E-kirjojen lukulaite?
Olen päättänyt alkaa lukemaan e-kirjoja jollain asiaan vihkiytyneellä laitteella. Te jotka käytätte kindleä tai muuta, minkä laitteen ostaisitte nyt ja mistä?
Kommentit (56)
POCKETBOOK 627, 6 " käytän tätä ja minulla on tarpeeksi! En muista paljonko se maksoi.
Noin vuosi sitten luovuin paperikirjoista elektronisten puolesta. Tähän on useita syitä: lainasin ennen kirjoja kirjastosta, mikä tarkoittaa sitä, että ainakin kerran kuussa minun oli leikattava muutama tunti päivässä vaihtaakseni kirjoja. Tosiasia on, että kirjat on myönnetty kuukaudessa: jos et ole lukenut — vielä täytyy mennä uusimaan sovellus, ja jos et saavu ajoissa — maksa sakkoa. Viikonloppuisin voi olla muutakin tekemistä. joskus on mentävä jonnekin, joskus on sairaslomalla. Yleisesti ottaen, sen jälkeen kun sain muutaman kerran rangaistuksia, päätin, että on parempi lopettaa paperiversion lukeminen toistaiseksi. Lisäksi olin siihen mennessä jo löytänyt useita sopivia ilmaisia sähköisiä kirjastoja, joiden ansiosta voit lukea paljon lähtemättä padolta. https://e-kirjat.fi/nextory -pidän siitä eniten. On olemassa suuri valikoima sähköisiä kirjoja, jotka on jaettu aihepiirikohtaisesti oikein, ja joitakin niistä on kuvattu. Sähköinen kirjarahasto päivitetään jatkuvasti uusilla tuotteilla. Käyttöliittymä ja kirjasinkoko sopivat minulle.
Kindle on kyllä paras lukulaite. Siihen tosin saa helposti kirjoja vain amazonista ja muiden kirjojen saaminen sisään on aina työlästä.
On semmoinen pocketbook. Ei ole sidottu mihinkään palveluun, ja suomalaisista kirjastoista saa lainattavaa niin paljon kuin lystää. Vähän hidas, mutta ei ole kuukausimaksuja eikä muita kuluja.
Liian kalliita. Miten niissä toimii joku BookBeat? Entä kirjaston kirjat, pääseekö selaimella nettiin ja saako ladattua omalla koneelle tiedoston, jonka lukee ilman nettiyhteyttä? Nykyisin käytössä 7-tuumainen tabletti ja ihan ok.
Parempi vaan lukea tabletilta. Hanki amoled näyttöinen koska siinä on aidot mustat. Laitat eluku äppsin yö moodiin jossa tausta on musta ja teksti valkoista tai keltaista. Jos luet pdf tiedostoja, hanki 12" laite, muuten niitten luku ei ole mielekästö. Eli Samsung Tab S7 plus jos pdf varten, muuten s7 tai s6.
Hyvä android äppsejä ovat readera ja moonreader. Laita kirjat google drivellä pilveen ja sitten DriveSync äppsillä lataat ne tabletiin.
Nuo eink näytöt ovat aika skeidaa koska ovat mustavalkoisia ja tahmeen hidas näytönpäivitys.
Jos kuitenkin hankit sellaisen niin kindlet ovat parhaimpien joukossa. Mutta oot sidottu mobi formaattiin ja kaikki muut käyttää epub. Eli joudut konvertoimaan ulkopuoliset kirjat epubista mobiin. Toinen ongelma on se 50mb limiitti ulkopuolisille kirjoille. Jotkut tekstikirjat kun ovat yli sen.
Onyx on toinen hyvä eink merkki. Niissä on android eli niihin saa kaikki äppsit, toisin kuin kindleen. 13" versiossa on se huono puoli ettei ole taustavaloa. Ja 10" taisi olla niin että play store ei tule vakiona eli vaatii säätöä. Ja kalliita ovat. Onyx on parempi kuin likebook.
2-1 läppärit eivät ole hyviä ekirjojen lukuun jos niissä on windows koska ihmeen hitaita tohon tarkoitukseen ja surisevat tuulettimet. Ok jos chromebook.
Onyx on myös parempi kuin kobo. Se tahmaili niin pahasti ettei pdf lukemisesta tullut mitään. Eikö kobossa ole android.
Mitä järkeä on Kimblessä? Toimii pelkän Amazonin kanssa. Kobolla saat ladattua kaikki epub-muotoiset ilman kikkailuja.
Minusta sähköisten kirjojen lukija on kätevä. Minulla on Kobo ja Kindle. Kindle on sellainen halpisversio ilman taustavaloa, mikä olisi joskus kätevä jos lukee hämärässä. Lisäksi jos lukisi vain suomeksi, ei minusta kannattaisi hankkia Kindleä, vaan joku muu joka tukee EPUB-muodossa olevia kirjoja. Mutta englanninkielisiä (ja espanjan, ranskan ym.) kirjoja saa Kindleen halvalla ja nopeasti ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Onyx on myös parempi kuin kobo. Se tahmaili niin pahasti ettei pdf lukemisesta tullut mitään. Eikö kobossa ole android.
Mitkä e-kirjat on pdf-muodossa? Ei mitkään.
Vierailija kirjoitti:
Liian kalliita. Miten niissä toimii joku BookBeat? Entä kirjaston kirjat, pääseekö selaimella nettiin ja saako ladattua omalla koneelle tiedoston, jonka lukee ilman nettiyhteyttä? Nykyisin käytössä 7-tuumainen tabletti ja ihan ok.
Storytel on muuten parempi kuin bookbeat.
Luen iphonella, ihan näppärä laite kirjan lukemiseen. Olin aluksi skeptinen, mutta sellainen pieni käteenmahtuva valolla varustettu laite onkin tosi hyvä kirjan lukemiseen. Normaalin kurjan tekstiä en näe vaivattomasti kuin kunnon valaistuksessa vaikka olisi lukulasit päässä.
Ekirja lukija on ihan eri asia kuin iphone tai tablet, koska näyttö on paperin kaltainen eikä rasita silmiä.
Sekin etu oli tosta laitteesta kesällä että näki lukea vaikka miten paistoi aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Sekin etu oli tosta laitteesta kesällä että näki lukea vaikka miten paistoi aurinko.
Eikä se kuumene liikaa kuten tabletti, näyttö ei heijasta auringossa. Ja akku kestää monta viikkoa. Taustavalon ansiosta voi lukea myös hämärässä ilman että häiritsee vieressä nukkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kindle on kyllä paras lukulaite. Siihen tosin saa helposti kirjoja vain amazonista ja muiden kirjojen saaminen sisään on aina työlästä.
Calibrellä hoituu epub mobi konvertointi ja send to kindle ohjelmalla voi helposti lähettää ne amazonin pilveen.
Helppoa toi on mutta helpompi toki olisi jos tukisivat epub formaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä e-kirjat on pdf-muodossa? Ei mitkään.
Aika monet faktakirjat, eli yliopiston kirjat ja sen sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sähköisten kirjojen lukija on kätevä. Minulla on Kobo ja Kindle. Kindle on sellainen halpisversio ilman taustavaloa, mikä olisi joskus kätevä jos lukee hämärässä. Lisäksi jos lukisi vain suomeksi, ei minusta kannattaisi hankkia Kindleä, vaan joku muu joka tukee EPUB-muodossa olevia kirjoja. Mutta englanninkielisiä (ja espanjan, ranskan ym.) kirjoja saa Kindleen halvalla ja nopeasti ostettua.
Kyllä noissa paremissa kindleissä on taustavalo. Oasis taai voyage mitälie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se kuumene liikaa kuten tabletti, näyttö ei heijasta auringossa. Ja akku kestää monta viikkoa. Taustavalon ansiosta voi lukea myös hämärässä ilman että häiritsee vieressä nukkujaa.
Eipä kuumene tapletti jos lukee ekirjoja. Eri asia jos katsoo pitkät ajat 4k videota.
Ja ihan niinkuin ei tavallisella taplettilla pystyisi hämärässä lukemaan.
Mutta voiko eink laitteella pelata pelejä, vastata sähköposteihin, kirjoittaa worldilla ja excelillä, ottaa valokuvia, surffailla sulavasti skrollaten 120hz, laajentaa 512gb muistikortilla jne jne...
Mulla on roiskeveden kestävä Kobo. Oon tykännyt, on kevyt, valoteho on säädettävissä ja ei sinistä valoa. Lisäksi täysi akku kestää heittämällä parin viikon etelänloman ilman lisälataamista.