Reseptejä ruoan laittoon vaikeasti masentuneelle?
Ja tietenkin halvalla mieluiten koska käytössä on vajaa 300 euroa kuukausi. Ongelma on siis se että saatan jäädä ilman ruokaa pitkiksi ajoiksi koska en jaksa valmistaa mitään ja toisaalta valmistusvälineet ovat tiskaamatta. Eikä minulle koskaan ole opetettu ruoan laittoa joten mielikuvituksen puute vaivaa siinä että mitä voisi tehdä. Aamiaiseksi laitan aina leipää ja pikapuuroa, mutta sen jälkeen ruokailu katkeaa milloin minnekin kun lopulta jaksan tehdä ruokaa uudelleen. Asia vaivaa sen takia koska syömättömyyden takia kärsin ikävistä suolistovaivoista ja krampeista. Ehdotuksia helpoista ruoista?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Linssikeitto. Pilkkoo pieneksi pari perunaa ja ison sipulin ja keittää ne yhdessä kuivattujen punaisten linssien kanssa (noin 2dl linssejä ja reilu litra vettä). Kaikki voi laittaa kiehumaan samaan aikaan, ja keittoaika noin 15min. Mausteiksi riittää suola ja curry, currya laittaisin aika runsaasti. Voi kanssa varioida lisäämällä vaikkapa kuutioitua tuoretta tomaattia ja/tai porkkanan paloja. Keitto säilyy useamman päivän (ja on ehkä seuraavana päivänä vasta parhaimmillaan), joten voi hyvin tehdä kerralla usemman päivän annoksen.
Keitto on hyvää ihan sellaisenaan tai vaikka voileivän kanssa.
Tätä voi varioida, meillä tykätään lisätä cayannepippuria, tomaattipyrettä ja kookoskermaa, inkivääriä ...ja sitä porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
No esim. kasvismakaronilaatikko raaoista makarooneista.
Laitat uunivuokaan makaroonit, soijarouhetta ja kasviksia. Sekoittelet ja maustat miten tykkäät. Kaadat joukkoon ruokakermaa ja vettä sen mukaan kuinka ison annoksen teet.
Tämä on saanut miinuksia, mutta oikeasti tällaiset ruuat, joiden ainekset vain sekoitetaan yhteen ja lykätään uuniin, ovat niitä helpoimpia silloin kun oikeasti ei ole juuri lainkaan toimintakykyä ja mitään ei ole kaapissa valmiina.
Tästä kannattaa miettiä muitakin versioita (esim. riisi-papu-kasvisvuoka tms.).
Koska olet vakavasti masentunut, satsaisin terveellisiin ruokiin. Masentuneilla voi olla puutostiloja monista ravintoaineista ja jopa monella terveellä on esim. folaatista puutosta mistä lisätietoa http://syohyvaa.fi/saatko-tarpeeksi-folaattia/ Kannattaa huolehtia myös omega3:sten saannista mitä saa mm. rasvaisesta kalasta(lohi, sardiini jne). Aivot tarvii terveellisiä rasvoja kuten pähkinöitä, siemeniä, oliiviöljyä jne joita voi lisäillä vaikka salaattiin, puuroon, ruokiin. D-vitamiinilisä on talvella suositeltava.
Helppoa syötävää on hedelmät, ja vihanneksiakin on helppo napostella (esim. pikkuporkkanat, kirsikkatomaatit jne). Kannattaa muistaa lautasmalli ja silputa aina vähän jotain vihanneksia ruoan jatkeeksi tai käyttää pakastevihanneksia. Marjoja kannattaa ripotella puuroon.
Erittäin helppoja ihan suht terveellisiä reseptejä:
Tämä on ns. yhden padan ruoka missä sinun ei tarvitse kuin lätkiä ainekset vuokaan ja uuniin:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/broilerivuokaruoka (Ei tarvitse mitään pilkkomista)
Samalla periaatteella esim karjalanpaisti on aika helppo ja ohjeet on monesti paketissa. Siinä laitettaan ainekset uuniin, pilkotaan joku tyyliin sipuli ja hyvää ruokaa tiedossa muutaman tunnin päästä. Noita voi netistä löytää useampiakin kun googlaat one pot ruoka tai yhden vuoan ruoka.
Keittoruoat on aika simppeleitä, jos ostaa valmis keittojuureksia ja pilkkoo perunaa sekaan. On olemassa myös esimerkiksi valmiskeittojuurekset + peruna jos ei huvita mitään pilkkoa tai jos tykkää pelkistä keittojuureksista. Siihen lisukkeeksi jotain kermaa/kookosmaitoa, mauksi esim liemikuutio ja pippuria. Yrttimausteilla saa makua keittoon myös, esim persilja / tilli kalakeittoihin. Proteiininlähde keittoon voi olla vaikka seikuutiot, lohikuutiot pakasteesta, kana tai jauheliha. Tuossa yksi helppo resepti: https://apetit.fi/reseptit/broilerikeitto/
Terveellisen ruoanlaiton ei tarvitse olla sen vaikeampaa kuin paistaa kanaa ja paistaa lisukkeeksi vaikkapa wokvihannekset. Maustaa ne. Hiilarinlähteeksi vaikka nuudelia tai riisiä.
Wokkeja voi tehdä monenlaisia erilaisia. Sinne lisukkeeksi kanaa, tofua, kalakuutioita, mitä ikinä haluaakaan laittaa. Makua saa helposti esim currytahnoista esim punainen currytahna, soijasta ja kookosmaidosta jos haluaa vähän vaihtelua kuivaan wokkiin. Tuossa on esimerkki wokki https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kana-nuudeliwokki
Kaikessa voi oikaista ostamalla pakastevihanneksia, mitkä on valmiiksi pilkottu. Valmisruokiakin saa terveellisinä ja ravitsevina jos joskus ei halua laittaa ruokaa. Kannattaa tsekata pakaste, sieltäkin löytyy paljon terveellisiäkin juttuja, ei vain pakastepitsaa esim keittoja. Hernekeitto on helppo ja terveellinen ja halpa. Maksassa on paljon ravintoaineita ja maksalaatikkoa kannattaa syödä silloin tällöin.
Munakkaat on hyviä ja helppoja ruokia josta saa monia eri variaatioita. Mehevämmäksi munakasta saa juustoraasteella. Variaatioita esim. sienimunakas, espanjalainen perunamunakas jääneistä keitetyistä perunoista, pinaattimunakas pakastepinaatista (erinomainen ravintoaineiden lähde), kasvismunakas johon heittää vaikka tomaattia
Yleisin mitä ihmiset tekee on varmaan kastikkeet. Niistä saa oikein hyviä. Esim. tomaattimurskapohjainen jauhelihakastike, kermakastike kanasta johon voi laittaa vihanneksiakin tai vaikka pakastepinaattia https://www.atria.fi/kokkaamo/reseptit/paaruoka/pinaatti-currybroileri/
Ruskea kastike. Jauhelihakastiketta saa jatkettua linsseillä. Lisukkeeksi makaronia, riisiä tai perunaa.
Linssit on edullinen ravinnonlähde ja niistä voi tehdä vaikka linssikeittoa, linssitomaattipastaa.
Kannattaa satsata monipuolisuuteen ja mukavampi se on syödäkin kun syö monipuolista ruokaa. Ja ennenkaikkea se on terveellistä!
En ole masentunut mies, mutta en ehdi ja viitsi joka päivä kokkailla. Tällä kertaa keitin ison kattilallisen juureksia, jossa oli puolet perunoita kuorineen ja toinen puolisko porkkanan ja lantun palasia. Näistä voi sitten helposti valmistaa ihan terveellistä mössöä usean päivän ajan:
• murskaa haarukalla puurolautaselle perunaa sekä saman verran porkkanaa ja lanttua
• päälle vähän suolaa ja puoli desiä maitoa/ruokakermaa ja sekoita ainekset
• lämmitä mikrossa noin 3 minuuttia
• lisää mukaan kuutioina ennen mikrotusta jotain valmiiksi paistettua kanaa, lihaa, kalaa tai vaikka makkaran paloja; itsellä tällä kertaa samalla kertaa paistettuja broilerikuutioita
• tämä mössö on hyvää ja paljon maukkaampaa kuin normaalit perunaruoat; lisäksi se on edullista eikä ravintoarvoiltakaan huonoimmasta päästä
Toinen vielä helpompi pikaruoka:
• kattilassa lämmitetään jotain Pirkka-juuressosetta pötkylällinen, joukkoon pikkutölkillinen maustettua kermaa ja saman verran vettä, mukaan samoja lisukkeita kuin edellisessä mössössä
Makaroni ja jauhelihakastike.
Pussi makaronia. Paketti jauhelihaa, puolen kilon purkki tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia. Liemikuutio, vähän mustapippuria.
Paista jauheliha kattilassa. Heitä tomaattisose, pippuri ja liemikuutio perään, odota että tomaattimösdö kiehahtaa. Lämpö pienelle ja kansi päälle. Voi syödä heti tai hauduttaa vaikka parikin tuntia. Makaronit voi keittää kaikki kerralla tai sen verran kuin syö, mikä nyt helpommalta tuntuu.
Ei maksa juuri mitään, on ainakin mun suussa täysin kelvollista ruokaa ja vaivannäkö on aika minimaalista. Tsemppiä!
Kun olin masentunut oli syöminen retuperällä (eineksiä lähinnä) niin se oli pitkä tie ylös mutta onnistui lopulta.
Koska sain huonosti ravintoa aloin syödä E-Epa kapseleita. Ovat tarpeen masentuneelle. Maksaa kyllä jonkin verran mutta kannatti. Puoli vuotta söin, sitten jaksoin tehdä itse terveelliset ruoat.
Sitä siis tarkoitin että osta lisäravinteita nyt alkuun, ja syö edes jotain, vaikka helppoja puolivalmisteita joihin lisäät 1 tuore ainesosa kasviksia tai vihanneksia. Omegat on tärkeät! Siksi ne E-Epa kapselit vahvinta mitä löytyy. Auttoi mulla. Sitten kun voit paremmin voit luopua omegoista ja tehdä itse terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä pussi pataruokia. Italianpata, meksikonpata jne. Tee tupla-annos ja laita pakasterasioihin ja pakkaseen vaikka päivä tai kerta-annoksen kokoisina.
Hyi että. Minulla tulee nuo korvista ulos kun joskus söin noita jatkuvasti. Kun opin laittamaan ruokaa, ei ole huvittanut kyseisiin pusseihin enää koskea.
Tästä ketjusta huomaa aika hyvin, ketkä ovat itse olleet masentuneita ja ketkä eivät. Eli mitkä ovat realistisia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Porokiusaus; pororouhetta pussi, 2 pussia pakastekermaperunoita. Sekaisin vuokaan ja uuniin perunapussiohjeen mukaan.
Juustoinen porokeitto. Pororouhetta, perunaa, porkkanaa ja sulatejuustoa. Nam.
Suosittelen helpoksi välipalaksi leipää maapähkinävoilla ja päälle jotain hedelmää, esim. omenaa :) Oikein herkullista mielestäni myös!
Lempimaapähkinävoini: https://news.cision.com/fi/lidl-suomi/i/maribel-luomu-maapahkinavoi,c24…
Mä tein paljon tomaattimunakasta masentuneena. Oli nopea tehdä eikä tullut juuri tiskiä. Mozzarellaa joskus tomaatin lisäksi. Lämmin, tarpeeksi paistettu tomaatti oli hyvää ja munista saa hyvin ravintoa. Munakkaat sopivat joka aterialle <3
Tuli syötyä leipää melko paljon, mutta kun ei ollut rahaa ostaa juustoja ja leikkeleitä, opin täyttämään leivät edullisemmin. Keitetyt munat, tsatsiki halpisjogurtista, uunissa paahdetut kesäkurpitsaviipaleet, itsetehdyt kermaviilidipit ja majoneesit käyvät hyvin leivän päälle. Tein esim. kurkkutsatsikia jääkaappiin ja söin sitä ihan ruisleivän päällä ja hyvää oli. Eikä taaskaan tiskiä tai paistamisia...
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa aika hyvin, ketkä ovat itse olleet masentuneita ja ketkä eivät. Eli mitkä ovat realistisia ohjeita.
Itselläni on diagnoosina vakava masennus (+ muut dg) ja olen eläkkeellä. Laitan kuitenkin ruokaa ja arvostan helppoja reseptejä. Jotain tosi hankalaa, paljon pilkkomista vaativaa/tiskiä tekevää on hankalampi saada tehtyä, mutta oloani on kohentanut tosi paljon terveellisesti syöminen. Ruoanlaitto on samalla kuntouttavaa toimintaa. Huonoimmissa voinneissani en jaksanut juurikaan huolehtia itsestäni, mutta nykyään pidän kahdesta kiinni, kävelylenkeistä ja terveellisestä ruoasta, vaikken muuhun juuri kykenekään.
Pinaattilätyt ja verilätyt tai keitot (esim valio) silloin kun ei jaksa valmistaa mitään. Hellalla voi tehdä esim makaronia niin että heittää pilkotut nakit sinne ja vaikka pakastevihanneksia. Pakastevihannes-peruna-sekoituksesta saat keiton kun pilkot nakit ja heität kattilaan tai heität purkkilihaa sinne. Salaatteja ja raasteita on helppo tehdä, jos ei hifistele liikaa. Niihin voi heittää joukkoon raejuustoa. Jos ei jaksa raastaa, niin syö jälkiruuaksi porkkana. Banaanit on hyviä välipaloja.
Uunissa on yllättävän helppo tehdä ruokia, jos ei osaa muuten valmistaa. Esim heität kalan tai kanankoivet uunivuokaan ja pidät tarpeeksi kauan. Kanankokoipia ei tartte ees maustaa, ovat halpoja. Toki luita voi olla, mut ei oo mua haitannut.
Ootko lukenut meal-prep-ohjeita?
Ruokaa kantsii tehdä useammalle päivälle. Esim. 2-3pvälle, miten nyt säilyykään. Eviran ja marttojen sivuilta voi varmaankin löytää tietoa, miten kauan mikäkin säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on diagnoosina vakava masennus (+ muut dg) ja olen eläkkeellä. Laitan kuitenkin ruokaa ja arvostan helppoja reseptejä. Jotain tosi hankalaa, paljon pilkkomista vaativaa/tiskiä tekevää on hankalampi saada tehtyä, mutta oloani on kohentanut tosi paljon terveellisesti syöminen. Ruoanlaitto on samalla kuntouttavaa toimintaa. Huonoimmissa voinneissani en jaksanut juurikaan huolehtia itsestäni, mutta nykyään pidän kahdesta kiinni, kävelylenkeistä ja terveellisestä ruoasta, vaikken muuhun juuri kykenekään.
Suurin osa ehdotuksista kylläkin on ihan terveellisiä? Tosin hyvin yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle on tarjottu terveellisiä ja helppoja ohjeita. Pointti olikin se, että masentuneet tietävät mitä se masentuneen jaksamattomuus tarkoittaa: ohjeiden täytyy olla todella karsittuja erilaisista välivaiheista. Ei mitään ylimääräistä huonoina päivinä, koska jopa se pilkkominen voi olla liian raskasta ja ruoka jää tekemättä.
Tässä joitain itsellä käytössä olevia kasvissyöjän vinkkejä.
Jos ei millään jaksa, niin kertakäyttöastioita voi käyttää, niin ei tule sotkua. Valmiit smoothiet tai mehukeitot ja raejuusto on mimimisuoritus. Syön maissia usein suoraan tölkistä ja näkkileipää keitetyn perunan kanssa. Paistetut kananmunat on helppo lämmin ruoka. Kasvishernekeitossa on proteiinia ja baked beans, niin ei tarvitse syödä muuta koko päivänä. Banaanit ovat hyviä, jos ei jaksa pureskella ja on helppo niellä.
Valmisruuat on pahanmakuisia melkein kaikki, ei oikein mene alas, mutta maailman helpoin ja ravitsevin pikaratkaisu on maapähkinävoi. Sitä annetaan kehitysmaissa lapsille, jotka kärsivät aliravitsemuksesta. Jos ei mitään muuta pysty syömään, niin se estää pahat seuraukset vaikka suoraan purkista syötynä vähän kerrallaan.
Apetit peruna- ja keittokasvispussilla saat keiton lisäämällä vain veden, kasvisliemikuution ja jonkun lihan (esim. paistetut kanasuikaleet). Ei tarvitse kuoria tai pilkkoa mitään.
Minulla on ollut aina haasteita toiminnanohjauksessa ja nyt olen vielä lisäksi vaikeasti masentunut.
Syön aamulla ruisleipiä joihin sivelen runsaasti tahinia (kasviproteiinin lähde), sitten päälle ruukkusalaatin lehtiä, tomaattiviipaleita ja basilikan lehtiä (hyvän makuinen ruoka on tärkeä asia). Lisäksi ruispaahtoleipäviipale, johon sivelen maapähkinävoita (siinäkin proteiinia) ja päälle hilloa. Pidän makeasta, siitä tulee hyvälle mielelle, joten en kiellä sitä itseltäni kokonaan. Lisäksi kahvia. Jos tämä ei riitä niin keitetyt tai paistetut kananmunat olisivat oikein hyvä lisä tähän.
Päivällä syön valmisaterian, joka vain laitetaan mikroon kuudeksi minuutiksi ja se siitä.
Illalla syön rahkaa tai luonnonjogurttia, johon lisään marjoja tai tuoreita hedelmiä viipaloituna, ja pähkinöitä. Jos en jaksa viipaloida hedelmiä niin säilykkeet pelastavat. Viime aikoina olen jaksanut, koska ne maistuvat niin hyvältä.
Menen siis mielihyvä edellä, jolloin saan vähän puristettua itsestäni energiaa tuohon pieneen viipalointiin ja muuhun. Lisäksi syön omega3-kalaöljykapseleita kaksi päivässä. Auttaa jonkin verran, suosittelen!
Näitä pussi pataruokia. Italianpata, meksikonpata jne. Tee tupla-annos ja laita pakasterasioihin ja pakkaseen vaikka päivä tai kerta-annoksen kokoisina.