Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reseptejä ruoan laittoon vaikeasti masentuneelle?

Vierailija
25.09.2019 |

Ja tietenkin halvalla mieluiten koska käytössä on vajaa 300 euroa kuukausi. Ongelma on siis se että saatan jäädä ilman ruokaa pitkiksi ajoiksi koska en jaksa valmistaa mitään ja toisaalta valmistusvälineet ovat tiskaamatta. Eikä minulle koskaan ole opetettu ruoan laittoa joten mielikuvituksen puute vaivaa siinä että mitä voisi tehdä. Aamiaiseksi laitan aina leipää ja pikapuuroa, mutta sen jälkeen ruokailu katkeaa milloin minnekin kun lopulta jaksan tehdä ruokaa uudelleen. Asia vaivaa sen takia koska syömättömyyden takia kärsin ikävistä suolistovaivoista ja krampeista. Ehdotuksia helpoista ruoista?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-keitettyjä kananmunia

-pähkinöitä & siemeniä

-porkkanoita/perunoita (3-4 min. mikrossa)

-vihersmoothie (pesee vaan ainekset ja nakkaa blenderiin) salaattia en jaksa tehdä

-tomaattikeitto paseeratusta tomaatista ja kookoskermasta

-pakastemarjoja (puolukoita, mustikoita ja mustaherukoita)

-pitkiä vihreitä pakastepapuja

-soijarouhe bolognese

-hedelmiä

-vitamiinilisiä

Itse väsyneenä ja masentuneena syön hyvin askeettisesti mutta silti terveellisesti.

Vierailija
62/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa satsata päiviin, jolloin on energiaa ja tehdä ruokia pakkaseen. Esim. valmiiksi annosteltuja suolaisia piirakoita, erilaisia kastikkeita, joille sitten keittää vain kaveriksi pastaa/peruna/riisiä, keitto-annoksia.

Piiraiden teko ei ole kyllä masentuneen hommaa. Veemäisintä kokkailua mitä tiedän. 

Kaupasta saa valmiitakin piirakkapohjia ja siihen vaan täytteet. Makeaa ja suolaista pohjaa löytyy. Oikaisen joskus näin ja ihan syötävää on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen usein keittoja, esim. kasvissosekeitto, jos jaksaa kuoria ja pilkkoa vaikka pari porkkanaa, perunaa, sipulin ja bataatin, keittää ne liemikuution kanssa ja surrauttaa sauvasekottimella. Edullista ja hyvää! 

Pakasteissa myydään keittokasviksia, joissa kasvikset siis valmiiks pilkottuna. Keittää ne taas liemikuution kanssa ja lisää härkistä, kanaa, lihaa tms. 

Tosiaan, niinku joku mainitsikin, jos on päivä, jolloin jaksaa edes vähän paremmin, niin tekee tosiaan enemmän kerralla pakkaseen. Esim. kasvis- tai lihapullia on helppo sit lämmittää ja keittää kylkeen vaan vaik riisiä ja vihanneksia. Noihin suht helppoja reseptejä löytyy varmasti googlettamalla jos jaksat... Mä myös ostan usein valmisruokia (just vaikka noita kasvispullia, -pihvejä tms) alesta pakkaseen. 

Tosi paljon voimia! :) Sairastan ite samaa tautia ja tiiän, että välillä kaikki tuntuu tosi raskaalta. 

Vierailija
64/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tällaisesta pastasta. Laitan puolikkaita kirsikkatomaatteja folionyytissä uuniin suolan, pippurin ja pienen öljymäärän kanssa. Samalla laitan pastaveden kiehumaan. Aloitan myös pekonin paistamisen paloina pannulla. Kun pekoni on paistunut, jätän sen odottamaan pastan valmistumista. Pastana käytän spagettia, mutta muutkin varmaan käy. Kun pasta on keittynyt valmiiksi, sekoitan pekonin ja pastan pannulla ja heitän ne pastakattilaan. Tämän jälkeen otan kirsikkatomaatit uunista ja laitan nekin samaan kattilaan. Sitten laitan kattilaan loput ainekset: fetajuustoa, pari lusikallista pestoa ja reilun kasan kalamataoliiveja. Kaikki sekoitetaan vaan nopeasti yhteen kuumalla levyllä ja se on siinä. Tosi hyvää ja helppoa. Voit jättää oliivit pois, jos eivät maistu sinulle. Tilalle voi laittaa vaikka aurinkokuivattua tomaattia.

Vierailija
65/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa satsata päiviin, jolloin on energiaa ja tehdä ruokia pakkaseen. Esim. valmiiksi annosteltuja suolaisia piirakoita, erilaisia kastikkeita, joille sitten keittää vain kaveriksi pastaa/peruna/riisiä, keitto-annoksia.

Piiraiden teko ei ole kyllä masentuneen hommaa. Veemäisintä kokkailua mitä tiedän. 

Ei se kaikille ole. Ja eikös tuossa ollut ideana, että tekee silloin kun jaksaa paremmin, jotta saa ruokaa pakkaseen pahan päivän varalle?

Vierailija
66/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 63. viestin lähettäjä ja halusin vielä lisätä, että jos rahat riittää, niin vois olla hyvä ottaa päivittäin vitamiinilisiä, esim. monivitamiinia. Olen parantumassa anoreksiasta ja mulle on suositeltu vitamiineja, koska syöminen on usein vähän niin ja näin... Ne ei tietenkään korvaa syömistä, mutta niistä voi olla hyötyä jos syöty ruoka on vaikka kovin yksipuolista eikä siitä saa tarvitsemiaan vitamiineja.  

Vierailija
67/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina haasteita toiminnanohjauksessa ja nyt olen vielä lisäksi vaikeasti masentunut.

Syön aamulla ruisleipiä joihin sivelen runsaasti tahinia (kasviproteiinin lähde), sitten päälle ruukkusalaatin lehtiä, tomaattiviipaleita ja basilikan lehtiä (hyvän makuinen ruoka on tärkeä asia). Lisäksi ruispaahtoleipäviipale, johon sivelen maapähkinävoita (siinäkin proteiinia) ja päälle hilloa. Pidän makeasta, siitä tulee hyvälle mielelle, joten en kiellä sitä itseltäni kokonaan. Lisäksi kahvia. Jos tämä ei riitä niin keitetyt tai paistetut kananmunat olisivat oikein hyvä lisä tähän.

Päivällä syön valmisaterian, joka vain laitetaan mikroon kuudeksi minuutiksi ja se siitä.

Illalla syön rahkaa tai luonnonjogurttia, johon lisään marjoja tai tuoreita hedelmiä viipaloituna, ja pähkinöitä. Jos en jaksa viipaloida hedelmiä niin säilykkeet pelastavat. Viime aikoina olen jaksanut, koska ne maistuvat niin hyvältä.

Menen siis mielihyvä edellä, jolloin saan vähän puristettua itsestäni energiaa tuohon pieneen viipalointiin ja muuhun. Lisäksi syön omega3-kalaöljykapseleita kaksi päivässä. Auttaa jonkin verran, suosittelen!

Mulla oli syömishäiriö ja masennus ja kävin joskus ravitsemusterapeutilla. Sanoin siitä etten jaksa laittaa aina  ruokaa, niin se sanoi että kyllä valmisateriatkin on ihan kelpo ruokaa silloin kun ei vaan jaksa laittaa. Laittaa vaan jotain vihreää vähän sekaan lisää ja kaikkea voi aina tuunailla vähän terveellisemmäksi. Salaattikin on kuulemma asia mitä ei tarvi tehdä. Pikaisesti voi ottaa vaikkapa palasen kurkkua jota voi järsiä tai/ja tomaatin tai vaikkapa pikkuporkkanoita kaveriksi ruoalle. Tai repäisee vähän salaatinlehtiä. Monessa valmisruoassa ei ole paljoa vihanneksia. Mutta onpa niitä nykyään paljon sellaisia, joissa on. Keitot, salaatit, erilaiset ruoat missä on satsattu vihannesten määrään.

Vierailija
68/75 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli keitetyt kananmunat ja näkkäri silloin pahimpina aikoina kun en yhtään jaksanut kokata. Ei myöskään ollut ruokahalua. Älä unohda rehuja.

Vierailija
69/75 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nuudelikeittoa, eli pari pussia nuudelia ja laitat sitä vettä vähän ylimääräistä ja he-ma-pe sekoitusta sekaan.

Munakas, mandariineja, beroccaa, banaania.

Mitä tahansa einestä.

Eineksiä nimenomaan tulisi välttää masentuneena. Esim. pakestevihannekset tai vaikkapa pakastepinaattikeitto ovat täysin ok, mutta pussinuudeleissa tuskin mitään ravintoarvoa.

huono kommentti, koska on tärkeää että syö edes jotain.

Vierailija
70/75 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein masentaa niin jogurtti kaurahiutaleilla antaa vähän energiaa.

Vierailija
71/75 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ravitsemuksellinen tilanne pahentaa masennusta entisestään. Yritä edes kanamunia keittää/ paistaa niin saat proteiinia. Halpaakin on. Tee iso kattilallinen vaikka jauhelihakeittoa. Tai kasvissosekeittoa. Netistä löytyy helppoja ohjeita. Sämpylöitä on helppoa ja halpaa leipoa. Jos oikein innostut, niin ehkä vielä kehität ruoanlaitosta ja leipomisesta harrastuksen itsellesi, mikä sinällään tekisi masennukselle hyvää. Saat tekemistä, onnistumisen kokemuksia, ja säästökin tulee kun itse teet. Rohkeasti kokeilemaan! Äkkiä sitä oppii! Älä tilaa tarpeita kotiin, vaan käy itse kaupassa, niin tulee lähdettyä ulos samalla, mikä myös on hyväksi. Mielellään vaikka haastat itsesi aina pikkuisen ylimääräiseen lenkkiin samalla. D vitamminia ota purkista, että varmasti saat sitä riitävästi. Ja jos et syö kasviksia riittävästi ja monipuolisesti, niin ehkä tarvitset muutakin. Niin, ja jos sulla on huonot rauta-arvot, niin se aiheuttaa aivosumua ja masennusta myös.

Vierailija
72/75 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.valio.fi. Yksinkertaisia, hyvänmakuisia ja edullisia reseptejä paljon.. eikä niiden valmistamiseen tarvitse ostaa niitä valion omia tuotteita, halvempi vastaava ajaa ihan saman asian. Itse teen paljon tuolta, ovat helppoja ja selkeitä ohjeita. Ja yleisesti kaikki pata- ja pastaruuat on yleensä helppoja. Etsi netistä sellaisia. Varmaan ihan haulla edullisia ruokia tai edullisia reseptejä löytyy myös? sivoamisesta sen verran, että pyri käyttämään mahdollisimman vähän työkaluja ja välinettä kun teet truokaa, sen oppii tehdessä. Itse saan kolmen ruokalajin aterian kasaan veitsellä, leikkuulaudalla kattilalla ja paistinpannulla. Aviopulison jäljiltä ei jää yhtään puhdasta astiaa keittiöön, kun hän keittää puuron.

Vierailija
73/75 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että ruokakin vaikuttaa mielenterveyteen. Ravinto vaikuttaa hormonitoimintaan ja sitä kautta mielialaan. Masentuneen ei ole hyvä syödä yksipuolista ruokaa, etenkään prosessoituja ja rasvaisia ruokia. Tee vaikka kasviskeittoja ja -patoja, syö tuoreita hedelmiä ja marjoja, täysjyvää, hyviä rasvoja (pähkinät, rasvainen kala, oliiviöljy). Jos kasvisten käsittely tuntuu ylivoimaiselta, voit turvautua pakasteisiin ja säilykkeisiin. Keitä vaikka tomaattimehua/sosetta (lisää vettä ja mausteita, suolaa tarpeen mukaan) ja heitä sekaan pussillinen pakastejuureksia ja halutessasi vaikkapa hieman pätkittyä spagettia tai perunaa, niin saat ruokaisamman keiton. Syö täysjyväleivän kanssa. Helppoa, nopeaa, terveellistä.

Vierailija
74/75 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Omat ruokavinkkini on täyttäviä lämpöisiä leipiä ja salaattia (esim. ruisleipää, ketsuppia, pitsamaustettetta, tomaattia, tonnikalaa, juustoa)  ja väli/iltapalana sörssätä rahkapurkkiin omenakuutioita ja kanelisokeria niin saat proteiinia.

Kannata aloittaa ehkä sillä että nostat ruokailukertoja niin saat energiaa. Sen jälkeen alkaisin kehittämään kaupassa käyntiä ja kokeilemaan eri reseptejä mistä tykkäät, ehkä saatat jopa innostua ruuanlaitosta. Tykkäätkö tulisesta, mausteisesta etc. Voisin kuvitella että halpa Air fryer voisi olla aika kätevä, ja jos käyttää niitä aluspapereita niin ei tule ole edes tiskiä.

Vierailija
75/75 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beeg Wellington ja Tarte Tatin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi