Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ns. menestyvä akateeminen nainen, mutta tekisi mieli vaihtaa nimi ja aloittaa hanttihommissa 500 km päästä täältä

Vierailija
27.09.2019 |

Olen akateemisesti koulutettu (pidemmälle kuin vain maisteri) ja minulla on arvostettu työpaikka, keskimääräistä korkeakoulutettua naista parempi palkka, hyvä ura jne. Eli olen oikeastaan minkä vain mittapuun mukaan menestynyt nainen. Olen kuitenkin totaalisen kyllästynyt omaan alaani. Olen yrittänyt nyt useita vuosia hakea muita töitä (myös pienemmän palkan ja matalamman koulutustason, jotain ihan projektisihteerijuttujakin yms), mutta en ole päässyt niissä edes haastatteluun. Oman alan uusiin töihin minua pyydetään vaikka en edes hae (esim. linkedinin kautta). Asun Helsingissä.

Tekisi mieli vaihtaa nimi, muuttaa 500 km päähän täältä jonnekin Hyrynsalmelle ja tehdä cv jonka mukaan olen ollut työttömänä ja äitiyslomilla melkein koko aikuisikäni ja hakea johonkin hanttihommaan kaupan kassaksi. Eli hävittää tämä "menestyneen naisen" urahistoria niin tarkkaan että edes nimelläni sitä ei löydä. Näköjään en itsenäni enää saa kevyempää enkä helpompaa työtä, enkä enää jaksa sekuntiakaan oman alan töitäni. Olen niihin täysin uupunut ja kyllästynyt.

Onnistuisikohan tällainen? Lapsi muuttaa mukanani.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että niihin hanttihommiin tarvitaan myös koulutus. Olen tehnyt vastaavanlaisen tempun, oman alan töitä ei löydy maalta, mutta mihinkään hanttihommaan ei pääse ylikoulutettuna. Kaupan kassoille ja mihin tahansa hommaan otetaan nuori, ei vanhaa ylikoulutettua kehäraakkia :D

No, ei mulla tässä hätää ole, mutta vähän sulle realismia peliin. Työpaikkoja ei ole korvessa ja kertomani on tositilanne. Siivoojaksikaan et pääse ilman koulutusta. Henkilökohtaisena avustajana olin vähän aikaa, mutta sekin kilpistyi heikkoon palkkaan. Matkakuluihin meni liikaa rahaa.

Lopetit henkilökohtaisena avustajana? Se osoittaa, että vammaiset ovat aivan kammottavia työnantajia. Eihän heitä kukaan kestä. Siksi avustajat vaihtuvat. Siellä se sinunkin entinen avustettavasi on TAAS hakemassa uutta avustajaa.

Ei avustettavissa mitään vikaa ollut, mutta työmatka ja työajat liian hankalat. Koin myös työn hyvin vaativaksi ilman terveydenhoitoslan koulutusta. Viimeisin oli painavin syy, pelkäsin siis tekeväni jonkun virheen.

Vierailija
82/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitaja tai siivooja. Myös ruumiillista rasitusta niin vähenee turha samojen ajatusten pyörittely päässä.

Pienemmillä paikkakunnilla on halvempia asuntoja, sekä omistus- että vuokra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vie lasta mukanasi. Helsingissä on kuitenkin parhaat koulut ja hyvät jatko-opiskelumahdollisuudet.

Höpö, höpö, kyllä opetus on loistavaa maaseutukouluissa. Sit lukioonhan voi mennä minne haluaa ts, mihin rahkeet rittää. Tietysti lapsi mukaan.

Jos muuten haet jossakin takahikiällä kaupan kassalle töihin ja näytät vaan peruskoulutodistuksen. Ei ne sinun juttujasi googlaa . Onhan monia ihmisiä joilla on sama nimi, vai onko nimesi kovin erikoinen.

Saman nimisiä ei Suomessa ole montaa. Mutta ajattelin siis aloituksessani sitä, että haluaisin täyden irtioton siitä uraihmisistä, joka olen ollut vuosia. Omassa päässäni oma nimeni ja urani ja identiteettini kytkeytyy niin vahvasti toisiinsa, että että tarkoitin jos ottaisin kutsumanimeksi vaikka toisen nimeni niin se olisi jo irtiotto siitä kuka olen ollut. Ap

No voihan venäjä 😆 todellakaan kukaan ei ole susta ihan noin kiinnostunut. Paitsi naapurit siellä maalla, mutta ihan hyvällä sykkeellä. Sulle vaan varmaan on rankkaa luopua urastasi joten ei kannata muuttaa maalle.

Vierailija
84/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollut sitä mieltä että maailma pyörii niin, että ylimpänä ovat suuromistajat ja näiden sukulaiset joiden ei tarvitse tehdä mitään ja heti seuraavana on näiden käskyläiset, jotka edustavat yhteiskunnan toiseksi korkeinta luokkaa ns ylempää keskiluokkaa. Näiden väliin kuuluvat vielä "rikkaat" joka on vähän sellainen epäselvä joukko joka ei kuulu mihinkään. Käskyläisille maksetaan tuntuva korvaus siitä että joutuvat ottamaan kaiken paskan niskaansa, suuret vastuut ja joskus myös työmäärän suuromistajien sijaan. Näin maailma pyörii, duunarit saa duunarin palkan mutta ei niiden tarvitse sen enempää sitten murehtiakaan mistään. Suuromistajien ja rikkaiden murheista huolehtii ylempi keskiluokka.

Tämä nyt oli tämmöinen epäakateeminen kirjoitelma mutta hyvin lähellä totuutta.

Vierailija
85/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vie lasta mukanasi. Helsingissä on kuitenkin parhaat koulut ja hyvät jatko-opiskelumahdollisuudet.

Höpö, höpö, kyllä opetus on loistavaa maaseutukouluissa. Sit lukioonhan voi mennä minne haluaa ts, mihin rahkeet rittää. Tietysti lapsi mukaan.

Jos muuten haet jossakin takahikiällä kaupan kassalle töihin ja näytät vaan peruskoulutodistuksen. Ei ne sinun juttujasi googlaa . Onhan monia ihmisiä joilla on sama nimi, vai onko nimesi kovin erikoinen.

Saman nimisiä ei Suomessa ole montaa. Mutta ajattelin siis aloituksessani sitä, että haluaisin täyden irtioton siitä uraihmisistä, joka olen ollut vuosia. Omassa päässäni oma nimeni ja urani ja identiteettini kytkeytyy niin vahvasti toisiinsa, että että tarkoitin jos ottaisin kutsumanimeksi vaikka toisen nimeni niin se olisi jo irtiotto siitä kuka olen ollut. Ap

No voihan venäjä 😆 todellakaan kukaan ei ole susta ihan noin kiinnostunut. Paitsi naapurit siellä maalla, mutta ihan hyvällä sykkeellä. Sulle vaan varmaan on rankkaa luopua urastasi joten ei kannata muuttaa maalle.

Niin. Luitkohan kommenttini. Kirjoitin siitä, että oma identiteettini kytkeytyy niin vahvasti uraani ja nimeeni, että haluan irtioton tämän nimisen ihmisen uraidentiteetistä. Ei se naapureihin liity. Vaan oman pään sisäisiin asioihin. Ap

Vierailija
86/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Luitkohan kommenttini. Kirjoitin siitä, että oma identiteettini kytkeytyy niin vahvasti uraani ja nimeeni, että haluan irtioton tämän nimisen ihmisen uraidentiteetistä. Ei se naapureihin liity. Vaan oman pään sisäisiin asioihin. Ap

Jotain hämärää jutussasi on, en tosiaan usko sitä mutta eihän se mulle kuulukaan.

Maalla urasi pannaan kyllä merkille koska maalla ollaan enemmän muista kiinnsotuneita kuin kaupungissa. Naapurit kysyvät ja kertovat toisillee ja tämä oikeasti oli ainoa varsinainen kulttuurishokki maallemuutossa. Mutta huumorilla olen ottanut senkin.

Vierailija
87/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitaja tai siivooja. Myös ruumiillista rasitusta niin vähenee turha samojen ajatusten pyörittely päässä.

Kaikissa hoito- ja hoivatöissä olisin todella surkea, persoonani ei vain sovi niihin yhtään. Siivota voisin varmaan jos joku minut siihen palkkaisi (olen persoonaltani hyvin analyyttinen, pohdiskeleva ja aika hidas, tutkijatyyppi vaikka en ole tutkija). Ap

Vierailija
88/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa hoito- ja hoivatöissä olisin todella surkea, persoonani ei vain sovi niihin yhtään. Siivota voisin varmaan jos joku minut siihen palkkaisi (olen persoonaltani hyvin analyyttinen, pohdiskeleva ja aika hidas, tutkijatyyppi vaikka en ole tutkija). Ap

Tutkijan työ on aika suosittu maalle muuttaneidennkeskuudessa. Tekevät osinetätöitä. Maallemuuttamiseni jälkeen olen tutustunut kolmeen maalla asuvasn tutkijaan. Jos työsi on sitä mitä väität niin tämä varmaan olisi hyvä vaihtoehto.

Vierailija
89/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkijan työ on aika suosittu maalle muuttaneidennkeskuudessa. Tekevät osinetätöitä. Maallemuuttamiseni jälkeen olen tutustunut kolmeen maalla asuvasn tutkijaan. Jos työsi on sitä mitä väität niin tämä varmaan olisi hyvä vaihtoehto.

Siis aloitukseni pointti oli, että en halua enää tehdä oman alan työtä koska olen lopen kyllästynyt kaikkiin oman alan sisältöihin. En erityisesti halua muuttaa maalle kuitenkaan vaan pois tämän alan ympyröistä. Ap

Vierailija
90/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja ajatuksia täällä, haluaisin vaan eroon tästä vaativasta asiantuntijatyöstä ja älyttömistä työmääristä. Ei kai siivoushommiin mitään CV:tä kysellä? 

Vierailija
91/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja ajatuksia täällä, haluaisin vaan eroon tästä vaativasta asiantuntijatyöstä ja älyttömistä työmääristä. Ei kai siivoushommiin mitään CV:tä kysellä? 

Taitaa ne kysellä. Jos on kova asiantuntija-cv ja ulkoisesti sellainen menestyvä nainen niin ei ne palkkaa.

Vierailija
92/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli, harva asiantuntija kirjoittaa kaikki yhdyssanat väärin, pöllyttää väärin ja vielä rektiotkin ovat pielessä.

Vierailija
93/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ne kysellä. Jos on kova asiantuntija-cv ja ulkoisesti sellainen menestyvä nainen niin ei ne palkkaa.

Ai vaikka ois kuinka työntekijäpula? Eikö luulisi kelpaavan lyhytaikainenkin työntekijä, jos olettavat, että "menestyvä" nainen ei hommissa kauan pysy? 

Vierailija
94/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt sentään. Meinaat että sinä olet nimesi tai urasi. Kai nyt jokaisella on muukin minuus ja identiteetti. Toisaalta nimen muutos ei poista sitä, että olet aina sinä. Jos olet tyytymätön, olet sitä eri nimisenä ja eri paikkakunnallakin. Itseäsi et pääse pakoon.

Sinulla on 3v lapsi? Eikö juuri ollut äitiyslomat ym. Eikö pikkulapsen äidillä ole muuta kuin työ.

Vierailija
95/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa hoitaa se pää kuntoon. Se seuraa sinua aina.

Vierailija
96/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli, harva asiantuntija kirjoittaa kaikki yhdyssanat väärin, pöllyttää väärin ja vielä rektiotkin ovat pielessä.

Näin on, ei ole uskottavaa tuo menestyvästä urastakaan kertominen.

Mutta trollina ihan hyvä, monet miettivät näitä, vaikkeivat toteuta.

Vierailija
97/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hiton usein miettinyt samaa, mutta en uskalla. Osasyy on se, etten ole ikinä ollut kovin paljoa tekemisissä kouluttamattomien ihmisten ja työväenluokan kanssa. En usko, että minulla löytyisi mitään yhteistä puhuttavaa työkaverien kanssa. Hankalaa on nimittäin nytkin, muttei sentään mahdotonta. Naisilla on joku pakkomielle jauhaa lapsistaan, mutta onneksi asiantuntijatöissä on paljon miehiäkin, ja heille ei jää ättäräätättärää-vaihe päälle. En osaa hahmottaa itseäni keskustelemassa auto- tai muusta penkkiurheilusta, tosi-teeveestä, Vain elämää- tai Tanssii tähtien kanssa-skeidasta. Sama pätee rikkaiden kauppiaiden omaisuuden päivittelyyn, autoihin, nettipokeriin ja herravihaan. Tiedostan rajoitteeni eli sen, että loppujen lopuksi tulen toimeen vain koulutetun keskiluokan kanssa. Miksei yläluokankin, sen suppean aineston perusteella arvioituna, joka on työelämässä kertynyt.  Eli summa summarum: eiköhän tämä tästä. En mene minnekään juomaan kossua ja laulamaan karaokea.  

Jotain tuollaista saattaa olla edessä,  ellei ole asemoitunut toisenlaiseen ajattelutapaan.  Ehdottomasti pitää tausta salata sillä sitä ei katsota hyvällä. Ryhdy autistiksi. Mutta eikö ap tottuneena suorittaisi vielä yhtä pikkututkintoa suitsait vasemmalla kädellä, sehän jelppaisi jo paljon alan vaihdossa.

Vierailija
98/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt sentään. Meinaat että sinä olet nimesi tai urasi. Kai nyt jokaisella on muukin minuus ja identiteetti. Toisaalta nimen muutos ei poista sitä, että olet aina sinä. Jos olet tyytymätön, olet sitä eri nimisenä ja eri paikkakunnallakin. Itseäsi et pääse pakoon.

Sinulla on 3v lapsi? Eikö juuri ollut äitiyslomat ym. Eikö pikkulapsen äidillä ole muuta kuin työ.

Oli äitiysvapaat ym. 

Mutta yritin selittää tässä ketjussa, että vihaan omaa alaani ja haluan täysin eroon oman alan ympyröistä mutta en pääse. Se nimenvaihto ja muutto kauas oli yksi idea miten joku voisi sen toteuttaa. Muitakin ideoita hain. Se nimi ei nyt ole ollenkaan oleellinen tässä asiassa vaan täysi eroonpääsy omasta ammatista. Muuten pidän elämästäni kyllä.

Ap

Vierailija
99/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vaikka ois kuinka työntekijäpula? Eikö luulisi kelpaavan lyhytaikainenkin työntekijä, jos olettavat, että "menestyvä" nainen ei hommissa kauan pysy? 

Ei maalla ole siivoojista työvoimapulaa. Siivoojanntylhön pitää olla siistijänntai laitoshuoltajannkolutus. Ei pääse edes työhaastatteluun ilman sitä. Siivotessa käytetään koneita ja pitää tuntea litkut eri pinnoille. Hotellisiivojaksi vois varmaan pöästä jos paikkakunnalla on turismia vuoden ympäri mutta tuskin on Lapissakaan.

Vierailija
100/122 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän apta oikein hyvin. Itse haluaisin tehdä pelkkää etyötä ja vaihtaa paikkakuntaa pohjoiseen. Haluaisin asua mökkioloissa ja harrastaa eräilyä. Uskoisin että se antais voimaa jaksaa työelämää paremmin. Sanoit olevasi julkisalalla. Siellä etätyöt onnistuu. Koita ensin semmoista irtiottoa, että vaihdat maisemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi