Millainen on tuntemasi psykopaatti?
Jonkun tutkimukseen mukaan noin joka sadas ihminen on psykopaatti ja heitä nelinkertainen määrä johtavissa asemissa. Tunnetko ketään psykopaattia. Millainen hän on?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen todella mukava ihminen... niin kauan kuin kaikki menee kuten haluan. Mutta jos asetut minua vastaan jossakin asiassa tai erehdyt arvostelemaan minua tai tekemisiäni, niin kusessa olet. Niin pahassa ettet tajuakaan. Eikä anteeksipyyntö enää auta, sillä kun kerran minun mustalle listalleni joudut, niin siltä sinua ei poista edes kuolema. Parempi vain suosiolla häipyä maisemista jonnekin hiton kauas.
Mistä oikein sitten löydät tällaisia "joo joo" ihmisiä, jotka myötäilevät sinua poikkeuksetta joka asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Olen todella mukava ihminen... niin kauan kuin kaikki menee kuten haluan. Mutta jos asetut minua vastaan jossakin asiassa tai erehdyt arvostelemaan minua tai tekemisiäni, niin kusessa olet. Niin pahassa ettet tajuakaan. Eikä anteeksipyyntö enää auta, sillä kun kerran minun mustalle listalleni joudut, niin siltä sinua ei poista edes kuolema. Parempi vain suosiolla häipyä maisemista jonnekin hiton kauas.
Ei kuulosta pätkääkään psykopaatilta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt ei juurikaan tullut mitään psykopatiaan viittaavaa, narsismiin enemmänkin.
Seurasin etäämpää erään tuttuni jo päättynyttä avioliittoa. Mies
– vetää eräänlaista new age -kulttia
– valehteli lähes koko aiemman elämänsä tapahtumat
– piti yllä useita samanaikaisia suhteita eri maissa
– on seksuaalisesti kiinnostunut myös alaikäisistä
– kun asioita alkoi paljastua, uhkaili ja valjasti lähipiirinsä uhkailemaan niitä, jotka toivat hänelle epäedullisia asioita julki
– on etsintäkuulutettu Suomessa, ehkä muuallakin.
Hänellä oli erittäin ystävällinen käytös ja lähes keijumainen hymy, puhui jatkuvasti eräänlaista hyvyyspuhetta. Minua karmi alusta lähtien. Toivon kovasti, että joutuu lopettamaan toimintansa.
Vierailija kirjoitti:
Mammat psykiatreina taas diagnosoimassa tuntemiaan ihmisiä. Monellako on diagnosoitu psykopatia?
Jos etsit varmaa tietoa ja todisteita, olet kyllä väärässä paikassa. Miten luulet että henkilön psykopaattisuuden voisi tällä palstalla näyttää toteen? Postaamalla tänne psykiatrin kirjallisen lausunnon?
Vierailija kirjoitti:
Seurasin etäämpää erään tuttuni jo päättynyttä avioliittoa. Mies
– vetää eräänlaista new age -kulttia
– valehteli lähes koko aiemman elämänsä tapahtumat
– piti yllä useita samanaikaisia suhteita eri maissa
– on seksuaalisesti kiinnostunut myös alaikäisistä
– kun asioita alkoi paljastua, uhkaili ja valjasti lähipiirinsä uhkailemaan niitä, jotka toivat hänelle epäedullisia asioita julki
– on etsintäkuulutettu Suomessa, ehkä muuallakin.
Hänellä oli erittäin ystävällinen käytös ja lähes keijumainen hymy, puhui jatkuvasti eräänlaista hyvyyspuhetta. Minua karmi alusta lähtien. Toivon kovasti, että joutuu lopettamaan toimintansa.
Yoogaguru?
Luin kirjan Psykopaatit ympärilläni ja sen perusteella tuntuisin itse omaavani keskivertoa enemmän psykopaatin piirteitä. Oltuani pitkään ajattelemattoman työpaikkakiusaamisen kohteena olen alkanut turruttaa yhä enemmän tunnemaailmaani ja vajota tunteettomuuteen, koska siten tilanne helpompi kestää. (Itse koeajalla niin ei voi noille vakkareille mitään vastaankaan sanoa, pomo ei kunnolla puutu asiaan yms. niin täytyy vaan viilipyttynä niellä kaikki se paska kuittailu sun muu asiaton käytös.) Välillä olen suorastaan nauttinut miettiessäni, miten oma reagoimattomuuteni mahtaa noita yksinkertaisia kiusaajanpölvästejä ärsyttää.
Tämä muutos on alkanut heijastua kyvyttömyytenä suhtautua tunnetasolla muillakin elämänalueilla tapahtuviin asioihin. Esimerkiksi nyt raskaana ollessa ollut vaikeaa kokea mitään syvää äidinrakkautta, vaan lähinnä suhtaudun tähän sellaisena käytännönläheisenä omien geenien siirtämisenä eteenpäin geneettisesti hyvältä vaikuttavan kumppanin kanssa.
En minä varmaankaan mikään täysi psykopaatti vielä ole, kun olen esimerkiksi kyennyt kokemaan huolestuneisuutta ja jopa surua tästä omasta henkisestä kehityksestäni. Välillä suorastaan nautin pelottavasti tästä uudesta tunteettomasta minästäni. Elämä on jotenkin paljon selkeämpää, kun pystyy olemaan looginen ilman, että tunteet sotkevat liikaa elämää.
Toki joitain noita taipumuksia, kuten kyky manipuloida muita ihmisiä toimimaan haluamallani tavalla, on ollut minulla hallussa jo pitkään. Tosin sitä on aiemmin hillinnyt sellainen vähän normaalitasoisempi tunteikkuus, että tuntuu pahalta alkaa liikaa käyttää toisia ihmisiä hyväkseen. Nyt tällä hetkellä lähinnä laskelmoin, miten voin välttyä vaikuttamasta liikaa psykopaatilta tai olla jäämättä siitä kiinni. Tietoisella tasolla myös toki tiedostan edelleen, milloin joku homma on epäreilua tai epäeettistä ja ihan järkevyyden nimissä pyrin liiallista itsekkyyttä välttämään. Käytän manipulointitaitojani yksinkertaisesti siihen, että saan hommat sujumaan ja ihmiset hoitamaan omat hommansa ja asiat edistyvät.
Välillä toki olen itsekkäästi käyttänyt raskauttani hyväksi saadakseni jotain pieniä henkilökohtaisia etuja ja mukavuuksia. Esimerkiksi mies ei meinannut suostua pysähtymään kauppaan, jonne halusin, niin tuumasin, että nyt on vessahätä niin pakkohan hänen oli pysähtyä.
En osaa sanoa, onko kyse oikeasti psykopaatiksi muuttumisesta, mutta hiukan epäilen, että jotain tämänsuuntaista kehitystä on pääkopassani tapahtumassa. En osaa myöskään sanoa, onko se pelkästään huono asia... Nähdäkseni yhteiskunta tarvitsee myös yksilöitä, jotka kykenevät tarvittaessa vähän kylmäverisempiin päätöksiin kuin keskiverto AV-mamma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs johtoasemassa oleva tuttu mies. Yritän väistellä häntä niin.paljon kuin mahdollista. Hän vaikuttaa paitsi narsistilta, myös psykopaatilta ja sadistilta. Olen tuntenut jo 25 vuotta ja aika varma tästä luonneanalyysistä. Hänel on hovi eli tukijat ja lisäksi vastapainona viholliset, jotka kokee vastustajiksi. On pahoinpitelytuomiokin nuoruudessa ja sen jälkeen syyllistynyt sellaiseen uudestaan, mutta uhri ei uskaltanut kääntyä viranomaisten puoleen. Kaiken lisäksi mies on itse lukenut oikeustiedettä. Ulkopuolinenkin pystyy näkemään, että hänen silmänsä ovat ihan elottomat.
Ei psykopaateilla mitään elottomia silmiä ole.
Äläs nyt, kyllä kioskikirjallisuudella ja Hollywood-elokuvilla psykopatian asiantuntijoiksi pätevöityneet mammat tietävät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Luin kirjan Psykopaatit ympärilläni ja sen perusteella tuntuisin itse omaavani keskivertoa enemmän psykopaatin piirteitä. Oltuani pitkään ajattelemattoman työpaikkakiusaamisen kohteena olen alkanut turruttaa yhä enemmän tunnemaailmaani ja vajota tunteettomuuteen, koska siten tilanne helpompi kestää. (Itse koeajalla niin ei voi noille vakkareille mitään vastaankaan sanoa, pomo ei kunnolla puutu asiaan yms. niin täytyy vaan viilipyttynä niellä kaikki se paska kuittailu sun muu asiaton käytös.) Välillä olen suorastaan nauttinut miettiessäni, miten oma reagoimattomuuteni mahtaa noita yksinkertaisia kiusaajanpölvästejä ärsyttää.
Tämä muutos on alkanut heijastua kyvyttömyytenä suhtautua tunnetasolla muillakin elämänalueilla tapahtuviin asioihin. Esimerkiksi nyt raskaana ollessa ollut vaikeaa kokea mitään syvää äidinrakkautta, vaan lähinnä suhtaudun tähän sellaisena käytännönläheisenä omien geenien siirtämisenä eteenpäin geneettisesti hyvältä vaikuttavan kumppanin kanssa.
En minä varmaankaan mikään täysi psykopaatti vielä ole, kun olen esimerkiksi kyennyt kokemaan huolestuneisuutta ja jopa surua tästä omasta henkisestä kehityksestäni. Välillä suorastaan nautin pelottavasti tästä uudesta tunteettomasta minästäni. Elämä on jotenkin paljon selkeämpää, kun pystyy olemaan looginen ilman, että tunteet sotkevat liikaa elämää.
Toki joitain noita taipumuksia, kuten kyky manipuloida muita ihmisiä toimimaan haluamallani tavalla, on ollut minulla hallussa jo pitkään. Tosin sitä on aiemmin hillinnyt sellainen vähän normaalitasoisempi tunteikkuus, että tuntuu pahalta alkaa liikaa käyttää toisia ihmisiä hyväkseen. Nyt tällä hetkellä lähinnä laskelmoin, miten voin välttyä vaikuttamasta liikaa psykopaatilta tai olla jäämättä siitä kiinni. Tietoisella tasolla myös toki tiedostan edelleen, milloin joku homma on epäreilua tai epäeettistä ja ihan järkevyyden nimissä pyrin liiallista itsekkyyttä välttämään. Käytän manipulointitaitojani yksinkertaisesti siihen, että saan hommat sujumaan ja ihmiset hoitamaan omat hommansa ja asiat edistyvät.
Välillä toki olen itsekkäästi käyttänyt raskauttani hyväksi saadakseni jotain pieniä henkilökohtaisia etuja ja mukavuuksia. Esimerkiksi mies ei meinannut suostua pysähtymään kauppaan, jonne halusin, niin tuumasin, että nyt on vessahätä niin pakkohan hänen oli pysähtyä.
En osaa sanoa, onko kyse oikeasti psykopaatiksi muuttumisesta, mutta hiukan epäilen, että jotain tämänsuuntaista kehitystä on pääkopassani tapahtumassa. En osaa myöskään sanoa, onko se pelkästään huono asia... Nähdäkseni yhteiskunta tarvitsee myös yksilöitä, jotka kykenevät tarvittaessa vähän kylmäverisempiin päätöksiin kuin keskiverto AV-mamma...
Ymmärtääkseni psykopatia on kyllä ominaisuus, jonka kanssa ihan synnytään ja psykopaattisia piirteitä on havaittavissa jo ihan pikku lapsilla. Eli ei taida olla mahdollista enää aikuisiällä "muuttua" psykopaatiksi. Tietenkin noin myrkylliselle sosiaaliselle ympäristölle pidempiaikainen altistuminen vaikuttaa sinuun ja saa sinut oireilemaan jollakin tavalla mutta mielestäni se kertoisi enemmänkin nimenomaan juuri siitä, että olet alun alkaen ollut ainakin jossain määrin normaali herkkä ja tunteva ihminen, etkä mikään psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Mammat psykiatreina taas diagnosoimassa tuntemiaan ihmisiä. Monellako on diagnosoitu psykopatia?
Juuri kenelläkään psykopaatilla ei ole diagnoosia. Sen saa yleensä vain siten, että syyllistyy vakavaan rikokseen ja päätyy mielentilatutkimukseen. Mutta suurin osa psykopaateista ei ole rikollisia, eivätkä he hakeudu tutkimuksiin, koska eivät itse kärsi tilastaan millään tavalla.
Ketään en (onneksi) varsinaisesti tunne, mutta onhan näitä:
Merkel, Macron, Soros, Rothscildit, Sale, Stupido, Li Andersson, Husu,
jne.
Aika moni poliitikko ja ökyrikas on psykopaatti.
Sitten poliitikoissa on paljon myös näitä umpityhmiä, ns. hyödyllisiä idiootteja: Rinne, Urpilainen, Juncker, yleensä lähes kaikki vihervassari naiset jne. Kiltisti tekevät niin kuin käsketään, jotta saisivat itse herkkupalan. Vähän niinkuin koira, esim. noutaja. Rinne on ihan semmosen näkönenkin.
Stupido on kyllä sekä psyko että umpityhmä.
Euroopan keskuspankin varapääjohtaja, sai yo-kirjoituksissa lyhyestä matematiikasta A:n, eli huonoimman arvosanan jolla pääsee läpi. Eli ei osaa matikkaa yhtään. Tyhmä kuin saapas - anteeksi saapas.
Oma vaimoni on psykopaatti... Valehtelee ja pettää ilman minkäänlaista katumusta. Vaikka jäi kiinni rysän päältä niin talutti nuoren miehen ulos nenäni edestä, antoi autokyydin ja tuli takaisin niin kuin ei olisi mitään tapahtunut. Sen jälkeen pettänyt kymmeniä kertoja mukaan lukien paras ystäväni. On kyllä kaunis ja viehättävä jonka vuoksi olen häntä katsellut 25 vuotta. On niin kiltin ja viattoman oloinen että kukaan ei moista hänestä uskoisi. Ja vielä diakonissa sairaanhoitaja.
Yksi työelämäsdä arvostetussa asemassa oleva nainen. Ulkoisesti esittää järkevää, mutta olen nähnyt hänen ulosantia joka on sanalla sanoen ihan järkyttävää. Ei siis mitään prkl tai s*tna tai sen sellaista juttua vaan miten sen kuvailisin oikein...ällöttävää ja niin vastenmielistä tekstiä että täytyy olla oikeesti ihan hirveän psyykkisesti sairas että voi edes tuottaa tuollaista. Nyt latelen siivotun version mitä on suoltanut mutta on puhunut esim. oman isän genitaalialueista (kuka terve edes ajattelee tuollaisia, yök), pippeleistä ja muuta seksijuttua. Ihan sairasta tekstiä ja huom. kirjoitin ihan siivotun version eli noi sen tekstit on potenssiin sata tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen sekoitus psykopaattia ja narskua ja voi olla sosiopaattiakin
Manipuloiva, käskyttäjä, valehtelee ja väittää juttuja henkilöstä jota ei tunne ja joita toiset vielä uskoo, väittää itsestäänkin ja haluaa olla jalustalla jolla toiset myös pitävätkin, pitää kaikkea pelinä ja toisten elämän ja terveyden pilaamista voittona, maalittaa mutta oikeasti pitäisi itse olla se jota maalitetaan, huomiohuora, taisi muuttaa Suomesta
Muuttaisikin. Voisin puhua kaikille vihdoinkin suuni puhtaaksi.
Tunnen siis narsistisen naisen, johon kuvauksesi sopii täydelleen. Hänen jäljiltään on vielä likapyykkiä pesemättä.
Tunsin myös miehen, jota epäilen psykopaatiksi hyvästä syystä. Hänen käytöksensä oli jo nuorena sellaista. Hän on myös syyllistynyt henkirikokseen, josta hän valehteli täysin uskomattomia juttuja kirkkain silmin. Nykyään hän leuhkii sillä netissä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ketään osannut omalla tietämykselläni diagnosoida psykopaatiksi mutta tunnen yhden henkilön, jonka kohdalla kaikki psykopaatin yleisimmät piirteet täyttyvät. Tunnen kyseisen ihmisen sen verran hyvin ja pitkältä ajalta, että jonkinlaista pohjaa tällä arviolla on.
Oletko huomannut, että "ei saa tehdä omia diagnooseja" höpinää suunnataan niille, jotka tietävät parhaiten?
Jep ent. pomo. Istunut vankilassa ja taitaa tällä hetkellä pyöriä asunnottomana kadulla. Osasi olla halutessaan todella hurmaava tai kylmäävä, omatuntoa ei tainnut ollakaan. Ajatteli vain omaa etuaan ja oli valmis mihin tahansa sen saadakseen. Mutta veti huumeita ja viinaa sen verran, ettei oikein töihin pystynyt. Sai kuitenkin aina pidettyä pienen uskollisen piirin ympärillään. Lähdin aika pian, kun totuus henkilöstä paljastui+poliisit alkoi pyöriä työpaikalla.
On psyyken puolustautumista turruttaa tunteita kiusaamisen seurauksena. Jotkut tappavat itsensä kiusaamisesta. Psykopatia on synnynnäistä.
Miksi kirjoitat noin? Oletatko, että kaikki kysymykseen vastaajat "diagnosoivat muita ihmisiä"?
Olettaminen on typerää.