E-kirjojen lukulaite?
Olen päättänyt alkaa lukemaan e-kirjoja jollain asiaan vihkiytyneellä laitteella. Te jotka käytätte kindleä tai muuta, minkä laitteen ostaisitte nyt ja mistä?
Kommentit (56)
Samsung galaxy tab s7 Plus. Ehdottomasti paras.
Onyx BOOX Max3 jos on pakko olla eink.
Kindle Oasis 2020 jos pakko olla pienikokoinen ja eink.
Värilliset eink laitteet ovat kulman takana joten eink laitetta ei kannata nyt ostaa. Kiinassa noita on jo myynnissä.
Kirjojen luku kännykästä on myös ihan hyvä vaihtoehto.
E-kirjan teksti näkyy suoran auringonpaisteen alla kännykkää paremmin, akunkesto kännykkää parempi, kestävyys huono (omani näyttö mureni käsiin pienen taipuman johdosta) ja käytettävyys ankeaa verrattuna kännykkään. Kalliita ollakseen yhden tempun laitteita. Luen nykyään kännykältä, tabletista ja paperista.
Vierailija kirjoitti:
Värilliset eink laitteet ovat kulman takana joten eink laitetta ei kannata nyt ostaa. Kiinassa noita on jo myynnissä.
Kännykästä luku on kyllä ihan paska vaihtoehto. Ja väreillä ei tee mitään ekirjalukijassa, jonka tarkoitus on kirjojen lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykästä luku on kyllä ihan paska vaihtoehto. Ja väreillä ei tee mitään ekirjalukijassa, jonka tarkoitus on kirjojen lukeminen.
Mitä nyt on tärkeintä kullekin. Samaa sanottiin kännyköistä. Ei värinäytöllä mitään tee. Ja tässä sitä nyt ollaan.
Ja kännykkä on aina mukana joten ei tarvitse erillistä laiteta kantaa. Se on suuri plussa vaikka noi muut laitteet pesee kännykän muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on Kimblessä? Toimii pelkän Amazonin kanssa. Kobolla saat ladattua kaikki epub-muotoiset ilman kikkailuja.
Sitkun ne kirjat on amazonin pilvessä voit lukea niitä missä tahansa laitteessa mihin saat "kimblen" asennettua. Ei tarvitse erikseen siirrellä kirjoja laitteesta toiseen. Kirjainmerkit ja muistiinpanot säilyvät myös. Todella kätevää.
Lisäksi kindlen rauta on erinomaista. Parempaa kuin kobo ja pocketbook.
Itse en kuitenkaan ostaisi kindleä koska imuroin kirjat ilmaiseksi netistä. Google drive hoitaa sen pilvipalvelu osan myös.
Huawein tabletilla. On parhautta, rasittaa silmiä, jotka lupsahtavat kiinni silloin kun pitääkin nukkua.
Äänikirjatkin on käteviä. Paitsi jos on liian monotoninen lukija niin nukahtaa helposti.
Tuijotan näyttöä kaikki päivät töissä, joten en halua tehdä sitä kotona. Käytössä on ollut Kobon e-lukulaite ja olen ollut siihen super tyytyväinen.
Jonkun aikaa sitten ostin Storytellin lukulaitteen. Telialla oli tarjous, jossa laitteen ostaessa sai kaupan päälle 3kk ilmaista Storytel-lukuaikaa, jolloin itse laitteelle ei jäänyt montaa kymppiä hintaa. Olen ollut laitteeseen todella tyytyväinen. Tulee myös luettua enemmän erilaisia kirjoja kun niitä ei tarvitse erikseen ostaa. Koboa käytän niille kirjoille, joita ei Storytellistä löydy. Lisänä olen kuunnellut myös äänikirjoja.
Mikä olisi hyvä lukulaite? Katselin, että maksavat 300€ ja ovat todella pieniä. Miksi ne ovat noin kalliita ominaisuuksiinsa nähden? 300€ saa jo iPadin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä lukulaite? Katselin, että maksavat 300€ ja ovat todella pieniä. Miksi ne ovat noin kalliita ominaisuuksiinsa nähden? 300€ saa jo iPadin.
Kannattaa hankkia se ipädi sitten. Tai tcl nxtpaper, jos haluat mattanäytön.
Tällä hetkellä paras elukulaite on daylight dc1. Maksa $700usd. Mitään muuta hyvää siinä ei ole paitsi rlcd näyttö joka ei ärsytä silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onyx on myös parempi kuin kobo. Se tahmaili niin pahasti ettei pdf lukemisesta tullut mitään. Eikö kobossa ole android.
Mitkä e-kirjat on pdf-muodossa? Ei mitkään.
Esim. Monet tiede ja koodauskirjat. Jos on vaikka paljon taulukoita ja kaaviota ym. joiden on pysyttävä samanlaisina vaikka näytön koko muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Itse ostin tarjouksesta aikoinaan Kobo Nian 79 eurolla, enempää en suostuisi maksamaankaan.
Minkä ostatkin, niin muistikorttipaikka olisi kätevä- ei tarvitse siirtää kirjoja tietokoneen tai netin kautta. Ja k-äyttöliittymään olisi hyvä tutustua etuköäteen, ainakin omassa Kobossa kaikki kirjat näkyvät listana ja pienikin hipaisu kirjan kohdalle sivua vieritettäess avaa kirjan. Hitaasti. Eli kovin montaa kirjaa laitteen muistissa ei viitsi edes pitää, koska niiden selaaminen on hanurista. Siinä mielessä 7-tuumainen tabletti hakkaa lukulaitteen 600-0, mutta näyttöhän sen ratkaisee.
Tekeekö väreillä mitään e-kirjoissa? Luen pääasiassa pdf-koulukirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö väreillä mitään e-kirjoissa? Luen pääasiassa pdf-koulukirjoja.
Pdf:t toimii nihkeästi lukulaitteilla, tabletilla hieman paremmin. Ne voi toki kääntää vaikkapa epub:iksi tai awz3:ksi mutta kokemukseni mukaan lopputulos voi olla mitä tahansa.
ei iphone rasita silmiä