Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aspergerin syndrooma – näin se vaikuttaa älyyn, toimintaan ja tunteisiin

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisikö joku täällä, että voiko aspergeri olla poikkeuksellisen etevä lukemaan kommunikointia, vai onko tuo juuri yksi häiriötä määrittävistä piirteistä?

Jos on opetellut tekemään niin. Silloinkaan ei tule luontaisesti kuten muilla. On oleellinen osa millä häiriö määritetään.

Kommunikoinnissa suuri osuus on empatiassa, toisten "lukemisessa oikein", mikroilmeistä. Ne puhuvat suoraan tunteisiin. Vaikea opetella, vaatii tunneälyä ja herkkyyttä.

Pitääkö tämä tosiaan paikkansa? Tykkäysten perusteella vaikuttaa siltä. Kuulostaa hyvin vieraalta ja omituiselta. Mulla tosin on diagnoosi.

Vierailija
22/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisikö joku täällä, että voiko aspergeri olla poikkeuksellisen etevä lukemaan kommunikointia, vai onko tuo juuri yksi häiriötä määrittävistä piirteistä?

Minuakin kiinnostaisi. Asperger voi olla superkiinnostunut muutamasta asiasta, eikö joillain "sosiaalinen koodistokin" voisi teoriassa olla tuollainen vahva kiinnostuksen aihe? Voisiko joku asperger tietoisesti ahmia ihmisten ymmärrystä ja vähän kuin tutkijan ottein ulkopuolisen silmin tarkkailla ihmisten välistä vuorovaikutusta ja oppia sitä kautta?

Kyllä voi, jos on opetellut. Olen itse as-nuori ja olen opetellut kommunikaatiota mm Youtube-videoiden avulla, päntännyt näitä mikroilmeita ym :D En ennen opiskelua pistänyt merkille mikroilmeitä kun ne ei mulle tarkoittanu mitään, eivät viestineet mulle mitään, mutta nyt osaan ne huomioida. Kunnollinen kommunikointi vie multa valtaosan energioista jos keskityn siihen kunnolla, joten en pysty tai välitä olla kovin sosiaalinen. Perus small talkin jälkeen tarvitsen omaa tilaa tai päiväunet.

Tossa mikroilmeiden pänttäämisessä on ollut se huono puoli, että ihmisten kasvoilla saattaa käydä yksi ilme ja silti sanoa toista jos valehtelevat tai eivät halua olla täysin rehellisiä. Valkoisia valheita. Niitä mä en vielä ymmärrä ja ne sekoittaa pakkaa. Mielummin olisivat liiankin suoria, se ei haittaisi, mutta epäloogisuus jää vaivaamaan mieltä.

Uskon, että on vaikeaa, koska valkoisilla valheillahan mm. ystävyyssuhteet toimivat: "miten ihanat kengät!", "tuo uusi hiusväri sopii sulle tosi hyvin". Tai niin kuin minä toimin, kun en halua pahoittaa ystäväni mieltä: "ai, kun kiva tuo iso puusta tehty, valkoiseksi maalattu 'home'-sana keittiön ikkunalaudalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asperger ei korreloi suoraan älykkyyden kanssa puoleen eikä toiseen."

Tämä on väärin. Jos on asperger, ei voi olla älyltään vajaa.

Siis voi olla 'tyhmä', mutta ei älyllisesti kehitysvammainen, koska silloin olisi syvemmin autisti, eikä pelkkä as. Mutta asperger voi olla tyhmä tai älykäs, kuten ei aspergerkin.

Vierailija
24/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muihin neurohommiin voi liittyä vaikeuksia tulkita mikroilmeitä jne. Itselläni menee monet sosiaalisen vuorovaikutuksen vihjeet ohi ja minulla on diagnosoitu ADHD. Olen myös helposti liian avoin ja suora, ja sitten toisaalta saatan mennä sosiaalisissa tilanteissa täysin lukkoon kun yritän pidätellä omaa suoruuttani ja sitten en pystykään yhtäkkiä sanomaan enää mitään kun yritän analysoida kaiken ennen kun avaan suuni ja ne tilanteet menee liian nopeasti ohi. Moni on sanonut että minun kanssa on niin helppo keskustella vaikeistakin asioista, mutta sitä small talkia en vaan oikein osaa. 

Vierailija
25/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voi olla 'tyhmä', mutta ei älyllisesti kehitysvammainen, koska silloin olisi syvemmin autisti, eikä pelkkä as. Mutta asperger voi olla tyhmä tai älykäs, kuten ei aspergerkin.

Olen tavannut tapaukseen jossa kehitysvammaisella oli diagnosoitu asperger. Tästä on kuitenkin vuosi aikaa, voi olla että diagnostiset kriteerit on välissä muuttuneet. 

Vierailija
26/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim joku Greta Thunberg peittää älynsä todella hyvin jos hänellä sitä on.

Asperger-diagnoosiin kuuluu kuitenkin normaali tai korkea älykkyys.

EI. Asperger diagnoosi ei korreloi mitenkään älykkyyden kanssa. High-functioning autisteilla on älypiikkejä, erityislahjakkuuksia, mutta useammalla ei ole kuin on. Ja tällöin on tyypillistä epätasainen älykyysprofiili, eli vaikka numeroissa on tosi lahjakas, mutta muilla alueilla tosi huono. Kokonaisuuksine hallinta usein haastaa. Mutta siis asperger voi olla normaalin älyn rajoissa mitä vain, kuten muutkin.

Mutta yleensä asperger on älyltään normaali (tai siis diagnoosi ei vaikuta älyyn mitenkään). Jos vaikuttaa laskevasti, eli älyllisesti kehitysvammainen - niin on autisti ei asperger. Jos nostavasti, niin on high functioning.

Usein älykkyysvaikutelma tulee erityiskiinnostuksen kohteesta, eli pistää kaiken energiansa yhteen asiaan. Mutta muihin sitten hyvin vähän. Esim opettelee kaiken rautatiestä, mutta omaa toimintaa on vaikea säädellä.

Vierailija
27/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut tapaukseen jossa kehitysvammaisella oli diagnosoitu asperger. Tästä on kuitenkin vuosi aikaa, voi olla että diagnostiset kriteerit on välissä muuttuneet. 

Nykyisin puhutaan puhtaasti autistista, kun on älyllistä haastetta. Aspergeriin ei kuulu älyllistä kehitysvammaa. Toki asperger voi myös olla ns. tyhmä normaalin vaihtelun rajoissa (eli alarajalla siinä normaalin älykkyyden jakaumassa, ennen kuin siirrytän vähän älyn puolelle, mutta tämä tyhmyys ei johdu aspergerista).

Vierailija
28/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on opetellut tekemään niin. Silloinkaan ei tule luontaisesti kuten muilla. On oleellinen osa millä häiriö määritetään.

Kommunikoinnissa suuri osuus on empatiassa, toisten "lukemisessa oikein", mikroilmeistä. Ne puhuvat suoraan tunteisiin. Vaikea opetella, vaatii tunneälyä ja herkkyyttä.

Pitääkö tämä tosiaan paikkansa? Tykkäysten perusteella vaikuttaa siltä. Kuulostaa hyvin vieraalta ja omituiselta. Mulla tosin on diagnoosi.

Olen eri, mutta mikroilmeet ja eleet joita yritetään peitellä, paljastavat totuuden. Niitä ei ole tarkoitettu muiden nähtäväksi, joten siksi niiden lukeminen on tärkeää.

Vierailija
29/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein väitetään, että autistit ovat rehellisiä, mutta tämähän on myös väärä käsitys. Autisteilla on vaikeuksia tehdä valkoisia valheita, jotta eivät pahoittaisi toisen mieltä, koska eivät näitä asioita huomioi tai niistä välitä. Eli voivat sanoa, että onpa tukka rumasti tyylistä kommenttia. Tietoista valehtelua he kuitenkin pystyvät tekemään siinä missä muutkin.

Vierailija
30/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta mikroilmeet ja eleet joita yritetään peitellä, paljastavat totuuden. Niitä ei ole tarkoitettu muiden nähtäväksi, joten siksi niiden lukeminen on tärkeää.

Eikö mikroilmeet ole tahattomia täkyjä joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu kenellekään. -eri

Vierailija
31/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi. Asperger voi olla superkiinnostunut muutamasta asiasta, eikö joillain "sosiaalinen koodistokin" voisi teoriassa olla tuollainen vahva kiinnostuksen aihe? Voisiko joku asperger tietoisesti ahmia ihmisten ymmärrystä ja vähän kuin tutkijan ottein ulkopuolisen silmin tarkkailla ihmisten välistä vuorovaikutusta ja oppia sitä kautta?

Kyllä voi, jos on opetellut. Olen itse as-nuori ja olen opetellut kommunikaatiota mm Youtube-videoiden avulla, päntännyt näitä mikroilmeita ym :D En ennen opiskelua pistänyt merkille mikroilmeitä kun ne ei mulle tarkoittanu mitään, eivät viestineet mulle mitään, mutta nyt osaan ne huomioida. Kunnollinen kommunikointi vie multa valtaosan energioista jos keskityn siihen kunnolla, joten en pysty tai välitä olla kovin sosiaalinen. Perus small talkin jälkeen tarvitsen omaa tilaa tai päiväunet.

Tossa mikroilmeiden pänttäämisessä on ollut se huono puoli, että ihmisten kasvoilla saattaa käydä yksi ilme ja silti sanoa toista jos valehtelevat tai eivät halua olla täysin rehellisiä. Valkoisia valheita. Niitä mä en vielä ymmärrä ja ne sekoittaa pakkaa. Mielummin olisivat liiankin suoria, se ei haittaisi, mutta epäloogisuus jää vaivaamaan mieltä.

Uskon, että on vaikeaa, koska valkoisilla valheillahan mm. ystävyyssuhteet toimivat: "miten ihanat kengät!", "tuo uusi hiusväri sopii sulle tosi hyvin". Tai niin kuin minä toimin, kun en halua pahoittaa ystäväni mieltä: "ai, kun kiva tuo iso puusta tehty, valkoiseksi maalattu 'home'-sana keittiön ikkunalaudalla".

Mä en muuten osaa yhtään tämmöistä kehumista... Oon ihan liian tönkkö kun yritän :(

T: ADHD

Vierailija
32/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mikroilmeet ole tahattomia täkyjä joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu kenellekään. -eri

En ole asiantuntija, mutta joo olen samaa mieltä.

-sama

Vierailija
33/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä viestejä alapeukutetaan, kun asia on näin. Aspergeria ei voida diagnosoida, jos henkilöllä ei ole vähintään normaalia älykkyysosamäärää. Jos joku väittää muuta, niin kyseisellä henkilöllä on väärä diagnoosi, tai muille henkilöille kerrotaan diagnoosia vääränä.

T. Asperger

Vierailija
34/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on musta ihan käsittämätöntä, vaikka olen valkoisista valheista lukenut ja yrittänyt ymmärtää :D Enemmän toinen tuntuisi oikealta ystävältä, jos kehtaisi sanoa suoraan jos esim mun uusi hiusväri onkin aivan kamala ja sitten voitais miettiä yhdessä mikä voisi olla hyvä väri, jos mua huvittaisi vaihtaa väriä. Jos tietäisi toisen olevan rehellinen kaikessa niin myös kehut tietäisi oikeiksi kehuiksi, eikä tarvitsisi miettiä sanooko se nyt yhtä ja tarkoittaa toista. Kummallista tämä kommunikointi.

- 16

Vierailija
35/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. Asperger diagnoosi ei korreloi mitenkään älykkyyden kanssa. High-functioning autisteilla on älypiikkejä, erityislahjakkuuksia, mutta useammalla ei ole kuin on. Ja tällöin on tyypillistä epätasainen älykyysprofiili, eli vaikka numeroissa on tosi lahjakas, mutta muilla alueilla tosi huono. Kokonaisuuksine hallinta usein haastaa. Mutta siis asperger voi olla normaalin älyn rajoissa mitä vain, kuten muutkin.

Mutta yleensä asperger on älyltään normaali (tai siis diagnoosi ei vaikuta älyyn mitenkään). Jos vaikuttaa laskevasti, eli älyllisesti kehitysvammainen - niin on autisti ei asperger. Jos nostavasti, niin on high functioning.

Usein älykkyysvaikutelma tulee erityiskiinnostuksen kohteesta, eli pistää kaiken energiansa yhteen asiaan. Mutta muihin sitten hyvin vähän. Esim opettelee kaiken rautatiestä, mutta omaa toimintaa on vaikea säädellä.

Kerrankin joku tietää jotain tällä palstalla.

Vierailija
36/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elämä helppoa. Päivittäin saan oivalluksia siitä miten kuuluu käyttäytyä vuorovaikutustilanteissa. Kuuntelen esim miten ihmiset lopettavat puhelun, ja suunnittelen kirjoittavani henkilön käyttämät sanat ja äänensävyn muistiin. Joka kerta unohdan tehdä tämän ja parin tunnin päästä jo mietin miten puhelimessa puhutaan. Tuota pahempaa on se että unohdan viikonlopun aikana miten tervehdin työpaikan ihmisiä (kauanko kuuluu katsoa silmiin, millä äänellä tervehdin, kuuluuko hymyillä, tervehdinkö sitä ihmistä joka ei tervehdi takaisin). Tunnen itseni aika tyhmäksi.

Vierailija
37/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi liiton mukaan:

"Heidän älykkyytensä on keskitasoa tai sen yläpuolella."

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma

Vierailija
38/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuuluu. Autosmiliitonkin mukaan.

Linkki yläpuolella viestissä.

Vierailija
39/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi liiton mukaan:

"Heidän älykkyytensä on keskitasoa tai sen yläpuolella."

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma

Mammat on niin tyh.miä ettei ne tätä

A) tiedä

B) ymmärrä

Vierailija
40/110 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, voi olla hyvä lukemaan kommunikointia. Joskus jopa ylihavainnoinivia. Riippuu ihan henkilön piirteistä, mitä hänellä on. On myös paljon väliinputoajia, tyypillisesti naisia, joilla sosiaalinen kontakti on lähes normaali tai osaavat feikata sitä normaaliksi, ja eivät näin ollen saa diagnoosia. Voidaan puhua as-piirteistä. 

Englannissa on myös paljon tutkittu PDA-tyyppistä autismin muotoa ja siinä kommunikaatio on normaalia, ja sosiaalisuus myös. Suomessa tästä ei ole psykan alan tyypeillä tietoa (ihmettelen, että eivät seuraa muiden maiden tutkimusta).