Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi ja anopin ”kunnollinen maalaisjoulu”

Vierailija
26.09.2019 |

Taas se alkoi. Kinuaminen hornan tuuttiin ahtaaseen epäsiistiin huusholliin joulunviettoon.

Matkaa monta sataa kilsaa ja perillä nukkuminen patjalla tupakeittiössä. Pahaa ruokaa ja kunnon junttimeininkiä. Kyllä houkuttaakin.

Kommentit (391)

Vierailija
241/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tuota kinuamista. Kuin lapsi jankkaisi.

Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.

Ap

No sitten teet oman joulun teille kotiin tai minne haluatkaan. Mikä ihmeen pakko se on mennä anoppilaan jouluksi jos ei halua?

Me ei olla koskaan oltu anoppilassa jouluna. Mun vanhempien luona oltiin kaksi ekaa jouluamme, kun ei oltu vielä naimisissa. Sen jälkeen oltiin pari vuotta kahdestaan, ja kun lapset syntyivät, aina oman perheen kesken kotona. Ihan parasta.

En jaksa sitä kuukausikaupalla jatkuvaa kinuamista!!!!

Ap

Osaatko estää yhteystiedon puhelimessa?

Osaan estää puhelimista. Pitää blokata meiltä kaikilta. Sen sijaan kaikkien sukulaisten soittoja en voi blokata, mutta anoppi vinkuu heille ja he taas meille. Tulee kortteja jne. Ja isänpäivänä viimeisyään on helvetti irti. Ja tosiaan niitä valesydäreitä tässä taas odotellaan.

Ap

Taitaa olla hulluja koko suku? Siis ihan oikeastiko miehesi sukulaiset alkavat soitella sinulle, jos et vastaa anoppisi soittoihin? Oletko kysynyt heiltä, miksi he tekevät niin? Ja kertonut, että heidän ei tarvitse ilmoittaa sulle, että anoppisi on soitellut heille?

Anoppi itkee ja nyyhkii ja nämä hölmöt uskoo.

Niin ja sitten nämä hölmöt soittavat sulle ja kertovat, että anoppisi itkee ja nyyhkii? Miksi he tekevät niin? Oletko sanonut heille, että et halua heidän soittavan sulle tuossa asiassa? Vai ovatko hekin niin pöljiä, että soittavat sulle kiellosta huolimatta?

Juuri niin. ”Ettekö te nyt voisi Hiljan mieliksi, kun Hilkka on nyt niin pahoilla mielin ja eihän se joulu siellä Helsingissä joululta tunnu ja blaablaa”.

Ap

Ja soittavat uudestaan ja uudestaan, vaikka olet kieltänyt heitä soittamasta? Anteeksi kun kysyn, mutta mitä helvettiä te saatte tästä kahjosuvusta? Tarkoitan, että miksi ette voi blokata kaikkien puheluita, jos kerran kaikki ovat samanlaisia kahjoja eivätkä usko kieltoja?

Hyvin vähän olemmekin tekemisissä.

Ap

Vierailija
242/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menemme ihan mielellämme isoisovanhemmillemme jouluisin. Matkaa tulee 200 km suuntaansa. He eivät kuitenkaan elä ikuisesti. Nukumme lattialla, paikka tuoksuu maakellarilta ja pitkä reissu on aina tylsä. Lapset kuitenkin nauttivat ja muutenkin haluan opettaa, että vanhemmista pidetään huolta. Tänä vuonna mukaan tulee tuolloin 1kk- ikäinen vauva, joten tuo omat haasteensa. Meillä joulut vietettiin aina mummolassa ja ne olivat ihan parhaita.

200 kilsaa ei ole pitkä matka. Ja yksi pieni lapsi on eri asia kuin kolme koululaista. Arvatenkin olet myös itse kotona lomalla.

En tiennyt, että tässä vertaillaan km. Kerroin vain, kuinka itse haluan tehdä. Ja puhuin lasten nauttimisesta, eli ennestään on 9v, 2v ja nyt mukana tuolloin 1kk ikäinen lapsi. Olen mennyt jouluaattona muiden perässä erikseen, kun olen usein aattona ollut töissä. Tänä vuonna kyllä, olen äitiyslomalla. Itseni mielestä kyllä olisi helpompi mennä kolmen kouluikäisen kanssa, ei imetystä ja kaikki kävelevät omin jaloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa anoppi teille ja jos/kun ei suostu, kieltäydytte itse hänen kutsuistaan samalla verukkeella.

Vierailija
244/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin että jouluna on PUHDASTA ja hyväntuoksuista, saa levätä ja lukea ja syödä hyvää ruokaa.

Ap

No sitten teet oman joulun teille kotiin tai minne haluatkaan. Mikä ihmeen pakko se on mennä anoppilaan jouluksi jos ei halua?

Me ei olla koskaan oltu anoppilassa jouluna. Mun vanhempien luona oltiin kaksi ekaa jouluamme, kun ei oltu vielä naimisissa. Sen jälkeen oltiin pari vuotta kahdestaan, ja kun lapset syntyivät, aina oman perheen kesken kotona. Ihan parasta.

Ap

Osaan estää puhelimista. Pitää blokata meiltä kaikilta. Sen sijaan kaikkien sukulaisten soittoja en voi blokata, mutta anoppi vinkuu heille ja he taas meille. Tulee kortteja jne. Ja isänpäivänä viimeisyään on helvetti irti. Ja tosiaan niitä valesydäreitä tässä taas odotellaan.

Ap

Taitaa olla hulluja koko suku? Siis ihan oikeastiko miehesi sukulaiset alkavat soitella sinulle, jos et vastaa anoppisi soittoihin? Oletko kysynyt heiltä, miksi he tekevät niin? Ja kertonut, että heidän ei tarvitse ilmoittaa sulle, että anoppisi on soitellut heille?

Niin ja sitten nämä hölmöt soittavat sulle ja kertovat, että anoppisi itkee ja nyyhkii? Miksi he tekevät niin? Oletko sanonut heille, että et halua heidän soittavan sulle tuossa asiassa? Vai ovatko hekin niin pöljiä, että soittavat sulle kiellosta huolimatta?

Juuri niin. ”Ettekö te nyt voisi Hiljan mieliksi, kun Hilkka on nyt niin pahoilla mielin ja eihän se joulu siellä Helsingissä joululta tunnu ja blaablaa”.

Ap

Ja soittavat uudestaan ja uudestaan, vaikka olet kieltänyt heitä soittamasta? Anteeksi kun kysyn, mutta mitä helvettiä te saatte tästä kahjosuvusta? Tarkoitan, että miksi ette voi blokata kaikkien puheluita, jos kerran kaikki ovat samanlaisia kahjoja eivätkä usko kieltoja?

Hyvin vähän olemmekin tekemisissä.

Ap

No eikö sitten voisi blokata anopin lisäksi muutkin, jos eivät muuten usko? Sanotte oikein ärhäkästi, että jos tämä tyhjänpäiväinen soitteleminen ja vinkuminen ei vittuperkelesaatana NYT lopu, emme halua olla teidän kanssanne koskaan enää yhtään missään tekemisissä.

Vierailija
245/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menemme ihan mielellämme isoisovanhemmillemme jouluisin. Matkaa tulee 200 km suuntaansa. He eivät kuitenkaan elä ikuisesti. Nukumme lattialla, paikka tuoksuu maakellarilta ja pitkä reissu on aina tylsä. Lapset kuitenkin nauttivat ja muutenkin haluan opettaa, että vanhemmista pidetään huolta. Tänä vuonna mukaan tulee tuolloin 1kk- ikäinen vauva, joten tuo omat haasteensa. Meillä joulut vietettiin aina mummolassa ja ne olivat ihan parhaita.

200 kilsaa ei ole pitkä matka. Ja yksi pieni lapsi on eri asia kuin kolme koululaista. Arvatenkin olet myös itse kotona lomalla.

En tiennyt, että tässä vertaillaan km. Kerroin vain, kuinka itse haluan tehdä. Ja puhuin lasten nauttimisesta, eli ennestään on 9v, 2v ja nyt mukana tuolloin 1kk ikäinen lapsi. Olen mennyt jouluaattona muiden perässä erikseen, kun olen usein aattona ollut töissä. Tänä vuonna kyllä, olen äitiyslomalla. Itseni mielestä kyllä olisi helpompi mennä kolmen kouluikäisen kanssa, ei imetystä ja kaikki kävelevät omin jaloin.

Kai käsität että on eri asia ajaa 700 kilsaa suuntaansa kuin 200 suuntaansa.

Ja otse koen että kolmen koululaisen kanssa se joulun alus on täysin pakattu täyteen kaikkea. Siis koulujen takia. Olen aivan kuollut joulun alla ja toukokuussa. Pienten lasten kanssa on helpompi itse hallita kalenteriaan.

Ap

Vierailija
246/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette kutsu isovanhempia teille muutamaksi päiväksi? Matka ei ole mahdoton edes hakea ja viedä takaisin, jos muuten ei onnistu.

Isoisovanhemmat, ovat yli 90- vuotiaita. Eivät vain enää jaksa automatkaa. Ja kuten kirjoitin, menemme ihan mielellään. Kyse on peristeestä, jota haluan ylläpitää. Meil on aikaa viettää kotijouluja sitten, kun heistä aåika jättää. Sinne tulevat myös kaikki serkut ja suurin osa miehen puolen suvusta. Kyse ei siis ole vain meistä.

Vierailija
247/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päinvastoin, miniä haluaa instaan kuvia jouluisesta salista ja kuistin juhlavalaistuksesta. Isoäidin astiasto ja pöytähopeat pitäisi ottaa esille, silittää kankaiset lautasliinat ja laitella kaikki somaksi, että tulee kauniita kuvia. Kiitos ei.

Meillä ei sentään miniä vaan omat tyttäret. Mutta joo, viimeisen päälle pitäisi laittaa koti, koristeellinen astiasto, kristallilasit ja pöytähopeat. Luonnollisesti notkuva joulupöytä. Viime vuonna sain luistettua, koska olin joulun alusviikolla lonkkaleikkauksessa ja joulun vielä sairaalassa. 

No käske niiden tytärten itse laittaa pöydät ja koristelut!! Ja jos on poikia, heidän tietysti yhtä lailla.

Vierailija
248/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

No tämä. Sovellat kaikkiin samaa taktiikkaa. Sanot selkeästi, etta asia on jo loppuunkäsitelty eikä siitä enää keskustella. Kiellät soittamasta asiasta anopin puolesta. Jos ei mene kaaliin, et vastaa puheluihin. Kortit yms. voi heittää roskiin.  

Miten se voi oikeasti olla niin vaikeaa? 

Vierailija
249/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Mä vastaisin, että "Vielä yksikin tällainen soitto ja Hilja ei näe lapsenlapsiaan enää ikinä. Pistäkää sana kiertämään, kiitos."

Vierailija
250/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihana olla vain puolison kanssa kotona kaksin eikä mitään pakko perinteitä. Jouluna vain levätään eikä suoriteta yhtään mitään. Nautitaan pimeydestä ja tunnelma valaistuksesta. Medän läheisemme haluavat kaikki viettää joulunsa omassa rauhassaan eikä pahemmin välitä siitä, moni ei laita joulua ollenkaan niin että ihan tavallinen viikonloppu. Itse jaksan vielä vähän koristella kotia ja tykkään joulumusiikista että en ihan kokonaan ole joulukielteinen.

Nuo jotka ei laita joulua ollenkaan, ovatko lapsettomia?

Vierailija
251/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkäön en vertaillut, kerroin vain miten itse teen ja aion tehdä jatkossakin. Vaikka muuttaisivat Lappiin asumaan ja kaikki lapset kouluikäisiä, aiomme silti mennä. Ei sinun tarvitse vähätellä minun tilannettani vain siksi, ettet itse halua mennä. Mutta itse teet omat päätöksesi ja ruikuttamisen sijaan ota vastuu omista valinnoistasi. Ei kukaan sinua sinne pakoita.

Vierailija
252/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ja appi ja omat vanhemmat ovat joskus viettäneet joulua kanssamme jos vapaata on ollut, nyt riittää joulukyselyihin vastaukseksi että emme vietä joulua koska olen töissä. Muutenkin olen kyllästynyt siihen touhotukseen ja älyttömään ruoan hamstraamiseen ennen joulua, sitten parina päivänä vedetään ne perinneruoat ja ollaan niin pirun väsyneitä ja vielä pitäisi hauskaa olla.

Miten se sinun työssä olemisesi estää muiden joulun vieton?

Vierailija
253/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkäön en vertaillut, kerroin vain miten itse teen ja aion tehdä jatkossakin. Vaikka muuttaisivat Lappiin asumaan ja kaikki lapset kouluikäisiä, aiomme silti mennä. Ei sinun tarvitse vähätellä minun tilannettani vain siksi, ettet itse halua mennä. Mutta itse teet omat päätöksesi ja ruikuttamisen sijaan ota vastuu omista valinnoistasi. Ei kukaan sinua sinne pakoita.

No sinähän se tänne punkesit vertailemaan ja sössöttämään. En minä sinua tänne pyytänyt.

Vierailija
254/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tää käytös on selkeästi anopin äidiltä peritty malli. Hän on juoksuttanut lapsiaan tuolla samalla tyylillä vuosikymmenet. Mieheni sanoo että mummi oli kamala pahansuopa riivinrauta mutta loppusuku selittää miten se Maire-mummo oli niin sydämellinen ihminen ettei ikinä pahaa sanaa kenestäkään.

Eli siellä on tuollaisia kummallisia perittyjä vääristymiä. Ihmisiä joita vaan ”pitää totella”.

Ap

Mitä helvett...luulisi tämän päivän ihmisellä sentään olevan palanen sydämensivistystä, kun Suomessa on ilmainen koulutus, mutta Ei.

Ap. kommentti on kuin suora lainaus vanhasta elokuvasta, kun kylän juoruakat levitti juorujaan pitkin kyliä ja suu kävi suulaastu, nyt se näköjään tehdään somessa.

Ihan kuin ketä sinun juorusi miehen suvusta kiinnostaisi, kun ei heitä tunneta.

Vai puratko vain vanhoja traumojasi, mutta silloin parempi on mennä terapiaan ammattilaisen luo.

Vierailija
255/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se anoppi oikeasti halua tuota aloittajaa kutsua jouluksi, vaan pakkohan hänen on, jos poikansa ja lastenlapsensa haluaa yhteiseen joulunviettoon. Suuri uhraus se häneltä on, kun koko joulu pitäisi katsella nirppanokkaa. Parempi vaan olla menemättä. Parin vuoden päästä pojalla on jo uusi vaimo ja sitten voi päivittää taas henkilökemiat ajan tasalle.

Ei siellä viihdy myöskään mieheni eikä lapset. Jos minua ei olisi, ei sinne pitäisi kukaan meiltä yhteyttä.

Ap

Miksi sinä sitten pidät? Eihän se sinun asiasi ole pitää välejä yllä miehesi vanhempiin ja sukuun! Se on miehen asia.

Minä tein periaatepäätöksen heti, kun aloin seurustella kumppanini kanssa, että molemmat huolehtivat yhteydenpidon omiin sukulaisiinsa itse. Yllätys, yllätys, tästä on seurannut, että olemme paljon enemmän tekemisissä minun vanhempieni ja sisarusteni kanssa kuin miehen, vaikka molempien perheet asuvat saman matkan päässä.

Mies soittaa aniharvoin vanhemmilleen, vielä harvemmin sisaruksilleen puhumattakaan, että kutsuisi heitä kylään meille. Anoppi kutsuu meitä joskus syömään. Minä pidän yhteyttä vanhempiini ja sisaruksiini säännöllisesti, kutsun heitä meille ja käyn heidän luonaan pari kertaa kuussa. Mies lähtee yleensä mukaan, vaikka ikinä en ole pakottanut tulemaan.

Myönnän, että joskus harmittaa, että olemme niin vähän tekemisissä etenkin miehen sisarusten kanssa, mutten aio lipsua siihen, että alkaisin hoitaa suhteita heihin miehen puolesta. Ei mieskään pidä yhteyttä minun sukulaisiini.

Vierailija
256/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ei koskaan miehen vanhempien luona eikä heitä kutsuttu teillekään? Aikamoista syrjimistä ja epäoikeudenmukaista, elleivät ole täysiä hirviöitä.

Vierailija
257/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ja appi ja omat vanhemmat ovat joskus viettäneet joulua kanssamme jos vapaata on ollut, nyt riittää joulukyselyihin vastaukseksi että emme vietä joulua koska olen töissä. Muutenkin olen kyllästynyt siihen touhotukseen ja älyttömään ruoan hamstraamiseen ennen joulua, sitten parina päivänä vedetään ne perinneruoat ja ollaan niin pirun väsyneitä ja vielä pitäisi hauskaa olla.

Joulun perknnerjuat ovat ihanan halpoja ja jos niitä kunnolla varaa etukäteen kaappeihin, ei tarvitse tehdä ruokaa moneen päivään. Lämmittää vaan jouluruokia.

Ostan suuren määrän ja osan säilytän parvekkeella, kun jäökaappeihin ei mahdu. Styrox-lastikossa.

Halpoja kyllä mutta meillä ne on tehty alusta saakka itse, kun anopin mielestä kaupan valmiit on pahoja. Näitä väännät aamusta iltaan kun joka sorttia on oltava ja ne peräpohjalaiset laatikot vielä erikseen ja mitä olisi joulu ilman kalalajitelmaa, viittä eri salaattia, skagenleipiä ja sitä kinkkua joka on taas paistettu väärin. Tänä jouluna riittää yksi arkiruoka jota lämmitän mikrossa töissä ja kotona voi keskittyä olemaan jouten. Sukulaiset voi tehdä sitten kotonaan mitä huvittaa.

Sinä yksin väännät? Mitä muut tekevät sillä aikaa?

Vierailija
258/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ei koskaan miehen vanhempien luona eikä heitä kutsuttu teillekään? Aikamoista syrjimistä ja epäoikeudenmukaista, elleivät ole täysiä hirviöitä.

Heidät on aina kutsuttu ja heihin pideyään yhteyttä ja sinne puserretaan, mutta he ei tajua mitään siitä että emme halua sinne aina.

Anoppi on itse raijannut perheensä aina, koko mieheni lapsuuden, oman äitinsä luo. Ei siis ikinä oltu miehen isän vanhempien luona juhlapyhiä tai lomia.

Anoppi ei tajua että meillä on muitakin sukulaisia tai halua tajuta. Tai että meillä on omakin koti.

Ap

Vierailija
259/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tuossa on syrjimistä ja epäoikeudenmukaista? Sekö, että kaksi joulua joskus aikoinaan on oltu vaimon vanhempien luona? Eiköhän siitä olisi jo aika päästä yli.

Vierailija
260/391 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinähän se tänne punkesit vertailemaan ja sössöttämään. En minä sinua tänne pyytänyt.

Taitaa jollain pipo kiristää ja ymmärryksessä olla vikaa. Olisit kirjoittanut jo heti alkuun, jos halusit vain ihmisten toteavan, että oikeassa olet.