Oikea syy vauvakatoon on se, että perheet hajoavat. Ei uskalleta.
Perheiden hajoaminen on niin valtavan yleistä nykyään, että vauvoja ei uskalleta tehdä tai niitä tehdään vain vähän, sillä naiset kyllä tiedostavat, että on mahdollista joutua hoitamaan lapset aikuisiksi pääasiassa yksin.
Jos yhteiskunta jotenkin saisi autettua perheet pysymään yhdessä, myös lapsia saataisiin enemmän.
Kouluissa voitaisiin opettaa parisuhdetaitoja ja kompromissien tekotaitoja ja neuvottelutaitoja (Ja hieman vähentää sitä seksin ylistystä peruskoulukirjoista. Se vain aiheuttaa lisää yksilökeskeisyyttä)
Miettikää nyt vaikka, jos olisi niin, että lähes jokainen menisi naimisiin ja juuri kukaan ei eroaisi ja voisi luottaa siihen, että yhteiskunta tukee yhdessä pysymistä. (helposti halpaa ja laadukasta pariterapiaa ilman jonoja), niin olisi selvää, että lapsia uskallettqisiin tehdä enemmän.
Jos olisi lähes varmaa, että parisuhde kestää, ei pelottaisi ne muutama vuosi pois työelämästä synnytysten takia, kun puoliso kerryttäisi kuitenkin eläkettään molempien käyttöön. Myös vosi luottaa, että puoliso (ja ehkä tämän suku, jos on) auttaisi kasvatuksessa.
Linkki syntyminen vähenemiseen. Siinä ei ole keksitty minun esittämääni asiaa: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/187b6f7a-0e18-41ea-a309-1e2e938afe8d
Kommentit (103)
Kyllä muutoksen on lähdettävä itsestä ja omasta asenteesta. Jos on valmis lyömään kantapäät vastakkain pienimmästäkin vastoinkäymisestä, niin eihän siitä mitään hyvää pysty kehittymään. Pitäisi olla päivänselvää, että kun yhdessä on päätetty yrittää, niin silloin kanssa tehdään niin. Pitää olla valmis joustamaan ja kompromissejä tekemään, ja hiomaan kulmat omasta käytöksestään. Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä yli 30 vuotta, eikä yhdessäkään tilanteessa ole ruvettu heiluttamaan erotaan sitte-korttia.
Toisinaan naiset jäävät lapsettomiksi uusperheissä. Miehellä on jo valmiiksi lapsia eikä lisää haluta. Jotkut naiset tyytyvät hoitamaan toisten lapsia ja omat jää saamatta. Tähän ei naisen kannattaisi koskaan tyytyä.
Lapsentekoiässä olevat nuoret ovat usein itse eroperheestä. He tietävät, kuinka paljon ero satuttaa lapsia, vaikka monet aikuiset eivät sitä tunnusta. He tietävät, miltä tuntuu tuntea itsensä ulkopuoliseksi vanhempien uusperheissä. Että, kun oma isä ei tule tyttären yo-juhliin, koska uusi nainen voi pahastua.
Kaksi suurinta syytä lapsiluvun putoamiseen ovat naisten koulutustason nousu ja kaupungistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan naiset jäävät lapsettomiksi uusperheissä. Miehellä on jo valmiiksi lapsia eikä lisää haluta. Jotkut naiset tyytyvät hoitamaan toisten lapsia ja omat jää saamatta. Tähän ei naisen kannattaisi koskaan tyytyä.
Naiselle todella huono diili ottaa mies, jolla on jo lapsia. Sellaiset miehet käyvät vain seksisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle todella huono diili ottaa mies, jolla on jo lapsia. Sellaiset miehet käyvät vain seksisuhteeseen.
Ja sama toisinpäin. Kielii "miehen" järkyttävästä itsetunnon ja -arvostuksen puutteesta, että alkaa kasvattamaan käenpoikaa.
Nainen on tosi turvaton pienten lasten kanssa. Suomi mies jättää lapsensa taakseen vilkaisematta ja itkee 150 euron elaria per muksu kun on niin kallista, niin kallista.
Sitä on nykysuomi.
Vierailija kirjoitti:
Nainen on tosi turvaton pienten lasten kanssa. Suomi mies jättää lapsensa taakseen vilkaisematta ja itkee 150 euron elaria per muksu kun on niin kallista, niin kallista.
Sitä on nykysuomi.
Kyllä ulko maalainen mies on tässä suhteessa niin paljon parempi.
Jaaha moderaattori iski ketjuun oikein kunnolla. Tietyistä asioista ei vaan saa kirjoittaa.
Miksei puhuta lapsettomuudesta? Itsellä paljon ystäviä ja tuttuja ikähaarukalla 25-30v ja useampia pareja jotka haluaisivat lapsen, mutta se ei tunnu onnistuvan.
Terveyskeskus vaatii vuoden yrittämistä, jonka jälkeen tutkimuksista itse hoitoihin pääseminen vie ainakin 6kk. Voitaisiin siis myös panostaa siihen, että niitä jotka lapsia haluavat tuettaisiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo oikein selitä sitä miksi vauvojen määrä on kymmenessä vuodessa romahtanut. Perheet on hajoilleet silloinkin.
Nykykolmikymppisten sukupolvi on ensimmäinen kunnon erosukupolvi, eli ovat kokeneet vanhempien eron useammin lapsuudessaan kuin aiemmat polvet.
Ja monissakaan perheissä ei sitä eroa todellakaan ole hoidettu lapsen tarpeita ja tunteita ajatellen, vaan vanhemmat ovat purkaneet pettymyksensä lapsiinsa. Eli näihin lapsiin, jotka nyt itse miettivät, uskaltavatko perustaa perheen.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha moderaattori iski ketjuun oikein kunnolla. Tietyistä asioista ei vaan saa kirjoittaa.
Täällä ei edelleenkään ole mitään moderaattoreita.
Moni suomalainen elää ihan hyvässä parisuhteessa ja heillä on ihan hyvä seksielämä. Ne korreloituvatkin yhteen. Hyvässä parisuhteessa molemmat uskaltavat ilmaista itseään aidosti ja rehellisesti. He uskaltavat avautua, mutta osaavat myös kantaa vastuun omista tekemisistään ja onnestaan. Hyvässä suhteessa tahdotaan toiselle hyvää ja molempien toiveet ja tarpeet ovat merkittäviä. Kosketus, kuuntelu ja läsnäolo ovat arkisia asioita, eivät juhlahetken palasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei edelleenkään ole mitään moderaattoreita.
Vaikea uskoa, kun tietynlaiset viestit katoavat kuin pieru saharaan.
Vaikka parisuhde olisi jatkunut vuosia ja vuosikymmeniä, puolisoiden olisi edelleen tärkeä ylläpitää hyvää seksisuhdetta toisiinsa. Jos seksin unohtaa, se saattaa päästä näivettymään ja kuihtumaan. ”Vanhojenkin parien” kannattaa säännöllisesti pysähtyä kumppanin ääreen ja kertoa kumppanilleen niin kevyistä aiheista kuin fantasioistaan. Yhteiset hyvät hetket ovat tärkeitä ja tuovat puolisoita arjen kiireissä lähemmäs toisiaan.
Miten moni pariskunta onkaan kokenut ikävän keskeytyksen juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi? Todennäköisesti lähes jokainen lapsiperheellinen.
”Ipana takaisin unten maille, ovi lukkoon ja peitto heilumaan”, saattaisi joku sanoa.
Tunnelma saattaa kuitenkin olla pilalla. Sitä ei paranna edes lukko ovessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten moni pariskunta onkaan kokenut ikävän keskeytyksen juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi? Todennäköisesti lähes jokainen lapsiperheellinen.
”Ipana takaisin unten maille, ovi lukkoon ja peitto heilumaan”, saattaisi joku sanoa.
Tunnelma saattaa kuitenkin olla pilalla. Sitä ei paranna edes lukko ovessa.
Kyseessä ei ole erektiohäiriö, vaan pelkkä häiriö, joita myös lapsiksi kutsutaan,
Laatu korvaa määrän lapsiperheessä. Voihan ensi kuussa jälleen yrittää makuuhuoneessa uudelleen paremmalla onnella.
On vaan niin paljon muuta kivempaa nettitekemistä sohvalla kuin vaivalloinen vauvanteko, joka kuitenkin vaatisi jonkin verran yhteistä viitsimistä, jaksamista ja tunnelmien aikataulutusta. Nykyään internet-viihteeseen ja someen käytetään vapaa-ajasta helposti 3-5h päivässä. Jos töihin menee 8h ja nukkumiseen toiset 8h, ikkuna vauvantekoon jää aikakin kapeaksi. Eli olisikohan seksin määrä parisuhteessa tänä päivänä alle 30v. lapsentekoikäisillä laskenut jo ennen lasten tuloa tasolle, jolla se oli aiemmin vasta lasten tultua?
Itsekkäät ihmiset ei pysty jakamaan elämäänsä edes kumppanin kanssa saatikka sitten lasten! Siis se lapsihan pitäisi laittaa etusijalle eikä voisi enää elämä pyöriä vain oman navan ympärillä. "mun rahat, mun ruuat, mun tavarat, mun vessapaperit ym". MINÄ, MINÄ ja MINÄ.