Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1341/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia taisi kuitenkin olla suhteellisen vähän, eniten työmatkalaisia ja eläkeläisiä? Ei ollut mikään erityisen "lapsiystävällinen " laiva , siis ei ollut lapsille mitään tapahtumia vrt. Silja Line kun kellahtaisi kumoon kesken Harri Hylkeen diskon...

Vierailija
1342/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on nyt 69 sivua, kiitos kaikille kommenteista ja jatketaanpa muihin aiheisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten se mies, jonka selässä Marge roikkui, karistanut Margea samantien irti itsestään, jos on kerran niin refleksinomainen reaktio, ettei siinä nanosekunnissa ehdi tehdä laskelmaa jaksaako kannatella toista vai ei?

Ei ole sama asia kuin se että joku roikkuu sun nilkassa kiinni ja yrittää vetää sua veteen.

Marge itse kuvaili, että ote hänen nilkastaan oli erittäin hento. Hento ote ei olisi ketään mihinkään vetänyt, joku olisi ainoastaan tuolla pienellä avulla mahdollisesti saanut pidettyä itseään lähellä lauttaa ja tullut nostetuksi ylös ja olisi yksi pelastuneita sen sijaan että Marge potki hänet meren syvyyksiin.

Vierailija
1344/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että rehellinen tarina ja rohkea kun sen kertoo. En missään nimessä tuomitse. Ja ajattelin heti lukiessani, että näitä tuomioitahan tulee ja kommentteja mitä muka itse tietäisi tekevänsä.

Vierailija
1345/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaikkia kommentteja jaksanut lukea, mutta minusta monessa kommentissa on unohdettu yksi hyvin olennainen asia. Se on siis se, että ilman muiden ihmisten apua ja ihmisten välistä yhteistyötä Marge Rull olisi meren pohjassa.

Vierailija
1346/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten se mies, jonka selässä Marge roikkui, karistanut Margea samantien irti itsestään, jos on kerran niin refleksinomainen reaktio, ettei siinä nanosekunnissa ehdi tehdä laskelmaa jaksaako kannatella toista vai ei?

Ei ole sama asia kuin se että joku roikkuu sun nilkassa kiinni ja yrittää vetää sua veteen.

Marge itse kuvaili, että ote hänen nilkastaan oli erittäin hento. Hento ote ei olisi ketään mihinkään vetänyt, joku olisi ainoastaan tuolla pienellä avulla mahdollisesti saanut pidettyä itseään lähellä lauttaa ja tullut nostetuksi ylös ja olisi yksi pelastuneita sen sijaan että Marge potki hänet meren syvyyksiin.

Jos olisin itse tehnyt noin minulla olisi vaikeuksia elää itseni kanssa.

Vierailija
1347/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen olisi toiminut toisin hän ei olisi hengissä. Hän oli neuvokas ja teki salamannopeasti vaikeita ratkaisuja. Itse asiassa hän vaistosi jo ennen reissua mitä tulee tapahtumaan, mutta heitti sen vitsin merkeissä.

Häntä odotti pieni lapsi kotona. Kaiken muun neuvokkuuden lisäksi se taisi toimia motivaattorina hengissä pysymiselle. Kaikilla ihmisillä ei ole samanlaista elämänhalua ja periksiantamattomuutta.

Vierailija
1348/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ”ihminen” Margen jalassa on voinut olla vaikka kala tai muu merenelävä. Reaktio päästä eroon mistä tahansa jalassaan on vaistomainen. Joskus järvessä uidessa joku vesikasvi hipaisee jalkaa ja sen ravistaa saman tien irti.

Eiköhän se Marge itse tilanteessa mukana olleena paremmin osaa kertoa, että tuona yönä meressä oli muitakin ihmisiä, jotka hänen laillaan yrittivät säilyä hengissä.

Mistä ihmeestä te edes keksitte näitä kaikkia puolusteluja, kuinka se "on voinut olla vaikka kala tai muu mereneläviä", joka on hennolla otteella tarttunut nilkkaan hänen kärkkyessäään vuoroa tulla nostetuksi pelastuslauttaan.

Vierailija
1349/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

On täysin selvää, että tositilanteesta on hollywoodi kaukana ja siinä tilanteessa on oltava totta kai itsekäskin. Yksi on kuitenkin mielestäni täysin selvä asia: lapsia, varsinkaan omia ei jätetä. Siinä pätee mielestäni sama periaate, kuin laivan päällystölläkin, eli että viimeiseen asti pyritään lapsen henki pelastamaan oma henki riskeeratenkin ja sinne pelastuslautalle ei ilman lasta könytä. 

Suurin osa selviytyjistä tuntuukin olleen ilman perhettä matkustaneita aikuisia, joilla siis olis sekä henkisesti että fyysisesti suurimmat edellytykset selvitä: heidän ei tarvinnut kantaa huolta heikommista perheenjäsenistä ja jaksoivat päästä eteenpäin ja pitää itseään hengissä tilanteesta toiseen. Ketään ei tuossa voi tuomita, tilanne on ollut aivan kaoottinen ja hirveä, eikä siinä ole juuri ollut aikaa miettiä, vaan eläimen vaistolla on menty. Aivan kauheaa ajatella.

Vierailija
1350/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”ihminen” Margen jalassa on voinut olla vaikka kala tai muu merenelävä. Reaktio päästä eroon mistä tahansa jalassaan on vaistomainen. Joskus järvessä uidessa joku vesikasvi hipaisee jalkaa ja sen ravistaa saman tien irti.

Eiköhän se Marge itse tilanteessa mukana olleena paremmin osaa kertoa, että tuona yönä meressä oli muitakin ihmisiä, jotka hänen laillaan yrittivät säilyä hengissä.

Mistä ihmeestä te edes keksitte näitä kaikkia puolusteluja, kuinka se "on voinut olla vaikka kala tai muu mereneläviä", joka on hennolla otteella tarttunut nilkkaan hänen kärkkyessäään vuoroa tulla nostetuksi pelastuslauttaan.

Minä olen jo lämpimässä järvivedessä erehtynyt luulemaan vesikasvia sormiksi hapuilemassa nilkkaani, saati sitten että olisi yöllä jääkylmässä meressä !

Vierailija
1351/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toi kylmäävältä vaikuttaa, mutta olen siinä uskossa että hengenhädässä ihminen on itsekäs, ajattelee vain vaistojen ohjaamana omaa pelastautumistaan.

Helppo se on täällä turvassa kotona miettiä yleviä, kuinka "varmasti itse auttausi toisia", mutta entäpä kun se kauhun paikka oikeasti on käsillä, tajuat että kuolet just nyt itse jos jäät auttamaan...

Riippuu täysin ihmisestä, onko hengenhädässä itsekäs, ja ajatteleeko vain vaistojen ohjaamana omaa pelastautumistaan. Tässäkin lehtijutussa kerrotaan monista ihmisistä, jotka ihan samassa hengenhädässä ovat jääneet auttamaan muita ihmisiä, ja jopa ihan tuntemattomia. Ilman näiden ihmisten apua Marge Rull ei olisi selviytynyt hengissä.

Vierailija
1352/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä ei ole muuta kyseenalaista kun se että on jo itse päässyt melko turvaan (pelastuslauttaan) ja kuulee ystävänsä avunpyynnöt eikä reagoi niihin mitenkään.

Samoin heti ekana kopteriin änkeäminen pisti silmään. Minäminäminä. Malttoiko edes katsoa oliko joku häntä kipeämmin avun tarpeessa.

Tai sitten ensin nopeasti ne nopeat ja sen jälkeen keskitytään hitaisiin avuntarvitsijoihin. Järkevin järjestys.

Järkevin? Ensin ne jotka ovat eniten nopean avun tarpeessa.

Miksi oletat, että kukaan lautalla olisi ollut Rullia enemmän avun tarpeessa? Kun pitää toimia nopeasti ja tehokkaasti, toimitaan nopeasti ja tehokkaasti eikä jäädä ihmettelemään ja arpomaan, että kukas näistä ansaitsee päästä helikopteriin ensimmäisenä.

Ei nyt ainakaan tuo nuori nainen, joka ensimmäisenä tuli pelastustyöntekijän luokse!

Kyllähän ne pelastettavat kartoitetaan ensin kuka ensimmäisenä. Tää itsekäs bitch tyrkyttäytyi heti. Jos olisin ollut pelastaja olisin ajatellut että tuo viimeisenä on virtaa tyrkkyyteenkin.

Kartoitetaan? Etpä oo paljon perehtynyt. Estoniassa ei ehditty kartoittamaan yhtään mitään.

Vierailija
1353/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole lukenut että niitä pinnalla olleita myös vedettiin veden alle kun isot upoksissa olleet läskit kiipesivät ylöspäin. 50 kg nainen reagoi ainoalla oikealla tavalla. Suomalaiset toki jäivät hyttiin odottamaan palokuntaa niin eivät tehneet mitään väärää.

Vierailija
1354/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meressä on kaloja ja ”muita mereneläviä” joten niitä on voinut olla tuossakin tilanteessa. Oli mikä oli. Jos olikin ihminen, miten Marge olisi hänet pelastanut? Kerrohan. Eiköhän siellä ole moni muukin pelastunut karistanut jaloistaan muita säilyäkseen itse hengissä. Eivät vain kerro sitä.

Vierailija
1355/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo että piti antaa turpiin toista uhria on niin ala-arvoista puhetta ettei tosikaan.

Ihan normaali keino, jos joku on hysteerinen, sitä pitää läpsäistä.

Niinkö teillä kasvatetaan lapset? Lasun paikka. Itse en läpsäisisi edes tuota Margea.

Joo mä "kasvattaisin" kyllä vaikka lyömällä, jos mun lapsi ois muuten paniikissa hankkiutumassa kuolemaansa

Vierailija
1356/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole lukenut että niitä pinnalla olleita myös vedettiin veden alle kun isot upoksissa olleet läskit kiipesivät ylöspäin. 50 kg nainen reagoi ainoalla oikealla tavalla. Suomalaiset toki jäivät hyttiin odottamaan palokuntaa niin eivät tehneet mitään väärää.

Margehan on itse ollut se kiipeilijä, joka käytti muita apuna ja astinlautana merestä lautalle päästäkseen, joten varmasti on pelännyt, että joku saattaisi upottaa hänet itsensäkin samalla tavoin kuin hän oli valmis upottamaan muita.

Vierailija
1357/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

On täysin selvää, että tositilanteesta on hollywoodi kaukana ja siinä tilanteessa on oltava totta kai itsekäskin. Yksi on kuitenkin mielestäni täysin selvä asia: lapsia, varsinkaan omia ei jätetä. Siinä pätee mielestäni sama periaate, kuin laivan päällystölläkin, eli että viimeiseen asti pyritään lapsen henki pelastamaan oma henki riskeeratenkin ja sinne pelastuslautalle ei ilman lasta könytä. 

Suurin osa selviytyjistä tuntuukin olleen ilman perhettä matkustaneita aikuisia, joilla siis olis sekä henkisesti että fyysisesti suurimmat edellytykset selvitä: heidän ei tarvinnut kantaa huolta heikommista perheenjäsenistä ja jaksoivat päästä eteenpäin ja pitää itseään hengissä tilanteesta toiseen. Ketään ei tuossa voi tuomita, tilanne on ollut aivan kaoottinen ja hirveä, eikä siinä ole juuri ollut aikaa miettiä, vaan eläimen vaistolla on menty. Aivan kauheaa ajatella.

Tilanne on ollut aivan hirveä, ja sellainen mihin kenenkään ei olisi pitänyt joutua. Kuitenkin lehtijutussa kerrotaan ihmisistä, jotka ovat siinäkin tilanteessa auttaneet toisia sen sijaan että olisivat eläimen vaistoilla menneet ajatellen vain omaa selviytymistä. Jos näitä ihmisiä ei olisi ollut auttamassa, olisi pelastuneita varmasti ollut paljon vähemmän. Minusta hätätilanteissa saadaan paras apu sillä, että tehdään yhteistyötä ja autetaan toisia.

Vierailija
1358/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin noita vaatteita, että jos oli villapaita tai nahkatakki niin nehän muuttuvat märkinä niin painaviksi että  vetivät jos itsestään ihmistä pohjaan  eikä niistä lämpöä herunut. Että oliko sillä paljon merkitystä loppupelissä pulikoiko  alasti vai pukeissa...

Vierailija
1359/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen olisi toiminut toisin hän ei olisi hengissä. Hän oli neuvokas ja teki salamannopeasti vaikeita ratkaisuja. Itse asiassa hän vaistosi jo ennen reissua mitä tulee tapahtumaan, mutta heitti sen vitsin merkeissä.

Tai sitten ei vaistonnut, sanoo niin vain jälkikäteen. Ihan yleistä käytöstä ihmisiltä, jotka on olleet jossain onnettomuudessa/katastrofissa mukana.

Vierailija
1360/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.

Ketju on lukittu.