Oho! Suomessa syntyy vuosittain 600 - 3000 alkoholin vaurioittamaa lasta. FASD-doagnoosit lisääntymässä.
Mikäli raskaana oleva nainen juo, sikiö vaurioituu alkoholista.
15-29 vuotiaiden alkoholin kokonaiskulutus on kasvanut.
Tässä artikkelissa alla pysäyttävä Mikon tarina
menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiöt/ihmiset/mikolla-38-kysymys-aidilleen-miksi-joit-raskauden-aikana-niin
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
No abortti on murha. Valitettavasti Suomen eduskunta ei ole sitä ymmärtänyt.
Mutsis olis voinut murrrhata sut syömällä faijas siemenet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hatusta vedettyä ja ikävää propagandaa. Näkeehän sen tuosta haarukastakin, ettei ole mitään hajua kuinka paljon niitä syntyy.
Varsinaisia FAS-lapsia syntyy n. 100 ja se on ihan faktaa. Loput ovat kuitenkin ihan mutua. Ikävä niille raittiiden lasten äideille, joiden lapsi on neurologisesti poikkeava.
Joo. Ei viitsi nyt keskustella tästä aiheesta, ettei vain neurologisesti poikkeavien vanhemmat syyllisty.
Kerrankin aihe, joka on täysin naisen syytä. Sanon siis nyt koko sydämelläni: HYI H*******I.
Yleisen korrektiuden takia sensuroin kuitenkin osan mielenilmauksestani, mutta tunteet varmaan tulivat selväksi tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No abortti on murha. Valitettavasti Suomen eduskunta ei ole sitä ymmärtänyt.
Mutsis olis voinut murrrhata sut syömällä faijas siemenet.
Jep. Ja kondomin käyttö on verrattavissa kansanmurhaan, näille aborttivouhottajille.
Minua ihmetyttää kovasti tämä:
Olin 80-luvun puolessa välissä au-pairina Ranskassa. Perheen äiti oli raskaana ja joi paljon enemmän kuin mitä keskimääräinen suomiäiti ilman raskautta. Eli päivittäin ainakin puoli pulloa viiniä. Hänellä oli paljon raskaana olevia ystäviä ja usein mammakerho kokoontui hänenkin kotonaan. Aina oli kaikilla viinilasi edessä. Myös terasseilla näki jatkuvasti raskaana olevia viini edessään.
Tällähän systeemillä jokaikinen Ranskassa syntynyt olisi viallinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ovat varmaan vähentäneet näistä päivistä alkoholin käyttöä sielläkin raskausaikana.
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin tänne eli jos tuntuu tutulta. Ennenkin olen tätä kysellyt ilman kyllä vastausta.
Mutta voiko sikiö vaurioitua jos syö mielenterveyslääkkeitä? Mietin tätä kun äitini niitä söi ja minulla on oppimisvaikeuksia ja autoimmuunisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on nämä lääkkeiden väärinkäyttäjät ongelmana.
Meillä lähipiirissä juoppo pariskunta raitistui ja saivat yhteisen lapsen joka suoraan syntymästä joutui vieroitukseen äidin lääkkeiden väärinkäytön takia.
Äiti kertoo kaikille kuinka on ollut raittiina, mutta minusta hän ei ole ollut raitis vaan korvannut alkoholin lääkkeillä.
Tää on narkkien keskuudessa ihan yleinen käsitys, että viina paha, huumet ok sikiölle. Väärinkäsitys tulee siitä, että korvaushoitoa jatketaan läpi raskauden. Siinä ajatuksena on se, että tasainen annos puhdasta kamaa on parempi kuin heittelehtivä käyttö jotain epäpuhdasta teollisuuskemikaaleja sisältävää mömmöä. Ei se silti ole jättämättä jälkiä sikiöön.
Tuleeko huumeista miten pysyviä oireita. Nehän nyt alkavat sivuuttaa alkoholia nuorten suosikkeina.
piru, olen itse juopon äidin lapsi... enemmän tai vähemmän vammainen siis, p****e juoppoja
äitejä pitäisi rangaista ak47 lääkkeellä, se on ainoa joka auttaa siina taudissa....
no siis ammatti kappari olen eli tiedän ky llä mitä aseet ovat....
Vierailija kirjoitti:
Ihan hatusta vedettyä ja ikävää propagandaa. Näkeehän sen tuosta haarukastakin, ettei ole mitään hajua kuinka paljon niitä syntyy.
Varsinaisia FAS-lapsia syntyy n. 100 ja se on ihan faktaa. Loput ovat kuitenkin ihan mutua. Ikävä niille raittiiden lasten äideille, joiden lapsi on neurologisesti poikkeava.
No kyllä tää mun mielestä on "ikävintä" niille fasd-lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvun puolessa välissä au-pairina Ranskassa. Perheen äiti oli raskaana ja joi paljon enemmän kuin mitä keskimääräinen suomiäiti ilman raskautta. Eli päivittäin ainakin puoli pulloa viiniä. Hänellä oli paljon raskaana olevia ystäviä ja usein mammakerho kokoontui hänenkin kotonaan. Aina oli kaikilla viinilasi edessä. Myös terasseilla näki jatkuvasti raskaana olevia viini edessään.
Tällähän systeemillä jokaikinen Ranskassa syntynyt olisi viallinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ovat varmaan vähentäneet näistä päivistä alkoholin käyttöä sielläkin raskausaikana.
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin tänne eli jos tuntuu tutulta. Ennenkin olen tätä kysellyt ilman kyllä vastausta.
Alkoholitonta?
70-luvulla raskaana oleville äideille suositeltiin konjakkia pahoinvointiin täällä suomessa ja ranskassa taas äidit juovat viiniä ruuan kanssa . Mistä näitä fas-lapsia on yhtäkkiä alkanut ilmaantua?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähipiirissä juoppo pariskunta raitistui ja saivat yhteisen lapsen joka suoraan syntymästä joutui vieroitukseen äidin lääkkeiden väärinkäytön takia.
Äiti kertoo kaikille kuinka on ollut raittiina, mutta minusta hän ei ole ollut raitis vaan korvannut alkoholin lääkkeillä.
Jostain kumman syystä monet eivät pidä näiden apteekista saatavien päihdyttävien ja riippuvuutta aiheuttavien lääkkeiden vetämistä narkkaamisena, vaikka ovat niihin koukussa. Eihän se nyt voi olla vaarallista jos niitä aineita saa apteekista! :D
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla raskaana oleville äideille suositeltiin konjakkia pahoinvointiin täällä suomessa ja ranskassa taas äidit juovat viiniä ruuan kanssa . Mistä näitä fas-lapsia on yhtäkkiä alkanut ilmaantua?
Se johtuu jotenkin miehistä.
Ei ole poliittisella agendalla kun ovat suomalaisia. Jos 3 tp hakijaa joutuu syömään jouluruokaa ja puuroa se on etusivun juttu vihreiden pj kuvan kera
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholitonta?
Ei, ihan tavallista viiniä.
Mä niitä pulloja käsittelin paljon tietty keittiöhommissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on määrästä. Eli kohtuullinen maistelu. MAIS-TE-LU.
Tokko ne Ranskan mammakerholaiset meni kontaten kotiinsa viini-illan jälkeen karaoke-baarin kautta tämäkän shottipaukkukaljaringin jälkeen. Got the point?
Näinpä, ja sitten minut haukuttiin maan rakoon, kun epäilin olevani raskaana ja olin juonut alkoholia, jonka takia halusin tehdä abortin, jos olisin ollut. Joku myös väitti, että jos nainen ei tiedä olevansa raskaana, alkoholi ei vahingoita sikiötä, vaikka näinhän ei ole.
Monessa aihetta käsittelevässä jutussa on lääkäri/tutkija/professori nimenomaan sanonut, että alkoholi voi vaurioittaa sikiötä jo ensimmäisillä raskausviikoilla, vaikka nainen ei tietäisi olevansa raskaana vielä pariin viikkoon.
Ja jos se ei vahingoittaisi sikiötä ennenkuin nainen tietää olevansa raskaana, mitenkäs ne naiset, jotka saavat tietää raskaudestaan vasta kun synnytys käynnistyy, tuskinpa menee ihan niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoo kaikille kuinka on ollut raittiina, mutta minusta hän ei ole ollut raitis vaan korvannut alkoholin lääkkeillä.Jostain kumman syystä monet eivät pidä näiden apteekista saatavien päihdyttävien ja riippuvuutta aiheuttavien lääkkeiden vetämistä narkkaamisena, vaikka ovat niihin koukussa. Eihän se nyt voi olla vaarallista jos niitä aineita saa apteekista! :D
Tuo minuakin on ihmetyttänyt.
Ei mielletä lääkkeiden mahdollista vaarallisuutta jos ne ovat apteekista saatavilla ja lääkärin määräämällä reseptillä. Huiviin vain.
Kyllä minä tämän tiedän ja FAS onkin helppo diagnosoida jo poikkeavien ulkonäköpiirteiden takia.
Sen sijaan FASD on ainakin toistaiseksi aivan harmaata aluetta. Kukaan ei (ellei äiti itse ole myöntänyt raskaudenaikaista alkoholinkäyttöään) voi sanoa johtuuko lapsen ylivilkkaus, keskittymisongelmat, dysleksia ym. juuri alkoholista. Kyllähän me kaikki tiedämme lapsia, joilla näitä on ja tiedämme myös, että äiti ei ole käyttänyt alkoholia.
Eli tällaisen kouhkaamisen takia syyttömätkin äidit joutuvat ikävään valokeilaan helposti.
Itselläni on kolme aivan tervettä lasta eli puhun aidosti näiden toisten äitien puolesta esim. sisareni, jonka lapsista yksi on oppimishäiriöinen. Tiedän tasavarmasti, ettei juonut raskausaikana eikä siis käyttänyt mitään muitakaan päihteitä.