Miksi isovanhemmat ilkkuvat siitä, ettei meillä ole tukiverkostoa?
Miehen vanhemmat eivät ole koskaan, edes hätätilanteissa, hoitaneet lapsiamme. Ok, ei se mikään pakko ole, vaikka helpommalla olisimme päässeet, jos joskus olisimme apua saaneet. Miehen siskon lapsia hoitavat sen sijaan paljon (taas tämä klassinen asetelma).
Nyt nämä miehen vanhemmat ovat alkaneet ilkkua sitä, miten meitä ei kukaan auta eivätkä lapset ole ikinä yökylässä. Mikä tällaista käytöstä selittää?
Kommentit (249)
Ap, meillä on tavallaan vähän samantyyppistä käytöstä anopilla. Tietää että olen rikkonaisesta perheestä ja olen etäinen siskoni kanssa (joka minua 12v vanhempi ja hänellä vakava mt-häiriö). Anoppi yhä uudelleen jankkaa, aina tavatessamme noin 2kk välein ”oletko kyläillyt siskosi luona”, vaikka tietää tilanteen ja varmasti näkee kysymysten aiheuttaman pahan mielen. Muutakin vastaavaa käytöstä on ollut.
Koska kokevat olevansa aina oikeassa, niin luulen että ajattelevat seuraavasti:
Hoitavat tyttärensä lapsia, elikkä heidän ajatusmaailmassa sinun vanhempien pitäisi hoitaa vuorostaan sinun lapsia, olethan vuorostaan heidän tytär.
Voisitkin kysyä mieheltäsi hoitiko häntä lapsena isän- vai äidinäiti?
Toi piruilu on osotettu sulle ja sun vanhemmille, älä muuta luule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painukaa hittoon tukiverkon omaavat lellityt huutelijat. Teillä on aina ihme fiksaatio tulla littaamaan tukiverkottomat. Antakaa olla, niillä on jo valmiiksl sata kertaa rankempaa kuin teillä. Teidän viisasteluja ja ”neuvoja” ei kaipaa kukaan.
Minulla on paitsi tukiverkko, mutta riittävästi vapaata aikaa tässä sunnuntai-iltapäivänä että voin hyvin hihitellä täällä ragettaville uusavuttomille, jotka ovat jostain kumman syystä tehneet lapsia vaikka tietävät, ettei heillä ole sitä kuuluisaa tukiverkkoa. Ei sitten käynyt ennen poikimista mielessä, että pitäisiköhän vähän laittaa numeroita paperille ja laskea, onko sitä tukiverkkoa, osaamista ja varallisuutta huolehtia omista lapsista vai ei? Turha tulla itkemään, jos on mennyt poikimaan ilman, että on selvittänyt tuollaiset perusasiat etukäteen. Ei ole isovanhempien velvollisuus huolehtia kenekään lapsista. Jos eivät vanhemmat itse viitsi tai kykene, niin on parempi tehdä itsestään lasu kuin tulla nettipalstalle raivoamaan että minäminäminä haluan sitä ja tätä ja jos en saa niin minäminäminä kostaa. :D
En nyt lähtisi tuolle naureskelulinjalla, mutta on vähän oireellista silti että tämä "et sitten laskenut etukäteen onko lapsiin varaa" -kommentti on saanut enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Sävy on joo aika kärkäs, mutta ei sen kummempi kuin ketjun sävy muutenkaan, eli siinä mielessä ei mitenkään erityisen asiaton. Sillä tottahan tuo kommentoija puhuu: osa vanhemmuutta on, että pitää osata ja ymmärtää miettiä jo etukäteen se, miten hoitaa asiat KÄYTÄNNÖSSÄ ja osata pärjätä myös silloin, kun jokin ennakkosuunnitelmissa muuttuu.
Kun ei tosiaankaan ole kenenkään vanhempien homma tukea ja auttaa lastaan ja lastenlapsiaan aina ja iänkaikkisesti aamen. Elatusvelvollisuus ja sen päättyminen on kirjattu ihan lakiin. Suomessa on paljon erilaisia yhteiskunnan tukirahoja ja -verkkoja niille, jotka sellaista tarvitsevat. Ei täällä eletä mallissa, jossa ainoa apu on oma perhe/suku.
Omituisimpia kommentteja ketjussa ovat nämä "minä kostan minä kostan" -puheet. Ei normaali ihminen täytä elämäänsä hekumoimalla muiden vahingoittamisella. AP taitaa olla aika loppuunpalanut. Olisikohan hälle sanottu, että pitäisi hankkia ammattiapua ja suuttunut siitä? Kuka tahansa väsyy aidosti ongelmaisen omaishoitamiseen jossain vaiheessa.
Mun appivanhemmat hylkäsivät meidät täysin. Siis ikinä ei edes joulukorttia.
Ja nyt sitten appikin kuoli katkerana kun ei edes poika välitä.
Uppo-outo hävyttömän ilkeä mies oli.
Anna ne lapset huostaan tai adoptioon jos et kerran jaksa hoitaa. Eipä tartte enää itkeä ja valittaa netissä.
Hauska paikka tämä palsta. Puolet ketjuista tuntuu valittavan siitä, että kauhea kuinka paljon sissurahaa jaetaan laiskoille sun muuta. Sitten on näitä ketjuja, joissa vaaditaan että pitäisi saada kauheasti apua kun ei itse viitsitä.
Pikkusta ristiriitaa ilmassa? AP kertoo kolmesta lapsesta. Johan niistä kertyy pelkkiä lapsilisiä sen verran, että ei luulisi hoitajan hankkimisen olevan ongelma. Vaan taitavat rahat mennä muuhun, kun vaaditaan isovanhemmilta almuja.
Vierailija kirjoitti:
Hauska paikka tämä palsta. Puolet ketjuista tuntuu valittavan siitä, että kauhea kuinka paljon sissurahaa jaetaan laiskoille sun muuta. Sitten on näitä ketjuja, joissa vaaditaan että pitäisi saada kauheasti apua kun ei itse viitsitä.
Pikkusta ristiriitaa ilmassa? AP kertoo kolmesta lapsesta. Johan niistä kertyy pelkkiä lapsilisiä sen verran, että ei luulisi hoitajan hankkimisen olevan ongelma. Vaan taitavat rahat mennä muuhun, kun vaaditaan isovanhemmilta almuja.
Et sitten tajua että ne lapsilisät voi mennä elämiseen...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta paskaa vanhemmuutta on myös liian suuri lapsiluku ja siitä seuraava köyhyys.
Tässä ketjussa ei ole tällaisia mielestäni ollut. Meillä oli kolme lasta ja 13ke kk-tulot joten ollaan varmaan sun tarkoittamaa rupusakkia sitten. Tukiverkottomia ollan koska rahalla sitä ei saa hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta paskaa vanhemmuutta on myös liian suuri lapsiluku ja siitä seuraava köyhyys.
Tässä ketjussa ei ole tällaisia mielestäni ollut. Meillä oli kolme lasta ja 13ke kk-tulot joten ollaan varmaan sun tarkoittamaa rupusakkia sitten. Tukiverkottomia ollan koska rahalla sitä ei saa hankittua.
Oli tuo joka sanoi että on loogista ettei suuren perheen kasvattaneet köyhät auta. Minusta se on itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: mulla on 4 lasta josta saa lapsilisää 440e kuussa. Meidän kk-budjetti on 6000e elo tuo kuusi tonnia menee kuussa elämiseen. Ihabko meinasit että tuolla reilu 400e lapsilisillä elätetään perhe :) tuo lapsilisä riittää yhteen kauppareissuun :)
Varmaan seuraavaksi vihjaat että tuo 6000e kuussa tulee sossutukena veronmaksajilta? :)
Lapsilisät olivat ENNEN suuria. Vanhemmat ihmiset oikeasti luulee että pelkällä lapsilisällä voi elättää perheen, koska ennen se olikin niin. Kaikki lapsiperheen tuet olivat ekorleat esim 80-luvulla. Silloin kotihoidon tuki oli jopa 900e (sen ajan rahassa), nyt se on hikiset 300e.
Vierailija kirjoitti:
? Mulla on kaksi lasta ja rahaa palkata heille hoitaja. Ongelma on ilkkuvat isovanhemmat, ei hoitajan puute.
Ap
Meillä käy ihan mll hoitaja yön yli, en tiedä miksi jossain ei saa yön yli heitä.
Vierailija kirjoitti:
tässä ei nyt ongelma ole enää se, että eivät auta. Olisin tarvinnut apua lasten ollessa pieniä ja olen ollut katkera siitä, etten sitä saanut. Nyt olen hyväksynyt sen, että asia vaan meni niin, ei sille mitään enää voi.
Tein tämän aloituksen, koska olen ollut tosi hämmentynyt siitä, miksi isovanhemmat eivät ole auttaneet ja sitten ilkkuvat siitä, ettei meitä ole kukaan auttanut. Mielestäni tämä ivallinen ei ole loogista. Vähän kuin tekisin töissä asiat huonosti ja nauraisin toisille, että olettepa pulassa, hahhahhah.
Olen ollut aina kohtelias miehen vanhemmille ja olen aina ollut ihan omillani toimeentuleva ihminen, en ole heiltä siis mitään vienyt. Vierailuille vien jopa omat ruuat ja siivoan lasten jäljet... Voi olla, että olen heille jotenkin väärä jollain tavalla. Mutta en ymmärrä, miksi he silti sulkevat oman lapsensa ja tämän lapsen elämästään pois.
Ap, suosittelen miettimään miehen kanssa etukäteen miten aiotte toimia appivanhempien kanssa kun vanhenevat.
Meillä liki yksi yhteen tilanne appivanhempien kanssa, eli ei apuja koskaan, ei edes yhteydenpitoa, täysi kylmyys ja tylytys ollut vuosikymmenet. Koskaan ei haluttu lapsiamme edes tavata.
Nyt kävikin niin että appi sairastui pahasti ja joutui osittain laitoshoitoon. Anoppi ei pärjää ok-talossa yksin ja koska on paskonut välinsä kahteen poikaansa (ja paaponut vain tytärtä) niin hänellä ei olekaan ketään keltä pyytää apua.
Hän ratkaisi asian niin että soitteli suvun läpi ja haukkui miten kelvottomat pojat hänellä on. Kun eivät auta ja jättävät vanhan äidin yksin hädässä. Sitten miehelle alkoi tulemaan suvun syyllistys-puheluita, samoin miehen veljelle.
Mun mies on lähinnä surullinen ja pettynyt mutta miehen veli kiehuu raivosta. Että tällaiset paskatemput poikansa täysin hylännyt äiti kehtasi tehdä. Suku on tietenkin ”reppanan vanhan äidin” puolella ja pitää poikia kiittämättöminä.
Yritän pysyä erossa asiasta, mutta en voi kun hämmästellä appisten ajatuksenjuoksua. Heidän 20v ajan kestänyt törkeily ja perseily ei meinaa heille mitään, vaan nyt odotetaan että hylätyt ja sorsitut pojat tuosta vaan alkaa hyppäämään auttamassa ja unohtavat kaikki ilkeydet.
En minäkään tiedä mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy ihan mll hoitaja yön yli, en tiedä miksi jossain ei saa yön yli heitä.
Varmaan ikäraja tms, meilläpäin van nuoria 15-17v hoitajia välityksessä. Onko teilläpäin ihan aikuisia mll hoitajia?
Mulla on kaksi lasta ja rahaa palkata heille hoitaja. Ongelma on ilkkuvat isovanhemmat, ei hoitajan puute.
Ap
_________
Varmasti surettaa moinen ilkkuminen. Mitähän luulevat tuolla voittavansa?
Niinko millasta se ilkkuminen on?
Joutaa isovanhemmat auttamaan. Eiköhän niille riitä se muutama vuosi, minkä saavat elää rauhassa, kun lapset muuttavat pois ja tulee lapsenlapsia. Mummulla ole muutakaan tekemistä, kun pappa juoksee omissa harrastuksissa ja vanhana ei ole seksielämääkään. Elämänsisältöä se on mummille ja palvelus, että vanhoilla päivillä saa kokea itsensä tarpeelliseksi, kun omistautuu lastenlasten hoitoon. Ei vanhat naiset mitään omaa elämää ja harrastuksia tarvitse enää. Kuolema korjaa seuraavana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä ei nyt ongelma ole enää se, että eivät auta. Olisin tarvinnut apua lasten ollessa pieniä ja olen ollut katkera siitä, etten sitä saanut. Nyt olen hyväksynyt sen, että asia vaan meni niin, ei sille mitään enää voi.
Tein tämän aloituksen, koska olen ollut tosi hämmentynyt siitä, miksi isovanhemmat eivät ole auttaneet ja sitten ilkkuvat siitä, ettei meitä ole kukaan auttanut. Mielestäni tämä ivallinen ei ole loogista. Vähän kuin tekisin töissä asiat huonosti ja nauraisin toisille, että olettepa pulassa, hahhahhah.
Olen ollut aina kohtelias miehen vanhemmille ja olen aina ollut ihan omillani toimeentuleva ihminen, en ole heiltä siis mitään vienyt. Vierailuille vien jopa omat ruuat ja siivoan lasten jäljet... Voi olla, että olen heille jotenkin väärä jollain tavalla. Mutta en ymmärrä, miksi he silti sulkevat oman lapsensa ja tämän lapsen elämästään pois.
Ap, suosittelen miettimään miehen kanssa etukäteen miten aiotte toimia appivanhempien kanssa kun vanhenevat.
Meillä liki yksi yhteen tilanne appivanhempien kanssa, eli ei apuja koskaan, ei edes yhteydenpitoa, täysi kylmyys ja tylytys ollut vuosikymmenet. Koskaan ei haluttu lapsiamme edes tavata.
Nyt kävikin niin että appi sairastui pahasti ja joutui osittain laitoshoitoon. Anoppi ei pärjää ok-talossa yksin ja koska on paskonut välinsä kahteen poikaansa (ja paaponut vain tytärtä) niin hänellä ei olekaan ketään keltä pyytää apua.
Hän ratkaisi asian niin että soitteli suvun läpi ja haukkui miten kelvottomat pojat hänellä on. Kun eivät auta ja jättävät vanhan äidin yksin hädässä. Sitten miehelle alkoi tulemaan suvun syyllistys-puheluita, samoin miehen veljelle.Mun mies on lähinnä surullinen ja pettynyt mutta miehen veli kiehuu raivosta. Että tällaiset paskatemput poikansa täysin hylännyt äiti kehtasi tehdä. Suku on tietenkin ”reppanan vanhan äidin” puolella ja pitää poikia kiittämättöminä.
Yritän pysyä erossa asiasta, mutta en voi kun hämmästellä appisten ajatuksenjuoksua. Heidän 20v ajan kestänyt törkeily ja perseily ei meinaa heille mitään, vaan nyt odotetaan että hylätyt ja sorsitut pojat tuosta vaan alkaa hyppäämään auttamassa ja unohtavat kaikki ilkeydet.
En minäkään tiedä mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä.
No, noista sukulaisista, tiedätkö ovatko perillä miten poikia perheineen kohdeltiin aikoinaan?
Onko nyt kaikki unohtunut, koska pelkäävät itse joutuvansa auttamaan tätä mummoa jos pojat ei suostukkaan.
Ruotsissa on hyvä sanonta tähän, sent ska syndaren vakna. Elikkä myöhään syntinen herää. Kannattaa miettiä alatteko auttamaan vai ei.