Aspergerin syndrooma – näin se vaikuttaa älyyn, toimintaan ja tunteisiin
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän aspergereja, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Eikös laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoita keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä? Onko diagnoosi silloin virheellinen, ja oikea olisi autismi?
Tarkoittavat, mutta niistä kärsivien älykkyys on kuitenkin vielä normaalijanan puolella, vaikka onkin keskimääräistä alhaisempi, joten ne eivät poissulje Asperger-diagnoosia. Kehitysvammaisuus sen sijaan poissulkee.
Munn isän veljellänikin oli autismiia ja on di, laivastossa käv reseviupseeerikurssin ja ydinvoimalassa työskennnellyt sekä vtt llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisikö joku täällä, että voiko aspergeri olla poikkeuksellisen etevä lukemaan kommunikointia, vai onko tuo juuri yksi häiriötä määrittävistä piirteistä?
Jos on opetellut tekemään niin. Silloinkaan ei tule luontaisesti kuten muilla. On oleellinen osa millä häiriö määritetään.
Kommunikoinnissa suuri osuus on empatiassa, toisten "lukemisessa oikein", mikroilmeistä. Ne puhuvat suoraan tunteisiin. Vaikea opetella, vaatii tunneälyä ja herkkyyttä.
Aspergerilla voi hyvinkin olla tunneälykkyyttä ja herkkyyttä. Ovat empäättisia. Pointti on se että muiden lukeminen ei tule luonnostaan vaan vaatii tietoista työskentelyä. Se kuinka hyväksi siinä oppii, on ihmisestä kiinni. Asperger ei ole narsismia tai psykopatiaa.
Tuossa toisessa ketjussa jo olikin, että kyllähän Asperger ja ADHD:kin ovat joidenkin kriteerien mukaan toisensa poissulkevia, mutta on kuitenkin paljon henkilöitä, joilla on molemmat diagnoosit: https://www.kaypahoito.fi/nix00916
Päteekö sama siis tuohon kehitysvammaisuuteenkin: eivätkö kaikki lääkärit vain noudata diagnoosikriteereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytölläni epäiltiin aspergeria, mm. siksi että on niin voimakkaasti kiinnostunut tietyistä aiheista ja koska ei paljon piittaa muitten ihmisten mielipiteistä. Kommunikaatiossa oli jonkinlaisia vaikeuksia myös. Testeissä kuitenkin selvisi, ettei hänellä ole aspergeria, eikä edes tavallista enemmän siihen viittaavia piirteitä.
Jos et ole kuin muut lampaat = asperger
Usein tuntuu että se on diagnoosi liialliselle älykkyydelle, ja eliitti ei voi luonnollisesti hyväksyä liikaa ymmärtäviä.
Aspergereilta vain valitettavasti puuttuu usein se sosiaalinen älykkyys, tilannetaju, hienotunteisuus ja toisen ihmisen huomioiminen. Ja sori, vaikka asperger tai kuka vain olisi huippuälykäs, on hän silti vain ihminen eikä kaikkitietävä, ei kykenevä täysin objektiiviseen ajatteluun. 646
Olen assi ja opetellut muita seuraamalla (ja myös esim tv-sarjoista!), miten ihmiset käyttäytyvät. Kuten joku muukin aiemmin tässä ketjussa sanoi, assina voin ilmaista (esittää?) tunteita, joita en oikeasti tunne. Olen hyvä näyttelijä. Nuorena mielenkiinnonkohteeni olivat eläimet. Jouduin jäämään pois työelämästä ja luopumaan eläimistä. Olenkin keskittynyt viime vuosikymmenet ihmisten tarkkailuun. Olen aktiivinen monilla foorumeilla, käyn harrastusryhmissä jne. Toki f2f-jutut pitää rajata harvoin tapahtuviksi, muuten kuuppa ei kestä. Olen ehdottoman introvertti, eli ihmiset ovat vain harrastukseni. Ystäviä minulla ei ole. Jotkut ovat pitäneet minua ystävänään, mutta oman tilanteeni muuttuessa olen yksinkertaisesti jättänyt heidät pois elämästäni ilman sen kummempia pohdintoja.
Olen löytänyt itsestäni perustavanlaatuisen juuriuskomuksen: asiat ovat tärkeämpiä kuin ihmiset. Tästä johtuu se että minua ei edes kiinnosta ihmiset tai ihmisten seura koska tärkeämpi aihe, eli luonnonilmiöt ja muu faktatieto on kiinnostavampaa ja siis ainoa kiinnostava asia koska se on tärkeämpää. Ihmiset tulevat ja menevät. Yksittäiset ihmiset vain katoavat historiaan muutamia suurmiehiä ja naisia lukuunottamatta. Yksittäistä ihmistä kiinnostavampaa ovat suuremman luokan sosiologiset ilmiöt, miten valtiot ovat muodostuneet, kulttuuri isossa skaalassa, ihmismassojen käyttäytyminen, valtioiden ja aatteiden historia, filosofia, kosmologia ym. On häkellyttävää miten vähän tiedän muista ihmisistä yksilöinä. Petyn aina ihmisseuraan koska oletan muiden ihmisten tietävän samat asiat kuin minä ja olevan kiinnostuneita suurista filosofisista kysymyksistä uusien automallien ominaisuuksien tai listahittien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
"Asperger ei korreloi suoraan älykkyyden kanssa puoleen eikä toiseen."
Tämä on väärin. Jos on asperger, ei voi olla älyltään vajaa.
Tottakai voi. Olen työssäni hoitanut älyllisesti kehitysvammaisia joilla myös autismikirjon diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asperger ei korreloi suoraan älykkyyden kanssa puoleen eikä toiseen."
Tämä on väärin. Jos on asperger, ei voi olla älyltään vajaa.
Tottakai voi. Olen työssäni hoitanut älyllisesti kehitysvammaisia joilla myös autismikirjon diagnoosi.
Miten voit tehdä tuollaista työtä noin huonolla lukutaidolla?
Kannerin autismia voi olla myös ei-kehitysvammaisillakin, ja Aspergeria voi esiintyä ihan älykkyydeltään keskinkertaisilla ihmisillä. Tuo klassinen autismi pitänee sisällään ääripäitä älykkyyden suhteen: kehitysvammaiset ja nerot, jotka ovat yleensä miehiä. Ääripäät on muutenkin miehissä, oli autismia tai ei. Tämän ääripääjakautumisen selittänee toisen X-kromosomin puutos. Nerot tosin harvassa, mutta yli 85 äo ei kuitenkaan poissulje lapsuusiän autismia.
Eroavaisuudethan on diagnosoinnissa: milloin oireet ovat ilmenneet. Jos ne ilmenee alle 3 vuoden iässä, on kyse lapsuusiän autismista. Jos taas peruskoulun aloittaessa, kyse on Aspergerista. Aspergerhan koittaa olla sosiaalisempi, muttei ymmärrä sosiaalisuuden sääntöjä kun taas autistinen on syrjäänvetäytyvä.
Lapsuusiän autisteja ilman kehitysvammaa on myös olemassa. Mm. Temple Grandin, Donna Williams ja Wendy Lawson. Näiden oireet normaalista älystä huolimatta ovat voineet olla niin vaikeita, että jopa puhumaan oppiminenkin on voinut myöhästyä. Kahdesta jälkimmäisestä naisesta luin, että he saivat skitsofrenia- ja kehitysvamma-diagnoosin, vaikka toinen näistä naisista oli ehtinyt julkaista menestykseksi tulleen teoksensa ja suorittaa jonkun yliopistotutkinnon (olikohan sosiologian?). Kaikki Asperger-ihmiset ei siis ole neroja, eikä kaikki klassiset autistit ole kehitysvammaisia.
Mitä älykkyys on? Onko se itselleen tuttujen kaavojen toteuttamista ja loogisten pulmien ratkomista? Onko se hyvää muistia ja kykyä antaa nippelitietoa tai siteerata kuuluisaa eeposta? Kykyä luoda uutta? Ihmistuntemusta?