Anoppi ja anopin ”kunnollinen maalaisjoulu”
Taas se alkoi. Kinuaminen hornan tuuttiin ahtaaseen epäsiistiin huusholliin joulunviettoon.
Matkaa monta sataa kilsaa ja perillä nukkuminen patjalla tupakeittiössä. Pahaa ruokaa ja kunnon junttimeininkiä. Kyllä houkuttaakin.
Kommentit (391)
Ei se anoppi oikeasti halua tuota aloittajaa kutsua jouluksi, vaan pakkohan hänen on, jos poikansa ja lastenlapsensa haluaa yhteiseen joulunviettoon. Suuri uhraus se häneltä on, kun koko joulu pitäisi katsella nirppanokkaa. Parempi vaan olla menemättä. Parin vuoden päästä pojalla on jo uusi vaimo ja sitten voi päivittää taas henkilökemiat ajan tasalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Anoppi on ihminen jolle ei sanota ei. Olen eka ihminen joka on niin tehnyt. Hän on tottunut kinuamalla, inttämällä, uhriutumallaja räyhäämällä saamaan tahtonsa läpi.
Varmaan tässä nyt taas syksyn mittaan koetaan ainakin yhdet hälytykset sairaalaan kun ”pumpusta ottaa kun niin mieleni pahoitin” jne.
Ap
Niin? Eli mitä siis aiot tehdä? Sen lisäksi että valitat tällä palstalla.
Älä lue jos häiritsee
Ja juuri noin yksinkertainen olisi ratkaisu itsellesikin: älä mene, jos et halua.
Se ei ratkaise sitä että edessä on taas se jatkuva kinuaminen, koko vitun syksy sitä painostamista ja temppuilua.
Vierailija kirjoitti:
Ei se anoppi oikeasti halua tuota aloittajaa kutsua jouluksi, vaan pakkohan hänen on, jos poikansa ja lastenlapsensa haluaa yhteiseen joulunviettoon. Suuri uhraus se häneltä on, kun koko joulu pitäisi katsella nirppanokkaa. Parempi vaan olla menemättä. Parin vuoden päästä pojalla on jo uusi vaimo ja sitten voi päivittää taas henkilökemiat ajan tasalle.
Ei siellä viihdy myöskään mieheni eikä lapset. Jos minua ei olisi, ei sinne pitäisi kukaan meiltä yhteyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tuota kinuamista. Kuin lapsi jankkaisi.
Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.
Ap
Ootko avannut suutasi sille anopille? Sanonut, että et ole tulossa ja asia loppuunkäsitelty? Vai ootko vaan mutissut jotain epämääräistä ja tullut tänne vinkumaan?
No älähän nyt, eihän apllä mitään anoppia edes ole, kunhan oravaa saa tanan kuluneesta aiheesta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä viihdy myöskään mieheni eikä lapset. Jos minua ei olisi, ei sinne pitäisi kukaan meiltä yhteyttä.
Ap
Nyt täytyy kyllä kysyä, miksi pidät? Kun koko sakki ja asuntonsa on pelkkää pas kaa, anna olla. Ihme vinkuja olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tuota kinuamista. Kuin lapsi jankkaisi.
Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.
Ap
Ootko avannut suutasi sille anopille? Sanonut, että et ole tulossa ja asia loppuunkäsitelty? Vai ootko vaan mutissut jotain epämääräistä ja tullut tänne vinkumaan?
No älähän nyt, eihän apllä mitään anoppia edes ole, kunhan oravaa saa tanan kuluneesta aiheesta,
täh ...?
t. anoppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt täytyy kyllä kysyä, miksi pidät? Kun koko sakki ja asuntonsa on pelkkää pas kaa, anna olla. Ihme vinkuja olet.
Velvollisuudentunnosta.
Ap
Mä tunnen anoppisi tyyppisen ihmisen ja siihen ei auta mikään muu kuin välien katkaisu. Viilentäminen niin että soitto vain joskus ja jouluna.
Ei mitään ylimääräistä. Kamalinta on kun antaa välillä siimaa ennen kunnon iskua. Se isku tulee yllättäen ja niin että kaikille tulee selväksi kuka on syyllinen eli sinä. Käärme ihmisen hahmossa.
Siirrä puhelu aina miehellesi, mun mies on tässä annan tän puhelun hänelle. Olet kiireinen just menossa suihkuun tmv. Etkä soita hänelle kuin hänen synttärinään ja joulupäivänä.
Kylmene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Anoppi on ihminen jolle ei sanota ei. Olen eka ihminen joka on niin tehnyt. Hän on tottunut kinuamalla, inttämällä, uhriutumallaja räyhäämällä saamaan tahtonsa läpi.
Varmaan tässä nyt taas syksyn mittaan koetaan ainakin yhdet hälytykset sairaalaan kun ”pumpusta ottaa kun niin mieleni pahoitin” jne.
Ap
Älä lue jos häiritsee
Ja juuri noin yksinkertainen olisi ratkaisu itsellesikin: älä mene, jos et halua.
Se ei ratkaise sitä että edessä on taas se jatkuva kinuaminen, koko vitun syksy sitä painostamista ja temppuilua.
So? Haluat, että me soitamme anopillesi ja sanomme, että hänen pitää lakata painostamasta? Vai mitä oikein haluat, aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Ap
Puhelut estoon! No niin, ongelma on nyt ratkaistu.
Seuraava provo, mielellään parempi. Kiitos paljon!Älä lue jos häiritsee
Lopetat tuon perinteen tänä jouluna. Vedät siellä kunnon rähinäkännin niin ei tarvi enää jatkossa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä mies haluaa äitinsä luokse. Ei vaan uskalla sanoa sitä sinulle. Tossuparka, äitinsä alistama ja nyt vielä vaimonkin. Oma vikansa se on, kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Velvollisuudentunnosta.
Ap
No niin, oma valinta, mitä ihmettä valitat?
Hirveä miniä anopillasi, v˚ttua hokeva moukka.
Onneksi poikani valitsi paremmin.
Mutta niinhän sen on, alaluokka periytyy keskenään, me sivistyneet taas keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä mies haluaa äitinsä luokse. Ei vaan uskalla sanoa sitä sinulle. Tossuparka, äitinsä alistama ja nyt vielä vaimonkin. Oma vikansa se on, kuitenkin.
Ei halua. Anoppi nalkuttaa miehen valinnoista. Tämä kun lähti opiskelemaan, muutti kaupunkiin, eikä halua sinne maseudulle istumaan. Kuten koko muu suku. Tää hiertää anoppia, joka ilmeisesti häpeää poikaansa.
Anoppi leikkelee miehelle paikallisia työpaikkailmoituksia yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Ap
Älä lue jos häiritsee
Puhelut estoon! No niin, ongelma on nyt ratkaistu.
Seuraava provo, mielellään parempi. Kiitos paljon!
Ihme jankkaaja, aloitat jo syyskuussa jouluvalitukset. Rauhoitu nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ajateltu niin, että lapset perheineen jouluilevat niin kuin haluavat. Odotamme, että he sallivat saman meillekin. Ei ole kysytty mitään joulunvietosta, ei ole kutsuttu jouluksi lapsuudenkotiin, ei ole sanallakaan sanottu, että tänne pitää tulla.
Silti kuulin työkaverilta, miten naapurissaan asuva miniä oli valittanut, miten taas tuli kutsu mummolajouluun anopin luokse, vaikka kukaan ei sinne halua. Joskus tuntuu siltä, että miniät valittavat ihan rakkaudesta lajiin, ei suinkaan siksi, että jotain olisi tapahtunut.
Ei mummoikäsellä enää järki riitä juoksemaan että toi työkaveri vois valehdella?
Oletan että miniäsi vielä tietää teidän olevan työkavereita, ja varoo mitää negaa sanomista, koska pelkää naspurin juoruavan sulle.
Muuten aiheeseen puuttumatta, kysyn vaan:
Koska te sitten käytätte ns. parempaa astiastoa, kristallilaseja ja hopeisia aterimia jos ette jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Muuten aiheeseen puuttumatta, kysyn vaan:
Koska te sitten käytätte ns. parempaa astiastoa, kristallilaseja ja hopeisia aterimia jos ette jouluna?
No käytän silloin kun itse haluan. En miniän tai tyttären käskystä. Vietän myös joulun niin kuin itse haluan, en sellaista, jonka tytär tai miniä haluaa.
Samoin toivon, että tytär ja miniä tekevät, käyttävät asioitaan ja viettävät jouluja, juhannuksia ja mitäikinänytonkaan halunsa mukaan.
Jos haluavat tulla meille, saavat tulla, jos meille sopii. Kaikki siivoavat, kaikki laittavat ruokaa. Toki perussiivoukset teemme itse hyvässä ajoin, ei niitä aatonaattona aleta tekemään.
Mutta aina jutellaan hyvissä ajoin ja suunnitellaan yhdessä, kukaan ei käskytä, ei hoe v-sanoja kuten ap, meillä osataan käyttäytyä.
Apn kaltainen roskasakki on sitten erikseen, todistaa ap itse.
Tämä. Olen itse viettänyt viime joulun ikääntyneen lähiomaiseni luona siksi, että se on ollut hänelle tärkeää. Puolisoni on viettänyt joulut omien sukulaistensa luona, koska hän ei ole halunnut matkustaa minun lapsuudenkotiini (enkä minäkään ole sitä todellakaan edellyttänyt) mutta ei myöskään olla yksin kotona.
Nyt minun lähiomaistani ei enää ole. Puolisoni kysyi, haluaisinko tulla mukaan hänen sukulaisilleen, mutta tiesi kyllä pohjimmiltaan jo kysyessään, että en ole. Ja niin vastasinkin. Kerroin, että minulle sopii joulun vietto kaksin kotona tai yhdessä matkoilla tai niin, että hän on sukulaisillaan ja minä matkoilla. Hän valitsi lähteä kanssani matkoille.
Ymmärrän, jos lapsille halutaan järjestää joulu tai jos kuviossa on mukana yksinäisiä vanhoja ihmisiä, jotka muuten eivät saisi minkäänlaista joulua, mutta en todellakaan ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka heittäytyvät marttyyreiksi siitä, etteivät saa viettää joulua kuten haluavat,