Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulle jää sijoitusasunnosta tuloa kulujen ja verojen jäljeen?

Vierailija
26.09.2019 |

Laskin että perintönä saamastani kaksiosta jäisi 200e/kk ja mietinkin myyntiä

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri mitään jää. 

Idea on asunnon arvonnousu ja on ollut huima ja tulee jatkossakin olemaan. Etu-Töölössä kaksio. 

PIdän alhaista vuokraa, koska ovat osoittautuneet erittäin yhteiskykyisiksi ja kaikin puolin loistaviksi vuokralaisiksi. Ovat olleet jo kymmenisen vuotta asunnossani. 

Maksavat 900 ja ovat todella tyytyväisiä. Pari satkuu mulle tästä jää, mutta olennaista on sijoituksen arvonnousu. On mulla osakkeita ja rahastoja myös. 

Mä myös pidän hyvät vuokralaiset edullisella vuokralla mielummin kuin jonkun hullun (kokemusta on) korkeammalla vuokralla. Arvostan hyvää vuokralaista todella paljon. Tällä hetkellä "yli" jää vain noin viiskymppinen kuussa.

Vierailija
62/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vuokraamisesta on vaivansa mutta en edes hyvätuloisena sylkäise 200-300 ylimääräiselle, verottomalle tulolle /kk. (Tämä siis tilanne meillä: velaton yksiö Tampereen keskustan tuntumassa) Mistä muualta muka saisi saman tuoton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton asunto yo-kaupungissa, sama vuokralainen 22 vuotta ja tuloa 360 euroa kuukaudessa.

Vierailija
64/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri mitään jää. 

Idea on asunnon arvonnousu ja on ollut huima ja tulee jatkossakin olemaan. Etu-Töölössä kaksio. 

PIdän alhaista vuokraa, koska ovat osoittautuneet erittäin yhteiskykyisiksi ja kaikin puolin loistaviksi vuokralaisiksi. Ovat olleet jo kymmenisen vuotta asunnossani. 

Maksavat 900 ja ovat todella tyytyväisiä. Pari satkuu mulle tästä jää, mutta olennaista on sijoituksen arvonnousu. On mulla osakkeita ja rahastoja myös. 

Täällä sama. 3 kolmiota kantakaupungissa. Jokainen vuokralainen on ollut yli 10 v.

Nostan vuokraa 25 e joka toinen vuosi.

Asunnot tosin on jo velattomia.

Vierailija
65/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää jotkut tosissaan kun kritisoi huonoja tuottoja? Jos vaikka Helsingistä Kalliosta on ostanut yksiön 300000 markalla ja se on nyt 15 vuotta tahkonnut 100eur/kk voittoa (18000 eur - verot) ja myydessä siitä saa 250000eur (miinus verot) niin ei kovin huono. Kylä mulle ainakin kelpaisi tuollainen parin sadan tonnin bonus.

Vierailija
66/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sijoitusasunnon juju on siinä, että omaisuus karttuu ihan kuin itsekseen, kun vuokran laittaa lainanlyhennykseen. Usein laina on niin iso, että täytyy vähän laittaa itsekin rahaa. Ainakin Helsingissä on näin, mutta toisaalta asunnon arvo on täällä noussut kohisten.

Ensimmäisen sijoitusasunnon hankin niin, että otin koko summan velkaa, korko oli luokkaa 0.75 %, eli käytännössä ihan minimi. Asuin asunnossa kolme vuotta. Maksoin lainanlyhennystä ja yhtiö- ja rahoitusvastiketta kuussa yhteensä 770 €. Minun oli halvempi ostaa oma, kuin vuokrata samasta kaupunginosasta asunto, vuokra oli jo silloin 750-800 €.

Taisin pitää lyhennysvapaatakin, kun olin opiskelija ja myöhemmin työtön.

Enää ei tuollainen onnistuisi, pankissakin ollaan tarkempia lainojen kanssa.

Vierailija
67/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nää jotkut tosissaan kun kritisoi huonoja tuottoja? Jos vaikka Helsingistä Kalliosta on ostanut yksiön 300000 markalla ja se on nyt 15 vuotta tahkonnut 100eur/kk voittoa (18000 eur - verot) ja myydessä siitä saa 250000eur (miinus verot) niin ei kovin huono. Kylä mulle ainakin kelpaisi tuollainen parin sadan tonnin bonus.

Melkein kaikkiin kallion 1960-1970-luvun kämppiin on tullut putkiremontit. Putket maksavat perinteisellä menetelmällä 1000-1100 € neliö. Ikkunaremppa 5000 €/ asunto, julkisivu, kattoremontti, käytäväremontti, hissiremontti, piharemontti, kellari- ja ullakkoremontti, kaikki edellämainitut 5000 € luokkaa / asunto. Mitähän siitä jää lopulta käteen?

Vierailija
68/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikkiin kallion 1960-1970-luvun kämppiin on tullut putkiremontit. Putket maksavat perinteisellä menetelmällä 1000-1100 € neliö. Ikkunaremppa 5000 €/ asunto, julkisivu, kattoremontti, käytäväremontti, hissiremontti, piharemontti, kellari- ja ullakkoremontti, kaikki edellämainitut 5000 € luokkaa / asunto. Mitähän siitä jää lopulta käteen?

Eli asunnon 200000€ arvonnoususta voi miinustaa heti puolet, joka on mennyt pelkkiin remontteihin. Vuokratuotto keskimäärin on noin 1.5-2 %. Osakesijoittamisessa keskinmäärin 4% vuosiluokkaa tuotot. Olen kuullut metsärahastoista, joissa olisi melkein 10% vuosituotto. Eli asuntosijoittaminenko kannattavaa? Toki helposti ennakoitavaa ja kohtuullisen riskitöntä.

Vierailija
69/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sijoitusasunnon juju on siinä, että omaisuus karttuu ihan kuin itsekseen, kun vuokran laittaa lainanlyhennykseen. Usein laina on niin iso, että täytyy vähän laittaa itsekin rahaa. Ainakin Helsingissä on näin, mutta toisaalta asunnon arvo on täällä noussut kohisten.

Ensimmäisen sijoitusasunnon hankin niin, että otin koko summan velkaa, korko oli luokkaa 0.75 %, eli käytännössä ihan minimi. Asuin asunnossa kolme vuotta. Maksoin lainanlyhennystä ja yhtiö- ja rahoitusvastiketta kuussa yhteensä 770 €. Minun oli halvempi ostaa oma, kuin vuokrata samasta kaupunginosasta asunto, vuokra oli jo silloin 750-800 €.

Taisin pitää lyhennysvapaatakin, kun olin opiskelija ja myöhemmin työtön.

Enää ei tuollainen onnistuisi, pankissakin ollaan tarkempia lainojen kanssa.

15 vuotta sitten asuntosijoittaminen oli kannattavaa. Ei välttämättä enää.

Vierailija
70/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä näköjään kannata asuntosijoittaminen, jos käteen jää vaivaiset 200e kuussa. Sitten kun on hissi/putki/julkisivuremontin aika, niin sinnepä hujahtaa helposti vuosikymmenen tuotot. Siihen vielä päälle riskit ikävistä vuokralaisista ja asunnon arvon aleneminen, niin ei kiitos!

Etusivun turkulaiselle tuo vuokrakämppä vuokralaisineen tuli perintönä. Olen tässä reilu 3v odotellut että vuokralainen muuttaa pois ja sitten myyn asunnon. Mutta ei ole vielä muuttanut ja vuokra tulee säntillisesti eräpäivänä, niin kerään sitten odotellessa nuo sataset omaan taskuun.

Vierailija
71/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä näköjään kannata asuntosijoittaminen, jos käteen jää vaivaiset 200e kuussa. Sitten kun on hissi/putki/julkisivuremontin aika, niin sinnepä hujahtaa helposti vuosikymmenen tuotot. Siihen vielä päälle riskit ikävistä vuokralaisista ja asunnon arvon aleneminen, niin ei kiitos!

Etusivun turkulaiselle tuo vuokrakämppä vuokralaisineen tuli perintönä. Olen tässä reilu 3v odotellut että vuokralainen muuttaa pois ja sitten myyn asunnon. Mutta ei ole vielä muuttanut ja vuokra tulee säntillisesti eräpäivänä, niin kerään sitten odotellessa nuo sataset omaan taskuun.

Mullakin on Turussa. Ajattelin pitää sitä vielä. Ongelma on juurikin nuo valtavat korjaukset, mitä yhtiökokous päättää. Ihan luksuskorjaus taas tulossa. (vaikka juuri tehtiin putkiremppa ja uusittiin kylpyhuone. Lisäksi juuri uusittiin kaikki yhteistilat ja sisäänkäynnit ja piha)

Siis nämä tehdään: uusitaan parvekkeiden etuosat kokonaan ja asennetaan uudet lasitukset. Nostetaan parvekkeiden lattia huoneiston tasoiseksi. Tehdään lisäeristykset koko taloon ja uusitaan kaikki ikkunat ja parvekkeiden ovet. Uusitaan katto ja pelastustiet. Lisäksi tehdään sähköisesti aukeavat ulko-ovet.

Mulle olisi vuokranantajana riittänyt uudet ikkunat ja parvekekaiteiden uusiminen. Sekä katto, jos on pakko

Mutta ongelmana on se, että talossa on suuria omistusasuntoja paljon. He haluavat luksusta, mikä taas ei ole vuokranantajan kannalta järkevää.

Vierailija
72/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on Turussa. Ajattelin pitää sitä vielä. Ongelma on juurikin nuo valtavat korjaukset, mitä yhtiökokous päättää. Ihan luksuskorjaus taas tulossa. (vaikka juuri tehtiin putkiremppa ja uusittiin kylpyhuone. Lisäksi juuri uusittiin kaikki yhteistilat ja sisäänkäynnit ja piha)

Siis nämä tehdään: uusitaan parvekkeiden etuosat kokonaan ja asennetaan uudet lasitukset. Nostetaan parvekkeiden lattia huoneiston tasoiseksi. Tehdään lisäeristykset koko taloon ja uusitaan kaikki ikkunat ja parvekkeiden ovet. Uusitaan katto ja pelastustiet. Lisäksi tehdään sähköisesti aukeavat ulko-ovet.

Mulle olisi vuokranantajana riittänyt uudet ikkunat ja parvekekaiteiden uusiminen. Sekä katto, jos on pakko

Mutta ongelmana on se, että talossa on suuria omistusasuntoja paljon. He haluavat luksusta, mikä taas ei ole vuokranantajan kannalta järkevää.

Ja tietysti vastustin äänestyksessä ja pidin pitkän ja perustellun puheenvuoron yhtiökokouksessa.

Vierailija
73/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli asunnon 200000€ arvonnoususta voi miinustaa heti puolet, joka on mennyt pelkkiin remontteihin. Vuokratuotto keskimäärin on noin 1.5-2 %. Osakesijoittamisessa keskinmäärin 4% vuosiluokkaa tuotot. Olen kuullut metsärahastoista, joissa olisi melkein 10% vuosituotto. Eli asuntosijoittaminenko kannattavaa? Toki helposti ennakoitavaa ja kohtuullisen riskitöntä.

Juuri näin. Ei voida olettaa, että nykyisillä asuntojen hinnoilla saataisi koskaan matalampaa vuokratasoa, koska silloin sijoitetun pääoman tuotto jää liian pieneksi verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Tähän ei vaikuta asumistuki kuten laajasti kuvitellaan, vaan yksinkertaisesti raha menee sinne missä se tuottaa. Jos sijoitusasunnot lakkaavat tuottamasta eikä suurella osalla kansasta ole kuitenkaan realistisia mahdollisuuksia saada lainaa omistusasuntoon, niin meillä on melkoinen pommi käsissämme. Jo nyt iso osa asuntokannasta lepää täysin tyhjillään, jopa Helsingin keskustassa.

Helsinkiläisen hyvällä paikalla sijaitsevan yksiön vuokran on oltava lähellä tuhatta euroa, jotta omistajalle jää edes 5 % tuotto pääomalleen. Enää ei voida tuudittautua pelkkään asuntojen arvonnousuunkaan.

Vierailija
74/76 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vielä jäljellä putkiremonttibuumia.

Seuraavaksi muotiin tulee radiaattoreidenvaihtobuumi. (ne vesikiertoiset patterit putkineen ei loputtomiin kestä)

Kauankohan betonirungot kestävät. Ei nekään ole ikuisia. Onko talo sitten purettava vai miten niitä vahvistetaan? Teräsbetonia ei ollut vielä silloin, kun ikivanhat rakennusket tehtiin.

Vierailija
75/76 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri mitään jää. 

Mä myös pidän hyvät vuokralaiset edullisella vuokralla mielummin kuin jonkun hullun (kokemusta on) korkeammalla vuokralla. Arvostan hyvää vuokralaista todella paljon. Tällä hetkellä "yli" jää vain noin viiskymppinen kuussa.

Hyvä vuokralainen  on tosiaan kultaakin arvokkaampi (viesti 46). Jos nostaisin vuokran tappiin, voisin saada ehkä 670 - 680 euroa, mutta matalammalla vuokralla (620) vuokralainen pysyy, ei tule tyhjäkäyntiä ja voin käytännössä valita vuokralaisen. Tosin tähän asti vuokralaiset ovat tulleet ystävien suosituksilla. Kai minulla on myös jonkinlainen henkinen vastustus vuokratason jatkuvalle nousullekin. Vähempikin riittää.

Asunnossa ollut siis kaksi vuokralaista ja suoraan sanoen parhaita mahdollisia. Ilmoittavat oma-aloitteisesti pienimmistäkin asioista, jopa semmoisista mitkä eivät edes kuulu heille (alaoven lukitus rikki = ulko-ovi auki jatkuvasti). Tuostahan olisi oikea osoite isännöitsijä, mutta minulle on tärkeintä, että vuokralaiset kiinnittävät huomion kaikkeen mikä vaikuttaa minun sijoituksen arvoon. Jaksan hyvin ilmoittaa rikkinäisestä lukosta sitten itse isännöitsijälle.

Vierailija
76/76 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 e.

Myyn asunnon sitten, kun vuokralaiset lähtevät. Minulla on ollut kolme eri vuokralaista ja kaikista pelkkää harmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä