Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen päivystyksessä ja taas meni jälkeeni tullut ohi

Vierailija
26.09.2019 |

Olen päivystyksessä kauheassa räkätaudissa. Perässäni tullut nuorimies pääsi ohi joka soitteli jo kavereille että mihi nkä baariin lähdetään. Ai että ottaa päähän

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla tyttärellä on virtsis nousemassa munuaisiin ja kuumettakin, silti näytti monista varmaan hyvältä ja terveeltä kun meikattuna ja hiukset laitettuna näpräsi puhelintaan.

Kun nousee munuaisiin..kipu niin kova että itkee ja oksentaa

se lontoossa käynyt.

Vierailija
82/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys voi olla myös terveysasemalla, jolloin sen vaivan ei tarvitse olla hengenvaarallinen, vaan juurikin vaikka just flunssa. Esim. Espoossa ohjeistetaan näin:

Kiireellisen hoidon ajanvaraus Espoonlahden, Ison Omenan, Kalajärven, Kilon, Kivenlahden, Leppävaaran, Samarian, Tapiolan ja Viherlaakson terveysasemille

Varaa päivystysaika verkossa. Aikoja voit varata samalle päivälle. Päivystysaikojen ajanvaraus avautuu klo 00.00. Tarjolla on aikoja sekä perinteiselle vastaanottokäynnille että videovastaanotolle. Videovastaanottoajan voit varata, jos sinulla on esimerkiksi vatsatauti tai flunssa.

Jos et voi varata aikaa verkossa, voit tulla suoraan terveysasemalle. Jonotus tapahtuu vuoronumerolla.

Voit myös soittaa neuvontanumeroomme 09 816 34500 (ma–pe klo 7–18, Ison Omenan terveysasema klo 7–20).

Huomaathan, että kaikki päivystysajat ovat sairaanhoitajan vastaanotolle. Lääkäri tulee aina tarvittaessa tarkistamaan tilanteesi, sitä varten et tarvitse erillistä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin tilanteen, jossa joku äiti oli vahvasti sitä mieltä, että hänen korvakipuinen lapsensa pitäisi hoitaa ensimmäiseksi (eli resurssit heti hänen lapsen korvakivun hoitoon), koska näin kaikilla kivempaa, kun he saavat hyvää palvelua ja lähtevät kotiin..

Nooh, äiti ei oikein ymmärtänyt, että samaan aikaan toista lasta elvytettiin niillä resursseilla ja jonossa oli muitakin hyvin vakavasti sairaita lapsia ja aikuisia. Mutta kun meidän korvakipu ja ei ole kivaa kun korvaan sattuu. Siellä taisi moni huokaista, että kunpa olisi vain korvakipu.

Vierailija
84/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla tyttärellä on virtsis nousemassa munuaisiin ja kuumettakin, silti näytti monista varmaan hyvältä ja terveeltä kun meikattuna ja hiukset laitettuna näpräsi puhelintaan.

Kun nousee munuaisiin..kipu niin kova että itkee ja oksentaa

se lontoossa käynyt.

Kyllä, lopulta mutta ensin on "pelkkä" kenkkumainen selkäsärky ja nouseva kuume.

Vierailija
85/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja seuraava meni ohi. Ei kai mun 39 asteen kuumeessa keltainen lima valuen nenästä tarvitse jäädä odottamaan maanantaita kotiin.

Kyllä tarvitsee. Työterveys on oikea osoite, jos sairaslomaa tarvitset. Muuten ollaan kotona.

Jos menen flunssassa työterveyteen, niin maksan itse lääkärikäynnin eli noin 120 e. Meillä työterveys ei sisällä muuta kuin työperäisten sairauksien hoidon.

Aika erikoista ja ehkä lainvastaista.

Vierailija
86/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite istuin kerran 7 ja puoli tuntia päivystyksessä kolmen murtuneen kylkiluun kanssa (murtuivat viikkoa aiemmin), ja ohi meni nuhaisetkin, triage hoitaja sanoi ettei voi olla murtuma, koska en itkenyt. Kun lapsena opetetaan ettei julkipaikoissa itketä niin sitten ei itketä, olin  vältellyt syvään hengittämistä kun se sattui ja oikeassa keuhkossa oli nestekertymä pohjalla. Vaikka näyttäisikin ihan hyvinvoivalta, niin jotkut meistä hakataan jo lapsena siihen kuntoon ettei heikkoutta tai kipua näytetä ulospäin.

Vierailija
87/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ite istuin kerran 7 ja puoli tuntia päivystyksessä kolmen murtuneen kylkiluun kanssa (murtuivat viikkoa aiemmin), ja ohi meni nuhaisetkin, triage hoitaja sanoi ettei voi olla murtuma, koska en itkenyt. Kun lapsena opetetaan ettei julkipaikoissa itketä niin sitten ei itketä, olin  vältellyt syvään hengittämistä kun se sattui ja oikeassa keuhkossa oli nestekertymä pohjalla. Vaikka näyttäisikin ihan hyvinvoivalta, niin jotkut meistä hakataan jo lapsena siihen kuntoon ettei heikkoutta tai kipua näytetä ulospäin.

Miksi viikon kuluttua vasta menit murtumia näyttämään, päihtymys?

Vierailija
88/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni jyräsi kerran pikkupaikkakunnan jonon ohitse, kun oli saanut tiskikoneainetta silmäänsä. Se mentiin huuhtelemaan välittömästi. Siinä odottivat muut isot ja pienet henkilökunnan arvioidessa mikä asia tarvitsee hoitoa nyt heti ja mikä voi odottaa vielä tovin.

Tätä terveyskeskusta on tituleerattu Suomen parhaaksi. Tuo ohitus olikin sitten ihan ainutlaatuinen kerta, mutta silloin tajusi vierestä sen, että joku voi tosiaan mennä jonon ohitse oman vaivansa kanssa. Me emme voi tietää kuinka hankala tai kivulias vaiva kelläkin on, olkoon vaikka kuinka suihkimassa baariin sen jälkeen.

Vierailija
89/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pari kertaa kävellyt päivystysjonon ohi telottuani itseni. Sitä ei ehkä huomaa helposti, että muuten reippaalla ihmisellä on verinen raaja pyyhkeeseen paketoituna muovikassissa, mutta on se hiukan kiireellisempi kuin räkätauti.

Sori ap, mutta vuotava haava ajaa ohi vuotavasta nenästä.

Olisi kammottavaa nähdä kädetön tai jalaton ihminen,  jolla on verinen raaja pyyhkeeseen paketoituna muovikassissa.

Minä olen ollut sormesta niin. Katselin vain luunpäätä. Olin työvaatteet päällä, joten näytin varmaan sairaalan huoltomieheltä. Pääsin aika nopeasti. En ihan jonon ohi, mutta melkein ja sain lauman lääkäreitä.

Vierailija
90/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuutesi kuulostaa kamalalta, pahoittelut siitä 😥 Nyt aikuisena kannattaa opetella tuomaan esiin selkein sanoin kipusi ja avuntarpeesi, koska kukaan ei voi lukea toisen ajatuksia.

Vierailija
91/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut perusflunssan takia päivystyksessä, kun tarvitsin saikkulapun töihin ja seuraava vapaa aika työterveydessä oli seuraavalle viikolle. Olen myös ollut päivystyksessä korvatulehduksen ja silmätulehduksen takia. Olin pari päivää ennen korvatulehduksen alkua 39 asteen kuumeessa ja työterveydessä todettiin akuutti nielutulehdus. Päivystyksessä tuli saikkua sitten 10 päivää lisää, koska vaarana oli, että tulehdus etenisi keuhkoihin.

Vierailija
92/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakustanteinen pneumokokki-rokote (prevenar13) voi ehkäistä osan flunssia ja korvatulehduksia.

Vierailija
93/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämpis meni umpisuolen takia päivystykseen, koska ei itkenyt ja huutanut kovaan ääneen eivät ottaneet tosissaan, joutui odottelemaan niin kauan että umpisuoli melkein posahti. 

Vierailija
94/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi viikon kuluttua vasta menit murtumia näyttämään, päihtymys?

Kylkiluun murtuma ei tavallisesti tarvitse hoitoa, jos pärjää buranalla. Luutuu itsestään. Jos kipu pahentuu viikossa niin sitten tietysti lääkäriin. Minulta on kolmesti murtunut, ekalla kerralla menin paniikissa lääkäriin, tokalla hain työterveydestä pari päivää saikkua ja kipulääkettä. Kolmatta en ollut edes huomannut, huomattiin röntgenissä paljon myöhemmin.

Vierailija
95/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miehellä oli jokin akuuttitilanne.

Minulla murtui käsi ja pääsin heti lääkärin juttusille ja röntgeniin ja muut vain odottelivat vuoroaan.

Eikös päivystyksessä mennä kiireellisyys järjestyksessä. Ja joku flunssa ei ole kiireellisemmästä päästä.

Vierailija
96/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman paikkakunnan päivystyksessä saa ilmoittautuminen yhteydessä noin-ajan, jolloin luultavasti pääsee lääkärille. Jos jonotusaika on tunteja, menen siksi aikaa kotiin, koska asun vain muutaman kilometrin päässä. Kerran sitten menin takaisin annetun arvioajan tienoilla ja kun pääsin aulaan, lääkäri huutelikin minun nimeä. Aivan varmasti joku veti herneen nenään, miksi minä pääsin jonon ohi.

Vierailija
97/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämän edes tarvitse olla provo valitettavasti... Itse olen joskus työskennellyt päivystyksessä ja kyllä sinne vähän väliä näitä perusterveitä flunssapotilaita tuli ihan arkenakin... Moni kyllä käännytettiin jo luukulla ja ohjattiin oikeaan osoitteeseen eli tk tai työterveyshuolto ja annettiin flunssan itsehoito-ohjeet.

On kyllä jännä, että perusterve normaali aikuinen ihminen tarvitsee jotain flunssan itsehoito-ohjeita :D ilmeisesti näitäkin vaan on...

Kaikki eivät osaa arvioida omaa terveydentilaansa flunssassa tai ole alan ammattilainen.

Kerran minulla oli kauhea räkätauti ja menin päivystykseen ja vaikka olin ihan hyväkuntoinen, lääkäri totesi kuumeettoman keuhkokuumeen ja antoi noottia, miksi en tullut lääkäriin ja leikin kuulema hengelläni ja kertoi, kuinka he päivystävät minun kaltaisia potilaita varten. Pelotteli vielä jollakin sydänpussitulehduksella, joka voi johtaa kuolemaan, niin kuin keuhkokuume.

Ehkä noin lääkärit ovat sitten varovaisempia, kuin hoitajat, jotka tekevät diagnoosin mielestään paremmin kuin lääkäri.

Vierailija
98/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin joku korjaa: resistanssin. Edellinen

Resistenssin. 

Vierailija
99/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakustanteinen pneumokokki-rokote (prevenar13) voi ehkäistä osan flunssia ja korvatulehduksia.

Flunssia ei aiheuta pneumokokki. 

Vierailija
100/163 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kun minulla oli vaikeuksia hengittää, kova yskä ja kuumetta 39c mutta silti tuntui että joku muu, terveempikin, pääsi koko ajan ohi. Mm. jälkeeni tullut, poikakaverinsa kanssa iloisesti kuherrellut tyttö jolla ei näyttänyt olevan kipuja tai  mitään akuuttia hätää. Kun energiajuoma ja pussailu kerran maistui ...

Suoraan sanoen alkoi jo vi""aa ja rankasti ! Odotin 2h hoitajalle pääsyä, sitten 6 h lääkärille pääsyä. Kahvila oli suljettu, automatti josta sai pikkupurtavaa rikki.

Terveydenhuollossa työskentelevän ajattelen, että yksi tyypillinen kriteeri päivystysasiakkuuteen on se, että 'pukkupurtava' ei edes maistu. Päivystyskipeä potilas on syystä tai toisesta usein myös ruokahaluton ja tarvitsee kiireellistä apua.

Keuhkoputkentulehduksen lääkitseminen antibioottikuurilla täytyisi harkita hyvin tarkkaan, jotta ei stimuloida resistanssin kehittymistä. Antibiootit tulisi säilyttää henkeäuhkaavien infektioiden hoitoon. Antibioottien sivuvaikutukset ovat yleisiä ja mahasuolikanavan mikrobiston muutokset pitkäaikaisia jokaisen kuurin jälkeen poikkeuksetta. Lisäksi mm. riski hiivatulehdukselle kasvaa.

Tuokin riippuu aivan siitä syystä olla siellä päivystyksessä. Kyllä mulla oli nälkä sillon kun siellä nilkka murtuneena odottelin tuntitolkulla. Hoitaja arveli ensin, että pahasti venähtänyt ja siks pisti mut alimpaan kiireellisyysluokkaan. Siinä ku 5 tuntia ootteli niin kyllä ihan teki mieli jo jotain ruokaa ja automaatista oli saatavilla kokista ja suklaapatukkaa. Kärräsivät mut siitä suorilta röntgeniin ja osastolle ootteleen leikkausta. Eli olin aivan aiheesta siellä päivystyksessä ja silti siinä kunnossa, että oli ruokahalua.