Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen päivystyksessä ja taas meni jälkeeni tullut ohi

Vierailija
26.09.2019 |

Olen päivystyksessä kauheassa räkätaudissa. Perässäni tullut nuorimies pääsi ohi joka soitteli jo kavereille että mihi nkä baariin lähdetään. Ai että ottaa päähän

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te päättelitte että AP flunssa oli SYY jonka takia hän oli päivystyksessä. Hän oli päivystyksessä flunssassa mutta on voinut olla siellä vaikka sydänoireiden takia.

Vedätte kyllä mutkia suoraksi aika tavalla.

Syytä ei kerrottu, kerrottiin vain että oli flunssassa jonittamassa. Teidän olisi kuulunut kysyä minkä takia AP oli päivystyksessä eikä olettaa että flunssa oli syy.

Joku voi olla vaikka H.U.M.A.L.A.S.S.A päivystyksessä eikä se oli mikään syy!

Kyllä ihmiset ovat tyhm....

👍 Tyypillisiä keskivertoihmisiä

Vierailija
62/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te päättelitte että AP flunssa oli SYY jonka takia hän oli päivystyksessä. Hän oli päivystyksessä flunssassa mutta on voinut olla siellä vaikka sydänoireiden takia.

Syytä ei kerrottu, kerrottiin vain että oli flunssassa jonittamassa. Teidän olisi kuulunut kysyä minkä takia AP oli päivystyksessä eikä olettaa että flunssa oli syy.

Monihän päivystyksessä on juuri humalassa. Viikonloppuisin varsinkin. Tulosyy on kyllä tappelu, kaatuminen ja mikä kenelläkin.

Nämä typerykset/mammat pitävät varmasti näiden päivystykseen tulijoiden syynä humalaa. Hmmmm. Melko fiksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kun minulla oli vaikeuksia hengittää, kova yskä ja kuumetta 39c mutta silti tuntui että joku muu, terveempikin, pääsi koko ajan ohi. Mm. jälkeeni tullut, poikakaverinsa kanssa iloisesti kuherrellut tyttö jolla ei näyttänyt olevan kipuja tai  mitään akuuttia hätää. Kun energiajuoma ja pussailu kerran maistui ...

Suoraan sanoen alkoi jo vi""aa ja rankasti ! Odotin 2h hoitajalle pääsyä, sitten 6 h lääkärille pääsyä. Kahvila oli suljettu, automatti josta sai pikkupurtavaa rikki.

Vierailija
64/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo olen myös rytmihäiriössä kävellyt täysin jonon ohi. Varmaan ärsytti muita kun olin silloin parikymppinen nuori nainen. Mutta se sydänfilmi pitää saada silloin kun rytmihäiriö on päällä jotta voidaan päätellä paremmin onko kuinka vaarallinen tai vaaraton. Mulle syötettiin filmin jälkeen beetasalpaaja ja pidettiin loppupäivä tarkkailussa.

Vierailija
65/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ap:n kaltaiset päivystystä väärinkäyttävät urpot ovat ihan oikea ongelma, varsinkin nyt kun monia päivystyksiä vaivaa lääkäripula. Siksi joillain paikkakunnilla on otettu käyttöön hoidontarpeen arviointi, jonne soitetaan ennen mahdollista (päivystys)hoitoon hakeutumista. Ihme että tällaisia tapauksia ylipäänsä vielä löytyy, kun aktiivisesti on tiedotettu ettei perus flunssaa tai vatsatautia poteville päivystys ole oikea paikka!

Minut "perusflunssa" vei osastolle viikoksi vaikka hoitajakin vähätteli tilaani puhelimessa.

Vierailija
66/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystys toimii luultavasti siellä teillä (missä ikinä olet) että kun pääset hoitajalle, hän anta aluokituksen kiireellisyydelle (1-5). Jos olet esim 5, eli "ei kiireellinen", kaikki jotka tulevat sinun jälkeesi ja luokitellaan kiireellisemmäksi syystä tai toisesta, menevät sinun ohi. 

Päivystys ei toimi jonoperiaatteella, vaan kiireellisyysperiaatteella.

Toki hieman ihmetyttää mihin baariin nuoriherra oli menossa puoli yhdeksältä (alkoholilaki), ja miksi SINÄ olet päivystyksessä etkä esim. terveyskeskuskessa, jossa räkätaudit määritellään ja saat tarvittaessa saikkua.

Tsemppia silti, vaikka aloitus hieman wonkyltä vaikuttaakin. :)

Eikö puoli yhdeksältä saa mennä baariin?

Vierailija
67/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se flunssa mikään syy päivystyksessä oloon ole ollutkaan.

Flunssan ollessa syy, olisi sillä olettamalla päivystyksen työntekijöiden pitänyt olla niiiiin tyhm*ä että olisivat päästäneet flunssaihmisen jjonottamaa (ap kertoi että joku nuori oli mennyt ohi jonossa). Eikä ne ole niin tyhm*ä päivystyksessä eli syy on ollut jokin muu..

Pientä päättelyä mammat, kiitos. Ja järki mukaan kun luette näitä aloituksia.

Vierailija
68/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eise pronkiitti mikään henkeä uhkaava tilanne ole. Se että sait antibiootit ei sano vielä mitään. Olet silti ollut puolikiire potilas eli kiireelliset menee silti ohi.

En oikeesti saatana tajua kun joka perkeleen yskästä ja kurkkukivusta pitää lähteä lääkäriin mukamas.

Vierailija
69/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se flunssa mikään syy päivystyksessä oloon ole ollutkaan.

Flunssan ollessa syy, olisi sillä olettamalla päivystyksen työntekijöiden pitänyt olla niiiiin tyhm*ä että olisivat päästäneet flunssaihmisen jjonottamaa (ap kertoi että joku nuori oli mennyt ohi jonossa). Eikä ne ole niin tyhm*ä päivystyksessä eli syy on ollut jokin muu..

Pientä päättelyä mammat, kiitos. Ja järki mukaan kun luette näitä aloituksia.

👍

Vierailija
70/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoputkentulehdukseen ei kannata syödä antibiootteja. En käsitä noita lääkäreitä. Joka flunssassa on käsittääkseni keuhkoputkentulehdus ja viruksen aiheuttamana.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
71/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kun minulla oli vaikeuksia hengittää, kova yskä ja kuumetta 39c mutta silti tuntui että joku muu, terveempikin, pääsi koko ajan ohi. Mm. jälkeeni tullut, poikakaverinsa kanssa iloisesti kuherrellut tyttö jolla ei näyttänyt olevan kipuja tai  mitään akuuttia hätää. Kun energiajuoma ja pussailu kerran maistui ...

Suoraan sanoen alkoi jo vi""aa ja rankasti ! Odotin 2h hoitajalle pääsyä, sitten 6 h lääkärille pääsyä. Kahvila oli suljettu, automatti josta sai pikkupurtavaa rikki.

Mä olisin voinut nuoren käyttäytyä noin. Perussairauden kanssa toimintaohje on mennä oireiden pahentuessa päivystykseen. Ottavat sieltä osastolle. Mitään ei näy päällepäin, sisätauti kun on, ja viidennellä kierroksella ei enää panikoi. Onneksi kiireellisyysjärjestyksen määrittäminen ei ole toisten potilaiden homma.

Vierailija
72/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorena varmaan hoitajista myös ärsyttävä. Pari viikkoa ennen oli tehty abortti. Menin vanhemmilleni toiseen kaupunkiin käymn. Illalla nousi kuume, yöllä entisestään. En saanut sitä laskemaan, vaikka otin ibumaxia lähes 3 grammaa. Aamuyöllä herätin isäni ja sanoin, että nyt on saatava hoitoa. Lähdettiin vain päivystykseen. Siellä sairaanhoitaja sanoi, että ei minulla mitään ole kun näytän niin hyvinvoivalta. Mittasi kuumeen, näytti 39,5. Otti kuitenkin jonoon ihmettelemään. Jonotin neljä tuntia ja siellä meni ohi näitä räkätautisia. Lääkäri otti sisään ja tutki. Sanoi, että lähden kotikaupunkiin taksilla pikaisesti kaavittavaksi. Pääsin samana päivänä kaavintaan ja tiputukseen.

Mutta jo tuo, että hoitaja sanoo mun näyttävän niin freesille, että en tarvitse hoitoa. Eli siellä saattaa näillä hyvin voipaisilla olla myös taustalla jotain.

Ja ps en yleensä tunne kuumetta kovin. Olen töissäkin toisinaan 39 kuumeessa..

Vierailija
73/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tyttärellä on virtsis nousemassa munuaisiin ja kuumettakin, silti näytti monista varmaan hyvältä ja terveeltä kun meikattuna ja hiukset laitettuna näpräsi puhelintaan.

Vierailija
74/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää, mikä sinut ohittavilla ihmisillä on ongelmana. Kaikki sairaudet eivät näy tai kuulu. Minäkin olen istunut päivystyksessä huomattavasti sairaamman oloisten seassa mutta ollut samalla hengenvaarassa.

Vierailija
75/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meilläpäin terveyskeskuspäivystyksestä haetaan tosi paljon saikkulappuja. Osalla yrityksistä ei ole sovittua työterveyshuoltoa paikkakunnalla, moni yksityisistä on kiinni esim viikonloppuisin ja silti työnantaja vaatii lapun jo ekasta päivästä. Myös esimerkiksi työkkärin kursseille pitää hakea saikkulappu. Silloin päivystykseen on pakko mennä kuumeen, vatsataudin jne kanssa.

Ja minä itseasiassa pääsen aina päivystyksessä ns jonon ohi eli joudun istumaan pari minuuttia. Pääsen sänkyyn ja pimeään odottamaan hoitoa. Sitä voin kyllä joutua odottamaan, mutta näennäisesti terveen näköisenä minut kuitenkin muiden silmissä huudetaan heti hoidettavaksi.

Vierailija
76/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meilläpäin terveyskeskuspäivystyksestä haetaan tosi paljon saikkulappuja. Osalla yrityksistä ei ole sovittua työterveyshuoltoa paikkakunnalla, moni yksityisistä on kiinni esim viikonloppuisin ja silti työnantaja vaatii lapun jo ekasta päivästä. Myös esimerkiksi työkkärin kursseille pitää hakea saikkulappu. Silloin päivystykseen on pakko mennä kuumeen, vatsataudin jne kanssa.

Nämä pitäis kyllä voida laskuttaa työnantajilta. 

Vierailija
77/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevän ajattelen, että yksi tyypillinen kriteeri päivystysasiakkuuteen on se, että 'pukkupurtava' ei edes maistu. Päivystyskipeä potilas on syystä tai toisesta usein myös ruokahaluton ja tarvitsee kiireellistä apua.

Keuhkoputkentulehduksen lääkitseminen antibioottikuurilla täytyisi harkita hyvin tarkkaan, jotta ei stimuloida resistanssin kehittymistä. Antibiootit tulisi säilyttää henkeäuhkaavien infektioiden hoitoon. Antibioottien sivuvaikutukset ovat yleisiä ja mahasuolikanavan mikrobiston muutokset pitkäaikaisia jokaisen kuurin jälkeen poikkeuksetta. Lisäksi mm. riski hiivatulehdukselle kasvaa.

Vierailija
78/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin joku korjaa: resistanssin. Edellinen

Vierailija
79/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lontoon lomalla virtsatietulehduksen.

No lähimpään päivystykseen.

Oli perjantai ilta.

Ohitseni kiidätettiin typpejä ,jotka oli saanu haavoja pubi tappeluissa.

Samoin itkeviä vauvoja.

No 2 tunnin jälkeen lekurille ja ANTIBIOOTITKIN ilmaiseksi

ei varmaan onnisti enää:(

Vierailija
80/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ammatiltani joten vastaukseni ap:n mietintään on priorisointi. Katsomme tarkoin ruuhkia purkaessa että kiireellisimmät saisivat prioriteettijaottelussamme apua pikimmiten. Aina toki jonottaessa kestäessä ja tilan huonontuessa voi tulla kysymään hoitohenkilökunnalta jonotustilanteesta.

Kaikille pyrimme antamaan hoitoa kohtuullisessa ajassa, työskentelymme pohjautuu hoitajien eettisiin työohjeistuksiin.

Mikäli vaivasi on flunssa se menee viimeisimpään priorisointikategoriaan eli ei-kiireellisiin ellei sitten esim. jostain vakavammasta keuhkokuumeesta taikka eristystä vaativasta influenssasta kyse