Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ns. menestyvä akateeminen nainen, mutta tekisi mieli vaihtaa nimi ja aloittaa hanttihommissa 500 km päästä täältä

Vierailija
27.09.2019 |

Olen akateemisesti koulutettu (pidemmälle kuin vain maisteri) ja minulla on arvostettu työpaikka, keskimääräistä korkeakoulutettua naista parempi palkka, hyvä ura jne. Eli olen oikeastaan minkä vain mittapuun mukaan menestynyt nainen. Olen kuitenkin totaalisen kyllästynyt omaan alaani. Olen yrittänyt nyt useita vuosia hakea muita töitä (myös pienemmän palkan ja matalamman koulutustason, jotain ihan projektisihteerijuttujakin yms), mutta en ole päässyt niissä edes haastatteluun. Oman alan uusiin töihin minua pyydetään vaikka en edes hae (esim. linkedinin kautta). Asun Helsingissä.

Tekisi mieli vaihtaa nimi, muuttaa 500 km päähän täältä jonnekin Hyrynsalmelle ja tehdä cv jonka mukaan olen ollut työttömänä ja äitiyslomilla melkein koko aikuisikäni ja hakea johonkin hanttihommaan kaupan kassaksi. Eli hävittää tämä "menestyneen naisen" urahistoria niin tarkkaan että edes nimelläni sitä ei löydä. Näköjään en itsenäni enää saa kevyempää enkä helpompaa työtä, enkä enää jaksa sekuntiakaan oman alan töitäni. Olen niihin täysin uupunut ja kyllästynyt.

Onnistuisikohan tällainen? Lapsi muuttaa mukanani.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja täällä monella. Ei tämä provo ole mutta en 100%-tosissani välttämättä ole ihan Hyrynsalmelle muuttamassa. Enemmän tämä on tällainen ajatustenpurkaus ja kyllästymisen tunteiden purkaus. Hyrynsalmi oli vähän vertauskuva siitä että miten pääsisi tästä urastaan kokonaan pois ja irti. 

Varmasti lapsikin vaikuttaa kyllästymiseen, koska ennen lasta rakensin uraan ja lapsen saatuani tuntuu että arvomaailma muuttui täysin ja ura ei kiinnosta enää yhtään. 

Ap

Vierailija
62/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyrynsalmella on tällä hetkellä mol -sivustolla kaikkiaan kymmenen työpaikkaa tarjolla.  Kaksi näistä yrittäjämuotoisia kuten "alusvaattiden itsenäinen jälleenmyyjä".  Sitten muutama "miesmäinen" paikka, kuten kuorma-auton kuljettaja yms.  Ravintola-alalta muutama paikka.   

Mielenkiintoisin oli ehkä hotellin markkinoinnin suunnittelu ja asiakashankinta.  Siinä saisi todella näkökulmaa uudenlaiseen työhön, eikä takuulla pitkästyisi, koska työ olisi itsenäistä ja sen voisi hoitaa osittain etänä.  Yksityisellä sektorilla tulokset mekitsevät, joten sekin voi aiheutta toisenlaista väsymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu olevan aivan helkkarin vaikeaa nyt tälle "akateemiselle" ihmiselle ottaa mitään neuvoja vastaan tai itse käyttää päätään vähän käytännönläheisemmin.

AP puhui "hanttihommista" aloituksessa. No, kävisikö kaupan kassa? Äläkä ala ap nillittämään, että olet liian korkeasti koulutettu siihen hommaan ja CV on liian pitkä. Tätä hommaa voit tehdä pääkaupunkiseudulla eikä tarvitse muuttaa mihinkään ja leikkiä anonyymiä.

Tässä ohjeet:

Mene nettisivuille www.ekstraajat.fi

Ekstraajat ottaa töihin tyyppejä, jotka ovat täysi-ikäisiä ja täysipäisiä. On sama ootko 20v vai 54v. Tai ootko ylioppilas vai ydinfyysikko. Saat sieltä parin päivän koulutuksen ja sitten lataat ekstraaja-sovelluksen kännykkääsi ja sinne tulee aina ilmoitus vapaista työvuoroista. Voit etukäteen rajata, että haet työvuoroja esim vain Vantaalta.

Voit työskennellä omien halujesi mukaan 0-7 päivää viikossa. Palkka ei ole iso, mutta eipä koulutuskaan kestä kuin sen pari päivää.

Oma tyttäreni työskentelee opintojen ohessa ekstraajilla ehkä 3 iltaa viikossa (hän haluaa iltavuoroja, on niitä päivävuorojakin). Työkaverin vaimo on ollut ekstraajilla jo pitkään, oli aiemmin koulutushommissa yksityisellä sektorilla, mutta halusi jotain kevyttä työtä lasten kanssa kotonaolon jälkeen. Nyt tekee aika säännöllisesti lyhyitä aamuvuoroja.

Mitäs keksit ap tästä ettei kelpaa?

Vierailija
64/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.  Oletko julkisella sektorilla?  Jotenkin nuo juttusi ei vaikuta kuuluvan normaaliin yrityselämään.

Kaikki tuo, että "saan aina tietää kuka valittiin" ja se, että korostat "muodollista koulutusta ja kokemusta".  

Olen. Ap

Hae ensin työkiertoon nykyisellä paikkakunnallasi johonkin toiseen virastoon. Pääset vaihtamaan työkuvioita, mutta lapsen hoitopaikkaan ei tule muutosta. Työkierrossa voisi päästä tekemään vähemmän vastuullista ja stressaavaa työtä. Sieltä saatu kokemus saattaisi sitten auttaa muutoksessa eteenpäin.

Työnkierto olisi hyvä. Mutta miten tällainen hyvin kapean alan asiantuntija ("meteorologi") voi mennä työnkiertoon muualle kuin tämän alan ihmisiä on töissä tällä työnantajalla vain yhdessä paikassa, yhdentyyppisissä tehtävissä (ja meitäkin vain muutama). Ap

Vierailija
65/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu olevan aivan helkkarin vaikeaa nyt tälle "akateemiselle" ihmiselle ottaa mitään neuvoja vastaan tai itse käyttää päätään vähän käytännönläheisemmin.

AP puhui "hanttihommista" aloituksessa. No, kävisikö kaupan kassa? Äläkä ala ap nillittämään, että olet liian korkeasti koulutettu siihen hommaan ja CV on liian pitkä. Tätä hommaa voit tehdä pääkaupunkiseudulla eikä tarvitse muuttaa mihinkään ja leikkiä anonyymiä.

Tässä ohjeet:

Ekstraajat ottaa töihin tyyppejä, jotka ovat täysi-ikäisiä ja täysipäisiä. On sama ootko 20v vai 54v. Tai ootko ylioppilas vai ydinfyysikko. Saat sieltä parin päivän koulutuksen ja sitten lataat ekstraaja-sovelluksen kännykkääsi ja sinne tulee aina ilmoitus vapaista työvuoroista. Voit etukäteen rajata, että haet työvuoroja esim vain Vantaalta.

Voit työskennellä omien halujesi mukaan 0-7 päivää viikossa. Palkka ei ole iso, mutta eipä koulutuskaan kestä kuin sen pari päivää.

Oma tyttäreni työskentelee opintojen ohessa ekstraajilla ehkä 3 iltaa viikossa (hän haluaa iltavuoroja, on niitä päivävuorojakin). Työkaverin vaimo on ollut ekstraajilla jo pitkään, oli aiemmin koulutushommissa yksityisellä sektorilla, mutta halusi jotain kevyttä työtä lasten kanssa kotonaolon jälkeen. Nyt tekee aika säännöllisesti lyhyitä aamuvuoroja.

Saattaisin ihan viihtyä kassana muutaman vuoden. Ap

Vierailija
66/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole ollenkaan säästöjä menestyksestä huolimatta, et taida olla vielä tarpeeksi menestynyt.

Tuo idea sinänsä ei ole uusi, sitä kutsutaan downshiftaamiseksi, ja kyllä ne ihmiset rauhoittuu, kun et enää vastaa puhelimeen/kaikkiin sähköposteihin.

Vierailija
67/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan ekaksi pois sieltä LinkedIn:stä!!!

Vierailija
68/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että niihin hanttihommiin tarvitaan myös koulutus. Olen tehnyt vastaavanlaisen tempun, oman alan töitä ei löydy maalta, mutta mihinkään hanttihommaan ei pääse ylikoulutettuna. Kaupan kassoille ja mihin tahansa hommaan otetaan nuori, ei vanhaa ylikoulutettua kehäraakkia :D

No, ei mulla tässä hätää ole, mutta vähän sulle realismia peliin. Työpaikkoja ei ole korvessa ja kertomani on tositilanne. Siivoojaksikaan et pääse ilman koulutusta. Henkilökohtaisena avustajana olin vähän aikaa, mutta sekin kilpistyi heikkoon palkkaan. Matkakuluihin meni liikaa rahaa.

Lopetit henkilökohtaisena avustajana? Se osoittaa, että vammaiset ovat aivan kammottavia työnantajia. Eihän heitä kukaan kestä. Siksi avustajat vaihtuvat. Siellä se sinunkin entinen avustettavasi on TAAS hakemassa uutta avustajaa.

Vierailija
69/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja täällä monella. Ei tämä provo ole mutta en 100%-tosissani välttämättä ole ihan Hyrynsalmelle muuttamassa. Enemmän tämä on tällainen ajatustenpurkaus ja kyllästymisen tunteiden purkaus. Hyrynsalmi oli vähän vertauskuva siitä että miten pääsisi tästä urastaan kokonaan pois ja irti. 

Varmasti lapsikin vaikuttaa kyllästymiseen, koska ennen lasta rakensin uraan ja lapsen saatuani tuntuu että arvomaailma muuttui täysin ja ura ei kiinnosta enää yhtään. 

Ap

Onko mahdollista muuttaa muualle, mutta jatkaa samoissa töissä? Tehdä etänä? Tai mitä jos vain muuttaisitte uuteen asuntoon.

Vierailija
70/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuulostaa pisupäältä, mutta voisiko tuo kommentti kummuta siitä, että olet kuitenkin epävarma työsi todellisesta arvosta ja asemasta? Korkeasti koulutettu voi olla vaikka kirkkoslaavissa kuten julkkispoliitikko ja monelle sitten hanttihomma on realistinen vaihtoehto, kun taas harva esim.erikoislääkäri haaveilee 'stressittömästä' fyysisesti rasittavasta ja yksitoikkoisesta suorittavasta työstä. Voisiko olla että romantisoit sellaista työtä, koska oma työ tuntuu hupiukkoilulta siihen verrattuna? Pitäisikö vaihtaa hommia omalla tasolla tai miettiä oman uran filosofinen pohja uusiksi?

Vierailija
71/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ohjeet:

Saattaisin ihan viihtyä kassana muutaman vuoden. Ap

Niinpä. Tai kyllästyisit kahdessa kuukaudessa. Sama kyllästys kolmasosa palkalla. Tiedän aika monta akateemista jotka jossain vaiheessa työuraa kypsyneet töihinsä mutta löytäneet uuden innon elämäntilanteen tai työtehtävien muuttuessa. Yleensä pääkaupunkiseudulla massiivinen asuntolaina on hyvä motivaatori töihin, eikö sinulla? Ja vaikka vuokrallakin asuisit, niin laskepa huvikseen miten maksat sen alle kahden tonnin tuloista, muusta elämäntasostasi puhumattakaan.

Vierailija
72/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ohjeet:

Ei maalla ole tuollaisia. Olen työtäpelkäämätön ja muutin maalle. Hain akateemisena 20 v työuran tehneenä monia töitä, pääsin vain henk.koht avustajaksi ja yh ei sillä palkalla eläisi. Mua elättää mies ja omat pienet pääomatulot.

Minäkin ennen luulin että kyllä töitä tekevälle löytyy.

Vierailija
73/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Pitäisikö vaihtaa hommia omalla tasolla tai miettiä oman uran filosofinen pohja uusiksi?

En ole ap, mutta onhan hän jo moneen kertaan selittänyt että hänen osaamisensa on kapealta sektorilta.

Ymmärrän hyvin ettei työnkuvan vaihtaminen ole helppoa. Olen itse siinä mielessä samassa tilanteessa, että olen "urani huipulla". Ylemmäs ei pääse, sivusuunnassa ei ole tarjolla muita hommia.

Onneksi kuitenkin viihdyn työssäni erinomaisesti.

Vierailija
74/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt ekstraajat -sivuilta tieta, että työntekijäni pitäisi olla alle 54-vuotias.   Vai onko tämä yleinen yläikäraja työsaannille nykypäivänä?

Vierailija
75/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyrynsalmella on tällä hetkellä mol -sivustolla kaikkiaan kymmenen työpaikkaa tarjolla.  Kaksi näistä yrittäjämuotoisia kuten "alusvaattiden itsenäinen jälleenmyyjä".  Sitten muutama "miesmäinen" paikka, kuten kuorma-auton kuljettaja yms.  Ravintola-alalta muutama paikka.   

Mielenkiintoisin oli ehkä hotellin markkinoinnin suunnittelu ja asiakashankinta.  Siinä saisi todella näkökulmaa uudenlaiseen työhön, eikä takuulla pitkästyisi, koska työ olisi itsenäistä ja sen voisi hoitaa osittain etänä.  Yksityisellä sektorilla tulokset mekitsevät, joten sekin voi aiheutta toisenlaista väsymystä.

Hyvä esimerkki mitä maalla on töitä tarjolla, jos on. Mutta markkointihommiin ei varmasti pääse edes työhaastatteluun ilman koulutusta ja kokemusta.

Vierailija
76/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ohjeet:

Tuskin ap saa tuolta mitään. Hain hanttihommia kun vielä opiskelin, mutta tuolta ei kuulunut mitään, vaikka oli paljon työkokemusta.

Vierailija
77/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

En halua kuulostaa pisupäältä, mutta voisiko tuo kommentti kummuta siitä, että olet kuitenkin epävarma työsi todellisesta arvosta ja asemasta? Korkeasti koulutettu voi olla vaikka kirkkoslaavissa kuten julkkispoliitikko ja monelle sitten hanttihomma on realistinen vaihtoehto, kun taas harva esim.erikoislääkäri haaveilee 'stressittömästä' fyysisesti rasittavasta ja yksitoikkoisesta suorittavasta työstä. Voisiko olla että romantisoit sellaista työtä, koska oma työ tuntuu hupiukkoilulta siihen verrattuna? Pitäisikö vaihtaa hommia omalla tasolla tai miettiä oman uran filosofinen pohja uusiksi?

Itse asiassa ystävissäni on muutama erikoislääkäri, joka haaveilee pois potilastyöstä pääsystä. Ovat kurkkuaan myötä täynnä potilaita ja sairauksia. Sellaisesta ei vain ole tapana puhua ääneen kun lääkäri on niin arvostettu ammatti ja heistä on niin paljon pulaa Suomessa. 

Varmaan olen epävarma työni todellisesta arvosta, koska enhän itsekään arvosta sitä enää yhtään.

Ap

Vierailija
78/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vie lasta mukanasi. Helsingissä on kuitenkin parhaat koulut ja hyvät jatko-opiskelumahdollisuudet.

Höpö, höpö, kyllä opetus on loistavaa maaseutukouluissa. Sit lukioonhan voi mennä minne haluaa ts, mihin rahkeet rittää. Tietysti lapsi mukaan.

Jos muuten haet jossakin takahikiällä kaupan kassalle töihin ja näytät vaan peruskoulutodistuksen. Ei ne sinun juttujasi googlaa . Onhan monia ihmisiä joilla on sama nimi, vai onko nimesi kovin erikoinen.

Vierailija
79/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet leikittelevät tälläisillä ajatuksilla mutta harvat toteuttavat. Ei se ainakaan onnistu jos on kovin kiinni omissa saavutuksissaan ja ns menestyksessään.

Mä sjattelin seuraavaksi lainata rahaa js ostaa sijoitusasunnon. Vakuutena omistusadunto jota vuokraan. Rempataan asunto miehen kanssa, näin jutun näin hankkivasta kotiäidistä.

Vierailija
80/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vie lasta mukanasi. Helsingissä on kuitenkin parhaat koulut ja hyvät jatko-opiskelumahdollisuudet.

Höpö, höpö, kyllä opetus on loistavaa maaseutukouluissa. Sit lukioonhan voi mennä minne haluaa ts, mihin rahkeet rittää. Tietysti lapsi mukaan.

Jos muuten haet jossakin takahikiällä kaupan kassalle töihin ja näytät vaan peruskoulutodistuksen. Ei ne sinun juttujasi googlaa . Onhan monia ihmisiä joilla on sama nimi, vai onko nimesi kovin erikoinen.

Saman nimisiä ei Suomessa ole montaa. Mutta ajattelin siis aloituksessani sitä, että haluaisin täyden irtioton siitä uraihmisistä, joka olen ollut vuosia. Omassa päässäni oma nimeni ja urani ja identiteettini kytkeytyy niin vahvasti toisiinsa, että että tarkoitin jos ottaisin kutsumanimeksi vaikka toisen nimeni niin se olisi jo irtiotto siitä kuka olen ollut. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan