Eilen aloitettiin juurihoito ja nyt ikenessä on mätäpaise
Lähteekö tuo antibiooteilla vai pitääkö mennä vielä lääkäriin?
Kommentit (18)
Mene ihan hiton nopeasti lääkäriin. Todennäköisesti hammas joudutaan poistamaan, mutta jos sille ei mitään tee, saat verenmyrkytyksen ja voit kuolla.
Käy siis niinkun tossa ylhäällä sanotaan.
Nostan tätä, varmaan täällä on muitakin joilla on juurihoidon jälkeen tullut mätäpaise ikeneen.
Välittömästi päivystykseen. Itseni olisi aikoinaan kuulema pitänyt mennä jo viikonloppuna, kun huomasin paiseen ja poski alkoi turvota. Ei riittänyt antibiootti vaan myös hammas piti poistaa. Vaarallisempi vielä, jos on alaleuassa. Mätä sain painelemalla ulos. Netistä löysin keskustelupalsatlta apua, hammaslääkäristä en saanut mitään infoa, että noin saattaisi käydä ja että se on oikeasti vaarallista.
Itselleni tuli tuollainen mätäpaise, kun juurihoito epäonnistui ja yksi juurista oli tulehtunut. Se tuli jonkun aikaa sen jälkeen kun juurihoito oli tehty valmiiksi. Johti lopulta hampaan poistoon.
Voi se hoituakin juurihoidolla, kun tulehduksen aiheuttaja saadaan pois.
Jos kasvaa isoksi, naama turpoaa jne niin antibiootit varmaan pitää hakea.
Näitä juttuja kun lukee niin olen entistä varmempi siitä, että minä en suostu hampaitani juurihoidattamaan. Suoraan vaan poistoon ja implantti tilalle.
On implantissakin tulehdusriski, kun ien vedetään auki, kun implanttiruuvia asennetaan. Riskejä on myös luutumisvaiheessa ja on implanteissakin jonkinlainen epäonnistumisriski. Itse kyllä kokeilisin juurihoidot eka.
Toisaalta minulla juurihoito meni pieleen, mistä tuli satojen eurojen turha lasku kun kuitenkin hammas jouduttiin poistamaan. Turhaa rahanmenoa ja kärsimystä. Lisäksi tuo yhden juuren tulehtuminen ja mätäpaiseen syntyminen. Ei ole mukavaa hommaa tuo juurihoito. Etenkin kun on kyse monijuurisesta hampaasta. Siinä on lukuisia epäonnistumismahdollisuuksia. Itselläni hammas ei osoittanut mitään kipua siinä vaiheessa, kun iski pieni mätäpaise ikeneen.
Sehän on tavallaan hyväkin, että mätäpaise tulee, jos tulehdusta on, niin pääsee tavallaan se paine ja mätä sieltä hampaan sisältä pois. Jos tuota ei tulisi, kipu voisi olla aika hirveä. Minulla lääkäri ei pitänyt tuota minään akuuttiasiana, että olisi pitänyt samana päivänä hoitaa tuon pienen mätäpaiseen takia, vaikka juurihoito aloitettiinkin aika nopeaa, mutta varalle sain kuitenkin antibiootit jos tila olisi alkanut pahentua, koska siis pahimmillaanhan nuo tulehdukset hampaissa voi viedä hengen jos esim poski turpoaa niin ettei saa henkeä. Siinä tapauksessa, jos paise on iso niin silloin tietenkin asap hoitoon. Ja hammastulehdukset voi olla muutenkin terveydellekin vaarallisia, koska voi levitä.
Jätettiinko se jotenkin kesken kun se eilen aloitettiin?
Juurihoidettiin kahden Endodontin toimesta ja meni 10kk kivuissa. Nyt hammas varmaan poistetaan kun ei lakkaa oirehtimasta. Yhtä helvettiä koko hoito.
Juurihoito on helvetillistä. Rahaa vaan palaa ihan sikamaisia summia, tuntuu että ei ne lääkärit edes kunnolla tiedä tuleeko kaikki juuret kunnolla hoidettua, varsinkin kun useampi. Mitään vastuuta ei heillä oikein ole siitä. Voi löytyä jotain ylimääräisiä juuria, hups vaan. Kun luulee saaneensa juurihoidon valmiiksi, eiköhän siellä joku juuri tulehdu vielä uudelleen. Lopulta hammas murenee liiasta rassauksesta ja halkeaa syödessä. Juurihoitohammas on aina hauraampi ja siihen kannattaa teettää keraaminen kruunu, jos on paljon sorkittu. Muovipaikka mitään kestä isona paikkana.
Jos tuota ei hoida heti, kipu muuttuu sellaiseksi, ettet nuku ja lyöt päätä seinään. Tiedän kokemuksesta mitä on luvassa.
Mulla turposi mystisesti poski kesällä ja menin yleislekurille, sain antibiootit. Ei auttaneet. Menin toiselle lekurille joka sanoi että johtuu hampaasta. Vasta sitten hammaslekurille ja tässä välissä tuli mätäpaise eli fistelli jota puristelin itse.
Sitten menin vasta hammaslekurille joka poisti koko hampaan! Onneksi sillä juurihoito olisi vain siirtänyt väistömätöntä.
Mutta siis kyllä mä kestin melkein pari vkoa sitä eikä tullut verenmyrkytystä.
Niin siinä käy, kun menee huonolle hammaslääkärille. Tässä asiassa ei kannata säästää. Maksoi n. 700 €, mutta eipä mätäne.
Todennäköisesti kävit yksityisellä. Siellähän juurihoito aloitetaan myös täysin toivottamaan hampaaseen. Itselle kävi näin, tk:ssa välittömästi poistivat yksityisen "hoitaman" hampaan joka lillui mätäpaiseen päällä.
se voi tulla kun se on ollut jo tuloillaan , ja juurihoidon jälkern pääsee märkä hampana juuresta ulos .
jos juurihoito onnistuu,tuo paranee kyllä, mutta menee aikaa joskus yli kuukausi.
Minulla kävi nuin , ja parani kyllä ilman ab. kuuriakin, toisella juurihoitokerralla täytti hampaan ja kaikki ok siitä lähtien . tulehdus oli siis juuren pään ympärillä jo.
Juurihoito ei aina auta, vaikka se olisi tehty hyvin, etenkin, jos hampaasta on levinnyt tulehdus jo sitä ympäröivään leukaluuhun. Antibiootit eivät kulkeudu märkäpesäkkeisiin, koska niissä ei ole verenkiertoa, kuuri vain estää tulehdusta leviämästä lisää. Itse poistattaisin hampaan, josta tulehdus levinnyt jo leukaluun puolelle, sillä poistokuopan kautta märän saa kauhottua pois ja tulehdus paranee varmasti. Jos tulehdus on rajoittunut vain hampaaseen, saa juurihoidolla hampaalle usein lisäaikaa. Juurihoidettu hammas kuitenkin halkeaa helpommin purennassa ja juuriin asti ulottuva halkeama tarkoittaa poistoa.
T. (yksityis)hammaslääkäri
Ei tarvii murehtia, krematorio ja obduktio hoitaa.