Sinä, jota luullaan usein 10 vuotta nuoremmaksi
Imarteleeko vai häiritseekö se? Minkälainen olet olemukseltasi, entä minkä ikäinen olet? Muuttuuko suhtautuminen sen jälkeen kun vastapuoli (töissä tai vapaalla) saa tietää oikean ikäsi?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Olen 42 vee ja viimeksi eilen kysyttiin paperit kun ostin ruokien lisäksi yhden siiderin! Pitäisi vissiin olla imarreltu mut lähinnä ärsyttää kaivella vielä papereita tässä iässä. Minulla on vaaleat pitkät hiukset ja kuulen jatkuvasti näyttäväni yli 10 v ikääni nuoremmalta.
Ennen kysyttiin paperit 18 vuotta näyttäviltä, nykyään täytyy kysyä 30 vuotta näyttäviltä, mikä on ihan naurettavaa. Ihan kuin ajaisit varmuuden vuoksi viittäkymppiä 80km:n alueella...
Hätävarjelun liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 27, luullaan teiniksi. Viime talvena bussikuski oli myymässä lastenlippua - minulla oli värikäs pipo ja reppu joten se ehkä vaikutti :D. Olen 149cm pitkä eli Suomessa aika lyhyt, tämä on varmasti suurin syy siihen että näytän nuorelta. Kasvotkin on pyöreät eli aika lapsekkaat.
Kyllähän se ärsyttää. Työelämässä ei oteta vakavasti ja luullaan tet harjoittelijaksi.
Minulle on samanikäisenä myyty lastenlippua bussissa ja olen lähes 180 cm nainen. Kolmikymppisenä treffiseuralainen ei uskonut, että olen täysi-ikäinen. Samoin minulla kasvoissa lapsekasta pyöreyttä.
Vierailija kirjoitti:
Nonniin taas 5 ketjua vahvistusvinoumasta kärsiviä ihmisiä. Itse n. 30-vuotiaana psykologian opiskelijana, jolla hyvin laaja ystävä-/tuttavapiiri, voin kertoa ettei kukaan teistä tai muistakaan kanssa ihmisistä näytä ikäistään 10 vuotta nuoremmalta. Eli ei 30v naista kukaan oikeasti teiniksi luule tai 42v mies ei mene kolmekymppisestä. Samoin kun 23v naiselta ei kukaan tosissaan kysy rippikoulu/yläaste kyssäreitä. Miksi tämä ikäcahvistusvinouma on sitten niin yleinen vrt. Suurin osa meistå pitää itseään myös keskivertoa älykkäämpänä, hauskempana yms. Kyse on kohteliaisuudesta ja peilautumisesta eli kun nainen kehuu toista selkeästi ikäistään nuoremmaksi toiceena on saada tämä kehu bumerangin lailla takaisin. Kun mies kehuu naista nuoremmaksi on kyse naisen olon tekemisestä rennoksi ja hyväntuuliseksi, vaikka näkeehän mies oikeasti ettei 28v nainen näytä 19 vuotiaalta.
Heh, ei vai? Mites kun minulta tulee välillä tuntemattomat (eli siis ihmiset, jotka eivät todellakaan tiedä ikääni) kysymään baareissa että "onko sulla ees ikää olla täällä?". Näytän joidenkin mielestä jopa 14 vuotta nuoremmalta, ja olen lähes 30-vuotias.
En ota kehuna. Eikä niitä kommentteja kehuiksi ole tarkoitettukaan.
Olen lyhyt. Melkein 30. Olen aika hiljainen.
Lastenlipulla bussissa reilu parikymppisenä matkustettu. Toppavaatteet päällä. Pääsin halvemmalle, joten en valittanut.
Vähän aikaa sitten aukaisin oven jehoville ja sieltä kysyttiin ovatko vanhemmat kotona. Lapseni seisoi eteisessä hieman piilossa, joten aukaisin ovea enemmän ja totesin olevani se vanhempi. Sanoja pahoitteli. Oli ehkä imartelevammasta päästä.
Töissä asiakkaat luulevat harjoittelijaksi ja asenne muuttuu luottavaisemmaksi, kun kerron ikäni. Siellä se häiritsee, koska asiakkaiden asenteet ovat selvästi negatiivisempia, kun luulevat nuoremmaksi. Nuoren näköinen olen ilmeisesti muutenkin, vaikka mielestäni silmäpussini kertovat totuuden.
Nonniin täällä taas se pdykologian opiskelija rustailee, joka asettui vastahankaan ketjun vahvistusharhailijoiden suhteen. Joku kysyi enkö tosiaan ole opistolla, kaupassa, baarissa koskaan tavannut ikäistään selkeästi nuoremman näköistä? En ole vaikka, joka kerta kun ikä tulee puheeksi varsinkin naispuolisen kanssa niin heitän ikäarvion reilusti alakanttiin ja esitän vähän hämmentynyttä. Tämä hyvin yleistä. Vaikka teillä on subjektiivisiin näkemyksiinne kaikki oikeus, ei realiteettipalaute tee pahaa. Kyse ei ole minun keksinnöstä, vaan googlaamalla löytyy helposti tietoa siitä että vars. Naiset pitävät lähtökohtaisesti itseään 5-15 nuorempina, mikä johtuu psykoevolutiivisista prosesseista, jotka ajavat subliminaalisesti ihmiset pitämään kiinni ja vahvistamaan omaa ulkonäköharhaansa. Samaan kategoriaan kuuluu se kun.miehet näkevät peilistä itsensä komeampina kuin oikeasti ovat samoin naiset luulevat olecansa nuorempia kuin ovat. Joku myös kysyi miksi ala-asteen luokanopettajaa patistettiin välitunnille toisen vanhem. open toimesta. Tämä johtuu siitä, että vanhm. Opella on skeema,siitä millainen stereo-ope on ja pienikokoinen sorja naissijainen aiheutti carmaan aitoa ihmetystä juuri tämän kyseisen vanhm. Open mielessä koska sijaisen habitus oli hänen skeemansa ulkopuolella, mutta jos vanhem. Ope olisikin ollut n. Samanikäinen kuin siro sijainen olisi häntä pidetty ihan omanikäisenään. Eli vanhempi ihminen helposti kategorisoi selkeästi nuoremmat isoihin lokeroihin, jolloin virheellisesti caikuttaa että 27v sijaista luullaan näiden yksittäisten selkeästi vanhempien ihmisten toimesta yksittäisissä kontekstissa ikäistään nuoremmaksi. Ortografiaan en viitsinyt panostaa.
Vielä se psyka jatkaa yhden virkkeen. Googlatkaa vaikka selena gomes ikä 27 ja carmasti +35 mielestä hän voisi näyttää teiniltä, mutta omanikäistensä ja hiukan vanhempien esim minun (29v) mielestä hän näyttää ihan ikäiseltään. Kuvasta, valaistuksedts riippuen 23-28 vuotiaalta, mutta eihän hän teinistä mene alle 30 vuotiaiden silmissä, ja tämä pätee ihan täällä kotosuomessa ja tällä palstalla. Ihan ikäisemme näköisiä olemme kaikki, kun realistisia ollaan :)
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee. Olen 35-vuotias ja luullaan parikymppiseksi. Mulla on 10-vuotias tytär ja jotkut ovat jopa luulleet minua hänen isosiskoksi.
Pukeudun farkkuihin, huppareihin ja tennareihin/lenkkareihin. En edes osaa pitää jakkupukuja, suoria housuja jne.
Äitini pukeutuu aika samalla tavalla. Tosin hän pitää neuletakkeja ym. Hän täyttää ensi vuonna 60 ja häntä luullaan 40-50-vuotiaaksi.
Kun olin lapsi ja teini, äitiäni luultiin isosiskokseni.
Myös äidin äitiä on aina luultu ikäistään nuoremmaksi.
Pakko vielä lisätä, että teininä mua luultiin ikäistäni vanhemmaksi. :D Rippikuvassa olin jakkupuku päällä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vielä se psyka jatkaa yhden virkkeen. Googlatkaa vaikka selena gomes ikä 27 ja carmasti +35 mielestä hän voisi näyttää teiniltä, mutta omanikäistensä ja hiukan vanhempien esim minun (29v) mielestä hän näyttää ihan ikäiseltään. Kuvasta, valaistuksedts riippuen 23-28 vuotiaalta, mutta eihän hän teinistä mene alle 30 vuotiaiden silmissä, ja tämä pätee ihan täällä kotosuomessa ja tällä palstalla. Ihan ikäisemme näköisiä olemme kaikki, kun realistisia ollaan :)
Psykan opiskelijana sinun täytyisi osata ottaa huomioon, että kun valmiiksi tiedät jonkun olevan tietyn ikäinen (esim. Selena Gomez, 27), niin toki luultavasti näet hänet sen ikäisenä. Melkein tekisi mieli heittää tähän oma kuva sinun arvioitavaksesi, mutta koska jo tiedät, että olen ainakin 10 vuotta vanhempi, kuin miltä näytän, niin siitä ei olisi mitään apua.
Työpaikalla minua 7 vuotta nuorempi naisihminen luuli, että minä olen häntä nuorempi. Enkä todellakaan ottanuta kehuna, se oli suorastaan noloa.
Jos esimerkiksi joku, jota et olisi ikinä osannut epäillä transseksuaaliksi, kertoisi sinulle olevansa trans, niin todennäköisesti alkaisit yhtäkkiä huomaamaan jotain yksityiskohtia kyseisessä ihmisessä, jotka viittaisivat siihen, että hän on vaihtanut sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Nonniin täällä taas se pdykologian opiskelija rustailee, joka asettui vastahankaan ketjun vahvistusharhailijoiden suhteen. Joku kysyi enkö tosiaan ole opistolla, kaupassa, baarissa koskaan tavannut ikäistään selkeästi nuoremman näköistä? En ole vaikka, joka kerta kun ikä tulee puheeksi varsinkin naispuolisen kanssa niin heitän ikäarvion reilusti alakanttiin ja esitän vähän hämmentynyttä. Tämä hyvin yleistä. Vaikka teillä on subjektiivisiin näkemyksiinne kaikki oikeus, ei realiteettipalaute tee pahaa. Kyse ei ole minun keksinnöstä, vaan googlaamalla löytyy helposti tietoa siitä että vars. Naiset pitävät lähtökohtaisesti itseään 5-15 nuorempina, mikä johtuu psykoevolutiivisista prosesseista, jotka ajavat subliminaalisesti ihmiset pitämään kiinni ja vahvistamaan omaa ulkonäköharhaansa. Samaan kategoriaan kuuluu se kun.miehet näkevät peilistä itsensä komeampina kuin oikeasti ovat samoin naiset luulevat olecansa nuorempia kuin ovat. Joku myös kysyi miksi ala-asteen luokanopettajaa patistettiin välitunnille toisen vanhem. open toimesta. Tämä johtuu siitä, että vanhm. Opella on skeema,siitä millainen stereo-ope on ja pienikokoinen sorja naissijainen aiheutti carmaan aitoa ihmetystä juuri tämän kyseisen vanhm. Open mielessä koska sijaisen habitus oli hänen skeemansa ulkopuolella, mutta jos vanhem. Ope olisikin ollut n. Samanikäinen kuin siro sijainen olisi häntä pidetty ihan omanikäisenään. Eli vanhempi ihminen helposti kategorisoi selkeästi nuoremmat isoihin lokeroihin, jolloin virheellisesti caikuttaa että 27v sijaista luullaan näiden yksittäisten selkeästi vanhempien ihmisten toimesta yksittäisissä kontekstissa ikäistään nuoremmaksi. Ortografiaan en viitsinyt panostaa.
Minusta 27-vuotias ja 17-vuotias näyttävät yleensä samanikäisiltä. Poikkeuksia on, mutta yleensä on todella vaikea arvata vieraasta ihmisestä, onko hän teini-ikäinen vai 20-30-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti en masenna tällä kommentilla ketään, mutta todellisuudessa on äärimmäisen harvinaista että naista oikeasti luullaan kymmenen vuotta nuoremmaksi. Itse en tunne ainuttakaan tällaista naista. Edes googlen kuvahaulla on hankala löytää naista joka näyttää ikäistään 10v nuoremmalta, vaikka laittaisi hakusanoiksi mitä.
99 tapauksessa sadasta se on kohteliaisuus. Tarkoituksena on tuottaa hyvää mieltä, saada hymy, päästä treffeille, saada seksiä, saada yliote työelämässä vähättelemällä naista ("tytöttely"), tms.
Eli jos kaupan kassalla ei myydä nelikymppiselle naiselle kaljaa, niin tarkoituksena on tuottaa hyvää mieltä?
Kyllä, koska oletus on että nelikymppisellä naisella on paperit mukana.
Tietty jos ei ole niin sitten kohteliaisuutta on paha perua kun papereita on jo kysytty.
Juuri viime viikolla ex-luokkakaverilta kysyttiin paperit vaikka oli kaupassa meikittä ja tallivaatteissa. On söpö ja hoikka mutta ihan ikäisensä näköinen, hiuksissakin selkeästi harmaata.
Minusta kuulostaa todella kaukaa haetulta ajatukselta, että kaupan myyjät kysyisivät papereita ilahduttaakseen asiakkaita. Toki mahdollista, mutta varmaan todella harvinaista.
Offtopic, mutta olen tavannut hoikan ja nätin naisen, joka näytti 50-60-vuotiaalta ja olikin sitten 29-vuotias.
Häiritsee ja suhtautuminen muuttuu paljon asiallisemmaksi ja vähemmän holhoavaksi kun kerron että olen 30v enkä 20v. Muuten se ei haittaa minua jos vaikka kysytään paperit mutta työelämässä on rasittavaa.
Ei nuoremmalta näyttäminen ole naisten yksinoikeus. Työskentelin puutarha-alalla ja olen joka työpaikassa luullut useimpia miespuolisia työkavereita kymmenen vuotta todellista ikäänsä nuoremmiksi, olivat he oikeasti mitä tahansa välillä 30-60. Uskon, että näiden kavereiden kohdalla se johtuu ihan samasta syystä kuin minullakin: aktiivinen elämäntyyli, hyvät elämäntavat, fyysinen työ raikkaassa ulkoilmassa, flow-tilan saavuttaminen stressittömässä työssä.
Tässä kuitenkin ero ulkotyötä tekeviin naisiin: miesten iho on paksumpi, eikä kärsi auringosta yhtä pahasti kuin naisten. Vanhempia naiskollegoita kun katsoo, on oppinut aloittamaan aamut suojakerrointa 50 levitellen. Ehkä senkin takia mua luullaan todellista ikääni nuoremmaksi, että olen ollut aurinkovoiteen käytöstä tarkka jo teinivuosista saakka.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee aivan helvetisti. Toisaalta toki ymmärrän että todella näytän ikäistäni huomattavasti nuoremmalta. Ikää melkein kolmekymmentä mittarissa ja jotkut ovat ihan järkyttyneitä kun en olekaan töissä se ammattikoulun harjoittelija, vaan korkeasti koulutettu vakituinen työntekijä.
Meillä tämä on tosin valitettavasti geeneissä, suvussa monta vastaavaa tapausta. Ehkä kymmenen vuoden päästä tämä jo naurattaa.
Mitä korkeakoulutettujen toimenkuvaasi kuuluu, jos työpaikalla luullaan ammattikoululaiseksi harjoittelijaksi? Tyritkö niin paljon, ettei kukaan usko sinun olevan vakituinen?
Olen 27-vuotias, usein luullaan 18-20-vuotiaaksi. Pukeudun aikuismaisesti ja olen keskimittainen, mutta kasvoistani ihan vauva. Minulla on pieni nenä ja ohuet huulet. Nuoremmaksi luuleminen ei ole mukavaa, sillä olen opettaja, ja tarkoitus olisi olla uskottava. Opehuoneessa reaktiot vaihtelevat. Aluksi lähes kaikki ovat "epäileväisiä", mutta myöhemmin sanovat jotain sen tyyppistä, että eivät uskoneet minun olevan tällainen ja tällainen, mutta ovat olleet väärässä. Näytän myös todella todella kiltiltä, vaikka olen itse ollut ihan hirviöoppilas aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys; mikä tekee ihmisestä 10 vuotta nuoremman näköisen?
Pyöreät kasvot, pienikokoisuus ja teinimäinen pukeutuminen.
Tämä se varmaan on, mutta kummallista että pienikokoisuuden/lyhyyden takia luullaan 20-vuotiaaksi. Eihän kukaan kasva pituutta enää teini-iän jälkeen.
Alle 160 senttisestä suurin osa on alaikäisiä, puhumattakaan alle 155 senttisestä. Myös oletus tietyn ikäisestä tietyssä elämän vaiheessa vaikuttaa ikäarviointeihin. Yli kolmikymppinen ammattikoululainen on kuitenkin harvinaisuus..
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys; mikä tekee ihmisestä 10 vuotta nuoremman näköisen?
Naisilla pitkät hiukset,normaali sporttinen olemus,terve iho ja hymy :)
Miehillä siisti olemus+samat-ja se elämänilo voi näkyä silmistä :)
Alle kaksikymppisenä mietin että vanheneminen on mukavaa, sillä silloin minut otettaisiin enemmän vakavasti kuin nuorena.
Edelleen yli kolmekymppisenä minua luullaan ulkonäön perusteella joskus jopa 10v nuoremmaksi...
Imarteleeko vai häiritseekö se? Minkälainen olet olemukseltasi, entä minkä ikäinen olet? Muuttuuko suhtautuminen sen jälkeen kun vastapuoli (töissä tai vapaalla) saa tietää oikean ikäsi?
Sekä että.
Lyhyt, tyttömäinen ja sporttinen. Lapsenkasvoinen olen ollut aina, ja leikkisä luonne. Yli 50 v.
Hassua, mutta vastapuoli kokee usein tulleensa huijatuksi (!) kuullessaan oikean ikäni. Siksi en mielellään kerro puolitutuille mitään, mistä arvaa oikean ikäni. Olen oikeastaan salannut oikean ikäni koko aikuisuuteni ajan. Nuorempana 18-23v en saanut niitä miehiä, joita halusin, koska eivät kuulemma halunneet olla mitään lapsiinsekaantujia. Vanhempana minut on otettu vastaan hyvin ristiriitaisesti työpaikoilla, en ole hyötynyt vanhenemisesta ja viisastumisesta itse mitenkään. Nuorempana minun oletettiin edenneen asemaani työssä reittä pitkin, vaikka olin suorittanut vaativat opinnot. Minua on haukkuneet todella nuoret pojat milffiksi, minkä olen kokenut asiallisena aikuisena naisena todella noloksi.
Olen jotenkin aina väärään aikaan väärässä paikassa.