Aspergerin syndrooma – näin se vaikuttaa älyyn, toimintaan ja tunteisiin
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Mullon yksi sukulainen joka naamioi oman ilkeytensä ja pahansuopuuden aspergeriksi.
Aika ikävää oikeasti diagnosoituja kohtaan.
Assit ovat monesti hirveän suorapuheisia. Normaalit henkilöt peittävät omat mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
No greta tarttee tarkat laput mistä opetella mitä sanoa, ei siltä onnistu mikään vastaus ilman treeniä.
Ja ne laput joku toinen raapustaa.
Rajatapausautistina uskon Gretan kärsivän mielenhallinnasta. Gretan takana on itse George Soros, joka on luonut pakolaistulvan Eurooppaan. Juutalaiset muutenkin häärii monikulttuurisuuden yms. takana. Meidän tulisi kokea monikulttuurisuus, mutta heidän ei omassa kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No greta tarttee tarkat laput mistä opetella mitä sanoa, ei siltä onnistu mikään vastaus ilman treeniä.
Ja ne laput joku toinen raapustaa.
Rajatapausautistina uskon Gretan kärsivän mielenhallinnasta. Gretan takana on itse George Soros, joka on luonut pakolaistulvan Eurooppaan. Juutalaiset muutenkin häärii monikulttuurisuuden yms. takana. Meidän tulisi kokea monikulttuurisuus, mutta heidän ei omassa kotimaassaan.
Yllätys, että alapeukkua napsahti. Nykyään on paheksuttavaa olla realisti. Jutelkaa small talkkia ja bilettäkää te perusterveet, kun minä luen ja selvitän, ketkä ovat todellisuudessa seurauksien takana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa että jotkut väittävät Gretan olevan joku muiden marionetti. Onko kukaan törmännyt ikinä assiin joka suostuu tuosta vaan tekemään mitä muut käskevät ilman h e l v e t i n m o i s t a vääntöä? Assi tekee nimenomaan mitä itse haluaa ja selvittää itseään kiinnostavasta asiasta kaiken perinpohjaisesti. Assi ei myöskään anna yleensä ylimääräisten tunteiden vaikuttaa päätelmiinsä. Siksi tieteilijöistä heitä löytyykin.
Minun tietämäni assit kylläkin nimenomaan äityy hyvinkin tunteelliseksi, jos jotain heidän intohimoaan tai tietoaan kyseenalaistetaan/pilkataan ja kiehahtavat välittömästi.
Mulla asperger on pilannut koko elämän. Jouduin kiusaamisen uhriksi jo tarhassa ja sitä h*lvettiä kesti yliopiston loppuun asti. En voinut osallistua sitseihin ym. ryyppäjäisiin koska ahdistun ihmispaljoudesta, metelistä ja kirkkaista valoista. En työllisty mihinkään, koska työhaastatteluissa en pysty katsomaan silmiin ja esittämään pepunnuolijaaa, samaten kaikki arjen sosiaaliset tilanteet ahdistavat. En jaksa siivota kotona ja avustajaa en saa.
Nyt odotan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä ja olen vasta 29-vuotias. Hukkaan meni minunkin elämä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytölläni epäiltiin aspergeria, mm. siksi että on niin voimakkaasti kiinnostunut tietyistä aiheista ja koska ei paljon piittaa muitten ihmisten mielipiteistä. Kommunikaatiossa oli jonkinlaisia vaikeuksia myös. Testeissä kuitenkin selvisi, ettei hänellä ole aspergeria, eikä edes tavallista enemmän siihen viittaavia piirteitä.
Jos et ole kuin muut lampaat = asperger
Usein tuntuu että se on diagnoosi liialliselle älykkyydelle, ja eliitti ei voi luonnollisesti hyväksyä liikaa ymmärtäviä.
Onkohan mä autisti, ku mul on ollu erityismielenkiinnon kohteina urheileminen, meikkaus ja hiistenlaitto? Voiko pissis olla autisti? Ja sit ilmeiden paljon ja tulkitsen ilmeitä, oonko mä sit epätyypillinen autisti???
Vierailija kirjoitti:
Mulla asperger on pilannut koko elämän. Jouduin kiusaamisen uhriksi jo tarhassa ja sitä h*lvettiä kesti yliopiston loppuun asti. En voinut osallistua sitseihin ym. ryyppäjäisiin koska ahdistun ihmispaljoudesta, metelistä ja kirkkaista valoista. En työllisty mihinkään, koska työhaastatteluissa en pysty katsomaan silmiin ja esittämään pepunnuolijaaa, samaten kaikki arjen sosiaaliset tilanteet ahdistavat. En jaksa siivota kotona ja avustajaa en saa.
Nyt odotan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä ja olen vasta 29-vuotias. Hukkaan meni minunkin elämä.
Ikävä kuulla että sinua on kiusattu.
Olet kuitenkin ymmärtänyt työelämän väärin. Olet yliopistokoulutettu, joten oletan että haet töitä joissa arvostetaan asiallisuutta ja osaamista. Sellaisissa työhaastatteluissa ei todellakaan tarvitse olla sosiaalinen eikä varsinkaan mielistellä haastattelijaa. Yritä nyt kuitenkin parin minuutin välein ottaa katsekontakti haastattelijaan ja puhua selkeällä äänellä, jotta tulet ymmärretyksi.
Suomalaiset työpaikat ovat täynnä kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät halua katsoa silmiin, eivät halua mennä lounaalle työkavereiden kanssa jne. Jos he hoitavat hommansa, asia on ok. He voivat takuuvarmasti paremmin työpaikan erikoisina asiantuntijoina kuin syrjäytyvinä työkyvyttömyyseläkeläisinä.
Kyllä on taas epä-älyllistä kommentointia Greta Thunbergista. Gretalla on älyä, sen huomaa jokainen joka ei anna oman älynsä kadota siksi, että on Gretan kanssa eri mieltä. Usein ihmiset uskottelevat itselleen, että joku, jonka ajaman asian suhteen on itse täysin eri linjoilla, on myös tyhmä. Näinhän asia ei ole, ja itselleni tulee mieleen useitakin ihmisiä, joiden kanssa en todellakaan ole samaa mieltä, mutta älykkäiksi heidät kyllä tunnustan. Ilmastonmuutos ei kyllä mikään mielipideasia ole, se on todellinen ilmiö, mutta Greta nuorena tyttönä puhumassa näin isosta asiasta näyttää ärsyttävän monia niin paljon, että Gretan älylliset kyvytkin pitää kieltää. Kun ei oikein ole muuta sanottavaa, niin voi sanoa vain että se on Ihan Tyhmä! Ja näyttääkin tyhmältä!
Vierailija kirjoitti:
"Asperger ei korreloi suoraan älykkyyden kanssa puoleen eikä toiseen."
Tämä on väärin. Jos on asperger, ei voi olla älyltään vajaa.
Mikä sitten on vajaa?
75 on kv-diagnoosin raja.
80 on aika tollisko, mutta ei kv.
Veljelläni oli lapsena erittäin epätasainen kykyprofiili, oli joissain asioissa monta vuotta ikäistään jäljessä, joissain asioissa taas huomattavasti edellä. En tiedä mitä veljeni älykkyys mahtaa olla, mutta esimerkiksi itseään kiinnostavia asioita pystyy omaksumaan todella hämmästyttävää vauhtia. Luki täysin sujuvasti 4-vuotiaana tietokirjoja. Sitten taas jotkut ihan perusasiat ei mene sitten millään kaaliin. En tiedä osaako vieläkään sitoa kengännauhojaan ja on kuitenkin aikuinen. Alakouluikäisenä veljeäni ei voinut jättää vahtimatta kotiin kovin moneksi minuutiksi, saattoi saada mitä hyvänsä älytöntä päähänsä eikä tajunnut jos jätti paukkupakkasilla takaoven auki tai että ulos mennessä pitäisi pukeutua. Oma-alotteisuutta löytyi vain ja ainoastaan itseään kiinnostavia asioita kohtaan, esimerkiksi syödä unohti erittäin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisikö joku täällä, että voiko aspergeri olla poikkeuksellisen etevä lukemaan kommunikointia, vai onko tuo juuri yksi häiriötä määrittävistä piirteistä?
Jos on opetellut tekemään niin. Silloinkaan ei tule luontaisesti kuten muilla. On oleellinen osa millä häiriö määritetään.
Kommunikoinnissa suuri osuus on empatiassa, toisten "lukemisessa oikein", mikroilmeistä. Ne puhuvat suoraan tunteisiin. Vaikea opetella, vaatii tunneälyä ja herkkyyttä.
Pitääkö tämä tosiaan paikkansa? Tykkäysten perusteella vaikuttaa siltä. Kuulostaa hyvin vieraalta ja omituiselta. Mulla tosin on diagnoosi.
Mitä on tunneäly? Tai voiko assi olla herkkä? Jos neurotyypillisesti normaali määrittelee asian, eroaako tulos minun määrittelemästäni?
Mulla on diagnoosi. Erityiskiinnostuksen kohteena on muun muassa kommunikointi, tunteet, tunteiden ilmaisu ja vuorovaikutus.
Olen tunneälykäs, osaan tulkita tai päätellä tunteita. Osaan ilmaista tunteita, joita en välttämättä tunne. En aina osaa ilmaista tunteita, joita tunnen.
Yleisesti ottaen osun tunteiden tulkinnassa oikeaan useammin kuin moni, jolla ei ole aspergerin syndroomaa. Kykenen päättelemään ja ymmärrän syy- ja seuraussuhteita. Loogisesti. Osaan soveltaa teoriaa käytäntöön ja muokata sitä.Tämä ei ole pelkästään oma mielipiteeni.
Olenko oppinut, vai onko aspergerin syndrooma parantunut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas epä-älyllistä kommentointia Greta Thunbergista. Gretalla on älyä, sen huomaa jokainen joka ei anna oman älynsä kadota siksi, että on Gretan kanssa eri mieltä. Usein ihmiset uskottelevat itselleen, että joku, jonka ajaman asian suhteen on itse täysin eri linjoilla, on myös tyhmä. Näinhän asia ei ole, ja itselleni tulee mieleen useitakin ihmisiä, joiden kanssa en todellakaan ole samaa mieltä, mutta älykkäiksi heidät kyllä tunnustan. Ilmastonmuutos ei kyllä mikään mielipideasia ole, se on todellinen ilmiö, mutta Greta nuorena tyttönä puhumassa näin isosta asiasta näyttää ärsyttävän monia niin paljon, että Gretan älylliset kyvytkin pitää kieltää. Kun ei oikein ole muuta sanottavaa, niin voi sanoa vain että se on Ihan Tyhmä! Ja näyttääkin tyhmältä!
Sanon tämän lähes autistisena naisena, että Greta on pelkkä George Soroksen hyödyllinen idiootti, ja vasemmistolaisaikuiset käyttää tyttöä hyväkseen.
Yhdessä videossa Greta ei osannut vastata yksinkertaiseen kysymykseen, joten viimeistään siihen videoon mennessä ihmisillä pitäisi alkaa heräämään epäilys teatterista. Voin linkittää kyseisen videon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim joku Greta Thunberg peittää älynsä todella hyvin jos hänellä sitä on.
Asperger-diagnoosiin kuuluu kuitenkin normaali tai korkea älykkyys.
Miksi näitä viestejä alapeukutetaan, kun asia on näin. Aspergeria ei voida diagnosoida, jos henkilöllä ei ole vähintään normaalia älykkyysosamäärää. Jos joku väittää muuta, niin kyseisellä henkilöllä on väärä diagnoosi, tai muille henkilöille kerrotaan diagnoosia vääränä.
T. Asperger
Kyllä voidaan. Myös kehitysvammaisella voi olla as. Omalla pojallani on monimuotoinen kehityshäiriö eli ns heikkolahjaisuus ja myös as. Ja aivan varmasti oikeen tehty diagnoosi.
Oletko varma, että on aivan varmasti oikein? En tietty tunne poikaasi, mutta väärä diagnoosi ei oo ihan mahdoton ajatus. Tuolla wikipediassakin mainitaan, että monet aspergerin diagnoosin saaneet ei usein täytäkään niitä kriteerejä. Tuo heikkolahjasuus yms. kuulostaa tosiaan enemmän joltain kannerin autismilta.
Miksi aina jankkaat tuota samaa täällä? Taidat olla jonkin sortin autisti itse?
Kenelle meistä puhut? En ole tämän ketjun ainoa kirjoittaja. Tämä on nyt mun kolmas viesti tähän ketjuun.
Sinulle, jonka mielestä kaikki autistit ovat aina vähintään keskivertoälyisiä ja suurin osa älykkäitä. (Vaikka eivät tosiaan ole, harva älykäskään on nimittäin autisti.)
Ja joka mainitset aina tuon kannerin autismin joka vit un ikisessä autismikeskustelussa.Tämä on nyt minun neljäs viesti tänne (kirjoitin viestit 49, 51, 57), muita en ole kirjoittanut en tänne enkä muualle. Aika outoa kuvitella, että yleisellä keskustelupalstalla olisi vain yksi kirjoittaja sinun lisäksesi.
Itse sekoitat nyt autismin ja aspergerin. Molemmat kuuluu nykyään autismin kirjoon, mutta kukaan ei ole väittänyt, että kaikki autistit olisi vähintään keskivertoälykkäitä, vaan vain aspergerit.
Just joo, no se sama autisti kirjoittaa joka keskusteluun täysin saman lauseen ja samassa yhteydessä. Ehkä tosiaan vaan kuvittelen. :D
Mitä väliä, vaikka joku kirjoittaisikin aina saman asian eri ketjuun? Itse jankkaat nyt jotain omaa juttuasi kokoajan, ja pahinta lienee se, että se ei edes liity koko ketjuun ja vaikutat olevan muutenkin aiheesta aika pihalla. Miksi koet tarpeelliseksi kutsua ihmisiä autisteiksi? Onko joku älykäs asperger joskus tahattomasti loukannut sinua? :D
Ei, kaikki aspergerit eivät edelleenkään ole älykkäitä. Yritä vain hyväksyä totuus.
On minua pari ei niin älykästä aspergeria loukannut, ja sinä olet niistä toinen. :(
Eivät, mutta ovat vähintään keskinkertaisia älyltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisikö joku täällä, että voiko aspergeri olla poikkeuksellisen etevä lukemaan kommunikointia, vai onko tuo juuri yksi häiriötä määrittävistä piirteistä?
Minuakin kiinnostaisi. Asperger voi olla superkiinnostunut muutamasta asiasta, eikö joillain "sosiaalinen koodistokin" voisi teoriassa olla tuollainen vahva kiinnostuksen aihe? Voisiko joku asperger tietoisesti ahmia ihmisten ymmärrystä ja vähän kuin tutkijan ottein ulkopuolisen silmin tarkkailla ihmisten välistä vuorovaikutusta ja oppia sitä kautta?
Kyllä voi, jos on opetellut. Olen itse as-nuori ja olen opetellut kommunikaatiota mm Youtube-videoiden avulla, päntännyt näitä mikroilmeita ym :D En ennen opiskelua pistänyt merkille mikroilmeitä kun ne ei mulle tarkoittanu mitään, eivät viestineet mulle mitään, mutta nyt osaan ne huomioida. Kunnollinen kommunikointi vie multa valtaosan energioista jos keskityn siihen kunnolla, joten en pysty tai välitä olla kovin sosiaalinen. Perus small talkin jälkeen tarvitsen omaa tilaa tai päiväunet.
Tossa mikroilmeiden pänttäämisessä on ollut se huono puoli, että ihmisten kasvoilla saattaa käydä yksi ilme ja silti sanoa toista jos valehtelevat tai eivät halua olla täysin rehellisiä. Valkoisia valheita. Niitä mä en vielä ymmärrä ja ne sekoittaa pakkaa. Mielummin olisivat liiankin suoria, se ei haittaisi, mutta epäloogisuus jää vaivaamaan mieltä.
Uskon, että on vaikeaa, koska valkoisilla valheillahan mm. ystävyyssuhteet toimivat: "miten ihanat kengät!", "tuo uusi hiusväri sopii sulle tosi hyvin". Tai niin kuin minä toimin, kun en halua pahoittaa ystäväni mieltä: "ai, kun kiva tuo iso puusta tehty, valkoiseksi maalattu 'home'-sana keittiön ikkunalaudalla".
Mä en toimi noin :D jos jollain on epäsopiva hiusväri, niin keksin mieluusti jonkun kiertotavan, vaikka "Jaa, oliko Rihannalla joskus ollut samanväriset?" (sillä on ollut kaikenväriset), ja jos jollain on valkoinen Home-taulu, niin hyväksyn hiljaa mielessäni että ystävyys ei tule kestämään pitkää aikaa erilaisuutemme takia. Musta on outo Aspergerin oire, että assit möläyttelisivät kaikkea loukkaavaa. Jos älyä on normaalisti, niin tahdonvoimalla pystyy kyllä suodattamaan suurimman osan sellaisesta, mikä menee hyväksyttävän suorapuheisuuden yli ja loukkaa toisia. Etenkin jos on introvertti Asperger, niin kyllä sitä tulee mietittyä ennenkuin puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on opetellut tekemään niin. Silloinkaan ei tule luontaisesti kuten muilla. On oleellinen osa millä häiriö määritetään.
Kommunikoinnissa suuri osuus on empatiassa, toisten "lukemisessa oikein", mikroilmeistä. Ne puhuvat suoraan tunteisiin. Vaikea opetella, vaatii tunneälyä ja herkkyyttä.
Pitääkö tämä tosiaan paikkansa? Tykkäysten perusteella vaikuttaa siltä. Kuulostaa hyvin vieraalta ja omituiselta. Mulla tosin on diagnoosi.
Mitä on tunneäly? Tai voiko assi olla herkkä? Jos neurotyypillisesti normaali määrittelee asian, eroaako tulos minun määrittelemästäni?
Mulla on diagnoosi. Erityiskiinnostuksen kohteena on muun muassa kommunikointi, tunteet, tunteiden ilmaisu ja vuorovaikutus.Olen tunneälykäs, osaan tulkita tai päätellä tunteita. Osaan ilmaista tunteita, joita en välttämättä tunne. En aina osaa ilmaista tunteita, joita tunnen.
Yleisesti ottaen osun tunteiden tulkinnassa oikeaan useammin kuin moni, jolla ei ole aspergerin syndroomaa. Kykenen päättelemään ja ymmärrän syy- ja seuraussuhteita. Loogisesti. Osaan soveltaa teoriaa käytäntöön ja muokata sitä.Tämä ei ole pelkästään oma mielipiteeni.
Olenko oppinut, vai onko aspergerin syndrooma parantunut?
Samanlaisia tunnelmia. Mäkin yleensä päättelen ihmisen eleistä oikein ja pystyn ajattelutyöllä ja opiskelulla päättelemään ihmisen seuraavan siirron. Se, mikä minulle on vähän mysteeri, on se, että miten normaalit sitten tuntevat ja selviytyvät tässä kanssakäymisessä. He ovat joskus niin tunteiden vietävissä, sokeita toisilleen ja valheellisia itselleenkin, mutta small talk ja yhteyden luominen toisiinsa heillä sujuu helposti (samoin kuin monilla kuitenkin pahansuovasti juoruaminen!). Itselläkin on voimakas tunne-elämä, mutta on raskasta tulkita se ulkomaailmaan. Jos olen väsynyt, vaikutan usein lattealta. Lisäksi pyrin olemaan tekemättä päätöksiä liikaa tunteiden viemänä, vaan mietin esimerkiksi, voinko sietää ihmisessä jotain piirrettä vai onko minulle liikaa se, että tietty käytös todennäköisesti toistuu. Jos toinen ei ole valmiiksi haluamanilainen, en luo draamaa vaatimalla sitä tai ilmaisemalla epätyytyväisyyttäni jatkuvasti. Olen aina tullut toisten Aspergerien kanssa todella hyvin toimeen - on mukavaa tietää, että faktoja voi lyödä pöytään aika suoriltaan ja molempien osapuolten mielestä se lisää luottamusta. Se ei kuitenkaan estä ihmissuhteen mielenkiintoista peliä.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on vajaa?
75 on kv-diagnoosin raja.
80 on aika tollisko, mutta ei kv.
Varmaan tuo 75 sitten?
Tiedän aspergereja, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Eikös laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoita keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä? Onko diagnoosi silloin virheellinen, ja oikea olisi autismi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytölläni epäiltiin aspergeria, mm. siksi että on niin voimakkaasti kiinnostunut tietyistä aiheista ja koska ei paljon piittaa muitten ihmisten mielipiteistä. Kommunikaatiossa oli jonkinlaisia vaikeuksia myös. Testeissä kuitenkin selvisi, ettei hänellä ole aspergeria, eikä edes tavallista enemmän siihen viittaavia piirteitä.
Jos et ole kuin muut lampaat = asperger
Usein tuntuu että se on diagnoosi liialliselle älykkyydelle, ja eliitti ei voi luonnollisesti hyväksyä liikaa ymmärtäviä.
Aspergereilta vain valitettavasti puuttuu usein se sosiaalinen älykkyys, tilannetaju, hienotunteisuus ja toisen ihmisen huomioiminen. Ja sori, vaikka asperger tai kuka vain olisi huippuälykäs, on hän silti vain ihminen eikä kaikkitietävä, ei kykenevä täysin objektiiviseen ajatteluun. 646
Onko hänellä diagnoosi? Kuinka hän voi ”naamioida” jos diagnoosi on?