E-kirjojen lukulaite?
Olen päättänyt alkaa lukemaan e-kirjoja jollain asiaan vihkiytyneellä laitteella. Te jotka käytätte kindleä tai muuta, minkä laitteen ostaisitte nyt ja mistä?
Kommentit (56)
Luen tabletilla. Onko noissa lukulaitteissa jotain sellaista, että sellainen kannattaisi hankkia? Ihan oikeasti kysyn, ei ole v.ttuilua. Luen aika paljon e-kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Luen tabletilla. Onko noissa lukulaitteissa jotain sellaista, että sellainen kannattaisi hankkia? Ihan oikeasti kysyn, ei ole v.ttuilua. Luen aika paljon e-kirjoja.
Lukulaitteesta lukiessa on kuin paperilta lukisi, ei sitä älylaitteen taustavaloa. Ei väsytä silmiä ollenkaan niin paljon. Minä luin aluksi tabletilta e-kirjoja, mutta lukulaitteeseen vaihtamisen jälkeen en palaisi entiseen. Se on tosiaan niin miellyttävä silmille.
Vierailija kirjoitti:
Oon tuo edellinen kännykällä lukija.
En ole lukulaitetta kokeillut, mutta kuvittelisin että kännykkään verratessa siinä on plussaa näytön koko, ja ehkä joissain tapauksissa näytön kirkkauden hallintamahdollisuus. Ja onhan se Kindle sisältöineen kokonaan omissa kuorissaan, eikä siellä kännykässä/tabletissa tilaa viemässä.
Olen kokeillut muutamaakin eri laitetta ja ainoa merkittävä tekijä itselle on ollut lähinnä käyttöliittymä, en missään nimessä halua kosketusnäytöllistä laitetta. Paperin jälkeen aivan ylivertainen kapistus, tavalliselta ruudulta lukeminen on kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukulaitteesta lukiessa on kuin paperilta lukisi, ei sitä älylaitteen taustavaloa. Ei väsytä silmiä ollenkaan niin paljon. Minä luin aluksi tabletilta e-kirjoja, mutta lukulaitteeseen vaihtamisen jälkeen en palaisi entiseen. Se on tosiaan niin miellyttävä silmille.
Ilmeisesti eroaa siitä, kun laittaa tabletin lukutilaan? Sellaiseksi himmeän vaaleankeltaiseksi. En ole huomannut silmien väsymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti eroaa siitä, kun laittaa tabletin lukutilaan? Sellaiseksi himmeän vaaleankeltaiseksi. En ole huomannut silmien väsymistä.
En kyllä kauhean hyvin muista millainen se oli tabletilla, siitä on monta vuotta, ehkä ovat parempia kuin silloin. Mutta tosiaan tuo lukulaite on ihan kuin kirjan sivu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut muutamaakin eri laitetta ja ainoa merkittävä tekijä itselle on ollut lähinnä käyttöliittymä, en missään nimessä halua kosketusnäytöllistä laitetta. Paperin jälkeen aivan ylivertainen kapistus, tavalliselta ruudulta lukeminen on kauheaa.
Käyttöliittymä? Taidan olla tyhmä, kun en ymmärrä. Enkä ymmärrä miä kosketusnäyttö haittaa. Pitäisi varmaan nähdä livenä tuo laite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kokeillut tabletilla, mutta itselle näytön kirkkaus on ärsyttävä riesa. Luen e-kirjaa mieluiten lukulampun valossa, mutta lukulaitteen valokin on ihan ok, parempi kuin tietokoneissa ym. E-kirja on kuin digitaalista paperia, ero on kuin vertaisit sitä näyttöä paperiin. Taustavalon kanssa se on enemmänkin kuin... valaistua paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttöliittymä? Taidan olla tyhmä, kun en ymmärrä. Enkä ymmärrä miä kosketusnäyttö haittaa. Pitäisi varmaan nähdä livenä tuo laite.
En haluaisi kosketusnäyttötelkkariakaan, koska jos pointti on katsella sitä ruutua, niin en halua lääppiä sitä mitenkään kun sormissa on aina rasvaa.
Luen iPadilla. Minulle näytön kirkkaus (joka on säädettävissä) on loistava etu, voi lukea sängyssäkin ilman yövaloa ja laittaa vaan padin yöpöydälle kun on luettu tarpeeksi.
Muutenkin minusta kirja ja paperi on niin vanhanaikaisia käyttöliittymiä, että en halua mitään mikä erityisesti muistuttaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kauhean hyvin muista millainen se oli tabletilla, siitä on monta vuotta, ehkä ovat parempia kuin silloin. Mutta tosiaan tuo lukulaite on ihan kuin kirjan sivu.
Ok, kyllä se tuossa tunnetullanikin on kuin kirjan sivu. Tuo lukulaite pitäisi varmaan nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ainakin Applen tabletit joissa on erittäin tarkka Retina-näyttö joka ei välky yhtään, ovat miellyttäviä silmille. Jossain halvemmissa tableteissa on kyllä huonojakin näyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kyllä se tuossa tunnetullanikin on kuin kirjan sivu. Tuo lukulaite pitäisi varmaan nähdä.
Siis tabletillakin, hiton puhelin, korjailee mitä sattuu.
Olen lukenut vuosikausia ensin Sonyn laitteella, sitten Kobon. Lukulaite on paljon parempi kuin tabletti: valo on silmäystävällinen, teksti on kuin paperilla. Laitetta tarvitsee ladata hyvin harvoin, koska ei se kuluta energiaa kuten tietokone. Laite on turvallinen, siinä ei ole sun henk.koht. tietoja tai muuta vaarallista jos se varastetaan. Ei ole myöskään kovin kallis. Sillä pystyy lukemaan myös kirkkaassa auringonvalossa, ja se on pöly- ja pisaratiivis. Aivan ehdoton kapistus paljon lukeville ja varsinkin matkaillessa.
Sen lisäksi että rasittaa silmiä vähemmän, akkukesto on yleensä parempi tabletteihin verrattuna. Puhutaan vähintään päivistä, jopa viikoista, riippuen siitä paljonko ja miten käyttää.
Mulla on etuvalaistu Kindle, en muusta halua kirjoja lukeakaan. Luen pääosin englanniksi ja valikoima on e-kirjoissa valtava. Kirjat kulkevat matkassa kätevästi eivätkä vie tilaa laukussa. Jos lukee kirjasarjaa, seuraavan osan saa nopeasti kun edellinen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kokeillut tabletilla, mutta itselle näytön kirkkaus on ärsyttävä riesa. Luen e-kirjaa mieluiten lukulampun valossa, mutta lukulaitteen valokin on ihan ok, parempi kuin tietokoneissa ym. E-kirja on kuin digitaalista paperia, ero on kuin vertaisit sitä näyttöä paperiin. Taustavalon kanssa se on enemmänkin kuin... valaistua paperia.
Riippuu tabletista, joissakin (en tiedä, onko kaikissa) saa valittua lukutilan, joka vastaa täysin lukulaitetta. Ilman mitään taustavaloa.
Omistan Kobo Auran joka on e-kirjanlukijoiden kalliimmasta päästä tai ainakin oli vuosi sitten kun sen ostin. Kevyt, tarkka näyttö ja akku kestää pitkään. Onhan tuosta mukava lukea kirjoja kun silmät ei rasitu. Taustavalo löytyy ja sen voi säätää mieluisaksi tai pois kokonaan.
Suurin ongelma tulee jos haluaa lukea pdf:ä ja valitettavasti moni kirja julkaistaan pdf -muodossa. Jotkut toimivat hyvin, mutta osa saa e-kirjanlukijan hitaaksi. Lukijan tehot ovat matalat ihan akunkeston vuoksi ja raskaat pdf:t kuvineen saa helposti e-kirjanlukijan polvilleen. Jos pdf sisältää värikuvia, näkyy ne tuossa mustavalkoisina. Ymmärrän toki, että tämä on tarkoitettu e-kirjoille, mutta olisi niin näppärä lukea tästä myös värilliset pdf:t
Toinen miinus on vanha micro-usb liitäntä. Olisin odottanut, että laitteessa on jo USB-C. Ongelmaksi tulee se jos luet samalla kun lataat laitetta ja latauskaapeli heilahtaa, jostain syystä se jumiuttaa laitteen. Tämä on selvä suunnitteluvirhe. Boottauksen jälkeen e-kirjanlukija toimii taas, mutta pitää olla varovainen ettei resetoinnissa poista kaikkea sisältöä kuten olen itse monesti tehnyt.
Toivoisin myös, että näihin saisi lisäksi Helmet-laajennuksen jolla kirjaston kirjat voisi ladata suoraan verkosta. Tuossa Kobossahan on siis wifi jotta voi ostaa kirjoja suoraan joistain kaupoista. Itse en tätä ominaisuutta käytä.
Persumies lukee kirjoitti:
Omistan Kobo Auran joka on e-kirjanlukijoiden kalliimmasta päästä tai ainakin oli vuosi sitten kun sen ostin. Kevyt, tarkka näyttö ja akku kestää pitkään. Onhan tuosta mukava lukea kirjoja kun silmät ei rasitu. Taustavalo löytyy ja sen voi säätää mieluisaksi tai pois kokonaan.
Suurin ongelma tulee jos haluaa lukea pdf:ä ja valitettavasti moni kirja julkaistaan pdf -muodossa. Jotkut toimivat hyvin, mutta osa saa e-kirjanlukijan hitaaksi. Lukijan tehot ovat matalat ihan akunkeston vuoksi ja raskaat pdf:t kuvineen saa helposti e-kirjanlukijan polvilleen. Jos pdf sisältää värikuvia, näkyy ne tuossa mustavalkoisina. Ymmärrän toki, että tämä on tarkoitettu e-kirjoille, mutta olisi niin näppärä lukea tästä myös värilliset pdf:t
Toinen miinus on vanha micro-usb liitäntä. Olisin odottanut, että laitteessa on jo USB-C. Ongelmaksi tulee se jos luet samalla kun lataat laitetta ja latauskaapeli heilahtaa, jostain syystä se jumiuttaa laitteen. Tämä on selvä suunnitteluvirhe. Boottauksen jälkeen e-kirjanlukija toimii taas, mutta pitää olla varovainen ettei resetoinnissa poista kaikkea sisältöä kuten olen itse monesti tehnyt.
Toivoisin myös, että näihin saisi lisäksi Helmet-laajennuksen jolla kirjaston kirjat voisi ladata suoraan verkosta. Tuossa Kobossahan on siis wifi jotta voi ostaa kirjoja suoraan joistain kaupoista. Itse en tätä ominaisuutta käytä.
Kobo Aura ONE on siis tarkka malli.
https://goodereader.com/blog/electronic-readers/the-kobo-aura-one-is-di…
Kobo Forma on uusin malli, kannattaa selvittää millainen se on, mutta sekin käyttää valitettavasti vielä micro-usb:tä.
https://ca.kobobooks.com/products/kobo-forma
.
Persumies lukee kirjoitti:
Suurin ongelma tulee jos haluaa lukea pdf:ä ja valitettavasti moni kirja julkaistaan pdf -muodossa.
Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Suurin osa e-kirjoista julkaistaan EPUB-muodossa. Kobo on kyllä hyvä, itsellänikin on se. Jos tykkää lukea suomenkielisiä kirjoja, se toimii moitteettomasti esim. Elisa kirjan kanssa. Kindlellä on naimisissa Amazonin kanssa.
Ei oo varsinaista lukulaitetta, kännykässä on Kindle-sovellus, ja ajaa kyllä asiansa. Käytän sitä lähinnä jos joudun odottelemaan kyytiä, istun bussissa pidempiä matkoja yms ajantappamiseen. Voisin ehkä harkita Kindlen lukulaitetta jos e-kirjoja pääasiallisesti lukisin muutoinkin. Nyt ei vielä ainakaan ole tarvetta kun paperisena on vielä enemmän matskua saatavilla kuin digitaalisessa muodossa.