"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä eloonjäänyt mies kertoi, että toimi täysin itsekkäästi. Hän tunsi laivat ja tiesi, että pelastuslautalla oli hypotermia-asu. Hän puki sen päälleen, vaikka lautalla oli sitä enemmän tarvitseva, pelkissä kalsareissa ollut mies.
Kukaan ei ole haukkunut tätä miestä. Ne vähät naiset, jotka selvisivät, sen sijaan palstalaisten mielestä olisivat ilmeisesti joutaneet hukkua.
Kyseisellä lautalla oli kaksi miestä ja molemmille riitti puvut. Itseasiassa tämä kertoja epäitsekkäästi uhrasi hampaansa purressaan pukupussit rikki, jotta molemmat pääsisi lämmittelemään.
Ei, kyse on eri miehestä, ei niistä suomalaisista jotka matkustivat samalla lautalla ja toinen rikkoi hampaansa. Nyt on kyse eri lautasta.
Vilho Itäranta on kertonut saman kaltaisia kokemuksia. Ihmiset tarttuivat häntä jaloista. Hän tiesi ettei selviäisi jos ei saa karistettua hänestä kiinni pitäviä, joita oli monta. Hänet auttoi pelastuslautalle virolainen nainen, joka ei tosin jaksanut nostaa häntä ylös. Itäranta huusi eikö löydy ketään vahvempaa. Lopulta joku mies otti hänestä kiinni ja nosti hänet. Nainen, joka oli ensin häntä auttanut, kuoli pelastuslautalla.
Yksi mikä on myös jäänyt mieleen karmivana on jonkun miehen kertomus siitä, kuinka yritti auttaa jotain lasta ulos laivasta. Hän sanoi lapselle ”anna käsi” ja samalla hetkellä kun lapsi ojensi kätensä, lapsi putosi koska ei jaksanut pitää kiinni yhdellä kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me puhuttiin miehen kanssa että miten kukin omisi toiminut (tai uskoo että toimisi, oikea tilanne on toki ihan eri) ja mies sanoi että hän jättäisi meidät muut jälkeensä jos ymmärtäisi että luultavasti ketään ei meistä ei selviä ja yrittäisi pelastaa itsensä?! Itse ottaisin lapset kainaloon ja kuolisin mieluummin he sylissäni kuin eläisin itseni kanssa että jätin heidät sinne kun tilanne oli toivoton.. olen vähän järkyttynyt.
Minä soisin miehellni sen, että pelastuu, jos muuta ei voisi.
Toki, mutta en voi kuvitella että ITSE jättäisin lapseni kuolemaan ja yrittäisin pelastaa itseni. Miten voisin muka elää niin vaikka jäisikin henkiin?
No vaikkapa ajattelemalla, että kuolleelle lapsellesi ei olisi sinun kuolemastasi ollut mitään iloa.
Minä en voisi elää itseni kanssa muistaen aina miten lapseni itkivät perääni kun lähdin ja jätin heidät kuolemaan. Juu ei. Ei se olisi mitään elämää, mieluummin kuolen heidän kanssaan.
Eihän se eronhetki nyt niin välttämättä mene vaan esim. että lapset tippuvat jonnekin tai et enää näe heitä ja vain tajuat sen todellisuuden, etkä kuvittele, että saisit heidät enää takaisin, ja pitää miettiä, haluaako itse koittaa kuitenkin selviytyä.
Luultavasti antaisin henkisesti tuossa periksi. En usko, että saisin päälle jokin selvitymismoodin vaan lähinnä luovuttamismoodin.
Vierailija kirjoitti:
hups Marge lörpöttelyillään paljastaakin sen upottajatahon?
Aikamoinen könsikäs matruusi natokampauksinen Silver Linde:https://www.youtube.com/watch?v=goyuM0qRxsk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natolla oli Skagerrakissa harjoitukset ja Marge oli saanut vasiten juuri JO täksi päiväksi tanssiryhmänsä vuoroon vaikka se pitikin olla vasta seuraava päivä ja tieto viimetipassa.
Marge voi olla Naton akkoja. Siksi mainostaa samoja arvojakin juuri ja mediassa.
Eli Margen piti mennä laivalle ensin seuraavan päivänä mutta tuleekin viimetipassa mutos. Menkääkin juuri tänään. Mennessä vitsailee että enstäs jos laiva uppoaakin ( ne eivät uponneet yleensä) Ja kertoo miten valmistautui.
Sitten kertoo miten sankarillisen itsekkäästi hän pääsi ylös.
Jos tämä ei älykkäälle kerro jotain niin sitten ei mikään. Peitetarinahan tuo on tehtävässä.
Ja Kas kas Silver Linde itse noukki tytön kannelle ja lautalle....
Ja spekulaatio jatkuu että ne ryöstäjät olivat tuota porukkaa ja saivat tilaisuutenaan ryöstää matkustajia sitten häipyivät.
Melko kylmäpäinen ois ryöstelijän pitänyt olla. Ja arvostaa mammonaa enemmän kuin omaa henkeään, jos laivan upotessa miettii ryöstelyä.
Siis matkustajathan raportoivat että kannella odotti ryöstelijämiehiä, se on faktum siis että ne olivat siellä. Ja Silver Linde veti kannele Margen sekä lautalle. Kukaan ei halua kultakoruja ennen veteen menoa ellei ole varma pelstuminen tiedosssa joten...pelastuminen oli petattu. Ja näin myös Lindelle ja Margellekin.
Naurettava väite. Tuossa tilanteessa kenellekään ei ole voitu taata varmaa pelastamista, niin monta muuttujaa joita ei ole voitu ennakoida mitenkään (miten nopeasti laiva uppoaa, pääseekö vedestä ylös lautalle, viekö laivan uppoamispyörre mukanaan.
Sen toki uskon että joillekin ihmisille omaisuus voi hätätilanteessakin olla tärkeä. Evakossa ollut mummoni kertoi miten jotkut yritti lähtökäskyn tultua saada mukaansa enemmän omaisuutta kuin sallittua. Joillekin materiasta kiinni pitämisen tarve on suurempi kuin toisilla ja se voi viedä vaikka hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "hennolla" otteella Margen jalkoihin tarttuneet kädet on olleet joko lasten tai sen mereen hukkuneen ystävättären käsiä. Olisi Marge voinut edes ne ihmiset auttaa lautalle. Hänet itsensä pelastettiin ja autettiin turvaan monen ihmisen voimin, joista osa ei selvinnyt.
Tottakai Marge selvisi ja tilanteessa piti auttaa itse itseään, mutta Margen tapa kertoa tapahtumista on outo. Sekin yksityiskohta ihmetytti, kun Marge kertoi nähneensä miehen putoavan portaikkoon, koska mies ei saanut auttajan kädestä kiinni eikä päässyt kannelle. Eräs toinen pelastunut kertoo samanlaisesta tilanteesta, jossa lapsi, olikohan se 10-vuotias tyttö, putosi samalla tavalla portaikkoon, kun ei yltänyt auttajan käteen. Näkikö Marge koko ajan ympärillään vain aikuisia miehiä, kun todellisuudessa pinteessä oli myös lapsia ja naisia? Margehan perusteli itsekkyytensä sillä, että muut pelastautujat olisivat olleet miehiä.
Laivalla oli siis 10 alle 13 vuotiasta lasta. Ja siis yli 800 muuta. Eli on aika pieni mahdollisuus nähdä niitä lapsia pelastautumassa. Lapsissa oli siis 2kk vauva joka tietenkin olisi ollut vanhempansa sylissä. Samasta perheestä 2v tyttö. hänkin olisi ollut vanhemman sylissä. Kyllä siellä varmaan enimmäkseen näki vain aikuisia ihmisiä ja varmaan eniten miehiä, jota varmaan enemmistä kannelle päässeistä oli.
Marge selvisi ja hyvä niin. Ei hän olisi ketään kyennyt pelastamaan. Hyvä kun itsensä sai pelastettua. Muuten uhreja oisi ollut yksi enemmän.
Ja tuosta hennosta otteesta jalassaan, se on voinut olla köysi tai muu meressä ajelehtunut.
Monet ovat arvelleet, että lapsi, mutta kuinka moni lapsista, noista 10 pääsi edes kannelle/mereen asti?
Tuskin monikaan. Ja yksi pelastui, yksi kellui aikuisen kanssa kuoleena meressä. Pieni on mahdollisuus, että juuri lapsi olisi roikkunut Margen jalassa.
Entä se mahdollisuus, että roikkuja oli hento nainen? Itsekin uskon tuntemuksen kuitenkin tulleen jalkoihin osuneista vaatteista tai muusta rojusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natolla oli Skagerrakissa harjoitukset ja Marge oli saanut vasiten juuri JO täksi päiväksi tanssiryhmänsä vuoroon vaikka se pitikin olla vasta seuraava päivä ja tieto viimetipassa.
Marge voi olla Naton akkoja. Siksi mainostaa samoja arvojakin juuri ja mediassa.
Eli Margen piti mennä laivalle ensin seuraavan päivänä mutta tuleekin viimetipassa mutos. Menkääkin juuri tänään. Mennessä vitsailee että enstäs jos laiva uppoaakin ( ne eivät uponneet yleensä) Ja kertoo miten valmistautui.
Jos tämä ei älykkäälle kerro jotain niin sitten ei mikään. Peitetarinahan tuo on tehtävässä.
Ja spekulaatio jatkuu että ne ryöstäjät olivat tuota porukkaa ja saivat tilaisuutenaan ryöstää matkustajia sitten häipyivät.
Melko kylmäpäinen ois ryöstelijän pitänyt olla. Ja arvostaa mammonaa enemmän kuin omaa henkeään, jos laivan upotessa miettii ryöstelyä.
Siis matkustajathan raportoivat että kannella odotti ryöstelijämiehiä, se on faktum siis että ne olivat siellä. Ja Silver Linde veti kannele Margen sekä lautalle. Kukaan ei halua kultakoruja ennen veteen menoa ellei ole varma pelstuminen tiedosssa joten...pelastuminen oli petattu. Ja näin myös Lindelle ja Margellekin.
Naurettava väite. Tuossa tilanteessa kenellekään ei ole voitu taata varmaa pelastamista, niin monta muuttujaa joita ei ole voitu ennakoida mitenkään (miten nopeasti laiva uppoaa, pääseekö vedestä ylös lautalle, viekö laivan uppoamispyörre mukanaan.
Sen toki uskon että joillekin ihmisille omaisuus voi hätätilanteessakin olla tärkeä. Evakossa ollut mummoni kertoi miten jotkut yritti lähtökäskyn tultua saada mukaansa enemmän omaisuutta kuin sallittua. Joillekin materiasta kiinni pitämisen tarve on suurempi kuin toisilla ja se voi viedä vaikka hengen.
hah vai naurettava- sinusta on normihomma ryöstellä ketjuja asiakkailta vai? Johan ton joukko kertoo että asiassa on aika paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen joskus ollut vaaratilanteessa ja huomasin että oma ajattelu meni hyvin selkeäksi. Tulin myös vihaiseksi ystävälleni, joka panikoi ja alkoi toimia päättömästi. Sellainen reaktio että "miksi sä sa@tana toimit kuin hullu ja vaarannat sillä meidän molempien selviytymisen ". Tilanne kuitenkin ratkesi ja tuli ulkopuolelta apu. Omasta reaktiosta päättelen että itse ainakin luultavasti hylkäisin sen jonka hermot pettää.
Sama. Olen kohdannut parikin kertaa ns. Onnettomuus tilanteen ja itselleni päälle tulee putkinäkö, mutta muuten toimin suht rauhallisesti ja pystyn myös ajattelemaan että mitä kannattaisi tehdä ja mitä ei. En voi sietää niitä sekoilijoita jotka itkevät / huutavat / juoksevat ja repivät muita. He ovat niitä vaarallisia.
Olen myös joutunut useamman kerran vaaratilanteeseen, ja minun käyttäytyminen on vaihdellut niissä tilanteesta riippuen. En kuitenkaan koe että yhtenäkään kertana olisin saanut "tietoisesti" valita käyttäytymistäni. Olen jähmettynyt kauhusta, paennut ja toiminut järkevästi, sekä myös alkanut käyttäytyä aggressiivisesti. Ja vasta jälkeenpäin pystynyt hetkeäkään miettimään käytöstäni.
En ole koskaan joutunut mihinkään noin hirvittävään tilanteeseen kuin laivan uppoaminen, enkä tietenkään pysty sanomaan miten toimisin. Mutta kaikki kolme ihmiselle ominaista tapaa ovat minusta ymmärrettäviä, vaikka ei yhtä järkeviä erilaisissa tilanteissa.
Saattaa olla että Estoniallakin tarvittiin kaikkea. Pakenemista kun jätti laivan, hyökkäämistä että sai itselleen pelastusliivin ja paikan lautasta, ja jähmettymistä kun pääsi lauttaan. Sen sijaan jos esim. lautassa olisi vielä alkanut epärationaalisesti hyökkäämään, olisi muut saattaneet heittää mereen.
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset ovat tunnetusti paljon häikäilemättömämpiä ihan perusluonteeltaan kuin suomalaiset ja ruotsalaiset. Se on ihan heidän kulttuurissaan ja kasvatuksessaan paljon hyväksytympää. Itse olen asunut Virossa ja minulla on lukuisia virolaisia tuttuja ja muutama ystäväkin ja kyllä se on aivan ilmeistä, vaikka nykyään myös suomalaiset ovat menossa tähän suuntaan kovaa vauhtia.
Ihan samoin kuin venäläiset. Tosi erilaiset yhteiskunnatkin kuin vaikka Suomessa tai Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä edes ajatella, miten tuosta surmanloukusta on kukaan selvinnyt.
Miettikää nyt. Talvinen myrsky, pakokauhu ja shokki. Huomaat kaiken olevan peruuttamattomasti pielessä vasta kun lattia vaihtaa paikkaa ja pian sisään syöksyy jäistä vettä. Aikaa ei vain yksinkertaisesti ole. Selviytyneiden kertomukset ovat kamalaa luettavaa ja kokemus ei varmasti koskaan yhdeltäkään heistä unohdu.
Kuvaus epäuskoisen tyrmistyneistå ihmisistä, jotka eivät edes ymmärrä, mitä heille oikein on tapahtumassa.
Kuvitelkaa, jos vaikka asuntonne katto irtoaisi kesken aamukahvin ja kotinne alkaisi pyöriä perustuksiltaan irti, kuinka järkyttävän yllättävää ja apokalyptistä se tapahtuessaan olisi. Luonnon suuri valta kutistaa ja mykistää äkkiä eikä itsensä toimintaan herättäminen ole kaikille mahdollista.Laivalla olevat vanhukset, joita kukaan ei voi mitenkään auttaa liukuivat pitkin käytäviä eivätkä silti usko silmiään. Voiko tämä todella tapahtua, voiko tämä kaikki loppua tähän?
Ne harvat, jotka ovat päässeet epäuskonsa ylitse ja ravistelleet itsensä toimintaan, eivät ole varmasti saaneet punnittua hetkeäkään ajatuksiaan. Tilanteen keskellä reaktioitaan on toteltava niitä kyseenalaistamatta.Kylmässä vedessä hetkeä pidempään oleminen tuntuu siltä, että uisi puurossa. Raajat alkavat turtua ja pakokauhu vie mennessään, puhumattakaan siitä tiedosta, että ympärillä on pohjattomalta tuntuva musta meri joka nielee kaiken ympärillä. Hetki sitten kaikki oli vielä hyvin ja nyt tiedät vain sen, että tulet kuolemaan pian.
Et tiedä myöskään, tuleeko apua, mistä suunnasta ja kuinka nopeasti. Tiedät korkeintaan sen, ettet jaksaisi enää hetkeäkään kauempaa. Pinnalla pysyttely henkensä kaupalla, kun jokin vielä tarraa jalkaasi ja alkaa vetää sinua kohti pohjaan. Paniikkireaktio suojelee meitä juuri kaikelta turhalta kuten moraali ja ylevät ajatukset. Katastrofit ovat traumaattisia. Aika nopeasti karisee ylivertaisuusharhat omasta kuolemattomuudesta ja kyvystä tarttua mihinkään muuhun kuin selkäytimensä primitiivisimpiin reaktioihin.
Ymmärrystä ja empatiaa uhreille.
Nimenomaan. Ainoa varsinaisesti muita auttamaan kyennyt pelastunut on mielestäni se yksi valkoparrakas mies, joka kertoo jollain videollakin helikopterihallissa yöstä Estonialla. Hänellä oli riittänyt kapasiteettia ajatella nyt-hetkeä pitemmälle ja oikeasti teki tekoja, joilla oli merkitystä muiden henkien pelastumiseen. On siis aivan sairaan infantiilia itkuraivohuutaa siitä, että Marge potki takanaan meressä olleita ihmisiä. Minkäänlaista logiikkaa sille, että ei-potkimallakin hän ja ne muut olisivat selvinneet ei arvostelijoilla ole esittää. SIIS HÄVETKÄÄ, MARGEA ARVOSTELEVAT! Olette ihmissaastaa.
Ja vielä se on lisäsäälittävää, että nämä arvostelijat kuvittelevat siellä takana uineen lapsia :D LOL.
Miksi merestä löytyi hukkuneita lapsia?
Löytyykö? Onko tunnistetuista vainajista yksikään lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen könsikäs matruusi natokampauksinen Silver Linde:https://www.youtube.com/watch?v=goyuM0qRxsk
Linde kiemurtelee haastattelussa aika paljon. Tuon kaliiperin ukko olisi voinut auttaa aika monia. Mutta sielläpä jo pelastusveneessä odotteli Margea ensimmäisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linde kiemurtelee haastattelussa aika paljon. Tuon kaliiperin ukko olisi voinut auttaa aika monia. Mutta sielläpä jo pelastusveneessä odotteli Margea ensimmäisten joukossa.
Kaapinkokoinen ukkohan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hah vai naurettava- sinusta on normihomma ryöstellä ketjuja asiakkailta vai? Johan ton joukko kertoo että asiassa on aika paljon muutakin.
Naurettavaa on luulla että kenellekään olisi noissa olosuhteissa voitu taata varma pelastuminen. Toki muuten raadollisuus on voinut ilmetä mammonaa arvostavalla ihmisellä sitenkin , että ryöstää toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me puhuttiin miehen kanssa että miten kukin omisi toiminut (tai uskoo että toimisi, oikea tilanne on toki ihan eri) ja mies sanoi että hän jättäisi meidät muut jälkeensä jos ymmärtäisi että luultavasti ketään ei meistä ei selviä ja yrittäisi pelastaa itsensä?! Itse ottaisin lapset kainaloon ja kuolisin mieluummin he sylissäni kuin eläisin itseni kanssa että jätin heidät sinne kun tilanne oli toivoton.. olen vähän järkyttynyt.
Minä soisin miehellni sen, että pelastuu, jos muuta ei voisi.
Toki, mutta en voi kuvitella että ITSE jättäisin lapseni kuolemaan ja yrittäisin pelastaa itseni. Miten voisin muka elää niin vaikka jäisikin henkiin?
No vaikkapa ajattelemalla, että kuolleelle lapsellesi ei olisi sinun kuolemastasi ollut mitään iloa.
Minä en voisi elää itseni kanssa muistaen aina miten lapseni itkivät perääni kun lähdin ja jätin heidät kuolemaan. Juu ei. Ei se olisi mitään elämää, mieluummin kuolen heidän kanssaan.
Kamala mies sinulla. :/
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä eloonjäänyt mies kertoi, että toimi täysin itsekkäästi. Hän tunsi laivat ja tiesi, että pelastuslautalla oli hypotermia-asu. Hän puki sen päälleen, vaikka lautalla oli sitä enemmän tarvitseva, pelkissä kalsareissa ollut mies.
Kukaan ei ole haukkunut tätä miestä. Ne vähät naiset, jotka selvisivät, sen sijaan palstalaisten mielestä olisivat ilmeisesti joutaneet hukkua.
Ohis, mutta onko sillä mitään merkitystä joutuuko kylmään veteen normaalit vaatteet päällä vai alasti/kalsareissa? Kun vesihän kylmettää vaatteetkin joka tapauksessa, ja ne voivat kenties olla haitaksi kun ovat märät ja painavatkin sitten enemmän? Jos itse tietäisin että laiva uppoaa ja aikaa ei ole paljon, saattaisin juosta alasti. Ehkä vaatteet laivasta paetessa voivat kuitenkin suojata hieman haavoilta.
Löysin samanikäiset kaksoset maailmalta aika oudoissa merkeissä, blondeerattuna ja uudet passit ja taustatarinat, lattarinnat ja kaikki, luomet poistettuna. Voisivat olla Veiden kaksoset hyvinkin.
Ilmoitin tämän ketjun asiattomaksi kun rappeutunut pelkäksi jankkaamiseksi, huutamiseksi ja trollaamiseksi. Toivottavasti poistuu pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa on luulla että kenellekään olisi noissa olosuhteissa voitu taata varma pelastuminen. Toki muuten raadollisuus on voinut ilmetä mammonaa arvostavalla ihmisellä sitenkin , että ryöstää toisen.
No ei ole kun koulutetaan tehtävään niin yleensä ne sen osaavat. Tämä voi selittää myös Margen esiintulon koska peitetarinaa tarvittiin taas. Etteivät ihmiset älyä kysellä. Lindehän on ihan sotilaan peruskuva. Karhun voimin. Kova kiire ollut pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin tämän ketjun asiattomaksi kun rappeutunut pelkäksi jankkaamiseksi, huutamiseksi ja trollaamiseksi. Toivottavasti poistuu pian.
Eli kun alkoi pelottamaan vai? Etteivät suomalaiset niele mitä tahansa ns.tanssijattaren suoltamaa paskaa.
Miksi merestä löytyi hukkuneita lapsia?