihin. Käytännössä odotellaan kun ihminen hiipuu ravinnon ja nestehukkaan ja sydän pysähtyy kun ei enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
No siksi ei laillisteta, että eduskunnassa ei ole ollut vielä riittävästi sellaisia edustajia, jotka puoltaisivat asiaa.
Jep, kun ne vanhat kurpat pelkäävät että heille tehdään luvaton eutanasia heti kun joutuvat seuraavan kerran sairaalaan.
Mirjana kirjoitti:
Jokainen ihminen pitää voida päästää päiviltä jos niin itse haluaa. Suomessahan on itsemääräämisoikeus. Minusta, rehellisesti, ihmisen lopettamisen humaanein keinoin ilman kipuja pitäisi olla kaikkien saatavilla oleva lääketieteellinen toimenpide.
Harvoin olen Mirjanan kanssa samaa mieltä, mutta nyt olen.
Jos itse pääsen joskus eläkeikään asti, niin aion nostaa vauhtia niin paljon, että varmasti lähtee ns. saappaa jalassa.