Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syntyvyys laskee Suomessa? Tässä syitä.

Vierailija
27.09.2019 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006253357.html?utm_campaign=tf-HS&utm…

Minusta tähän on muutamia selkeitä syitä:

- synnytyssairaaloiden lakkautukset monilla paikkakunnilla eli synnytys ei tunnu turvalliselta
pidemmän matkan vuoksi

- heikennykset opintorahaan eli valmistutaan jo valmiiksi velat niskassa, jolloin lykkääntyy kodin osto ja perheenperustaminen

- lapsilisän ostovoima heikko ja hoitomaksut nousseet

- ei tasa-arvoa eli osassa kuntia maksetaan kuntalisiä ja osassa ei

- ilmastopelottelu ja pakolaistilanne

- naiset eivät saa vaalityötä

- naiset kouluttautuvat ja haluavat uran. Oikeaa aikaa perheelle ei tahdo löytyä

- kaupungistuminen ajaa ihmiset asumaan ahtaasti ja kalliisti. Äitiyslomaan ei ole varaa. Perheonni voisi löytyä isojen kaupunkien (Turku, Tampere ja Helsinki) ulkopuolelta

- miehet ja naiset eivät kohtaa

- älylaitteet vievät liikaa aikaa ja väsyttävät aivot

- lastenhoitoa ei arvosteta, vaan syyllistetään kotihoidosta

- koulujen ja päivähoidon heikko tilanne- niin opetus kuin homeongelmat

- muu, mikä?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni (33-40- vuotiaita) kaksi naista jäänyt lapsettomaksi, koska puolisoa ei ole löytynyt. Molemmat haluaisivat lapsia, mutta tällä iällä ei sitten ole juurikaan kuin niitä toisen kierroksen miehiä saatavilla (ja haluatko ne miehet lähteä vielä lapsiperherumbaan uudestaan?). Kaksi naista on kertonut olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Yksi pari kärsii lapsettomuudesta, ovat tämän hyväksyneet ja myös pysyvät lapsettomana.

Itse haluaisin kolmannen lapsen, mutta koska ikää jo on meillä molemmilla (N35, M39), niin ei taideta enää jaksaa. Lisäksi muutokset mm vuosiloman kertymisestä perhevapaiden aikana on muuttunut huonompaan sitten kuopuksen syntymän.

Vierailija
142/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta. Olin työttömänä lapset saadessani. Ollaan eletty aika lailla kädestä suuhun monta vuotta. Nyt molemmilla on vakituinen työpaikka, tosin palkka ei ole kummoinen. Lisäksi työpaikat on eri paikkakunnilla ja tarvitaan molemmat autoa. Omakotitaloprojektia aloitellaan. Omia säästöjä pitää olla nykyisin melko paljon että saa lainaa ja lapsillekin pitäisi taata kohtuullinen elintaso. Nipistetään ruokakuluista kun oikein muustakaan ei enää voi. Tähän yhtälöön olisi mahdotonta saada vielä kolmatta lasta kuluineen. Kaikki vauvatarvikkeetkin on jo myyty pois kun ei ole ollut niille säilytystilaa.

Tässä minun syyt sille ettei tule enempää lapsia. Kohta alkaa olla ikääkin niin paljon ettei enää luomusti raskaus alkaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2 lasta, hankittiin heti kun yhteen muutettiin, oltiin opinnoissa loppusuoralla. Luulin että lapsi jotenkin haittaisi uraani, mutta kävi ihan päinvastoin. Ollaan molemmat akateemisia, eikä lapset estäneet mitään.

Päinvastoin. Sitä rakkauden määrää ei mikään voi korvata. Ihanaa kun voi olla tarpeellinen ja rakas niin monelle.

Nyt lapseni jo opiskelemassa molemmat. Suren sitä että tutäs on niin vaativainen, kukaan tavallinen mies ei älyllisesti kelpaa. Luulen että sinkuksi ja lapsettomalsi jää. Ja yksinäinen aikuisuus ja vanhuus häntä odottaa. Ja masennus.

Vierailija
144/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta edellä on tullut pari todellista syytä syntyvyyden alenemiseen. Parisuhde on helpon /erityisesti naisille) nettideittailun myötä pois muodista. Vain oma nautinto määrää, ei haluta sitoutua ja kun suhde alkaa vakiintua niin aletaan etsiä Tinder-karkkikaupasta vielä parempaa. Lisäksi naisten korkeat vaatimukset jota suuri ja helppo tarjonta ruokkii, pienestä joukosta haluttuja miehiä ei riitä joka parisuhteeseen eivätkä nämä halutut miehet edes halua vakisuhdetta.

Ennen lapsia vain syntyi, koska se 'kuului asiaan', eikä parisuhteessa panostettu ehkäisyyn. Lapsi tuli jos oli tullakseen, ei niitä tekemällä tehty mutta ei esteltykään. Nyt jokainen lapsi on pitkä harkinnan tulos ja lapsettomuus alkaa olla valtavirtaa.

Mutta ennen kaikkea syynä on minusta yhteiskuntamme tulevaisuuden näkymät. Maapallon elintasoa ollaan tasoittamassa, väestö vaihtamassa ja pitkällä tähtäimellä kehittyneet maat sortuvat hyväntekeväisyyskiimassaan nykyisten kehitysmaiden tasolle. Nyt Suomeen syntyvien lasten tulevaisuudennäkymä on karu.

Se taas ei ole totta, että yhteiskunnan tukia lapsiperheille olisi tällä hetkellä jo karsittu, subjektiiviset päiväkotioikeudet kotona lojuville ja hoitotuet ovat hyvin uusi asia.

No aina on panostettu ehkäisyyn. Jo 1960-luvun alusta lähtien lapsiluku on ollut alle 3 eli on ehkäisty ja keskeytetty raskaus omin konstein.

Aborttikiellosta jankkaavalle ne eivät lopu eikä vähene kieltämällä mutta vammauttavat ja tappavat tyttöjä ja naisia=yhä vain vähemmän ihmisiå.

Vierailija
145/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 2 lasta, hankittiin heti kun yhteen muutettiin, oltiin opinnoissa loppusuoralla. Luulin että lapsi jotenkin haittaisi uraani, mutta kävi ihan päinvastoin. Ollaan molemmat akateemisia, eikä lapset estäneet mitään.

Päinvastoin. Sitä rakkauden määrää ei mikään voi korvata. Ihanaa kun voi olla tarpeellinen ja rakas niin monelle.

Nyt lapseni jo opiskelemassa molemmat. Suren sitä että tutäs on niin vaativainen, kukaan tavallinen mies ei älyllisesti kelpaa. Luulen että sinkuksi ja lapsettomalsi jää. Ja yksinäinen aikuisuus ja vanhuus häntä odottaa. Ja masennus.

No höpö höpö. Nainen ei tarvitse lasta mihinkään.

Vierailija
146/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika miten ymmärtämättömiä nuoria naisia täällä.

" Nainen ei tarvitse lasta mihinkään".

Elämän ydinkysymykset hakoteillä..

Kukaan yli 50 v nainen ei sano noin.

Ne joilla on lapsia ei antaisi yhtään hetkeä elämästään pois, ja ne joilla lapsia ei ole, tuntevat suurta surua sydämessään.

Vierailija
147/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisille nostan hattua, kiitän ja kumarran.

Ihanaa että edes he kantavat vastuuta yhteiskunnasta ja kasvattavat ahkeria ja kunnollisia kansalaisia.

Eivät ole itsekkäitä omaan napaan tuijottajia Niinkuin suurin osa nuorista naisista.

Vierailija
148/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löytynyt suomalaista miestä, joka haluaisi lapsia. Vastaus oli joko ei, tai "ehkä joskus". Meni lähes 40 vuotiaaksi, että löysin ihanan Ulkomaalaisen miehen, jolle perhe on tärkeä ja ehdimme saada vielä 2 lasta. Turha sitten itkeä, että miksi suomalainen mies ei kelpaa. Olisi kelvannut, mutta ura ja itsenäinen elämä oli tapaamilleni miehille tärkeämpää.

Näissä keskusteluissa ei tarpeeksi usein puhuta tästä miesten haluamattomuudesta, ihmetellään vaan miksi naiset eivät tee lapsia. Eka mieheni jahkasi vuosikaudet tuota "ehkä joskus" kunnes lopulta painostettuna tunnusti ettei halua ollenkaan. Pari seurustelua on kaatunut siihen, että mies lopetti suhteen koska ei halua lapsia. On raskasta katkaista mahdollisesti vuosien seurustelu tällaisen syyn takia, henkiseen toipumiseen ja uuden lapsimyönteisen miehen löytämiseen voi mennä naiselta vuosia, jos on alunperin veikannut väärää hevosta. Nyt on jo ikää ja itse jäin lapsettomaksi, mutta onnekseni äitiys ei ollut elämäni tärkein päämäärä, silti välillä surettaa miten asiat menivät.

Tuollainen ajattelu voi olla yleisempää kaupunkilaismiesten keskuudessa? Pienemmistä kaupungeista ja kunnista löytää varmasti perinteisiä miehiä, jotka haluaa perheen, omistusasunnon ja kultaisennoutajan.

Eihän Suomessa ole kuin pieniä ja vielä pienempiä kaupunkeja.

Vierailija
149/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuva työelämä. Pätkätyöläisyys ja pakko yrittäjyys lisääntyvät, eläkeikä nousee ja tulevia eläkkeitä leikataan jatkuvasti. Koskaan ei tiedä, milloin sinun alallasi tehdään ”postit” eli palkkoja leikataan.

Vierailija
150/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Synnytysväkivalta

-Työelämän joustamattomuus

-eEi mahdollisuuksia työskennellä osa-aikaisesti. Asiantuntijatyöt ovat aina täysaikaisia ja matalapalkka-aloilla ei osa-aikaisen palkalla voi elää. Tässä suuri ero muuhun Eurooppaan.

-Uhkailut 6+6+6-mallista. Osa naisista ihan oikeasti haaveleilee pitkästä kotiäitiydestä ja tämä romuttaa mahdollisuudet siihen.

Ketjussa puhutaan Suomesta, ja Suomessa saa kyllä olla pikkulapsiaikana vuosikausia osa-aikaisena osittaisen hoitovapaan muodossa ihan omalla ilmoituksella ja pääsee myös sen jälkeen takaisin kokoaikaiseksi.

Osa miehistä myös haaveilee koti-isyydestä ja siksi olisi ihan hyvä, jos äidit eivät voisi rohmuta kaikkia perhevapaita itselleen. Toki nykyinen aika eli kolmevuotiaaksi asti kotona hoitaminen ilman työnantajan sananvaltaa asiaan tulisi säilyttää silti.

Huutonaurua!!! Sinulla ei taida olla mitään kokemusta asiantuntijatyöstä saati osittaisesta hoitovapaasta? Käytönnössä se tarkoittaa, että työntekijä tekee normaalin työmääränsä, mutta työnantaja maksaa vain 80% palkasta. Työt tehdään sitten vaikka yöllä lasten nukkuessa, mutta työmäärä ei mihinkään vähene.

Todellista osa-aikaista työtä (15-25h/viikko) ei Suomesta löydy, vaikka juuri sellaista pienten lasten vanhemmat kaipaisivat.

Olen asiantuntijatyössä, ja tein juuri kaksi vuotta 30-tuntista työviikkoa, koska minulla oli alle 3-vuotias lapsi. Kyllä siinä sai tarkkaan pitää kiinni siitä, että tosiaan tekee vain 80 % siitä työmäärästä mitä täysipäiväisenä tekisi, ja pomolle sai usein muistuttaa asiasta, mutta kyllä se onnistui. Rajoista pitää pitää kiinni.

Vierailija
151/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti on sallittu. Sen kun kieltäs niin saatas 10 000 uutta ihmistä vuosittain enemmän lisää.

Ja jos vielä ehkäisy valmisteet kiellettäisiin, niin tulisi valtavasti lisää lapsia.

Miksi tälle alapeukkuja. Ihan fakta. Jos ehkäisy ja abortit olis kielletty, tulis valtavasti enemmän lapsia.

Osa toki tekisi itse abortteja ja ehkäisisi vaikka muovipusseilla, mutta silti tulisi enemmän lapsia.

Unohdit, että miehet saisivat valtavasti vähemmän seksiä, jos jokainen nainen joutuisi koko hedelmällisen ikänsä pelkäämään raskautta.

Luuletko että tuollaiset miehet jotka haluavat kieltää ehkäisyn ja abortin, kyselisivät sen naisen halukkuutta seksiin.

En tietenkään luule. Sen sijaan luulen, että naiset pyrkisivät välttämään mahdollisimman paljon minkäänlaista kanssakäymistä miesten kanssa, jotka tuossa dystopiassa edustaisivat pelkkiä riskejä.

Vierailija
152/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika miten ymmärtämättömiä nuoria naisia täällä.

" Nainen ei tarvitse lasta mihinkään".

Elämän ydinkysymykset hakoteillä..

Kukaan yli 50 v nainen ei sano noin.

Ne joilla on lapsia ei antaisi yhtään hetkeä elämästään pois, ja ne joilla lapsia ei ole, tuntevat suurta surua sydämessään.

Mä en ole vielä viittäkymmentä, eikä aika ole vielä kullannut muistoja, mutta näin erityisen aikuisuuteen saattaneena vaihtaisin kyllä pitkiäkin ajanjaksoja elämästäni pois. Tämä on hyvä päivä, huonona olisin todennut VMP.

Vierailija
153/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissäni (33-40- vuotiaita) kaksi naista jäänyt lapsettomaksi, koska puolisoa ei ole löytynyt. Molemmat haluaisivat lapsia, mutta tällä iällä ei sitten ole juurikaan kuin niitä toisen kierroksen miehiä saatavilla (ja haluatko ne miehet lähteä vielä lapsiperherumbaan uudestaan?). Kaksi naista on kertonut olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Yksi pari kärsii lapsettomuudesta, ovat tämän hyväksyneet ja myös pysyvät lapsettomana.

Itse haluaisin kolmannen lapsen, mutta koska ikää jo on meillä molemmilla (N35, M39), niin ei taideta enää jaksaa. Lisäksi muutokset mm vuosiloman kertymisestä perhevapaiden aikana on muuttunut huonompaan sitten kuopuksen syntymän.

Miksi vapaalta edes pitäisi muodustua lomaa. Eihän silloin työtkäkään tehdä.

Vierailija
154/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Synnytysväkivalta

-eEi mahdollisuuksia työskennellä osa-aikaisesti. Asiantuntijatyöt ovat aina täysaikaisia ja matalapalkka-aloilla ei osa-aikaisen palkalla voi elää. Tässä suuri ero muuhun Eurooppaan.

-Uhkailut 6+6+6-mallista. Osa naisista ihan oikeasti haaveleilee pitkästä kotiäitiydestä ja tämä romuttaa mahdollisuudet siihen.

Ketjussa puhutaan Suomesta, ja Suomessa saa kyllä olla pikkulapsiaikana vuosikausia osa-aikaisena osittaisen hoitovapaan muodossa ihan omalla ilmoituksella ja pääsee myös sen jälkeen takaisin kokoaikaiseksi.

Osa miehistä myös haaveilee koti-isyydestä ja siksi olisi ihan hyvä, jos äidit eivät voisi rohmuta kaikkia perhevapaita itselleen. Toki nykyinen aika eli kolmevuotiaaksi asti kotona hoitaminen ilman työnantajan sananvaltaa asiaan tulisi säilyttää silti.

Huutonaurua!!! Sinulla ei taida olla mitään kokemusta asiantuntijatyöstä saati osittaisesta hoitovapaasta? Käytönnössä se tarkoittaa, että työntekijä tekee normaalin työmääränsä, mutta työnantaja maksaa vain 80% palkasta. Työt tehdään sitten vaikka yöllä lasten nukkuessa, mutta työmäärä ei mihinkään vähene.

Todellista osa-aikaista työtä (15-25h/viikko) ei Suomesta löydy, vaikka juuri sellaista pienten lasten vanhemmat kaipaisivat.

Olen asiantuntijatyössä, ja tein juuri kaksi vuotta 30-tuntista työviikkoa, koska minulla oli alle 3-vuotias lapsi. Kyllä siinä sai tarkkaan pitää kiinni siitä, että tosiaan tekee vain 80 % siitä työmäärästä mitä täysipäiväisenä tekisi, ja pomolle sai usein muistuttaa asiasta, mutta kyllä se onnistui. Rajoista pitää pitää kiinni.

Minä antaisin kenkää sinulle!

Vierailija
155/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Synnytysväkivalta

Antaisit kenkää työntekijälle, joka tekee töitä sopimuksen mukaisesti?

-eri

Vierailija
156/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huvita laittaa omaa elämää/uraa/eläkekertymää hold-tilaan 18 vuodeksi samalla, kun miehet vaan jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Hesarin kommenteissa miehet väittävät kaiken johtuvan liiasta tasa-arvosta ja siitä että naisille maksetaan tukia.

Ja niitä äijiä kuunnellaan enemmän kuin naisia, jotka kertovat miksi perheen perustaminen ei kiinnosta.

Vierailija
157/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huvita laittaa omaa elämää/uraa/eläkekertymää hold-tilaan 18 vuodeksi samalla, kun miehet vaan jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Siis mitä?

Sun ei tarvitse jäädä 18 vuodeksi kotiin lasta hautomaan. Lastenhoidon voi jakaa miehen kanssa.

Vierailija
158/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, oma tilanteesi ei ole oikein relevantti tähän keskusteluun kun lapsesi ovat jo aikuisia. Et siis tiedä millaista olisi lisääntymisen todellisuus tällä hetkellä. Tyttäresi tietää.

Vierailija
159/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-miehet ja naiset eivät kohtaa

- älylaitteet vievät liikaa aikaa ja väsyttävät aivot

- lastenhoitoa ei arvosteta, vaan syyllistetään kotihoidosta

Nuo on ne syyt jättää lapset tekemättä niillä ihmisillä, jotka saattaisivat ne muutoin tehdä. Loput vain vahvistaa päätöstä.

Vierailija
160/177 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Synnytysväkivalta

Minä ja liittoni veisimme asian oikeuteen, ja kynisimme sinulta kivat korvaukset. Sillä välin olisinkin jo vienyt taitoni kilpailijan palvelukseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän