Ateistit ja muut jotka vertaatte Jumalaa joulupukkiin olisi yksi kysymys!
Mikä on saanut teidät Jumalaa vastaan? Miksi kuvittelette Jumalaan uskovia hörhöiksi?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kristinusko saapui suomeen?
Mitä tapahtuu niille ihmisille jotka iloisina uhrasivat ukko ylijumalalle?
Alkuperäinen kristinuskohan oli katolista Suomessa (kauan ennen Lutheria). Katolista uskoa levitettiin miekan voimin, eli pakanat tai ei-uskovaiset joukkomurhattiin sellaisissa määrin että nykyajan Breivik näyttää pieneltä näpertelijältä siinä verrokkina.
Ateistien ja uuspakanoiden kauhufantasioita, joista ei ole näyttöä. Nykyisen tiedon pohjalta näyttää siltä että kristinusko tuli nykyisen Suomen alueelle ensin idästä - länsirannikolle ensin kuitenkin Ruotsin kautta (ja tällöin nimenomaan roomalaiskatolilaisten toimesta).
On todennäköistä että jonkinlaista pakkokäännyttämistäkin tapahtui, mutta ei missään ”teollisessa mittakaavassa”.
Kiistät varmaan myös noitavainot ja inkvisition?
En toki, niistä on ihan kiistatonta näyttöä. Ruotsalaisten ehkä suorittamasta suomalaisten pakkokäännyttämisestä taas ei.
Kristinuskon sanoma oikein ymmärrettynä on siinä määrin mainio, että sillä on taipumus mennä eteenpäin ihan hyvälläkin. Tätähän ateistien on mahdoton tunnustaa, joten muinaissuomalaisetkaan eivät mitenkään voineet vapaaehtoisesti uskoa Kristukseen?
Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen kristinuskohan oli katolista Suomessa (kauan ennen Lutheria). Katolista uskoa levitettiin miekan voimin, eli pakanat tai ei-uskovaiset joukkomurhattiin sellaisissa määrin että nykyajan Breivik näyttää pieneltä näpertelijältä siinä verrokkina.
Ateistien ja uuspakanoiden kauhufantasioita, joista ei ole näyttöä. Nykyisen tiedon pohjalta näyttää siltä että kristinusko tuli nykyisen Suomen alueelle ensin idästä - länsirannikolle ensin kuitenkin Ruotsin kautta (ja tällöin nimenomaan roomalaiskatolilaisten toimesta).
On todennäköistä että jonkinlaista pakkokäännyttämistäkin tapahtui, mutta ei missään ”teollisessa mittakaavassa”.
En toki, niistä on ihan kiistatonta näyttöä. Ruotsalaisten ehkä suorittamasta suomalaisten pakkokäännyttämisestä taas ei.
Kristinuskon sanoma oikein ymmärrettynä on siinä määrin mainio, että sillä on taipumus mennä eteenpäin ihan hyvälläkin. Tätähän ateistien on mahdoton tunnustaa, joten muinaissuomalaisetkaan eivät mitenkään voineet vapaaehtoisesti uskoa Kristukseen?
Niinkö?
Kyse ei ole sanomasta vaan jumalasta. Jos tarvitset pyhän kirjan kertomaan sinulle "älä tapa" niin huonosti menee.
Lisäksi en kykene luottamaan ihmisiin joiden omatunto puhdistuu kun satuolennolta pyytää anteeksi, oli kyseessä varkaus tai lapsen ra.iskaus.
Itse olin ateisti, en uskonut koska maailmassa on niin paljon pahuutta ja Raamattukin on osittain hyvin väkivaltainen kirja. Nyt uskon, että on jokin jumaluus joka maailmaa pyörittää, mutta en pidä järjestäytyneestä uskonnosta. Tuntuu, että aika moni nuoremmasta sukupolvesta on ateisteja, agnostikkoja tai kuuluu just tähän 'spiritual not religious' ryhmään.
Jaa mikä on saanut olemaan Jumalaa vastaan. Uskonnoista ei ole ollut kuin harmia. Uskontojen nimiin on tapettu miljoonia ihmisiä. Pelkästään kristinuskossa: inkvisitiot, noita roviot, ristiretket. Sekä tuhottu miljoonien ihmisten elämiä. Katoliset ym pedofiili papit saavat uskonnon nimissä rällästää..
Vierailija kirjoitti:
Jaa mikä on saanut olemaan Jumalaa vastaan. Uskonnoista ei ole ollut kuin harmia. Uskontojen nimiin on tapettu miljoonia ihmisiä. Pelkästään kristinuskossa: inkvisitiot, noita roviot, ristiretket. Sekä tuhottu miljoonien ihmisten elämiä. Katoliset ym pedofiili papit saavat uskonnon nimissä rällästää..
Juuri tämä kaikissa uskonnoissa vi*uttaa, että pilataan toisten elämä kokonaan vain siksi, että uskoo itse johonkin. Uskovat ihmiset eivät muuten ärsytä, mutta tuo käsitys, että muut elävät joidenkin heidän mielestään väärin ja he vielä puuttuvat siihen väkivalloin tai tuputtamalla, ärsyttää. T*ppaisivat mieluummin itsensä, eikä muita. Minulle elämä on itsessään pyhää (Myös eläinten elämä on pyhää, vaikka syömmekin niitä. Meidän tulee huolehtia eläimen elämän hyvästä laadusta jos aiomme syödä sen.) ilman, että harjoitan mitään uskontoa, koska koen tämän elämämme olevan ainutkertainen kokemus. Kun kuolemme, maailma loppuu meiltä itseltämme, emmekä enää koskaan koe mitään. Lakkaamme vain olemasta. Siksi minusta on hyvin loukkaavaa, jos joku kokee oikeudekseen määrätä toisen kuolemaan teollaan tai vallallaan. Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Ottakaa itseltänne henki, jos tämä diili ei teille syystä tai toisesta kelpaa, niin teette suuren palveluksen koko muulle maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ateistin puolesta, että mitä tieteellisesti faktana pidettäviä selkeitä evidenssejä sinulla on sen puolesta että Jumala on olemassa. Siis sellaisia mitkä osoittavat kiistatta, että Jumala tämän teki.
argumentum ad ignorantiam
Jos jumala on olemassa, hän on paha. Katsokaa maailman tilannetta, lasten hätää, hirmutekoja. Ap.n jumala sallii ne.
Minä en usko jumalaan enkä Jeesukseen, vaikka olen kiertänyt Israelissa kaikki ns. pyhät paikat monta kertaa. Mikään ei ole saanut minua vakuuttumaan. Ja olen taas menossa 26.10.
Viimeksi huhtikuussa matkalla oli monta koulutettua ihmistä joiden uskoa ihmettelen suuresti.
"Usko on uskomista siihen, minkä tietää epätodeksi." Mark Twain
Vierailija kirjoitti:
Jos jumala on olemassa, hän on paha. Katsokaa maailman tilannetta, lasten hätää, hirmutekoja. Ap.n jumala sallii ne.
Minä en usko jumalaan enkä Jeesukseen, vaikka olen kiertänyt Israelissa kaikki ns. pyhät paikat monta kertaa. Mikään ei ole saanut minua vakuuttumaan. Ja olen taas menossa 26.10.
Viimeksi huhtikuussa matkalla oli monta koulutettua ihmistä joiden uskoa ihmettelen suuresti.
Jumalako sitä pahaa tekee maailmassa? Vai eikö estä tarpeeksi tehokkaasti pahan tekemistä?
Jos Jumala ryhtyy aktiivisesti estämään pahan tekemistä, mistä joudumme luopumaan? Emme muusta kuin valinnanvapaudesta ja itse asiassa inhimillisyydestämme.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollenkaan jumalia vastaan. Hyväksyn kaikki jumalat sellaisina kuin ne ovat.
Huomattavan monet uskovaiset tekevät kevyen lähtöolettamuksen että jumalia olisi vain yksi, tai kuten kristinuskon tapauksessa on tämä pyhä kolminaisuus. Polyteistiset uskonnot ovat yleensä olleet huomattavasti suvaitsevaisempia eikä niillä ole ollut vaikeuksia omaksua toisten kulttuurien jumalia omakseen. Esimerkiksi roomalaiset oli suhteellisen helppo yhdistää oma ylijumalansa Juppiter kreikkalaisten Zeukseen, ja myös muilla jumalille löytyi omat vastinparinsa.
Epikurolaisten mukaan jumalat taas olivat täydellisiä autuaita olentoja, joita ei kiinnostanut sekaantua aineellisen maailman menoon ja maailmankaikkeus toimi tiettyjen atomiteorian mukaisten luonnonlakien mukaan jumalista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kysymys: miksi juuri kristittyjä kohtaan ollaan niin pilkallisia? Koen halventavaksi puheeksi juuri nuo ap:n mainitsemat joulupukki ym. jutut.
Muslimit, juutalaiset ym saa olla rauhassa ja silloin kunnioitetaan kunkin omaa uskontoa, mutta auta armias jos olet ev.lut. niin silloin saa nauraa toisen uskolle.
Tämä on kyllä totta, ja toisten uskosta ei minusta ole syytä puhua pilkallisesti koskaan. Mutta ev.lut-uskovien tai ylipäätään kristittyjen erityisasema johtuu juuri siitä, erityisasemasta, enemmistöjä ja vahvassa asemassa olevia on tavallista kritisoida rohkeammin. Minkään muun uskontokunnan edustajat eivät ole minulle tuputtaneet uskontoaan yhtä aktiivisesti, kyseenalaistaneet oikeuttani tasavertaiseen kohteluun uskonnottomana, aiheuttaneet valtion salliman verojenkeruun avulla sen että esim. lapsiperhepalvelujen saatavuus uskontokuntaan katsomatta kärsii. Mikään muu uskontokunta ei järjestä koulussa palvontamenoja joiden aikana muut voivat vaikka siivota luokkaa. Mikään muu uskontokunta ei ole ottanut haltuunsa hautausmaita ja hautauksen liittyviä palveluja niin, että uskonnottomien hautajaisten järjestäminen on ihan törkeän vaikeaa (esim. vainaja luovutetaan hyvästeltäväksi vain kirkon tiloissa järjestettäviin seremonioihin). Mikään muu uskontokunta ei ole niin itseriittoisessa etuoikeutetussa asemassa ja haali itselleen etuja jotka pitäisi olla saatavilla kaikille. Ja se kivi hiertää kengässä, että suhteessa ev.luttiin olet toisen luokan kansalainen, ja siitä kumpuaa suurempi tarve kyseenalaistaa ja kiistellä. Ev.luttien valta-asema uhkaa minun tasavertaisuuttani, juutalaisten ja muslimien kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Jumala täällä moi. Alkoi vituttaa tämä ihmisten urpous, niin käänsin sille selkäni ja luon nyt uutta parempaa maailmaa eräälle toiselle planeetalle. Ehkä sieltä joku kaunis päivä parempi olento tulee teitä pelastamaan, ellette sitten ole tuhonneet koko paskaa siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu. En vain enää pystynyt perustelemaan itselleni uskontoa olematta älyllisesti epärehellinen.
Voisitko paljon opiskelleena sitten kertoa ja tarvittaessa toistaa sen tieteelliseen kokeen, joka mielestäsi todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?
Nämä aatteet ovat omistettu erityisesti uskovaisille.
Tiedä tänään enemmän maailmasta kuin mitä tiesit eilen.
Vähennä muiden kärsimyksiä. Yllätyt, kuinka pitkälle se vie sinut.
Sekä jos filosofiaasi/näkemyksiäsi ei tarkastella ja kyseenalaisteta päivittäin, olet sokea kaikelle sille mitä maailmankaikkeudella on tarjota sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Jumala sallii? Sallii toki, mutta vastuussa on silti se joka niitä hirmutekoja tekee. Miten ajattelit että Jumalan pitäisi estää jos saan päähäni iskeä sinua pesäpallomailalla?
Iskeekö minut kuoliaaksi siihen paikkaan? Vai muuttaako pesismailan vaahtomuoviksi kriittisellä kontaktihetkellä? Ehkä tempaa sinut maagisesti eri paikkaan?
Ymmärräthän että jos Jumala ryhtyisi tuolla tavalla pakolla mikromanageroimaan kaikkea, maailma muuttuisi hyvin, hyvin, hyvin kummalliseksi? Itse asiassa ihan uskomattoman kummalliseksi.
Suhtaudun myönteisesti kaikkiin uskontoihin, joiden sisällä tai varjolla ei harrasteta väkivaltaa missään muodoissaan. Kristityt harrastavat väkivaltaa ja käyttäytyvät kuin lapset, jos heidän uskomuksiinsa perustuvia normeja halutaan riisua yhteiskunnassamme. Siedän uskontoja paljon paremmin sitten, kun kaikki uskonnot on erotettu valtiosta täysin. Jokainen saa uskoa miten haluaa, kunhan ei kuvittele muiden ihmisten sopeutuvan millään tavalla näihin uskomuksiin, eikä varsinkaan käytä uskontoa väkivallan perusteena. Tässä on kristityillä paljon työtä itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Kyse ei ole sanomasta vaan jumalasta. Jos tarvitset pyhän kirjan kertomaan sinulle "älä tapa" niin huonosti menee.
Lisäksi en kykene luottamaan ihmisiin joiden omatunto puhdistuu kun satuolennolta pyytää anteeksi, oli kyseessä varkaus tai lapsen ra.iskaus.
Penn Jillette sanoi jotakuinkin näin:
"Uskovaiset kysyvät minulta usein, että ilman Jumalaa, mikä estää minua t.appamasta ja r.aiskaamasta niin paljon kuin haluan. Ja vastaus on: Minä t.apan niin paljon kuin haluan. Ja se määrä on nolla. Ja r.aiskaan niin paljon kuin haluan. Ja määrä on nolla. Ajatus siitä, että ilman jotain ulkopuolista vartijaa hyökkäisit toisten kimppuun on itsetuomitsevin ajatus mitä on. "
Vertaan joulupukkia jumalaan enkä koe olevani kumpaakaan vastaan. Miksi olisin taruolentoja vastaan?
Mietinkin millainen pelle siellä on, vastaus tuli nopeasti