Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko järjestelmällisyyttä opetella?

Vierailija
10.12.2023 |

Hei te, jotka palautatte kirjaston kirjat aina ajoissa, ettekä väsää huomista esitelmää puolilta öin, miten te teette sen!?

Hoidan kyllä hoidettavat asiat. Ja töissä saan hyvää palautetta. Mutta stressaa kun jätän kaikki viime tippaan. Vanhemmat on samanlaisia. Mietin, että onko tämä geeneissä vai opittu asia? Varmaan molempia. Voinko jotenkin opetella järjestelmällisemmäksi? Kalenterin osto ei auttanut ;-)

Voiko järjestelmällisyyttä opetella aikuisena?

Vaihtoehdot

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty jättään mitään viime tippaan. Helpompi tehdä heti. Oon kyllä ollu aina tällainen että ei oo vinkkejä. Ööö pitää vaan suunnitella ja tehdä. Heh, tämä nyt ei varmaan kauheasti auttanut.

Vierailija
2/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty jättään mitään viime tippaan. Helpompi tehdä heti. Oon kyllä ollu aina tällainen että ei oo vinkkejä. Ööö pitää vaan suunnitella ja tehdä. Heh, tämä nyt ei varmaan kauheasti auttanut.

Sitä mietinkin, että onko tähän joku luontainen taipumus, jota vastaan on turha taistella. Vai etsinkö nyt vain tekosyitä? Nytkin pitäisi hoitaa yksi asia, mutta täällä vaan kirjottelen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää haluta tehdä ajoissa nuo asiat, mitkä mainitsit. Mitkään kalenterit ei siihen auta.

Vierailija
4/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää haluta tehdä ajoissa nuo asiat, mitkä mainitsit. Mitkään kalenterit ei siihen auta.

Kyllä mä mielestäni haluan. Mutta silti on vaikea tarttua hommiin, kun ehtiihän sitä myöhemminkin. Voiko sitä haluamista sitten opetella?

Vierailija
5/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue David Allenin kirja Getting Things Done. En tiedä suomenkielistä nimeä, mutta löytyy varmasti suomennettunakin.

Vierailija
6/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue David Allenin kirja Getting Things Done. En tiedä suomenkielistä nimeä, mutta löytyy varmasti suomennettunakin.

Kiitos vinkistä! Tykkään lukea. Ootko itse saanut avun tästä kirjasta?

Vierailija
7/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ensin ihailin niitä jotka näyttivät toimivan järjestelmällisesti ja aloin sitten omaksua sellaisia taitoja itsekin. Kehitän jatkuvasti sitä helpottavia systeemejä. Joihinkin sinänsä helppoihin asioihin kynnys on silti järjettömän korkea. Joskus auttaa että kehitän sellaiseen asiaan aivan toisenlaisen ratkaisun. Voin esim. palkata jonkun muun tekemään tietyn osuuden.

Kuulen nykyään usein olevani lähisukuni ainoa joka saa asiat tehtyä sovitusti. Jos edes jossain määrin on näin, se on todellakin harjoittelun tulosta.

Vierailija
8/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sovellan juuri näitä vinkkejä elämääni. Esimerkiksi sähköpostit on hyvä järjestää hänen suosittelemansa systeemin mukaisesti, luomalla omat kansiot tai tunnisteet niille viesteille, joille odotat vastausta, ja niille, jotka vaativat sinulta toimintaa. Tällä tavoin on aina helppo pysyä kärryillä siitä, mitä odotat muilta ja mitä sinun on tehtävä. Toinen hyvä vinkki kodin järjestykseen löytyy YouTubesta kanavalta "Organizing with Alejandra".

Vierailija
9/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestulkoon kaikkea voi oppia jos niin halua.

Vierailija
10/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ensin ihailin niitä jotka näyttivät toimivan järjestelmällisesti ja aloin sitten omaksua sellaisia taitoja itsekin. Kehitän jatkuvasti sitä helpottavia systeemejä. Joihinkin sinänsä helppoihin asioihin kynnys on silti järjettömän korkea. Joskus auttaa että kehitän sellaiseen asiaan aivan toisenlaisen ratkaisun. Voin esim. palkata jonkun muun tekemään tietyn osuuden.

Kuulen nykyään usein olevani lähisukuni ainoa joka saa asiat tehtyä sovitusti. Jos edes jossain määrin on näin, se on todellakin harjoittelun tulosta.

Hieno kuulla! Kiva, että olet onnistunut muutoksessa. Vaikutat siltä, että tunnet itsesi. Se kai se juju on, että pitää kehittää itselle sopivat systeemit. Se on tullut todistettua, että pelkällä tahdonvoimalla ei pärjää. Pura rutiinit atomeiksi -kirjassa on tästä aiheesta paljon. En vaan vielä ole saanut aikaiseksi (yllätys) miettiä, miten järjestelmällisyyttä voisi opetella pienin askelin.

Vierailija
11/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Mutta toisille tietyn asian opettelu on huomattavasti hankalampaa kuin toisille. Pitää punnita, mikä on prioriteettilistan kärjessä. Kaiken opetteluun ei riitä aika.

Vierailija
12/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sovellan juuri näitä vinkkejä elämääni. Esimerkiksi sähköpostit on hyvä järjestää hänen suosittelemansa systeemin mukaisesti, luomalla omat kansiot tai tunnisteet niille viesteille, joille odotat vastausta, ja niille, jotka vaativat sinulta toimintaa. Tällä tavoin on aina helppo pysyä kärryillä siitä, mitä odotat muilta ja mitä sinun on tehtävä. Toinen hyvä vinkki kodin järjestykseen löytyy YouTubesta kanavalta "Organizing with Alejandra".

Hyviä vinkkejä! Sähköpostit mulla on aikalailla järjestyksessä (samantapainen systeemi käytössä). Koti on riittävän hyvässä kunnossa. Sitten kun lapset kasvaa, panostan kotiin enemmän, mutta nyt on hyvä. Keskityn nyt alkuun siihen, että saisin paperiasiat ja muut kalenterimenot hoidettua ennen viimeistä mahdollista hetkeä.

Vierailija
13/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Mutta toisille tietyn asian opettelu on huomattavasti hankalampaa kuin toisille. Pitää punnita, mikä on prioriteettilistan kärjessä. Kaiken opetteluun ei riitä aika.

Järjestelmällisyyden opetteleminen on ainakin todella fiksua, koska se tekee elämästä helpompaa monella eri osa-alueella. Saat enemmän aikaan, koti pysyy siistimpänä, mielikin pysyy rauhallisempana jne.

Vierailija
14/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmällisyyden opetteleminen on ainakin todella fiksua, koska se tekee elämästä helpompaa monella eri osa-alueella. Saat enemmän aikaan, koti pysyy siistimpänä, mielikin pysyy rauhallisempana jne.

Mielenrauha ja joku sellainen hallinnantunne on se, mitä tavoittelen. Sinänsä sehän on sama milloin jonkun asian tekee, jos se vaan tulee tehdyksi. Mutta olisi kiva, jos ei tulisi ylimääräistä stressiä. Ja myöhästymis- ja muistutuslaskut on ihan turhaa rahanmenoa.

Vierailija
15/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä! Sähköpostit mulla on aikalailla järjestyksessä (samantapainen systeemi käytössä). Koti on riittävän hyvässä kunnossa. Sitten kun lapset kasvaa, panostan kotiin enemmän, mutta nyt on hyvä. Keskityn nyt alkuun siihen, että saisin paperiasiat ja muut kalenterimenot hoidettua ennen viimeistä mahdollista hetkeä.

Käytätkö digitaalisia kalenterimuistutuksia? Mulla on kalenterimuistutus lähes tulkoon, joka asiasta joka tulee muistaa. Jos tiedän vaikka, että ne kirjastonkirjat on palauttava ensi viikon perjantaina niin laitan muistutuksen tän viikon sunnuntaille, että muistan tuolloin katsoa ja varata seuraavalta viikolta aikaa kirjastoon menoon tai/ja sitten myös kirjoitan siihen kalenteriin milloin aion sinne kirjastoon mennä.

Vierailija
16/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee kaiken ajallaan, on helpompaa esim. pyyhkäistä tasot ruokailun jälkeen päivittäin, kuin odottaa, että kaikki on todella likaista ja tiskaamattomia astioita lojuu tiskipöytä kukkuroillaan

Kyllä sitä voi opetella, aluksi uudet tavat voivat unohtua, mutta yrittää vain uudestaan, niin kyllä siitä tapa muodostuu lopulta.

Vierailija
17/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: Jos minulla on meno jonnekin huomenna, mietin valmiiksi tänään, mitä vaatteita ja tarvikkeita tarvitsen, ja

laitan ne kaikki esille niin, ettei aamulla tule kiirettä tavaroita etsiessä.

Vierailija
18/29 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin eron jälkeen. Myin varmaan 90% irtaimistosta, ihan saadakseni rahaa.

Tajusin kuinka paljon jää aikaa, kun ei tarvi siivota.

Sitten tein otselleni sääntöjä, mm vaatteiden piti olla parsittuna viim perjantaina, viikolla tulleet paperit omissa paikoissaan viim su, mm laskut maksettuna jne. Vaihdoin petivaatteet torstaina, vappuna oli talvivaatteet käytynä läpi ja varastossa jne.

Viikolla irtosi nappi laukusta ja 20 min myöhemmin se oli kiinni. 

15 v on edistystä tapahtunut todella paljon. Joulu on ollut suunniteltu jo kk sitten, astiat tarkastettu, menyy päätetty. Ei minkäänlaista joulustressiä.

Minimalistisuus oli 1 askel

Vierailija
19/29 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu oli ihan hyvä, mutta tänään taas oon roikkunut puhelimella, vaikka olisi ollut aikaa opiskella. Tuntuu jotenkin ihan ylitsepääsemättömän vaikealta keskittyä opiskeluun. Pitäisi varmaan heittää älypuhelin mäkeen. Huoh.

Vierailija
20/29 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusperiaate on: toimi heti, lopeta lykkääminen.

Useimmat asiat on niin nopeasti hoidettu, että ne kannattaa hoitaa ihan oikeasti heti saman tien kun ne tulevat mieleen. Silloin saa tyydytystä loppuun hoidetusta asiasta, mikä taas lisää toimintatarmoa ja energiaa, ja aivoista vapautuu kaistaa uusiin asioihin.

Suurin kuormittaja ovat tekemistä odottavat hommat, koska ne kummittelevat mielessä ja rasittavat. 

Jos huomaat puhelimen olevan ongelma, anna itsellesi lupa tarttua siihen vasta kun asiat on hoidettu. Ja jos puhelinta hivellessä muistuu mieleen tekemistä vaativa asia, laske heti puhelin kädestä ja suorita se asia. Sitten voit taas rentoutua ilman kuormaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän