Olen päivystyksessä ja taas meni jälkeeni tullut ohi
Olen päivystyksessä kauheassa räkätaudissa. Perässäni tullut nuorimies pääsi ohi joka soitteli jo kavereille että mihi nkä baariin lähdetään. Ai että ottaa päähän
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ite istuin kerran 7 ja puoli tuntia päivystyksessä kolmen murtuneen kylkiluun kanssa (murtuivat viikkoa aiemmin), ja ohi meni nuhaisetkin, triage hoitaja sanoi ettei voi olla murtuma, koska en itkenyt. Kun lapsena opetetaan ettei julkipaikoissa itketä niin sitten ei itketä, olin vältellyt syvään hengittämistä kun se sattui ja oikeassa keuhkossa oli nestekertymä pohjalla. Vaikka näyttäisikin ihan hyvinvoivalta, niin jotkut meistä hakataan jo lapsena siihen kuntoon ettei heikkoutta tai kipua näytetä ulospäin.
Miksi viikon kuluttua vasta menit murtumia näyttämään, päihtymys?
Joo tämä on vähän epäilyttävä juttu. Viikko sitten murtuneita luita näyttämään päivystykseen?? Jäikö tarinasta kertomatta että vointi oli äkisti ja oleellisesti huonontunut?
Itseltäni katkesi luu ja 3vk myöhemmin varasin ajan terveysasemalle kun venähdykseksi luulemani vamma ei ottanut parantuakseen.
Lukisitte mitä kommentoitte. Tämä kylkiluumurtumat saanut oli pahoinpidelty lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko se nuorimies, että milloin on baariin menossa? Saattoihan se suunnitella viikonloppua. Jos sillä oli vaikka puhkaisua vaativa paise p*seessä tai vastaavaa. Joka ON päivystyksellinen asia, toisin kuin sun räkätautisi.
No tuskin ainakaan ennen yhdeksää aamulla.
Minut otettiin päivystyksessä/ensiavussa muiden ohi koska minulla oli rintakipuja. Luulen että en näyttänyt erityisen sairaalta. Oli vähän huono omatunto kun odotushuoneessa oli myös lapsia ja vanhuksia.
(Tämä tapahtui ulkomailla, en tiedä menevätkö rintakipuiset Suomessa päivystykseen vai ensiapuun. Meillä päin on vain ensiapu. )
Mikä on ratkaisu ongelmaasi:
Mene töihin! Työterveyshoidossa ei tarvitse jonotella.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän hoitajia jotka saavat liian vähän palkkaa.
Niin, että heitä pitäisi olla siellä enemmän auttamassa flunssapotilaita?
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ammatiltani joten vastaukseni ap:n mietintään on priorisointi. Katsomme tarkoin ruuhkia purkaessa että kiireellisimmät saisivat prioriteettijaottelussamme apua pikimmiten. Aina toki jonottaessa kestäessä ja tilan huonontuessa voi tulla kysymään hoitohenkilökunnalta jonotustilanteesta.
Kaikille pyrimme antamaan hoitoa kohtuullisessa ajassa, työskentelymme pohjautuu hoitajien eettisiin työohjeistuksiin.
Mikäli vaivasi on flunssa se menee viimeisimpään priorisointikategoriaan eli ei-kiireellisiin ellei sitten esim. jostain vakavammasta keuhkokuumeesta taikka eristystä vaativasta influenssasta kyse
Niinhän siellä hoitajat leikkii lääkäriä ja laittaa ihmisiä kiireellisyysjärjestykseen.
Taidot ei riitä ymmärtää, miten käy, kun kahdelle perussairaudelle tulee yhtäkkiä samaan aikaan pahenemisvaihe. Minun tapauksessani kyseessä on välitön hengenvaara.
Ylimielisen tietäväisenä ensimmäisen hoitajan mielestä olen kiireetön tapaus.
Yleensä joudun etsimään toisen hoitajan, jolla älli toimii paremmin. Tai on tuttu.
Tiettyyn pisteeseen asti voin liikkua ja olla suht terveen näköisesti, mutta romahduksen jälkeen tulee keikka teho-osastolle.
Yhtään senttiä palkkaa eivät tarvitse lisää, vaikka kehuvat olevansa melkein lääkäreitä.
Eivätpä todellakaan ole! Tiedosta lääkkärillekin maksetaan. Ja ilmeisesti matemaattinen lahjakkuus auttaa ajattelemaan loogisesti.
Hoitajat ei ajatteluun kykene.
Vierailija kirjoitti:
Sain antibiootit. Mulla on keuhkoputken tulehdus. Tällä taudilla ei todellakaan olisi odoteltu kuukauden päähän että saa omalta lääkäriltä ajan
Hui kauheeta... Oikein keuhkoputkentulehdus... Keuhkokuume on sitten jo oikeasti päivystyksellistä hoitoa vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ammatiltani joten vastaukseni ap:n mietintään on priorisointi. Katsomme tarkoin ruuhkia purkaessa että kiireellisimmät saisivat prioriteettijaottelussamme apua pikimmiten. Aina toki jonottaessa kestäessä ja tilan huonontuessa voi tulla kysymään hoitohenkilökunnalta jonotustilanteesta.
Kaikille pyrimme antamaan hoitoa kohtuullisessa ajassa, työskentelymme pohjautuu hoitajien eettisiin työohjeistuksiin.
Mikäli vaivasi on flunssa se menee viimeisimpään priorisointikategoriaan eli ei-kiireellisiin ellei sitten esim. jostain vakavammasta keuhkokuumeesta taikka eristystä vaativasta influenssasta kyse
Niinhän siellä hoitajat leikkii lääkäriä ja laittaa ihmisiä kiireellisyysjärjestykseen.
Taidot ei riitä ymmärtää, miten käy, kun kahdelle perussairaudelle tulee yhtäkkiä samaan aikaan pahenemisvaihe. Minun tapauksessani kyseessä on välitön hengenvaara.
Yleensä joudun etsimään toisen hoitajan, jolla älli toimii paremmin. Tai on tuttu.
Tiettyyn pisteeseen asti voin liikkua ja olla suht terveen näköisesti, mutta romahduksen jälkeen tulee keikka teho-osastolle.
Yhtään senttiä palkkaa eivät tarvitse lisää, vaikka kehuvat olevansa melkein lääkäreitä.
Eivätpä todellakaan ole! Tiedosta lääkkärillekin maksetaan. Ja ilmeisesti matemaattinen lahjakkuus auttaa ajattelemaan loogisesti.
Hoitajat ei ajatteluun kykene.
Yksikään hoitaja ei halua olla lääkäri eikä tehdä lääkärin töitä sillä palkalla, mutta valitettavasti joskus täytyy, koska lääkäreitä ei ole tarpeeksi. Mikäs sinä olet ammatiltasi?
Minulla on taustalla hematologinen sairaus, joten flunssat on otettava vakavasti ja joskus on mennyt ihan päivystyskeikaksi ja sieltä osastohoidoksi. Ihmettelen kyllä miksi joku perusterve ihminen haluaa mennä räkätaudin takia sinne istumaan? Eri juttu, jos on vaikka sunnuntai ja tarvitsee sairauslomatodistuksen tms., mutta muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja seuraava meni ohi. Ei kai mun 39 asteen kuumeessa keltainen lima valuen nenästä tarvitse jäädä odottamaan maanantaita kotiin.
Kyllä tarvitsee. Työterveys on oikea osoite, jos sairaslomaa tarvitset. Muuten ollaan kotona.
Jos menen flunssassa työterveyteen, niin maksan itse lääkärikäynnin eli noin 120 e. Meillä työterveys ei sisällä muuta kuin työperäisten sairauksien hoidon.
Ohoh! Onpa erikoinen käytäntö. Itse migreenikkona sain päivän sairaslomaa etälääkärin vo:lta. Toki hän kyseisessä firmassa näki sairaskertomukseni.
Oli vaan niin erikoinen kokemus.
Saikutan harvoin. Nyt meni vähän ohi aiheen.
Tapasin kerran päivystyksessä tutun pariskunnan 7v lapsensa kanssa. Lapsi oli kolauttanut nenänsä. Vanhemmat toivat hänet päivystykseen varmuuden vuoksi. Lapsi näytti olevan kaikin puolin ok ja nenään ei sattunut. Onhan se hyvä että lasten terveys otetaan vakavasti mutta mitä mieltä olette tästä?
Vierailija kirjoitti:
Olin pari päivää ennen korvatulehduksen alkua 39 asteen kuumeessa ja työterveydessä todettiin akuutti nielutulehdus. Päivystyksessä tuli saikkua sitten 10 päivää lisää, koska vaarana oli, että tulehdus etenisi keuhkoihin.
Mikähän sairaus tuollainen oli, kun noin paljon tuli saikkua päivystyksestä? Ihmetyttää kovasti, kun päivystyksessä kirjoitetaan infektioista yleensä vain muutama päivä, ikinä en ole kuullut ylähengitystieinfektiosta saatavan noin paljon...
Ymmärrän kyllä aloittajaa, että harmitti. Päivystykseen mennessä ei kuitenkaan kannata miettiä mitään reiluuksia, kun syitä jonojen ohitukselle ei voi mitenkään tietää. Se syy voi olla toisten vaivojen kiireellisyys, veemäinen henkilökunta tai sitten vaan tahaton papereiden sekaantuminen, mutta mitään et asialle voi. Se vaikuttaa myös paljon tilanteeseen, onko kyseessä terveyskeskuspäivystys vai sairaalan yhteydessä oleva, iso yhteispäivystys. Tuon olisit voinut kertoa aloituksessa. Jos kyseessä on yhteispäivystys, potilaat on jo tulovaiheessa jaettu eri hoitoryhmiin ja niiden jonot vetävät eri tahtiin riippuen hoidettavien potilaiden määristä ja/tai hoitoryhmien lääkärien nopeudesta.
Meillä työnantaja vaatii lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen heti ensimmäisestä päivästä. Sairaanhoitajan kirjoittama todistus ei kelpaa. Työterveyteen ei saa ikinä akuuttiaikoja, joten pakko mennä yksityiselle ja maksaa käynti itse. Rahoja ei saa työnantajalta takaisin. Päivystykseen en kehtaa mennä flunssan tai vatsataudin takia. Terkkulassa lääkäri ei kirjoita sairauslomatodistuksia, jos menee tk-päivystykseen kulkemalla sairaanhoitajan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te päättelitte että AP flunssa oli SYY jonka takia hän oli päivystyksessä. Hän oli päivystyksessä flunssassa mutta on voinut olla siellä vaikka sydänoireiden takia.
Vedätte kyllä mutkia suoraksi aika tavalla.
Syytä ei kerrottu, kerrottiin vain että oli flunssassa jonittamassa. Teidän olisi kuulunut kysyä minkä takia AP oli päivystyksessä eikä olettaa että flunssa oli syy.
Joku voi olla vaikka H.U.M.A.L.A.S.S.A päivystyksessä eikä se oli mikään syy!
Kyllä ihmiset ovat tyhm....
Voi jeesus, mitä viisastelua! Jos ap kirjoittaa olevansa päivystyksessä räkätaudissa, niin silloin on syytä olettaa, että se räkätauti on se syy, kun muuta syytä ei ole kerrottu. Jos täällä alkaa jokaisen aloituksen yhteydessä miettimään vaihtoehtoa a, b, c, ja d siltä varalta, että jotain on jätetty kertomatta yksinkertaisimmassakin aloituksessa, niin sitten ei ole mitään järkeä koko hommassa.
Minulla on aina ollut vain hyviä kokemuksia niinä harvoina kertoina, kun on pitänyt päivystykseen mennä. Isäni pääsi samantien luukulta hoitoon, kun oli AVH-oireita (moni varmaan siellä aulassa katsoi, että mikä lääkärin sukulainen tuo omatoimisesti päivystykseen kävellyt ukko oli) ja itse pääsin melko nopsaan, kun umpisuoli tulehtui. En ole koskaan minkään poskiontelotulehduksen takia sinne mennyt, vaan käyttänyt työterveyshuoltoa, terkkaria tai yksityistä.
Hoitajat ovat lähes poikkeuksetta epäpäteviä ja tekevät virheellisiä triage-arvioita. Nykyään jos joudun menemään päivystykseen niin valehtelen oireet joilla tiedän pääseväni kiirellisyysarviossa etupäähän jonoa.
Kerrankin joku ruohonleikkuria korjatessaan sormensa telonut pappa meni jonossa ohi kun kärsin pahoista selvittämättömistä ylävatsakivuista. Teki mieli kysyä papalta, että olisiko kannattanut ottaa ennen korjaamista ensin sytystulppa pois. Sitten kaiken huipuksi unohtivat minut sinne odotustilaan vuoron vaihtuessa tms., sen jälkeen luotto hoitsuihin on ollut nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ei ajatteluun kykene.Yksikään hoitaja ei halua olla lääkäri eikä tehdä lääkärin töitä sillä palkalla, mutta valitettavasti joskus täytyy, koska lääkäreitä ei ole tarpeeksi. Mikäs sinä olet ammatiltasi?
Huomattu on, että työnteko ei hoitajille maistu. Lääkärin kunnia kelpaisi ja lisää palkkaa huudetaan.
Ammattini ei vaikuta sairauteeni.
Taidat olla oikea hoitaja, kun ammattia kyselet? Tekisikö mieli päästä juoruilemaan ja rikkomaan vaitiolovelvollisuutta?
Joo tämä on vähän epäilyttävä juttu. Viikko sitten murtuneita luita näyttämään päivystykseen?? Jäikö tarinasta kertomatta että vointi oli äkisti ja oleellisesti huonontunut?
Itseltäni katkesi luu ja 3vk myöhemmin varasin ajan terveysasemalle kun venähdykseksi luulemani vamma ei ottanut parantuakseen.