Jos voisit poistaa yhden kotityön maailmasta kokonaan, mikä se olisi?
Hypoteettisessa tilanteessa siis tuota poistettua kotityötä ei enää koskaan tarvitsisi, vaan arki sujuisi ilmankin.
Oma vastaukseni: kaupassa käyminen ja ruokahuolto yleensä. En vaan JAKSA enää rahdata kasseja kaupasta niska väärällään monta kertaa viikossa.
Kommentit (230)
Pyykkääminen. Ensin lajittelet hengitystä pidätellen niitä väreihin ja lataat koneeseen. Sitten ripustat kuivumaan tai laitat kuivuriin. Sitten silität ja viikkaat kaappeihin.
Eikä työ ole koskaan tehty; aina on lisää uutta pyykättävää..... I’m dead.
Harmillisia kotitöitä:
- Ikkunoisen pesu > Vaivalloista, ärsyttävän tarkkaa, ikkunoita ei saa edes auki aina. Inhoan. En jaksa joka vuosi. Tunnustan.
- Silitys > En silitä, koska koko silitysrauta on hukassa. :-D Pikkutarkkaa, en tykkää!
- Suihkun viemärin pesu > Masentavaa hommaa.
- Paperien, pahvien ja lasin roudaaminen keräyspisteisiin > Vaivalloista.
- Omleuhommat > En tee. Koska en edes osaa.
Mukavia hommia:
- Imurointi > Käy kuntoilusta
- Ruoan laitto > Voi olla luovaakin, ja säästän rahaa kun kokkaan itse
Ehdottomasti imurointi. Toisena kaikkien kerääntyneiden asiapapereiden läpikäyminen ja hävittäminen( lykkään aina kaappiin tyyliin luen myöhemmin ja sitten vuoden kuluttua hylly pullistelee kerääntynyttä asiapaperia)
Vierailija kirjoitti:
Silitys ja mankelointi.
Minä en ikinä, siis todellakaan ikinä, silitä tai mankeloi. En edes omista noita välineitä. Petivaatteet on kuivaimen jälkeen ihan hyvät ja ostan vain sellaisia vaatteita, joita ei tarvi silittää. Jos joku vaate on silti jotenkin vekillä, niin laitan hengariin ja suihkutan vettä. Oikenee itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vessan ja kylpyhuoneen pesu. Yök!
Pesemätön vessa tai kylpyhuone ne vasta yök ovatkin!
Vierailija kirjoitti:
Roskien vienti
ja oikeastaan se koko niiden lajittelu, jonka pyrin tekemään Nollahukan mukaan.
Sama homma. Kaikki kierrättäminen ja vanhojen tavaroiden poistaminen kodista on haastavaa ja työlästä. Keittiössä on sitä sun tätä, joilla ei ole kunnolla paikkaa. Muovit, pahvit, lasit, metallit, biojätteet, sekajätteet....
Olen myös vähän ihmiskammoinen, enkä haluaisi törmäillä naapureihin hississä, kun vien roskia. Olispa joku taikalokero, johon voisi vain laittaa roskan ja se häviäisi pysyvästi.
Kaikkien pintojen pesu, se on musta rasittavinta, lattia, ikkunat, kylppäri ja sauna. Pesenkin niitä tosi harvoin. Imuroida voisin vaikka joka päivä varsi-imurilla, jos ei tarvitsisi ikinä pestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silitys ja mankelointi.
Minä en ikinä, siis todellakaan ikinä, silitä tai mankeloi. En edes omista noita välineitä. Petivaatteet on kuivaimen jälkeen ihan hyvät ja ostan vain sellaisia vaatteita, joita ei tarvi silittää. Jos joku vaate on silti jotenkin vekillä, niin laitan hengariin ja suihkutan vettä. Oikenee itsekseen.
Mäkään en silitä ja suurin osa vaatteistani onkin sellaisia jotka ei rypisty pahasti, nykyään pyrinkin välttämään rypistyviä materiaaleja kuten viskoosia. Vaatehöyrystimen ajattelin hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silitys ja mankelointi.
En ole tehnyt kumpaakaan vuosiin, vuosiin.
Mutta minusta on inhottavaa mennä nukkumaan ryppyisiin lakanoihin. Ne tuntuvat jotenkin käytetyiltä, vaikka olisivatkin pestyt.
Sama vaatteissa. Ärsyttää, jos joku t-paita tai kauluspaita on silittämättä. Sellainen nuhjuisen oloinen.
Siis silitätkö sinä t-paidatkin? Omg.
EiEhkäMartta-ainesta kirjoitti:
Harmillisia kotitöitä:
- Ikkunoisen pesu > Vaivalloista, ärsyttävän tarkkaa, ikkunoita ei saa edes auki aina. Inhoan. En jaksa joka vuosi. Tunnustan.
- Silitys > En silitä, koska koko silitysrauta on hukassa. :-D Pikkutarkkaa, en tykkää!
Mukavia hommia:
Pakko tarttua tähän viimeiseen: miten niin säästät rahaa kun kokkaat itse? Onko jollakulla oletusasetuksena ravintolassa syöminen/noutoruuan tilaaminen? Ja jos sen sijasta keittääkin itse potut —> säästää?
Vastaisin imuroinnin, mutta se asia ratkesi jo. En tykännyt imuroinnista, joten vuosi sitten ostettiin laadukas robotti-imuri. Nyt se imuroi mun puolesta joka toinen päivä koirankarvat ja pölyt lattioilta, kun minä löhöilen sohvalla tai teen jotain mieluisaa. Paras investointi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin imuroinnin, mutta se asia ratkesi jo. En tykännyt imuroinnista, joten vuosi sitten ostettiin laadukas robotti-imuri. Nyt se imuroi mun puolesta joka toinen päivä koirankarvat ja pölyt lattioilta, kun minä löhöilen sohvalla tai teen jotain mieluisaa. Paras investointi ikinä.
Mä tein saman, mutta se ei kyllä ratkaise koko ongelmaa, koska robotti ei ainakaan meillä pääse joka paikkaan, joten pitää se tavallinen imuri ottaa esille kuitenkin, jos haluaa kunnollisen lopputuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisia kotitöitä:
Mukavia hommia:
Pakko tarttua tähän viimeiseen: miten niin säästät rahaa kun kokkaat itse? Onko jollakulla oletusasetuksena ravintolassa syöminen/noutoruuan tilaaminen? Ja jos sen sijasta keittääkin itse potut —> säästää?
Kävin aikoinaan nuorena sinkkuna usein ulkona syömässä. Lopetin sen ja huomasin, että rahaa säästyy hurjasti.
Eri
Per seen pyyhkiminen. Ois niin helppoa ja kätevää kuin se olisi pyyhkimättä aina puhdas. Mä oon jotenkin niin piip kyllästynyt hinkkaamaan peräpäätä paperilla. Kaupassakin katsovat että jaha taas se ostaa vessapaperia. Taitaa olla pyyhkimään menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillisia kotitöitä:
Mukavia hommia:
Kävin aikoinaan nuorena sinkkuna usein ulkona syömässä. Lopetin sen ja huomasin, että rahaa säästyy hurjasti.
Eri
Okei. Menevän sinkun elämä on niin kaukana tällaisen neljän lapsen äidin elämästä, etten edes tullut ajatelleeksi, että ulkona syöminen on jollekin arkipäivää. Itselle se on perin harvinaista herkkua.
Imurointi. En mitenkään inhoa sitä, mutta kun asun 2 kissan ja miehen kanssa aika pienessä asunnossa, joudun imuroimaan useasti viikossa. Kun sitä ei tarvitsisi tehdä, jäisi meillä enemmän aikaa muille kotitöille :)
Pölyjen pyyhkiminen on todella turhauttavaa näpertämistä. Pitäisi varmaan tyhjentää kaikki hyllyt yms niin voisi vaan vedellä tyhjiä pintoja.
Ikkunoiden pesu, hirveän iso työ kun iso talo ja korkeita ikkunoita. Tykkään yleisesti kotitöistä, esim pölyjen pyyhkiminen on ihanaa kun on kevyttä ja näkee heti työn tuloksen, mutta ikkunat, yök!