Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjänainen tarvitsee äitiysrahaa 2500e/kk - "Tämä on ihan katastrofi"

Vierailija
01.10.2019 |

Kylläpäs on epistä! Tai sitten ei. Ei kyllä yhtään herätä myötätuntoa ainakaan täällä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-ihan-katastrofi-lakiuudistu…

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ihan ymmärrä mitä tuo valittaa. Olisi säästänyt tai maksanut yli sen minimin koko ajan.

Niin muutkin meistä joutuu säästämään haluamaansa. Perheenlisäys ei ilmeisesti ollut mikään vahinkoraskaus, niin olisihan siihen voinut etukäteen vähän valmistautua.

Vierailija
102/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juupajuu kirjoitti:

Minimi yel on yli 300€ kuussa, mieti jos omasta palkasta otettas tyeliä sen verran joka kuussa...

Mun brutto on 4800 €/kk ja tyel:in osuus 324 €.

Jos olisit yrittäjä, niin maksaisit tuosta summasta yelliä 1125 e/kk. Palkansaaja maksaa eläkemaksujaan itse vain n. 6%. Työnantaja maksaa loput.

Tarkista nyt kuitenkin nuo prosentit. On täälläkin jo mainittu.

Minä pyöristelen lukuja, koska sillä ei ole tässä juuri merkitystä ja hänhän jo sanoi tarkan euromäärän. Enkä sitäpaitsi tiedä hänen ikäänsä. "Työntekijän eläkemaksu vuonna 2019 on alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 6,75 prosenttia palkasta ja 53-62-vuotiailla 8,25 prosenttia palkasta."

Olkoon sitten selvennyksen vuoksi vaikka 6,75-8,25 %. Onko parempi? Yel on alle 53-vuotiaille ja yli 62-vuotiaille 24,10 % ja 53-62-vuotiaille 25,60 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ihan ymmärrä mitä tuo valittaa. Olisi säästänyt tai maksanut yli sen minimin koko ajan.

Niin muutkin meistä joutuu säästämään haluamaansa. Perheenlisäys ei ilmeisesti ollut mikään vahinkoraskaus, niin olisihan siihen voinut etukäteen vähän valmistautua.

Niin minä tein. Säästin ja suunnittelin kaiken. Sitten kun oli lapselle mahdollisuus tulla, niin sitä ei tullutkaan. Lapsettomuushoitoihin meni 9500 e. Olisi pitänyt vain tehdä ne lapset vaikka vahingossa.

Mutta onpahan nyt sitten vanhuus turvattu isolla eläkkeellä. Toivottavasti elän pitkään ja terveesti. Vielä olen vireä ja terve. Sukulaisetkin eläneet lähes 100-vuotiaiksi. Suunnitelmissa olisi 30 vuotta eläkettä. Siinä olen sitten jo voiton puolella siinä mitä itse maksoin!

Tehkää töitä nuoret, mutta muistakaa, että lapsen tuloa ei kannata liikaa suunnitella ja venyttää. Kaikki ei ole meidän käsissä. Jokainen lapsi on lahja, vaikka se veisikin talouden hetkeksi alamäkeen.

Vierailija
104/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritys ilmi ja boikottiin!

Törkeetä kikkailua, että maksamalla hetkellisesti korkeempaa yeliä voi riistää enemmän verorahoja itselleen. Ja epäoikedenmukaistakin, koska tavan palkansaaja ei voi kikkailla.

Tämä lakimuutos on suunta oikeaan päin! Omat lapset jo hankittu, mutta maksan mielelläni lisää veroja, jotta lapsia syntyisi enemmän - mutta etuudet tasapuolisesti kaikille.

Tämä ylläkuvattu 'etu' onkin ihan ainoa yrittäjän saama etu palkansaajaan nähden. Palkansaaja toisaalta saa sata muuta etua, joihin yrittäjällä ei ole mitään jakoa.

Voisitko luetella noista sadasta edusta edes 10?

Vierailija
105/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu yrittäjä sanoi aikanaan että älä lähde yrittäjäksi ellet pysty maksamaan YEL-tulojen mukaan ja pitämään normaaleja lomia.

Selkokielellä siis, yritystoiminnan pitää olla niin kannattavaa että sun ei tarvi tinkiä lomista/eläkemaksuista.

Vierailija
106/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä sympatiat tasan nolla. Kehtaa vielä valittaa, ettei pääse huijaamaan veronmaksajilta rahaa. Joo, kyllä on tooooosi epäreilua. Minusta on epäreilua, että tuollaisille ihmisille maksetaan penniäkään yhteisestä potista.

Vierailija
107/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä sympatiat tasan nolla. Kehtaa vielä valittaa, ettei pääse huijaamaan veronmaksajilta rahaa. Joo, kyllä on tooooosi epäreilua. Minusta on epäreilua, että tuollaisille ihmisille maksetaan penniäkään yhteisestä potista.

Arvaas nyt kuule älypää ketjä sinne yhteiseen pottiin sitä rahaa kantaa.. helvekon vatipää lusmu taas valittaa

Vierailija
108/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjät maksaa teidänkin palkat. Ilman yrittäjiä teillä ei olisi töitä.

Vierailija
109/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä sitten? Ei yrittäjällä ole sen enempää oikeutta varastaa kuin kenelläkään muullakaan.

Vierailija
110/130 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaas nyt kuule älypää ketjä sinne yhteiseen pottiin sitä rahaa kantaa.. helvekon vatipää lusmu taas valittaa

Ihan kaikki jotka tekevät Suomessa töitä, ostavat tavaroita, sijoittavat tai perivät rahaa. Älä viitsi jeesustella.

Vierailija
111/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä ihan itseaiheutettu katastrofi.

112/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa kaikki suomalaiset naiset ovat kyllä oikeutettuja äitiysrahaan ym. tukiin, myös elämäntapatyöttömät jotka tehtailevat lapsia vaan ettei tarvitsisi mennä töihin.

Ei yrittäjä ole velvollinen maksamaan omaa sosiaaliturvaansa itse, eiväthän muutkaan ole.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
113/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"TyEL-maksua maksavat sekä työnantaja että työntekijä. Työntekijän TyEL-maksu on palkasta (vuonna 2018) seuraava:

17 – 52 vuotiaat 6,35 %.

53 – 62 vuotiaat 7,85 %

63 – 67 vuotiaat 6,35 %

Työnantaja maksaa loput TyEL-maksusta. "

6,35% on minusta aika paljon vähemmän kuin mitä yrittäjä maksaa Yelliä, eli noin 25%.

Tämä on ihan saivartelua. Kyllä se työnantajan maksama osuus on yhtä lailla osa työntekijän palkkaa kuin sekin osuus, joka näkyy palkkakuitissa. Sen työntekijänkin maksaman osuuden maksaa käytännössä yritys, koska eihän se raha palkansaajalle asti tule vaan se pidätetään suoraan palkasta. Yrityksen maksama osuus ei näy palkkakuitissa, mutta on osa työntekijän ansiota ja hän tulee myöhemmin saamaan eläkettä näiden maksujen perusteella.

Yrittäjät nyt vain vinkuvat kun he näkevät selkeämmin miten hurjat ne eläkemaksut ovat. Mutta kyllä ihan tavallisella palkansaajallakin, jonka palkkakuitissa näkyy parin tonnin kuukausipalkka, ne eläkemaksut on luokkaa 480€/kk. Ja vaikka työnantaja ne maksaakin, niin kyllä se työntekijä on ne ihan itse työnteollaan ansainnut. Eivät ne ole sen vähempi palkansaajan rahaa kuin yrittäjän itse maksamat YEL-maksutkaan.

Vierailija
114/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tyel ja yel ovat suurin piirtein saman suuruiset. Ero on se, että yelissä on säätövaraa, tyel on ehdoton maksettuun palkkaan nähden.

Sikäli yelin osalta se toimii myös toiseen suuntaan, on paljon yrittäjiä, joiden palkka on nolla ja silti maksetaan eläkettä.

Yel määrää myös sairauspäivärahan. Mitäpä, jos sairastut vakavasti?

Vierailija
115/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä maksaa 30000€ vuosituloista eläkevakuutusta 2025€-2475€ ja saa äitiyspäivärahaa sen 30000€ mukaan. Yrittäjä maksaa 30000€ vuosituloista 7230€-7680€ ja saa äitiyspäivärahaa sen 30000€ mukaan. Miten tämä on reilua että toinen maksaa samasta rahasta enemmän kuin toinen? Jos yrittäjä maksaisi saman eläkkeen kuin työntekijä, katsottaisiin hänen vuositulokseen 8402,49€ josta äitiyspäiväraha maksettaisiin..

Vierailija
116/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä sitten? Ei yrittäjällä ole sen enempää oikeutta varastaa kuin kenelläkään muullakaan.

Kyse ei nyt ollut varastamisesta vaan tavasta määrittää oma sosiaaliturvansa raskauden yhteydessä.

Varastamisesta saa tuomion jos toiminta voidaan todistaa, mutta ylimääräisiä YELlejä maksanut kun sanoo että "luulin saavani ison keikan loppuraskaudesta mutta en sitten saanutkaan" niin asia on sillä kuitattu".

Olen itse molempien lasteni kohdalla käyttänyt tätä keinoa, sääli että ei ole vastaisuudessa mahdollista mutta ei vaikuta kohdallani kun minä olen lapseni tehnyt.

Yrittäjyys ja äitiys ovat semmoinen yhdistelmä että ymmärrän miten aiemmat oikeistohallitukset ovat tällaisen järjestelmän luoneet. Muuta helpotustahan heiltä ei sitten siunaantunutkaan.

Vierailija
117/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä maksaa 30000€ vuosituloista eläkevakuutusta 2025€-2475€ ja saa äitiyspäivärahaa sen 30000€ mukaan. Yrittäjä maksaa 30000€ vuosituloista 7230€-7680€ ja saa äitiyspäivärahaa sen 30000€ mukaan. Miten tämä on reilua että toinen maksaa samasta rahasta enemmän kuin toinen? Jos yrittäjä maksaisi saman eläkkeen kuin työntekijä, katsottaisiin hänen vuositulokseen 8402,49€ josta äitiyspäiväraha maksettaisiin..

Minulla ainakin oma yritykseni maksaa yelin, kuten maksaisi työntekijäni tyelin. Tyel olisi työntekijän osuuden verran halvempi. Yel on kokonaisuudessaan verovähennyskelpoinen mikäli yrittäjä maksaisi sen henkilökohtaisista varoistaan.

Vierailija
118/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä on myös yrityksensä.

Vierailija
119/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkansaajan työnantaja maksaa 24-25 prosentin suuruista eläkemaksua. Ne on niitä työllistämisen sivukuluja. Yrittäjä maksaa sen luonnollisesti itse koska on itse oma työnantajansa.

Vierailija
120/130 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tyel ja yel ovat suurin piirtein saman suuruiset. Ero on se, että yelissä on säätövaraa, tyel on ehdoton maksettuun palkkaan nähden.

Sikäli yelin osalta se toimii myös toiseen suuntaan, on paljon yrittäjiä, joiden palkka on nolla ja silti maksetaan eläkettä.

Yel määrää myös sairauspäivärahan. Mitäpä, jos sairastut vakavasti?

Ero on siinä että tyel-vakuutettu ei koskaan edes näe sitä koko summaa.

Käytännössä duunari näkee palkastaan lähtevän jonkun 6-8 prosenttia, ja työnantaja hoitaa loput 17+.

Yrittäjille on monien muiden helpotusten lisäksi annettu se mahis että säätävät yelit maksukyvyn, eivät työtulon mukaan, ja tietty jos sijoittaa niin vissiin saattaa olla kannattavampaa sijoittaa itse nekin rahat.

Mutta käytännössä johtaa alivakuuttamiseen ja kaikenlaiseen kurjuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi