Ateistit ja muut jotka vertaatte Jumalaa joulupukkiin olisi yksi kysymys!
Mikä on saanut teidät Jumalaa vastaan? Miksi kuvittelette Jumalaan uskovia hörhöiksi?
Kommentit (104)
KAIKKI uskonnot ovat kuin Kolmen Kortin Monte, jossa arvauksesi jälkeen jakaja vain kertoo arvasitko oikein, kääntämättä korttiasi näkyville. Ja uskova toden totta uskoo jakajaa.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minun käy sääli ateisteja sillä, heillä ei ole muuta kuin loputon tyhjyys ja irvokas sattuma.
Heille kaikki on turhaa eikä he mieti perimmäisiä olevaisuuksia. He tietävät että parin sukupolven päästä ei heitä muisteta ja kaikki tekonsa oli täysin turhaa, niin turhaa.
Lopun lähestyessä he tärisevät pelosta eivätkä he löydä vastauksia. Raha on jo menettänyt merkityksensä, sekin on turhaa. Heille kuolema ei ole kaunis vaan kaiken loppu ja petollinen ystävä. Itsepetoksessa elätty elämä jättää karmea perinnön. Viha sydämessään he hiipuvat pois.
Mikään tuosta ei pidä paikkaansa. Eikö Raamatussa ollut joku ohje todistuksen antamisesta lähimmäisestä?
Vierailija kirjoitti:
Minun käy sääli ateisteja sillä, heillä ei ole muuta kuin loputon tyhjyys ja irvokas sattuma.
Heille kaikki on turhaa eikä he mieti perimmäisiä olevaisuuksia. He tietävät että parin sukupolven päästä ei heitä muisteta ja kaikki tekonsa oli täysin turhaa, niin turhaa.
Lopun lähestyessä he tärisevät pelosta eivätkä he löydä vastauksia. Raha on jo menettänyt merkityksensä, sekin on turhaa. Heille kuolema ei ole kaunis vaan kaiken loppu ja petollinen ystävä. Itsepetoksessa elätty elämä jättää karmea perinnön. Viha sydämessään he hiipuvat pois.
Useimmat uskontoihin kuulumattomat pohtivat paljonkin perimmäisiä kysymyksiä. Ateisteja on lopulta erittäin vähän, jokainen uskoo johonkin. Uskontoon kuulumaton on suuremmassa vastuussa omasta toiminnastaan tällä pallolla; hänellä ei ole valmista säännöstöä, josta voi tavata ollaanko oltu hyviä vai huonoja. Omat tekemänsä vääryydet joutuu ottamaan omiin nimiinsä ja sietämään vastuu. Uskontoihin kuuluvat luikauttavat rukouksen ja jatkavat väkivaltaa kaikissa niissä muodoissaan, missä satukirja sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopun lähestyessä he tärisevät pelosta eivätkä he löydä vastauksia. Raha on jo menettänyt merkityksensä, sekin on turhaa. Heille kuolema ei ole kaunis vaan kaiken loppu ja petollinen ystävä. Itsepetoksessa elätty elämä jättää karmea perinnön. Viha sydämessään he hiipuvat pois.Mikään tuosta ei pidä paikkaansa. Eikö Raamatussa ollut joku ohje todistuksen antamisesta lähimmäisestä?
Onhan siellä mutta se taitaa olla taas yksi niistä lukemattoman monista kohdista joista ei tarvitse niinku välittää tai jotka voi sivuuttaa ihan täysin omassa raamatuntulkinnassaan. Cherry picking elää ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri sitä, miksi kristityt saavat ärtymystä aikaan muissa ihmisissä. Ylimielinen, outoihin hallusinaatioihin perustuva asenne oman uskonnon ulkopuolisia kohtaan, joka laiskasti verhotaan holhoavaan sääliin. Kaikki valta on saatava pois sinun kaltaisiltasi. Ajatuksesi ovat harhaisia, vääristyneitä ja täynnä henkistä väkivaltaa.
minä olen uskonnoton - eri asia kuin ateisti, joka kieltää jumalien olemassaolon. Minulle ei ole olemassa kiellon kohteita. Ja kuoleman tullessa - mikäli tullee vähemmän yllättäen - toivon mukaan osaan hyväksyä asian ja jos yllättäen niin ei oikeastaan väliä. Kun kuolee niin kuolee..elämisen normaali loppu..ei pilven päällä kurkistelua kuka nyt suree ja kuka ei..ihminen kun aivoillaan pystyy kuvittelemaan kaikenlaista ja osaa miettiä tulevaa..kuolemaa ei voida hyväksyä lopulliseksi vaan kuvitellaan se paratiisi.. Kuvitelkaapa nyt sitten aika ilman uskontoja.. ihminen ottaisi vihdoinkin vastuun kaikesta eikä selittäisi kaiken olevan jumaliensa tahto.. johan maailma pelastuisi kaikenmaailman ilmastokatastrofeista, ruokaakin riittäisi kun ei tarvitsisi enää lisääntyä ja täyttää maata.. suvaitsevaisuus olisi normia kun uskonto ei määrittelisi ihmisen arvoa..
Olemassa on miljoonia jumalia. Pitäisi ensiksi tietää että kenestä jumalasta puhut.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI uskonnot ovat kuin Kolmen Kortin Monte, jossa arvauksesi jälkeen jakaja vain kertoo arvasitko oikein, kääntämättä korttiasi näkyville. Ja uskova toden totta uskoo jakajaa.
Ei mulla muuta.
No sinä nyt et tiedä mitään. Minä olen perehtynyt asioihin ja totuus on niin hämmästyttävä että jos tietäisit totuuden omin silmin et sinä uskoisi silti omia silmiäsi koska se on kaikkea narratiiviasi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin kristinusko saapui suomeen?
Mitä tapahtuu niille ihmisille jotka iloisina uhrasivat ukko ylijumalalle?
Alkuperäinen kristinuskohan oli katolista Suomessa (kauan ennen Lutheria). Katolista uskoa levitettiin miekan voimin, eli pakanat tai ei-uskovaiset joukkomurhattiin sellaisissa määrin että nykyajan Breivik näyttää pieneltä näpertelijältä siinä verrokkina.
Ateistien ja uuspakanoiden kauhufantasioita, joista ei ole näyttöä. Nykyisen tiedon pohjalta näyttää siltä että kristinusko tuli nykyisen Suomen alueelle ensin idästä - länsirannikolle ensin kuitenkin Ruotsin kautta (ja tällöin nimenomaan roomalaiskatolilaisten toimesta).
On todennäköistä että jonkinlaista pakkokäännyttämistäkin tapahtui, mutta ei missään ”teollisessa mittakaavassa”.
Kiistät varmaan myös noitavainot ja inkvisition?
En toki, niistä on ihan kiistatonta näyttöä. Ruotsalaisten ehkä suorittamasta suomalaisten pakkokäännyttämisestä taas ei.
Kristinuskon sanoma oikein ymmärrettynä on siinä määrin mainio, että sillä on taipumus mennä eteenpäin ihan hyvälläkin. Tätähän ateistien on mahdoton tunnustaa, joten muinaissuomalaisetkaan eivät mitenkään voineet vapaaehtoisesti uskoa Kristukseen?
Niinkö?
Kyse ei ole sanomasta vaan jumalasta. Jos tarvitset pyhän kirjan kertomaan sinulle "älä tapa" niin huonosti menee.
Lisäksi en kykene luottamaan ihmisiin joiden omatunto puhdistuu kun satuolennolta pyytää anteeksi, oli kyseessä varkaus tai lapsen ra.iskaus.
Penn Jillette sanoi jotakuinkin näin:
"Uskovaiset kysyvät minulta usein, että ilman Jumalaa, mikä estää minua t.appamasta ja r.aiskaamasta niin paljon kuin haluan. Ja vastaus on: Minä t.apan niin paljon kuin haluan. Ja se määrä on nolla. Ja r.aiskaan niin paljon kuin haluan. Ja määrä on nolla. Ajatus siitä, että ilman jotain ulkopuolista vartijaa hyökkäisit toisten kimppuun on itsetuomitsevin ajatus mitä on. "
Miehelle on annettu omatunto eikä edes tajua sitä vaikka toimii sen mukaisesti.
"Mikä on saanut teidät Jumalaa vastaan? "
Uskovaiset tuntuvat usein kuvittelevan, että ateistikin uskoo Jumalaan, mutta on jostakin syystä esim. katkeruuttaan päättänyt "kieltää" Jumalan olemassaolon.
Oikeasti ateistin maailmassa Jumalaa ei ole ollenkaan olemassa. Osa on synnynnäisesti ateisteja, jotkut ovat päätyneet ateismiin ottamalla uskonnosta ja sen väitteistä selvää ja lukemalla raamattua. Pohdinnan tuloksena ovat sitten päätyneet siihen, että Jumalaa ei todennäköisesti ole ollenkaan olemassa, ja uskonnot ja jumalat ovat ihmisten keksintöä.
Miksi kuvittelette Jumalaan uskovia hörhöiksi?
Uskonnolliset uskomukset ja väitteet ovat niin ilmiselvästi huuhaata, että ateistin on vaikea käsittää, etteivät järkevät ihmiset sitä hoksaa. Yleensä mitä uskovaisempi, niin sitä hörhömpi.
En minä mitenkään erityisesti ole jumalaa vastaan. En vaan usko, eikä ole tarvetta uskoa.
Sen sijaan kiihkouskovaisia vastaan kyllä olen. Siis niitä, jotka yrittävät joka käänteessä käännyttää ja määräillä muita uskonsa varjolla. Pitäisivät uskon omana asianaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen kristinuskohan oli katolista Suomessa (kauan ennen Lutheria). Katolista uskoa levitettiin miekan voimin, eli pakanat tai ei-uskovaiset joukkomurhattiin sellaisissa määrin että nykyajan Breivik näyttää pieneltä näpertelijältä siinä verrokkina.
Ateistien ja uuspakanoiden kauhufantasioita, joista ei ole näyttöä. Nykyisen tiedon pohjalta näyttää siltä että kristinusko tuli nykyisen Suomen alueelle ensin idästä - länsirannikolle ensin kuitenkin Ruotsin kautta (ja tällöin nimenomaan roomalaiskatolilaisten toimesta).
On todennäköistä että jonkinlaista pakkokäännyttämistäkin tapahtui, mutta ei missään ”teollisessa mittakaavassa”.
En toki, niistä on ihan kiistatonta näyttöä. Ruotsalaisten ehkä suorittamasta suomalaisten pakkokäännyttämisestä taas ei.
Kristinuskon sanoma oikein ymmärrettynä on siinä määrin mainio, että sillä on taipumus mennä eteenpäin ihan hyvälläkin. Tätähän ateistien on mahdoton tunnustaa, joten muinaissuomalaisetkaan eivät mitenkään voineet vapaaehtoisesti uskoa Kristukseen?
Niinkö?
Kyse ei ole sanomasta vaan jumalasta. Jos tarvitset pyhän kirjan kertomaan sinulle "älä tapa" niin huonosti menee.
Lisäksi en kykene luottamaan ihmisiin joiden omatunto puhdistuu kun satuolennolta pyytää anteeksi, oli kyseessä varkaus tai lapsen ra.iskaus.
"Uskovaiset kysyvät minulta usein, että ilman Jumalaa, mikä estää minua t.appamasta ja r.aiskaamasta niin paljon kuin haluan. Ja vastaus on: Minä t.apan niin paljon kuin haluan. Ja se määrä on nolla. Ja r.aiskaan niin paljon kuin haluan. Ja määrä on nolla. Ajatus siitä, että ilman jotain ulkopuolista vartijaa hyökkäisit toisten kimppuun on itsetuomitsevin ajatus mitä on. "Miehelle on annettu omatunto eikä edes tajua sitä vaikka toimii sen mukaisesti.
Miten niin annettu? Omatunto on osa ihmisyyttä. Ei sitä kukaan anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
"Uskovaiset kysyvät minulta usein, että ilman Jumalaa, mikä estää minua t.appamasta ja r.aiskaamasta niin paljon kuin haluan. Ja vastaus on: Minä t.apan niin paljon kuin haluan. Ja se määrä on nolla. Ja r.aiskaan niin paljon kuin haluan. Ja määrä on nolla. Ajatus siitä, että ilman jotain ulkopuolista vartijaa hyökkäisit toisten kimppuun on itsetuomitsevin ajatus mitä on. "Miehelle on annettu omatunto eikä edes tajua sitä vaikka toimii sen mukaisesti.
Miten niin annettu? Omatunto on osa ihmisyyttä. Ei sitä kukaan anna.
Miten musta tuntuu, että olet saanut tuon määritelmän jostain sen kummemmin sitä miettimättä.
Olen uskonnoton. En ole jumalaa vastaan,minulle käsite jumalasta ei vain merkitse mitään. Muut saavat puolestani uskoa mihin haluavat (vaikka siiihen joulupukkiin tai hammaskeijuun) kunhan eivät tuputa uskomuksiaan muille ainoana totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu. En vain enää pystynyt perustelemaan itselleni uskontoa olematta älyllisesti epärehellinen.
Voisitko paljon opiskelleena sitten kertoa ja tarvittaessa toistaa sen tieteelliseen kokeen, joka mielestäsi todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?
Ei ole ihme että uskoo mihin sattuu kun järjen käyttö on tätä luokkaa. Jos Jumalaan pitää uskoa jos sen olemassaoloa ei pysty tieteellisesti "todistamaan" (luonnontieteissä ei oikeasti todisteta mitään kuin korkeintaan vääräksi, mutta se on sivuseikka) niin väistämättä sitten uskot joulupukkiin, yksisarvisiin, hindujen jumaliin, Jupiterin kiertoradalla olevaan teekannuun, ja kaikkiin muihin väitteisiin joita et pysty tieteellisesti "todistamaan" vääriksi. Aika harhainen maailmankuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopun lähestyessä he tärisevät pelosta eivätkä he löydä vastauksia. Raha on jo menettänyt merkityksensä, sekin on turhaa. Heille kuolema ei ole kaunis vaan kaiken loppu ja petollinen ystävä. Itsepetoksessa elätty elämä jättää karmea perinnön. Viha sydämessään he hiipuvat pois.Mikään tuosta ei pidä paikkaansa. Eikö Raamatussa ollut joku ohje todistuksen antamisesta lähimmäisestä?
Aika moni seikka valitettavasti pitää paikkansa. Ateisti usein tajuaa tämän asian kuolinvuoteellaan. Minulla on omakohtaisia kokemuksia näistä. Eräskin kertoi hieman järkyttyneenä että on hirveää kun Tietää, että kohta ei ole enää mitään jäljellä. Vain pimeys eikä edes sitäkään. Ei tiedä edes sitä että on joskus elänyt. Olisi siis sama kuin ei olisi edes syntynytkään.
Siis olemassaolemattomuutta tarkoitin kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu. En vain enää pystynyt perustelemaan itselleni uskontoa olematta älyllisesti epärehellinen.
Voisitko paljon opiskelleena sitten kertoa ja tarvittaessa toistaa sen tieteelliseen kokeen, joka mielestäsi todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?
Ei ole ihme että uskoo mihin sattuu kun järjen käyttö on tätä luokkaa. Jos Jumalaan pitää uskoa jos sen olemassaoloa ei pysty tieteellisesti "todistamaan" (luonnontieteissä ei oikeasti todisteta mitään kuin korkeintaan vääräksi, mutta se on sivuseikka) niin väistämättä sitten uskot joulupukkiin, yksisarvisiin, hindujen jumaliin, Jupiterin kiertoradalla olevaan teekannuun, ja kaikkiin muihin väitteisiin joita et pysty tieteellisesti "todistamaan" vääriksi. Aika harhainen maailmankuva.
Itse asiassa monet tiedemiehet ja huippututkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että joku on suunnitellut tämän kaikkeuden.
Ihan viime vuosina näitä on ollut enenevässä määrin. Tavallaan tiede on jo todistanut (suunnittelun) tämän seikan tosin epäsuorasti, koska nämä ovat niin suuria asioita, että niitä ei voi ihmisen mittalaitteilla mitata.
Minä olen perehtynyt tieteen tutkimukseen, kvanttifysiikkaan ja - tähtitieteisiin eli tiedän mistä puhun. Sinäkin voisit ottaa asioista tarkemmin selvää etkä sönköttää jostain yksisarvisista tai harhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jumala on olemassa, hän on paha. Katsokaa maailman tilannetta, lasten hätää, hirmutekoja. Ap.n jumala sallii ne.
Minä en usko jumalaan enkä Jeesukseen, vaikka olen kiertänyt Israelissa kaikki ns. pyhät paikat monta kertaa. Mikään ei ole saanut minua vakuuttumaan. Ja olen taas menossa 26.10.
Viimeksi huhtikuussa matkalla oli monta koulutettua ihmistä joiden uskoa ihmettelen suuresti.Jumalako sitä pahaa tekee maailmassa? Vai eikö estä tarpeeksi tehokkaasti pahan tekemistä?
Jos Jumala ryhtyy aktiivisesti estämään pahan tekemistä, mistä joudumme luopumaan? Emme muusta kuin valinnanvapaudesta ja itse asiassa inhimillisyydestämme.
2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."