Suomenkielessä monet sanat taipuvat tyyliin: kahvi = kaffi, pahvi = paffi, pihvi = piffi jne.
Voidaanko käänteisesti myös sana milf vääntää muotoon milvi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ylijäämäjyrsijä kirjoitti:
Esim. ainakin aloituksessa käytetyt esimerkit saattanevat myös johtua (HHHHHHUUUUUUIIIIIII PAKKKKKKO-) ruotsinkielestä, jossa sanat ovat muotoa:
Kahvi = Kaffe = "Kaffi"
Pahvi=Paff (tai Papp) = "Paffi"
Pihvi= Biff = "Piffi"
Suuri (jollei jopa suurin) osa suomalaisesta puhekielestä ja slangista periytyy alunperin ruotsinkielestä, josta sanoja on väännelty pääosin kaksikielisillä paikkakunnilla, mm. Helsinki, Turku, ja nyttemmin levinneet puhekielessä koko suomeen.
Helan gååååååår, skogsfinnar :) :)
Ihan nyt ohi aiheen ja ei todellakaan mitenkään pahalla tai "riitaa haastaen" tämän kommentin kirjoittajaa kohtaan (ei mitään vikaa siis tässä, tyylisi on hieno), mutta kun mulla tuli kerran johonkin kommenttiin tehosteeksi laitettua "jokunen huutomerkki liikaa", sain oitis "palstadosentilta" alentuvan diagnoosin, että olen sivistymätön moukka. Mitäköhän kyseinen henkilö tähän sanoisi? Laitapa viestiä, jos olet kuulolla, ja samalla terveiseni, kuinka typerä itse olet. Johtui varmaan siitä, ettei itse keksinyt yhtä juttua, ja alkoi kuittailla suoranaisesti kateuttaan :D
Lääkkeet
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä käytetään f-kirjainta vain sanassa "pesufati."
Se on kylläkin "pesofati."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. ainakin aloituksessa käytetyt esimerkit saattanevat myös johtua (HHHHHHUUUUUUIIIIIII PAKKKKKKO-) ruotsinkielestä, jossa sanat ovat muotoa:
Kahvi = Kaffe = "Kaffi"
Pihvi= Biff = "Piffi"
Suuri (jollei jopa suurin) osa suomalaisesta puhekielestä ja slangista periytyy alunperin ruotsinkielestä, josta sanoja on väännelty pääosin kaksikielisillä paikkakunnilla, mm. Helsinki, Turku, ja nyttemmin levinneet puhekielessä koko suomeen.
Ihan nyt ohi aiheen ja ei todellakaan mitenkään pahalla tai "riitaa haastaen" tämän kommentin kirjoittajaa kohtaan (ei mitään vikaa siis tässä, tyylisi on hieno), mutta kun mulla tuli kerran johonkin kommenttiin tehosteeksi laitettua "jokunen huutomerkki liikaa", sain oitis "palstadosentilta" alentuvan diagnoosin, että olen sivistymätön moukka. Mitäköhän kyseinen henkilö tähän sanoisi? Laitapa viestiä, jos olet kuulolla, ja samalla terveiseni, kuinka typerä itse olet. Johtui varmaan siitä, ettei itse keksinyt yhtä juttua, ja alkoi kuittailla suoranaisesti kateuttaan :D
Lääkkeet
Eli jos sinulle joku kuittailee (muuten aivan asialliseen kommenttiin) muutamasta huutomerkistä ja ilmoittaa sinun olevan wt-moukka, tarvitset siihen lääkkeet? Tuollainen käytös ihan ok? Vai oletko tuo mainitsemani henkilö?
Ihan samahan se on näiden hymiöiden kanssa. Joillain niitä on useita rivejä, joten kaikki tyhmiä moukkia? Vailla lääkkeitä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi = Kaffe = "Kaffi"
Pihvi= Biff = "Piffi"
Lääkkeet
Eli jos sinulle joku kuittailee (muuten aivan asialliseen kommenttiin) muutamasta huutomerkistä ja ilmoittaa sinun olevan wt-moukka, tarvitset siihen lääkkeet? Tuollainen käytös ihan ok? Vai oletko tuo mainitsemani henkilö?
Ihan samahan se on näiden hymiöiden kanssa. Joillain niitä on useita rivejä, joten kaikki tyhmiä moukkia? Vailla lääkkeitä? :D
Ei vaan lääkkeet siihen, että mietit vieläkin jotain palstalla kerran saamaasi kommenttia ja epäilet jonkun tuntemattoman kadehtivan sinua.
Suomikieliset on vain vammasia jolta ei onnistu ff-ääni.
Siten
soffa = sahva
kaffe = kahve
biff = bihv
saffran = sahvran
jne
niijoo ja se -i sinne päätyyn koska muuten ei mahdu suuvammaisen finskin suuhun.
Ei noita kyllä käytetä muualla kuin jossain Turussa.
Teemalta tuli Elävä arkisto -sarjassa ohjelma 70-luvun Miss Suomista. Selostaja kehui, että puffihihat ovat kuuminta muotia iltapuvuissa. Lisäksi kerrottiin useaan otteeseen, miten kilpailu on edelleen perinteellinen. Oli ihan hauska kuunnella suomen kieltä 70-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
No ei käytetä täälläkään. Joskus joku sanoo "kaffe", mutta siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Suomikieliset on vain vammasia jolta ei onnistu ff-ääni.
Siten
soffa = sahva
kaffe = kahvebiff = bihv
saffran = sahvran
jneniijoo ja se -i sinne päätyyn koska muuten ei mahdu suuvammaisen finskin suuhun.
Tuo tuttu, hieno joulupullan mauste , joka on esim. (engl.) saffron ja (esp.) azafrán on kyllä suomeksi 'sahrami'ja on sillä nimellä tunnettu niin kauan kuin se on ollut täällä tunnettu ja kuin sitä on täällä kaupoista on saanut
(eli ainakin konditorioiden ja kahviloiden tarpeisiin varmaan jo jostain 1800-luvun lopulta lähtien)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei käytetä täälläkään. Joskus joku sanoo "kaffe", mutta siinä kaikki.
Bussit ainakin ilmoittavat isoin kirjaimin, että nyt on "Kaffepaussi". Hyvin näkyy ilmoitus huononäköisimmänkin silmiin :)
Vanhusväestö käyttää myös paljon vielä. Joillain jopa joka toinen sana tätä "murretta". Alun perin kai ehkä ruotsinkielisiä.