Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita yli 3-kymppisiä, joilla ei ole yhtään säästöjä tai varallisuutta?

Vierailija
26.09.2019 |

Mikä on syynä tähän tilanteeseen ja koetko häpeää tilanteesta tai itsesi epäonnistuneeksi?

Itselläni siis otiskon mukainen tilanne ja mietin olisiko täällä kohtalontovereita.
Tuntuu vaan, että muilla on omistusasunnot ja muutenkin paljon parempi rahatilanne.

Omalla kohdallani tilanne johtuu siitä, että opiskellessani ei rahaa juurikaan ollut käytössä, sitten olin tosiaan opiskelijana ja töissä silloin tällöin. Varsinaiseen kunnon työhön päästessäni aloin sitten nauttimaan niistä rahoista ja tuli käytettyä rahaa huolettomasti. Mutta silloin ei ollut mitään isoja velkoja kuitenkaan. Lopulta ajauduin nettipeleihin ja voittojen jälkeen tuli hävittyä, niin että pahimmillaan oli velkaa peleistä ja luottokorteista noin 20 000 euroa.

Nyt sitten makselen velkoja pois noin tonnilla kuussa. Velat on maksettu noin 1,5-2 vuoden päästä.
En tosin enää koe itseäni epäonnistukseeni, olen tyytyväinen pieniin asioihin ja onnekseni en ehtinyt velkaantua kuitenkaan enempää.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kartuttaa varallisuutta, niin sitä rahaa ei kyllä kannata sitoa liikaa asuntoon. Osakkeet ja ETF:t paras väylä. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan, varsinkin kun kyseessä on kerrostalo, asunnon 2-3 kertaan remonttien takia. Osakkeista saa sentään tuottoa vuosittain. Saahan sitä sijoitusasunnoillakin mutta jos sillä aikoo rikastua täytyy jo ennestään olla paljon rahaa ja paljon asuntoja. Muutamalla asunnolla tuotot jäävät älyttömän pieniksi. 

Ja olen itse omistusasuja. Kaksion arvo oli ostohetkellä 80000, nyt toki korkeampi kun on rempattu (ja samalla otettu lainaa lisää...) 

Vierailija
22/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kartuttaa varallisuutta, niin sitä rahaa ei kyllä kannata sitoa liikaa asuntoon. Osakkeet ja ETF:t paras väylä. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan, varsinkin kun kyseessä on kerrostalo, asunnon 2-3 kertaan remonttien takia. Osakkeista saa sentään tuottoa vuosittain. Saahan sitä sijoitusasunnoillakin mutta jos sillä aikoo rikastua täytyy jo ennestään olla paljon rahaa ja paljon asuntoja. Muutamalla asunnolla tuotot jäävät älyttömän pieniksi. 

Ja olen itse omistusasuja. Kaksion arvo oli ostohetkellä 80000, nyt toki korkeampi kun on rempattu (ja samalla otettu lainaa lisää...) 

Toisaalta omaa kotia ei voi rahassa mitata ja omistusasuntoa ei kukaan voi myydä altasi. Nykyisin en tosin uskaltaisi omalta paikkakunnalta ostaa asuntoa koska tämä on muuttotappiokunta. Asuntoja on myynnissä hirveästi ja uskon että tilanne on pahenemaan päin. Hirveä tilanne olla jumissa asunnon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 v, ei säästöjä eikä omaisuutta. Olen vieläpä varsin hyvätuloinen (5000 e /kk). Ei ole vaan koskaan kiinnostanut pätkääkään säästää tai esim omistaa seiniä joiden sisällä asun. Kaiken rahan laitan haisemaan mitä tulee, se on elämäni periaate.

Vierailija
24/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33 enkä tunne juuri ketään yli kolmekymppistä, jolla olisi säästöjä tai varallisuutta.

Itse olen vain 5v vanhempi. Omassa ystäväpiirissä tilanne on ollut aivan erinlainen. Kaikki alkoivat tavalla tai toisella säästämään viimeistään 25v ikävuoden kohdalla. Itse olin kerännyt 30v mennessä ~200'000eur varallisuudet (työllä ja sijoittamisella). Nyt ei ole enää sijoituksia mutta noussut jo varallisuudet yli 500'000eur.

ps. "normi" toimisto duunari mutta toisaalta omaa työhistoriaa on jo todellisuudessa 30v. :D

Vierailija
25/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miten teille ei ole jäänyt säästöjä, siis ettei tilillä ole YHTÄÄN rahaa. Miten ihmeessä pärjäätte jos tuleekin joku yllättävä meno? Olisi kamalaa elää noin hiuskarvan varassa ja pelossa ettei ole varaa maksaa jotain.

Mulla on kolme lasta ja vuosikaudet tili oli aina viimeistä penniä myöten tyhjä kuun lopussa. Ja aina pärjättiin, koskaan ei tullut tilannetta, että oltaisiin oltu ihan kusessa, vaikka tiukilla oltiinkin. 

Nyt kun on väljempää ja lapset jo aikuisia, olen paljon huolestuneempi siitä, riittävätkö rahat. Se se vasta ärsyttävää onkin. 

Vierailija
26/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Olen 33-vuotias ja maksan pikavippejä pois. Ensi vuonna pitäisi ulosoton olla tyhjä. Olen paskassa toimistotyössä paskalla palkalla. Koen epäonnistuneeni ja harkitsen t*ppavani itseni 35-vuotiaana, jos olen edelleen tällainen luuseri.

Miksi tähän tulee vaan alapeukkuja?

Koska suunnitelma on huono. Huonoin ja pöljin mahdollinen.

Ollapa itse 35v ikäinen persaukinen eli toisinsanoen elämä edessä. Aikaa kun ei voi ostaa tai muullakaan tapaa kääntää taaksepäin. Tietäkääs se. Mulla on varallisuutta mutta onnellisuutta saa välillä suurennuslasilla hakea..

Vierailija
27/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin myöhemmin maata ja talon, mutta mulla ei ole varaa maksaa perintöveroa joten en voi ottaa niitä vastaan. Olen 36v eikä ole yhtään rahaa eikä omaisuutta. Olen ollut kyllä aina töissä, mutta ei ole tullut mieleen ostaa asuntoa. Olen niin tottunut asumaan vuokralla. Tuhlaan kaiken rahan aina. Ei ole mitään säästöjä.

Vierailija
28/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä meinaat, moneenko kertaan ikänsä vuokralla asuva maksaa asumansa asunnon? Ja ne pintarempat, jääkaapit, putkirempat jne?

Vierailija
29/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33-vuotias. Sairastumisen myötä meni kaikki säästöt, mainittavaa omaisuutta en ollut ehtinyt vielä kerryttää. En häpeä, en voinut sairastumiselle mitään eikä mun maailmankatsomuksessa ihmisten arvoa mitata rahassa. Keskityn paranemiseen.

Vierailija
30/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono Ihminen 36vee kirjoitti:

Perin myöhemmin maata ja talon, mutta mulla ei ole varaa maksaa perintöveroa joten en voi ottaa niitä vastaan. Olen 36v eikä ole yhtään rahaa eikä omaisuutta. Olen ollut kyllä aina töissä, mutta ei ole tullut mieleen ostaa asuntoa. Olen niin tottunut asumaan vuokralla. Tuhlaan kaiken rahan aina. Ei ole mitään säästöjä.

Jos se talo ja maapalsta on myymäkelpoista niin tietenkin voit ottaa perinnön vastaan ja maksaa verot siitä. Käteenkin jää jotain. Jos se on jokin peräkorventila jota ei kukaan halua edes ilmaiseksi niin sitten tilanne voi olla eri.

Vierailija
31/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono Ihminen 36vee kirjoitti:

Perintöä kannattaisi suunnitella etukäteen ja jakaa paloissa lahjoina / sukupolvenvaihdoksena. Jos siis olisi fiksut vanhemmat.

Vierailija
32/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tonnia on aspilla.

Tulen perimään maita.

En vaan jaksa säästää, mutta nyt olen vuodessa säästänyt tuon 2k ihan vaan sillä että laitan aspille pari sataa kuussa. Muut menee elämiseen ja ihan puhtaasti tuhlailuun. Periaatteessa, ilman tuhlaamista saisin ehkä 700e kuussa säästettyä jos haluaisin.

Ajattelin jos johonkin boxiin saisi lainan parin vuoden päästä. Vuokra yli tonnin, laskurin mukaan sillä lyhentäisi jo lainaa ja maksaisi vastikkeen.

Kattoo nyt mitä tästä tulee.

30v

Vierailija
33/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla omakotitalo (velkaa vielä 26 vuotta ja 190k tms) ja olen perikunnan osakkaana mukana rivitalokaksiossa, jota perikunta vuokraa.

Rahaa ei silti ole juuri koskaan tilillä, koska tienaan todella huonosti verrattuna vaimoon. Meillä on erilliset tilit ja yhteinen ns. ruokatili ja yhteinen velkatili toisessa pankissa. Mutta en minä itselleni voi koskaan mitään ostaa, koska tilillä on tilipäivänä noin 3 €. Raha menee 1/3 ruokatilille, 1/3 velkatilille ja 1/3 jää omaan käyttöön. Tuosta 1/3 suurin osa menee puhelinlaskuun, bensaan ja kuntosaliin. Yli jää joku 20 € kuukaudessa.

Vierailija
34/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v ikää. Tilillä 500-1000 euroa. Pihassa velkarahalla ostettu muutaman tonnin auto. Vuokralla asutaan. Olen viime aikoina ollut hyvin vähätöinen. Ei ahdista. Tulevaisuudensuunnitelmia on, mutta niihin ei liity intohimoista varallisuuden kartuttamista. Olisihan se kuitenkin kiva, jos olisi säästöjä sen verran, ettei tarvitsisi joka asiassa miettiä, onko siihen varaa. Jos tulotaso tästä nousee, niin aika herkästi niitä säästöjäkin tulee, kun ollaan vuosikymmeniä totuttu maltilliseen rahankäyttöön.

Vierailija
35/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kun ei saa penniäkään mukaansa sitten kun aika jättää ja multa lyödään päälle ja koska ei ole lapsiakaan niin miksi pitäisi säästää rahaa. Kaikki menee mikä tulee.

Vierailija
36/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä opiskelu ja määrä- ja osa-aikaisia töitä, joihin ei voi koskaan jäädä (koska eivät palkkaa oikeasti ketään, koska pyörivät erilaisilla ilmaisilla tekijöillä) ja joissa ei palkka nouse. Eniten palkkaa mulla oli 23-vuotiaana, joskin sekin oli 11 pätkän työ.

Vituttaa kun korkea koulutus ja osaan oikeasti hommat. Kun välillä tulee pari kk isompi palkka, en tosiaankaan jaksa siitä säästää vaan haluan silloin hengähtää ja elää.

Tsemppiä ja valoa kaikille! Yhteiskunnan ongelma, ei meidän.

Vierailija
37/72 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä 30-kymppinen, mutta omistan vaan säästöjä jonkin verran. Mitään suurempaa minulla ei ole. Olen ollut todella paljon työtön ja oikeastaan opiskella pitäisi, mutta en meinaa päästä. Tuhlannut en ole mihinkään, mutta rahaa ei silti paljon lisää tule ja kaikki vaivalla säästettyjä. Rahoja noin 9000 ja siinä kaikki viiden viiden vuoden ajalta.

Vierailija
38/72 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 vuotias hopeakettu ja omaisuutta on hiukan yli 10 miljoonaa eri sijoituksissa ympäri maailmaa. Pääosin asun Espanjassa. Päivääkään en ole työtä tehnyt vaan rahat on tulleet muuten.

Vierailija
39/72 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miten teille ei ole jäänyt säästöjä, siis ettei tilillä ole YHTÄÄN rahaa. Miten ihmeessä pärjäätte jos tuleekin joku yllättävä meno? Olisi kamalaa elää noin hiuskarvan varassa ja pelossa ettei ole varaa maksaa jotain.

Pthyi, ei kaikki ole syntynyt kultalusikka suussa tai viisaiden vanhempien kera!

Ei ne säästöt viisaiden vanhempien avulla tule vaan omalla älyllä.

Vierailija
40/72 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä 30-kymppinen, mutta omistan vaan säästöjä jonkin verran. Mitään suurempaa minulla ei ole. Olen ollut todella paljon työtön ja oikeastaan opiskella pitäisi, mutta en meinaa päästä. Tuhlannut en ole mihinkään, mutta rahaa ei silti paljon lisää tule ja kaikki vaivalla säästettyjä. Rahoja noin 9000 ja siinä kaikki viiden viiden vuoden ajalta.

9000 on hyvä summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan