Anoppi ja anopin ”kunnollinen maalaisjoulu”
Taas se alkoi. Kinuaminen hornan tuuttiin ahtaaseen epäsiistiin huusholliin joulunviettoon.
Matkaa monta sataa kilsaa ja perillä nukkuminen patjalla tupakeittiössä. Pahaa ruokaa ja kunnon junttimeininkiä. Kyllä houkuttaakin.
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tuota kinuamista. Kuin lapsi jankkaisi.
Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.
Ap
Toivotaanpa kaikki porukalla, että kuolla kupsahdat ennen joulua, loppuu tuo typerä aikuisen ihmisen marina. 🖕
Jos ei aikuinen ihminen (siis miehesi) osaa ystävällisesti sanoa äidilleen, että olemme joulun nyt kotona, niin väärinpä olet miehesi valinnut. Se ei ihmetytä, kaltaiseltasi moukalta juuri tuommoista valintaa voi odottaakin.
Ongelma on siinä että sitä ystävällisyä sanomista ei kuunnella. Ei siinä etteikö sitä sanottaisi.
Käyttäydyt, ap, kuin pikkulapsi. AV on sinulle kuin äiti, jonka luo menet polkemaan jalkaa ja kiukuttelemaan kun muut eivät halua leikkiä sinun ehdoillasi.
Emme me sinun ongelmaasi voi ratkaista. Joko sinä pyyhit silmäsi ja nenäsi ja ilmoitat niille muille, että olet aikuinen ihminen ja joulusuunnitelmasi tehnyt tai sitten jatkat kiukkuamista. Omaa mielialaasi ja aikaasihan sinä siinä vain tuhraat ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.
Ap
Miksi ne pitäisi jonkun muun tarjota sinulle valmiina?
Me vietetään yleensä joulu mummolassa ja kyllä jouluvalmistelut jaetaan kaikkien kesken, eikä kukaan tule valmiille.
Anoppi ja appi häärii keittiössä, kun eivät enää jaksa raskasta siivousta ja se jää meidän nuorempien harteille. Ja tänä vuonna on pitkä joulu, siinä ehtii siivota ja vielä levätä ja lukea kirjoja.
Ja teinitkin tykkää, kun mummo opettaa karjalanpiirakoiden tekemisen ja appi miten paistetaan kinkku ja siinä saavat rupatella ja tutustua toistensa elämään.
Tai sitten vietä joulu yksin kotona ja anna miehesi ja lasten mennä apopin luokse.
Räksytiräksyti.
Anoppi on ihminen jolle ei sanota ei. Olen eka ihminen joka on niin tehnyt. Hän on tottunut kinuamalla, inttämällä, uhriutumallaja räyhäämällä saamaan tahtonsa läpi.
Varmaan tässä nyt taas syksyn mittaan koetaan ainakin yhdet hälytykset sairaalaan kun ”pumpusta ottaa kun niin mieleni pahoitin” jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Me vietetään yleensä joulu mummolassa ja kyllä jouluvalmistelut jaetaan kaikkien kesken, eikä kukaan tule valmiille.
Anoppi ja appi häärii keittiössä, kun eivät enää jaksa raskasta siivousta ja se jää meidän nuorempien harteille. Ja tänä vuonna on pitkä joulu, siinä ehtii siivota ja vielä levätä ja lukea kirjoja.Ja teinitkin tykkää, kun mummo opettaa karjalanpiirakoiden tekemisen ja appi miten paistetaan kinkku ja siinä saavat rupatella ja tutustua toistensa elämään.
Tai sitten vietä joulu yksin kotona ja anna miehesi ja lasten mennä apopin luokse.
En ole sellaista vaatinut, ja ei, en todellakaan vietä joulua ilman omaa perhettäni anopin takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä joulua kammoavia syntyy sellaisista, joilla on itsellään ollut kurjat joulut lapsena. Siksi joulut alkavat ahdistaa.
Toinen syy voi olla se, että kaipaa menetettyjä rakkaitaan liikaa jouluna niin, ettei tuskaltaan pysty ollenkaan saamaan joulutunnelmaa. Juhlapyhinä kuulemma kaipaus yleensä muistuu enemmän mieleen kuin arjen keskellä.
En minä joulua kammoa. En vaan haluaisi viettää sitä uupuneena ahtaasti ja likaisesti ja syödä huonoa ruokaa.
Ap
Kehtaat haukkua anopin vaivalla tekemiä ruokia.
Vie sinne mukanasi mieluisia ruokia ja tarjoudu vaikka viikkoa aiemmin siivousavuksi. Oliis varmaan mielissään.
Eli anna vaikka joululahjaksi hänelle joulusiivous, jonka teet tai palkkaa joku tekemään!
Niin, että ap työviikon jälkeen lauantaina (emme tiedä, mitä ap tekee työkseen, mutta monessa paikassa joulunalusviikot ovat kiireisiä) ajaa anoppilaan 500+ km, siivoaa yön ja sunnuntaina ajaa toiset 500+ km kotiin ja maanantaiaamuna virkkuna töihin?
Ihan perus vierainvaraisuuteen kuuluu laittaa koti kuntoon ja puhtaaksi, jos kutsuu vieraita. Ei kyllä ole millään tapaa apn tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Anoppi on ihminen jolle ei sanota ei. Olen eka ihminen joka on niin tehnyt. Hän on tottunut kinuamalla, inttämällä, uhriutumallaja räyhäämällä saamaan tahtonsa läpi.
Varmaan tässä nyt taas syksyn mittaan koetaan ainakin yhdet hälytykset sairaalaan kun ”pumpusta ottaa kun niin mieleni pahoitin” jne.
Ap
Niin? Eli mitä siis aiot tehdä? Sen lisäksi että valitat tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tuota ruikutusta. Mekin ennen stressattiin tuota joulunviettoa ja missä sitä vietetään jne. kunnes n. 10v sitten sanoin, että jatkossa vietämme joulun oman perheen kesken, emme vieraile kenelläkään, turha kysyä. Toimi :) ei ole kyselty enää mihinkään ja jouluista on ruvennut jopa nauttimaan :)
Eli teidän joulu vietetään sinun ehdoilla ja miten SINÄ haluat.
"kunnes n. 10v sitten sanoin, että jatkossa vietämme joulun oman perheen kesken, emme vieraile"
Voi, kun pääsisin joskus itsekin valmiiseen joulupöytään. Olin teini, kun vanhemmat erosivat ja siinä meni muutama vuosi kun ei joulua vietetty lainkaan. Parikymppisenä aloin itse tekemään joulun isälleni ja sitten myös avopuolisolleni (joka kyllä välillä meni äitinsä luokse aattoillaksi). Siitä lähtien olen aina tehnyt joulun ja ikää nyt 50+. Mieheni haluaa äitinsä meille jouluisin ja itse taas haluaisin joskus päästä vähän helpommalla ja mennä vaikka ulkomaille aattohässäkkää pakoon. Ehkä sitten jonain jouluna pääsen passattavaksi ja seuraavana jouluna onkin kiva taas kestitä toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Ap
Älä lue jos häiritsee
Vierailija kirjoitti:
Ap
No miksei siellä muka voisi olla puhdsta ja hyväntuoksuista? Levätä? Pannaanko sut töihin?
Hieman off topic, mutta olen ihan varma, että AP:n anopin tyyliselle ihmiselle olisi yksi suurimmista loukkauksista hankkia joulusiivous joululahjaksi. "Ai, minäkö en miniän mielestä osaa siivota omaa kotiani? Mikä se on minulle sanomaan, aina meillä on näin tehty, ei mitkään sukuun naidut tule kertomaan, miten minä kotiani hoidan..."
No eipä varmaan enää sitten tulevina jouluina kyseltäisi jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No miksei siellä muka voisi olla puhdsta ja hyväntuoksuista? Levätä? Pannaanko sut töihin?
No kun ei ole. Eivät siivoa. Siellä on aina likaista. Saastaista.
Ja jos nukkuu ohuella patjalla lattialla tupakeittiössä ei saa juuri nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Anoppi ja appi häärii keittiössä, kun eivät enää jaksa raskasta siivousta ja se jää meidän nuorempien harteille. Ja tänä vuonna on pitkä joulu, siinä ehtii siivota ja vielä levätä ja lukea kirjoja.Ja teinitkin tykkää, kun mummo opettaa karjalanpiirakoiden tekemisen ja appi miten paistetaan kinkku ja siinä saavat rupatella ja tutustua toistensa elämään.
Voi hyvänen aika! Ap haluaisi viettää joulun kotona omilla ehdoilla, mutta häntä pakotetaan anoppilaan! Anoppi itkee, kinuaa ja rukoilee jo SYYSKUUSSA että ap:n perheen on tultava, kyse ei ole siitä että ap HALUAA mennä anoppilaan valmiille. Näille ihmisille on myös ehdotettu joulun viettoa ap:n kotona jolloin ap puunaa nurkat, valmistaa herkut, järjestäisi kenties vieraille rauhallisen ja yksityisen nukkumapaikan tai antaisi mennä hotelliin, mutta tämä ei anopille käy, vaan A
ap:n on mentävä anopin pa*kasiin nurkkiin jouluksi.
Kysypä jos lapset haluais mennä sinne ja vietätte miehen kanssa oman joulun. Pääsette harjoittelemaan tulevaa.
Hirveä akka tämä ap.
Hän osaa yhden sanan, ja se on EI.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kun pääsisin joskus itsekin valmiiseen joulupöytään. Olin teini, kun vanhemmat erosivat ja siinä meni muutama vuosi kun ei joulua vietetty lainkaan. Parikymppisenä aloin itse tekemään joulun isälleni ja sitten myös avopuolisolleni (joka kyllä välillä meni äitinsä luokse aattoillaksi). Siitä lähtien olen aina tehnyt joulun ja ikää nyt 50+. Mieheni haluaa äitinsä meille jouluisin ja itse taas haluaisin joskus päästä vähän helpommalla ja mennä vaikka ulkomaille aattohässäkkää pakoon. Ehkä sitten jonain jouluna pääsen passattavaksi ja seuraavana jouluna onkin kiva taas kestitä toisia.
Sovi miehesi kanssa että tänä vuonna hän itse järjestää äidilleen tarjoilut alusta alkaen kun haluaa hänet teille kutsua. Nyt jo alat puhua asiasta ja todellakin vapautat itsesi tuosta velvollisuudesta. Varaa vaikka kylpyläloma, voit kysyä haluaako mies mukaan sinne vai jääkö äitinsä kanssa viettämään kotijoulua. Aikuisen ihmisen ei ole pakko noudattaa samaa kaavaa vuodesta toiseen jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä jos lapset haluais mennä sinne ja vietätte miehen kanssa oman joulun. Pääsette harjoittelemaan tulevaa.
Lapset on kouluikäisiä. ’
Ei heitä kiinnosta yhtään sen enempää mennä ahtaaseen likaiseen asuntoon tuntemattomalle paikkakunnalle syömään omituisia vieraita ruokia ilman kavereita. Serkut on 10 - 15 vuotta vanhempia jöröttäjiä joiden kanssa ei ole mitään yhteistä.
Anopilla on jokin outo fiksaatio omista lapsuudenjouluistaan ja meidän pitäisi nyt näytellä se hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räksytiräksyti.
Ap
Älä lue jos häiritsee
Ja juuri noin yksinkertainen olisi ratkaisu itsellesikin: älä mene, jos et halua.
En tajua tuota ruikutusta. Mekin ennen stressattiin tuota joulunviettoa ja missä sitä vietetään jne. kunnes n. 10v sitten sanoin, että jatkossa vietämme joulun oman perheen kesken, emme vieraile kenelläkään, turha kysyä. Toimi :) ei ole kyselty enää mihinkään ja jouluista on ruvennut jopa nauttimaan :)