Oho! Suomessa syntyy vuosittain 600 - 3000 alkoholin vaurioittamaa lasta. FASD-doagnoosit lisääntymässä.
Mikäli raskaana oleva nainen juo, sikiö vaurioituu alkoholista.
15-29 vuotiaiden alkoholin kokonaiskulutus on kasvanut.
Tässä artikkelissa alla pysäyttävä Mikon tarina
menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiöt/ihmiset/mikolla-38-kysymys-aidilleen-miksi-joit-raskauden-aikana-niin
Kommentit (73)
Olen sitä mieltä, että jos on raskaana eikä kykene lopettamaan tupakointia/alkoholia/huumeita, pitää valtion hoitaa nämä odottavat äidit pakkohoitoon tai tehdä väkisin raskaudenkeskeytys.
Joidenkin tapausten kohdalla olen myös vahvasti pakkosterilisaation puolella, esim. tämä Serttilä, kun toistuvasti tulee raskaaksi vaikka kaikista lapsista näkee, että päihteitä on käytetty ja käsittääkseni kaikki lapset huostassa.
Ongelmaksi muodostuu sitten se, että ilmoittavatko tällaiset äidit enää lainkaan raskauksistaan ja hakeutuvatko neuvolaan.
Päihdehoitoon satsaamisesta voisi aloittaa. Tietysti on aina se pieni osa, joka jopa välttelee palveluita hoitoon joutumisen pelossa, mutta suurin osa raskaana olevista on kuitenkin tavoitettavissa niiden kautta. Nykytilanteessa avohoito on aina ensisijainen vaihtoehto raskaana olevalle päihteidenkäyttäjälle. Tarjotaan pari keskusteluaikaa, ehkä tehdään ennakoiva lasu ja sitten "seuraillaan miten tilanne etenee". Tässäkin eripuolella Suomea asuvat ovat eriarvoisessa asemassa, toiset kunnat lähettää hoitoon ja toiset ei.
Jos raskautuneella naisella on viitteitä päihderiippuvuuteen, tulisi automaattisesti tarjota hänelle mahdollisuutta laitoshoitoon, vaikka koko raskauden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan raskaana olevien päihderiippuvaisten pakkohoitoa. Hankalaa tässä olisi kuitenkin se, että todella moni ei hakeudu mihinkään hoidon piiriin edes raskaana ollessa, joten mahdollinen pakkohoito aloitettaisiin hyvin usein ihan liiab myöhään.
Niin ja eikös pahimmat vauriot tapahdu raskauden ollessa ihan alkumetreillä, jolloin nainen ei välttämättä edes tiedä olevansa raskaana. Jos raskaus ei ole suunniteltu, niin ei se nainen edes tiedä välttää alkoholia.
Minulla oli nuorena kämppis, joka oli bilehirmu ja toi aina randomia miehiä kämppään pantavaksi (soluasunnot <3). Raskaaksihan se ensimmäisen 4 kuukauden sisällä pamahti. Mietittiin toisten kämppisten kanssa, että mitäköhän siitä lapsestakin tulee, kun äiti on ollut kunnon kännissä ties kuinka monta kertaa raskauden aikana. Ilmeisest lapsella kävi tuuri eikä hänelle tullut mitään pahoja seurauksia siitä. En ole tavannut lasta, mutta facen perusteella näyttää olevan ihan tavallinen lapsi. Äiti ei käsittääkseni ryypiskellyt loppuraskauden aikana.
Alkumetrithän ovat kriittisintä aikaa, kun kaikki vielä muodostuu, ennenkuin sikiö alkaa kasvamaan. Tätä monet lääkärit painottavat, mutta ihmiset eivät tätä silti usko, monet uskovat että vasta 6+ viikoilla voi tulla ongelmia.
-Se joka haukuttiin lyttyyn kun halusin abortin, koska olin juonut alkoholia. Koska eihän sikiölle vielä moneen viikkoon voi tulla siitä mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
" FASD on suurin syy kehitysvammaisuuteen suomessa.
Suurempi kuin mikään down tmv. "
Kippis sille, suomi-mutsit!
Niin juuri. Onneksi ei tarvitse tuollaisten ylipainoisten siiderijuoppo-sikaämmien kanssa kersoja miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Ranskassa kaikissa alkoholijuomissa varoitetaan, että raskaana olevien ei pidä juoda. Se on myös virallinen suositus. Ranskalaiset naiset ei eurooppalaisten vertailujen perusteella juo sen enempää kuin vaikka suomalaiset raskaana ollessaan. Sekin on tietysti liikaa.
Eikä ole pulloissa mitään varoituksia.
Mistä tuollaista olet saanut päähäsi. Ranska on suuri viinintuottajamaa ja ihan viimeiseksi heillä olisi intressiä laskea tuotteen myyntiä tällä tavoin.
Itse asiassa tulin pari viikkoa sitten Pariisista ja sieltä ostettu viinipullo on kaapissa. Eipä ole varotuksia:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ratkaisuksi? Kielletään raskaana olevilta alkoholin käyttö? Miten tätä valvottaisiin? Ja millaisia seuraamuksia olisi kiinnijäämisestä?
Toinen ongelma olisi, että jos sikiön vaurioitumiseen vedoten alkoholin käyttö kiellettäisiin, olisiko meillä enää perustetta sallia abortti? Jos alkoholinkäyttö olisi pahoinpitely, olisi abortti laskettava murhaksi.Mielestäni voidaan unohtaa koko känniset äidit- aihe taka-alalle suomessa,
ja jatkaa vain tuon tupakoinnin vaarallisuudesta kaikenkattavaa vouhkaamista ja tupakoitsijoiden kriminalisointia!
Ei tämä ole mikään viina vs. tupakka -keskustelu. Kumpikin vaurioittaa sikiötä, eikä kumpaakaan tulisi käyttää raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ratkaisuksi? Kielletään raskaana olevilta alkoholin käyttö? Miten tätä valvottaisiin? Ja millaisia seuraamuksia olisi kiinnijäämisestä?
Toinen ongelma olisi, että jos sikiön vaurioitumiseen vedoten alkoholin käyttö kiellettäisiin, olisiko meillä enää perustetta sallia abortti? Jos alkoholinkäyttö olisi pahoinpitely, olisi abortti laskettava murhaksi.Mielestäni voidaan unohtaa koko känniset äidit- aihe taka-alalle suomessa,
ja jatkaa vain tuon tupakoinnin vaarallisuudesta kaikenkattavaa vouhkaamista ja tupakoitsijoiden kriminalisointia!
Ei tämä ole mikään viina vs. tupakka -keskustelu. Kumpikin vaurioittaa sikiötä, eikä kumpaakaan tulisi käyttää raskauden aikana.
Eipä niin.
Huomioitavaa on(kin) se kuinka valistus suomessa painottuu 100% tupakoinnin vahingollisuuteen sikiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan raskaana olevien päihderiippuvaisten pakkohoitoa. Hankalaa tässä olisi kuitenkin se, että todella moni ei hakeudu mihinkään hoidon piiriin edes raskaana ollessa, joten mahdollinen pakkohoito aloitettaisiin hyvin usein ihan liiab myöhään.
Niin ja eikös pahimmat vauriot tapahdu raskauden ollessa ihan alkumetreillä, jolloin nainen ei välttämättä edes tiedä olevansa raskaana. Jos raskaus ei ole suunniteltu, niin ei se nainen edes tiedä välttää alkoholia.
Minulla oli nuorena kämppis, joka oli bilehirmu ja toi aina randomia miehiä kämppään pantavaksi (soluasunnot <3). Raskaaksihan se ensimmäisen 4 kuukauden sisällä pamahti. Mietittiin toisten kämppisten kanssa, että mitäköhän siitä lapsestakin tulee, kun äiti on ollut kunnon kännissä ties kuinka monta kertaa raskauden aikana. Ilmeisest lapsella kävi tuuri eikä hänelle tullut mitään pahoja seurauksia siitä. En ole tavannut lasta, mutta facen perusteella näyttää olevan ihan tavallinen lapsi. Äiti ei käsittääkseni ryypiskellyt loppuraskauden aikana.
Alkumetrithän ovat kriittisintä aikaa, kun kaikki vielä muodostuu, ennenkuin sikiö alkaa kasvamaan. Tätä monet lääkärit painottavat, mutta ihmiset eivät tätä silti usko, monet uskovat että vasta 6+ viikoilla voi tulla ongelmia.
-Se joka haukuttiin lyttyyn kun halusin abortin, koska olin juonut alkoholia. Koska eihän sikiölle vielä moneen viikkoon voi tulla siitä mitään ongelmia.
Hurjalta linjaukselta tuntuu kuitenkin tehdä abortti sen takia, että alkuraskaudessa on ollut humalassa, vaikka säännöllisestikin.
Kyllä yhdelle ja toiselle noin on käynyt ja ainakin tuttavapiirissä heillä kaikilla on aivan terveitä lapsia. Itse en juonut juurikaan, mutta aivan iloisesti söin graavilohta, homejuustoa ja ihan kaikkea, mikä on nykyään aiheuttaa sikiön varman vammautumisen :D
Tämä hullu pelottelu kaikesta on varmaan osasyy syntyvyyden radikaaliin laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Ranskassa kaikissa alkoholijuomissa varoitetaan, että raskaana olevien ei pidä juoda. Se on myös virallinen suositus. Ranskalaiset naiset ei eurooppalaisten vertailujen perusteella juo sen enempää kuin vaikka suomalaiset raskaana ollessaan. Sekin on tietysti liikaa.
Eikä ole pulloissa mitään varoituksia.
Mistä tuollaista olet saanut päähäsi. Ranska on suuri viinintuottajamaa ja ihan viimeiseksi heillä olisi intressiä laskea tuotteen myyntiä tällä tavoin.
Itse asiassa tulin pari viikkoa sitten Pariisista ja sieltä ostettu viinipullo on kaapissa. Eipä ole varotuksia:D
Katsoppa uudestaan, siellä on jossakin sellainen pieni raskaana olevan naisen kuva, ja viiva vedetty yli. Löytyy myös kaikista Suomessa myytävistä alkoholituotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kovasti tämä:
Olin 80-luvun puolessa välissä au-pairina Ranskassa. Perheen äiti oli raskaana ja joi paljon enemmän kuin mitä keskimääräinen suomiäiti ilman raskautta. Eli päivittäin ainakin puoli pulloa viiniä. Hänellä oli paljon raskaana olevia ystäviä ja usein mammakerho kokoontui hänenkin kotonaan. Aina oli kaikilla viinilasi edessä. Myös terasseilla näki jatkuvasti raskaana olevia viini edessään.
Tällähän systeemillä jokaikinen Ranskassa syntynyt olisi viallinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ovat varmaan vähentäneet näistä päivistä alkoholin käyttöä sielläkin raskausaikana.
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin tänne eli jos tuntuu tutulta. Ennenkin olen tätä kysellyt ilman kyllä vastausta.
Kyse on määrästä. Eli kohtuullinen maistelu. MAIS-TE-LU.
Tokko ne Ranskan mammakerholaiset meni kontaten kotiinsa viini-illan jälkeen karaoke-baarin kautta tämäkän shottipaukkukaljaringin jälkeen. Got the point?
Jep ja monesti juodaan hyvin mietoja viinejä tai jopa laimennetaan niitä vedellä jos käytetään päivittäisenä ruokajuomana. Toisin kuin suomimammat, jotka hakevat Alkosta aina sen väkevimmän viinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla myös osasyynä, että nykyään syödään paljon mielialalääkkeitä raskaana ollessa, kun niiden väitetään olevan turvallisia sikiölle. En kyllä usko, että ovat, niissä on niin paljon kaikenlaisia myrkkyjä ja niitä annetaan nykyään liian helposti ihan perus mielialanvaihteluunkin.
Noita mielialalääkkeitähän määrätään myös muihinkin vaivoihin kuin mielenterveyden häiriöihin. Unettomuuteen olen kuullut niitä määrätyn.
Ihan sama mihin niitä määrätään, en usko että ovat turvallisia raskausaikana, vaikka moni lääkäri niitä määrää ja vakuuttelevat, että ovat turvallisia sikiölle ja moni niitä sitten syö ihan huoletta.
Onhan näitäkin lääkäreitä ja hoitajia, jotka sanovat, että tupakoinnin lopettamisesti aiheutuva stressi on pahempi sikiölle kuin pari tupakkaa päivässä. Tiedän tämän varmaksi, koska tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja lopetin tupakoinnin, josta mainitsin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja hoitaja sanoi minulle noin. Monet sitten käyttävät tätä tekosyynä raskaana tupakoinnilleen.
Entisessä työpaikassani oli eräs nainen tukevasti raskaana ja hän tupakoi antaumuksella ja sanoi että on haitallisempaa jos lopettaa sen tupakoinnin. Mitä h*lvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjalta linjaukselta tuntuu kuitenkin tehdä abortti sen takia, että alkuraskaudessa on ollut humalassa, vaikka säännöllisestikin.
Kyllä yhdelle ja toiselle noin on käynyt ja ainakin tuttavapiirissä heillä kaikilla on aivan terveitä lapsia. Itse en juonut juurikaan, mutta aivan iloisesti söin graavilohta, homejuustoa ja ihan kaikkea, mikä on nykyään aiheuttaa sikiön varman vammautumisen :D
Tämä hullu pelottelu kaikesta on varmaan osasyy syntyvyyden radikaaliin laskuun.
Miksi muka olisi väärin pelata varman päälle? Tällaisessa asiassa, joka saattaa määrittää lapsen koko loppuelämän laadun? Varsinkin, kun sikiö ei ole vielä lapsi, vaan alkio.