Mikä on panoksesi ilmastonmuutoksen hillitsemiseen?
Meillä ei ole omaa autoa, tarvittaessa vuokraamme auton. Kierrätämme kaiken mahdollisen, pyrimme lentämään vain 1 krt/vuosi ja syömme enimmäkseen kasvisruokaa. Mitä sinä teet ilmastonmuutoksen hillitsemisen edestä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui aiemmassa viestissä sanoa, että harrastan kaikenlaista ilkivaltaa omakotialueilla saadakseni mahdollisimman monet muuttamaan suurista omakotitaloista pieniin kerrostaloasuntoihin.
Kerro lisää...haluan osallistua!
Kiitos myös sinulle!
Todistitte väitteeni oikeaksi.
Mielestäni vain todella tyhmä ihminen asuu kerrostalossa. Todistitte juuri väitteeni oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui aiemmassa viestissä sanoa, että harrastan kaikenlaista ilkivaltaa omakotialueilla saadakseni mahdollisimman monet muuttamaan suurista omakotitaloista pieniin kerrostaloasuntoihin.
Jos tämä ei ollut trolli niin toivon että joku ampuu sinut ja hautaa jollekin hylätylle pellolle.
Vierailija kirjoitti:
En lennä, en hanki lasta, käytän autoa mahdollisimman harvoin (yritän käyttää sitä vain kerran viikossa, kesällä harvemmin), autoni on hyvin pieni ja siten vähäpäästöinen (olisin ostanut sähköauton jos olisi ollut varaa, mutta ei ollut, niin jouduin tyytymään siskon vanhaan pikkuautoon).
Ostan ekosähköä kotiini. Ostan uutena vain asiat, joita en löydä käytettynä tai kaverilta. Otan mahdollisimman lyhyitä suihkuja.
Lihansyönti on ilmastopaheeni, mutta pyrin syömään vähintään puolella aterioista kasvisruokaa, ja olen lopettanut maidon käytön. Korvaan mahdollisimman paljon asioita vegeversioilla (esim. kauraruokakerma maitopohjaisen sijaan), koska se ei oikeastaan edes vaikuta ruoan makuun.
Vaihtelun vuoksi koen kuitenkin välillä kaipaavani lihaa, plus työpaikan ravintolan vegeruoka on yleensä karmean makuista, niin sitä tulee edelleen jonkin verran syötyä.
Lihansyönti pilaa ilmastoa ihan yhtä paljon kuin sinun itsesi päästelemä CO2 ja metaani. Kai ymmärrät, että sinäkin olet eläin. Ole siis huoletta, lihansyönti ei ole mikään pahe. Jos se olisi, sinun pitäisi eläimenä hankkiutua itsestäsi eroon.
Yksi lapsi, lentänyt vain Euroopassa ja viimeksi 8 vuotta sitten.
Kävelen työmatkat, lounasruokani laitan kääreeseen, jonka käytän 4 kertaa uudestaan. Ei polkupyörää eikä autoa. En osta juuri mitään.
Syön lihaa. Paljon.
Matkustelen huvin vuoksi ja paljon.
Meillä on kaksi autoa. Ajan paljon. Lyhyetkin matkat.
Ostan paljon erilaisia kulutuahyödykkeitä
Heitän tavaraa roskiin. Uuttakin. Paljon.
Lämmitän taloani joka puolelta ihan huvikseni, silloinkin kun emme ole kotona.
Omistan kaikkea muutakin energiaa kuluttavaa, kuten uima-altaan ja autotallin.
Olen tehnyt neljä lasta tähän maailmaan.
Tämä kaikki ihan vaan, koska voin. Yritän jatkuvasti keksiä uusia kulutuskohteita.
T. Yrityksensä myynyt eläkeläinen, jota ei enää kiinnosta.
Autottomuus, meikittömyys ja vapaaehtoinen lapsettomuus
Ilmoitin aloituksen asiattomaksi.
T. Vihervassari
Jospa apkin lopettaisi sen lentämisenkin kokonaan, jos ilmasto huolestuttaa. Ei sitä kannata lennellä edes kerran vuodessa.
Olen ostanut metsää.
Metsää on itseasiassa sen verran, että sen vuosittaisen biomassan kasvun sitoma hiilidioksidi ylittää vuosittaisen hiilijalanjälkeni ihan kevyesti. Olen siis hiilinegatiivinen, vaika syön lihaa, ajan polttomoottoriautolla, matkustan jne.
En lentomatkustele koskaan. En ole ikinä lentänyt mihinkää enkä ajatellut aloittavani nytkään. Syön riistaa. Harrastan metsästystä, tai niin no mitä sitä suotta elikoita ampumaan, kun lihaa saa kaupastakin ;D
Osin 6 hehtaaria jotain jätemetsän pohjaa Itä-Suomesta. Maksoi 5000 euroa ja se teki elämästäni reilusti hiilinegatiivisen.
Nyt en rajoita elämääni mitenkään. Ongelma vain on löytää aikaa käydä Thaimaan lomilla jotta saisi päästöt pidettyä edes suunnilleen tasapainossa.
En mitään. Silti olen hiilineutraali, koska en tee myöskään metsälleni mitään. Ajan, lennän ja syön lihaa, jos sitä kysyit.
Panokseni on yksi rivi eurojackpotia kestona.
Käyn päivittäin huviajelulla ja nauran ilmastomuutos pelleille.
Olipa mielipiteesi mikä hyvänsä asiasta, mutta olisi hyvä muistaa että Suomessa asuu vain n. 5.5 miljoonaa ihmistä.. Vrt. Kiinan 1386 miljoonaan tai Intian 1339 miljoonaan. Lisäksi monessa maailman kaupungissa asuu enemmän ihmisiä kuin Suomessa yhteensä. Lisäksi Suomen päästöt ovat erittäin pieniä jo nyt.
Ihmiset jo tekee täälä hyviä valintoja, minusta ilmastoahdistujien kannattaisii keskittyä sekä väestöräjähdyksen torjumiseen että suurimpien saastuttajamaiden (Kiina, Venäjä ym) päästöjen suitsimiseen ja muovisaasteen vähentämiseen tyynellä merellä. Ai mutta se onkin liian vaikeaa joten syyllistetään mieluummin pihtiputaan mummoa topzyjen käytöstä...järki käteen nyt, kyllä ihmiset tietää ilmaston tilan mutta ei siitä kannata liikaa ottaa stressiä kun maailmanloppu ei ole just ensi viikolla tulossa.
Säästetyt rahat pankissa voivat olla sijoitetut saastuttavaan toimintaan. Siksi palkkatulot tulisi ohjata suurelta osin esim. (iki)metsien ostoon.
En omista autoa, kuljen bussilla tai junalla sekä pyörällä ja kävellen. Olen kasvissyöjä. En ole ostanut mitään vaatteita uutena 8 vuoteen enkä muutenkaan osta tavaroita uusina kaupoista vaan aina kirpputorilta. En lennä. Vähäinen asia mutta manittakoon, että otan kauppaan aina oman kangaskassin (melkein 10 vuotta vanha jo) mukaan, jottei tarvitse ottaa muovipussia. Minulla on myös irtotuotteille esim. hedelmille mukana oma läpinäkyvä kestopussi, säästyy se pieni muovipussi. Käytän kotona roskapusseina esim. leipäpusseja, sipsipusseja, mitä vain. Kierrätän muovin.
Vielä joku aika sitten minäkin yritin elää mahdollisimman ekologisesti kierrättämällä, jättämällä lentämättä, julkisilla kulkemalla jne. Ajattelin että meillä ei ole oikeutta tuhota maapallolla tulevaisuudessa elävien sukupolvien elinolosuhteita. Tunsin tästä myös suunnatonta ahdistusta. Sittemmin olen tullut toisiin ajatuksiin. Viimeinenkin uskoni ihmiskuntaan on mennyt ja olen tajunnut ihmisen olevan tämän maapallon syöpä, joka nimenomaan pitää hävittää.
Näin Amazonin metsien palavan, jotta lihantuottajat saavat miljoonansa. Näin dokumentit joissa kukaan maapalloa saastuttavien teollisuudenalojen, kuten liha- ja vaateteollisuuden edustaja ei suostu haastateltavaksi, koska joutuisi kertomaan totuuden tuhoisista tuotantotavoistaan. Kuulin että öljyteollisuus tiesi jo 1960-luvulla fossiilisten polttoaineiden polttamisen johtavan ilmaston lämpenemiseen, joka lopulta tuhoaisi koko maapallon. Tuo tietysti piti salata, koska muuten miljardivoitot jäisivät saamatta.
Tuollaiset kokemukset saivat minut tajuamaan kuinka paha ihminen todella on, ja ettei ihminen tule koskaan muuttumaan. Olen ymmärtänyt että ainoa tapa jolla maapallo voi pelastua, on pääsemällä ihmisestä eroon. Mitä nopeammin ihmiskunta kuolee sukupuuttoon, sitä parempi. Ehkä joskus miljoonan vuoden päästä maapallolla saattaa elämä jälleen kukoistaa. Sen vuoksi ihan tietoisesti tästä eteenpäin tulen aiheuttamaan niin suuren hiilijalanjäljen kuin mahdollista.